Sv: Varför ha häst inackorderad med stallschema?
Låter ju lite knäppt. Vi har också åtaganden, man har två i veckan:
Morgonfodring (runt 06.30)
Utsläpp (runt 07.30-08.00)
Lunch (Middagstid, frivilligt)
Insläpp (När det blir mörkt) + middagsfodring (fast alla lägger in middagen när de ändå är där och mockar)
Kvällsfodring (runt 21.00-22.00)
Vid insläppet har det, nu när det har varit så kallt, ingått att släpa vattenhinkar från den uppvärmda sadelkammaren till alla hästar, samt att kratsa ur snöstyltorna på alla hästarna. På kvällen ingår det att fylla på vatten hos de hästar som druckit mycket sedan de gick in. Det funkar skitbra, vill inte ha det på något annat sätt. Jag hade aldrig kunnat ha både in- och usläpp på en dag, det är en timmes resa till stallet enkel väg! Låter ju helt tokigt. Och sadelkammaren... Den ska väl ändå hållas städad hela tiden utan att en specifik person städar? Eller? Vi har aldrig problem med det, om man lerar ner så torkar man upp lite snabbt och man torkar av diskbänken om man ser att den är äcklig osv.
Det där med att hantera hästarna rätt känns igen för övrigt, nu handlade det ju inte om att vara inackorderad men min styvmor med syster, som båda haft egna hästar och är mycket trygga och duktiga i hästhanteringen, skulle bli medryttare på två hästar. Tanten som hade dem ville ha ut dem fem gånger och gå tillsammans med dem för att se att de gjorde allt rätt
Nu snackar vi att de inte fick mocka själva för att det kunde bli fel, och borsta hennes hästar var det bara hon själv som kunde... Vi ska inte prata om att rida, de där fem gångerna ville hon gå med och se så att de kunde skritta hästarna på långa tyglar. Behöver jag säga att min styvmor och -moster inte red hennes hästar något mer?
Vissa människor ska kanske ta hand om sina hästar alldeles, alldeles själv. Är de så ängsliga så är det nog bäst så för alla parter.