Varför gillar inte hästar mig?

Säger som övriga, det är ditt och hästens språk som inte matchar än troligtvis. Utöver det som övriga sagt (har inte läst varje ord, ber om ursäkt om jag missat något som sagts) om att se över hur du själv rör dig/för dig inom hästens utrymme, träna även på att läsa av hästens kroppsspråk och ansiktsuttryck. Finns väldigt mycket man kan lära sig online! För mig var det en gamechanger att börja titta på vart hästen har sitt fokus. Vad tittar den på, vad riktas öronen mot, åt vilket håll ställer den kroppen och varför? Har den allt fokus på en sak eller är uppmärksamheten delad? Så småningom kommer du kunna läsa av allt mindre signaler vilket hästar brukar uppskatta. Jag ser det inte som otroligt att det du tolkar som att hästen ogillar dig är hästens sätt att säga "hörrudu, läs av mitt kroppsspråk!". En anledning till att jag tror detta är att de signaler du beskriver, är ganska "högljudda" signaler ur hästens perspektiv, som i regel har föreföljts av tystare signaler som du missat. Så mitt tips är att kolla upp lite hästspråk online och träna på att läsa av dem på plats.

Det kan också handla om att det är från ridskolans sida det kommer, att de tex. inte får alla sina behov tillgodosedda. Det är jättesvårt att säga på distans vad orsaken kan vara så jag kan såklart bara spekulera. Men jag hoppas det blir bättre, för det ska ju kännas roligt att umgås med hästarna ☀️

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
579
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 267
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka