Hur mkt äter ni på en dag?

Eh nej det är det väl inte?

Var tvungen att fråga min dietistkollega som håller sig väl uppdaterad kring diverse dieter, hon höll med mig om att det är ovanligt med så lång total fasta.
Du har nog missuppfattat något.

Aha, du har frågat en dietistkollega som inte visste något så därför drar du självklara slutsatsen att jag missuppfattat något.

Jag har läst relativt mycket om kalorirestriktion och periodisk fasta, mestadels på engelska (Eat-stop-eat, en hel bok om i princip den fastan jag sysslar med) men det mest grundläggande finns ju beskrivet på svenska också. Som så ofta hos övertygade människor kan det ju upplevas som lite väl mycket guld och gröna skogar, och man behöver ju inte köpa det, men jag rekommenderar dig att åtminstone googla begreppen om du är intresserad att veta vad det innebär. Eller åtminstone innan du uttalar dig om mina eventuella missuppfattningar.

Och som tillägg, jag har aldrig skrivit eller menat att det är en vanlig dietmetod generellt. Men för de som håller på med periodisk fasta är det inte ovanligt eller konstigt.

Jag tycker att den här tråden är jätteintressant. Mest fascinerad är jag att så många faktiskt kan återge vad de äter... Jag kan återge frukost,lunch och middag-men de där andra typ 37 gångerna per dag jag stoppar något i munnen är svårare.. Mina matvanor är bra( äter egenlagad lunch och middag varje dag, lagar med bra råvaror etc) men mitt skåpätande är en katastrof. Saken är den att jag helst skulle vilja gå ner tre kilon som jag har lyckats lägga på mig. De stör mig inte enormt-men det stör mig att jag äter på ett sätt så att kilona ökar. Om jag visste att det stannar såhär är det ok men jag tror snarare att det kan öka. Så hur gör man??? Jag har aldrig gått ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Tillbringade 10år av mitt liv med att svälta mig och trots att jag är normalviktig sedan 20år så är hjärnspökena kvar. Jag ägnar enormt mycket tid till att tänka på mat och vikt. Eftersom jag numer älskar mat, goda viner och mörk choklad så önskar jag att jag kunde äta massor men inte gå upp i vikt. Det fungerade när jag var 25-men inte nu vid 45.
Jag har ingen aning om hur mycket jag äter eller hur mycket jag borde äta och egentligen vill jag inte ta reda på det eftersom jag är rädd att det kommer att trigga ätstörningar( eller snarare svält-ätstörd är jag ju eftersom mina tankar sjukligt ofta kretsar kring mat och vikt), men jag vill tappa 3 kg för att hamna där jag trivs bäst med mig själv. Inte mer än 3 kg.
Jag är 172cm, väger 63 kg. Tränar 4 pass i veckan ( 2 pass löpning a'10km, ett "Bootcamp"=löpning+intervall+styrka och ett TRX=styrka).

Hur gör ni som kan vara disciplinerade och äta bra? Jag vill ju helst äta mycket-men bra. Nu vet jag inte ens när jag är hungrig eftersom det är ett evigt småätande hela tiden( oftast hyfsat nyttiga saker-men för ofta):o.

En av de mest vältränade människor jag vet pysslar med periodisk fasta med varianten ätfönster. Minns inte om han valt 6 eller 8 timmar att äta under.

Jag kunde göra så förr, efter operationen fungerar det sämre. Som gravid inte alls.

En av de mest vältränade människor jag vet pysslar med periodisk fasta med varianten ätfönster. Minns inte om han valt 6 eller 8 timmar att äta under.

Jag kunde göra så förr, efter operationen fungerar det sämre. Som gravid inte alls.
Jag tror att för någon som mig med IBS skulle säkert något sådant vara bra. Dvs min mage blir gladast om den får vila stora delar av dygnet.
Får se om jag prövar något sådant framöver.
jag är också egentligen bara hungrig några timmar på dan dvs jag är hungrig mellan ca kl 11 och 4, inte annars.

Jag äter uselt men skyller väldigt mycket på gammal ätstörning, om jag inte äter vad jag känner för/tycker är gott, äter jag inte alls. Lever därmed med mottot att det är bättre att äta något än inget alls.

Just nu innebär det att jag till frukost brukar göra ett scones på halvfabrikat. Ibland hinner jag äta innan jobbet och ibland inte. Om jag hinner blir det typ korv och makaroner eller färdigmat som jag värmer i ugn (paj, pizza, thai). Dessvärre har jag ett jobb där jag inte kan ha matlåda och jag fixar inte färdiga macor, så äter snabbmat (McD, Max, BK) oftast fem dagar i veckan. Äter så gott som aldrig godis, men väl lite chips, popcorn och glass varje vecka och nog nåt varje dag ärligt talat.

Är 168 cm och väger runt 60 kg.

Jag tror att för någon som mig med IBS skulle säkert något sådant vara bra. Dvs min mage blir gladast om den får vila stora delar av dygnet.
Får se om jag prövar något sådant framöver.
jag är också egentligen bara hungrig några timmar på dan dvs jag är hungrig mellan ca kl 11 och 4, inte annars.

Testa att låta hungern styra rakt av? Mår du inte bra är det ju bara att styra upp maten igen.

Jag tycker att den här tråden är jätteintressant. Mest fascinerad är jag att så många faktiskt kan återge vad de äter... Jag kan återge frukost,lunch och middag-men de där andra typ 37 gångerna per dag jag stoppar något i munnen är svårare.. Mina matvanor är bra( äter egenlagad lunch och middag varje dag, lagar med bra råvaror etc) men mitt skåpätande är en katastrof. Saken är den att jag helst skulle vilja gå ner tre kilon som jag har lyckats lägga på mig. De stör mig inte enormt-men det stör mig att jag äter på ett sätt så att kilona ökar. Om jag visste att det stannar såhär är det ok men jag tror snarare att det kan öka. Så hur gör man??? Jag har aldrig gått ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Tillbringade 10år av mitt liv med att svälta mig och trots att jag är normalviktig sedan 20år så är hjärnspökena kvar. Jag ägnar enormt mycket tid till att tänka på mat och vikt. Eftersom jag numer älskar mat, goda viner och mörk choklad så önskar jag att jag kunde äta massor men inte gå upp i vikt. Det fungerade när jag var 25-men inte nu vid 45.
Jag har ingen aning om hur mycket jag äter eller hur mycket jag borde äta och egentligen vill jag inte ta reda på det eftersom jag är rädd att det kommer att trigga ätstörningar( eller snarare svält-ätstörd är jag ju eftersom mina tankar sjukligt ofta kretsar kring mat och vikt), men jag vill tappa 3 kg för att hamna där jag trivs bäst med mig själv. Inte mer än 3 kg.
Jag är 172cm, väger 63 kg. Tränar 4 pass i veckan ( 2 pass löpning a'10km, ett "Bootcamp"=löpning+intervall+styrka och ett TRX=styrka).

Hur gör ni som kan vara disciplinerade och äta bra? Jag vill ju helst äta mycket-men bra. Nu vet jag inte ens när jag är hungrig eftersom det är ett evigt småätande hela tiden( oftast hyfsat nyttiga saker-men för ofta):o.

Det beror säkert mycket på att många inte stoppar saker i munnen 40 ggr om dagen. Utan håller sig till frukost, lunch, mellanmål och middag.

Jag fattar inte hur man hinner äta 40 ggr om dagen. Måste krävas värsta planeringen att handla livsmedel för att ha överallt där man befinner sig på jobb o fritid.

Det beror säkert mycket på att många inte stoppar saker i munnen 40 ggr om dagen. Utan håller sig till frukost, lunch, mellanmål och middag.

Jag fattar inte hur man hinner äta 40 ggr om dagen. Måste krävas värsta planeringen att handla livsmedel för att ha överallt där man befinner sig på jobb o fritid.
Inte alls man har en chokladkaka man knaprar av i fickan så tar man en bit då och då. Eller så är man hemma och då finns det ju massor att äta av i skåpen. På jobbet är man ju dock mer uppstyrd, om man nu inte har en påse med något stående på skrivbordet. Helt okomplicerat faktiskt. Vanligt är också att jag äter i bilen när jag varit och handlat. När jag är ledig är jag en hopplös småätare.

Eh nej det är det väl inte?

Var tvungen att fråga min dietistkollega som håller sig väl uppdaterad kring diverse dieter, hon höll med mig om att det är ovanligt med så lång total fasta.
Du har nog missuppfattat något.

Det är nog din kollega som är dåligt uppdaterad. Det finns massa varianter av intermittent fasting, allt från 16 timmar till flera dagar. Allra vanligast är det bland människor som är mycket medvetna om hälsa och träning, allt från läkare till bodybuilders. Prova att googla, det finns massor av info på nätet. :)

Fasta har klara hälsovinster MEN det rekommenderas endast för helt friska människor och inte för de som är gravida, har lågt blodsocker, dåliga binjurar etc och självklart inte för personer med ätstörningar, vilket jag har förstått är ditt gebit...

Bara för att något är skadlig för personer med ätstörningar betyder det inte att det är problematisk eller farligt för alla oss som inte har det. Man får inte ätstörningar av vare sig kaloriräkning, VV, LCHF eller IF, man får det av psykologiska/emotionella orsaker. Det vet du ju mycket väl, så jag förstår inte varför du drar det kortet i varenda tråd som handlar om vikt eller mat? :confused:

Jag mår jättedåligt av fasta och kan inte ens göra 16 timmar utan att krascha totalt pga mitt låga blodsocker. Jag klarar heller inte av att äta så enorma portioner som krävs vid den typ av fasta där man äter bara ett mål per dag, jag måste äta lite och ofta (helst varannan timme, minst var tredje). Men det hindrar mig inte i att ta till mig att den forskning som finns på fasta visar att den har stora hälsofördelar - för de som mår bra av att följa ett sånt upplägg. Ligger man som jag i en hög med bortdomnade händer och fötter och skakar, kräks och kallsvettas efter x antal timmar pga jättelågt blodsocker är det givetvis ingen bra diet att följa...

Förr kunde jag äta när jag var hungrig tills jag blev rejält mätt och det resulterade i lagom mängd.
Numera har jag en stillasittande livsstil, så hungern är större än matbehovet. Jag har fått dra ner på allt möjligt och ha betydligt bättre koll på vad jag äter. Jag orkar inte räkna varenda kalori, men har börjat räkna de större grejerna. Satsar på 1000-1200 kcal om dagen fördelat på frukost, lunch och middag. Därutöver kommer tillräckligt med kaffe med mjölk, grönsaker och frukt för att jag inte ska behöva gå hungrig. Det fungerar väldigt bra, jag kan äta när jag vill men det blir inga stora mängder kalorier i slutänden.
Ligger i övre delen av normalviktig enl BMI.

Jag äter ungefär så här (utan kaloriberäkning):

Frukost: 1-2 knäckebröd med ost eller typ Philadelphia. 1 glas juice. Kaffe. På helgerna 1 kokt ägg också.

Lunch: För det mesta havregrynsgröt (ca 2-2,5 dl torra gryn - så en rätt stor portion), med äppelmos och mjölk. Vissa dagar blir det enbart frukt eller nötter - tex två bananer eller ett äpple och en näve valnötter. På helgen händer det (tyvärr) ibland att lunchen består av nån kaka eller fikabröd...

Kvällsmat: Ofta ca 1,5 - 2 portioner lagad mat. Äter ganska nyttigt på vardagar med mycket grönsaker (kött kanske en-två gånger i veckan). Lagar i stort sett allt från grunden. På helgen tenderar det att bli lite onyttigare mat som tex våran vegetariska lasagne med massa mozzarella... Gillar vin, och det blir väl nåt glas 3-4 dagar i veckan, annars dricks det alkoholfri öl eller vatten. Ibland lite mörk choklad efter maten, och i relativt sällsynta fall (mest helgen i så fall) någon dessert.

Småäter så gott som aldrig.

Är relativt stillasittande och tränar inget speciellt, men är ute med hundarna mycket, cyklar dit jag ska och har hittills varit i stallet/ridit tre dagar i veckan.

Jag har ett par kilos övervikt, skulle kanske vilja gå ner fem kilo eller så. Har tidigare räknat kalorier med Lifesum-appen, men har tyvärr gett upp eftersom det tar så mycket tid att knappa in allt och jag är inte tillräckligt motiverad eftersom jag ändå är relativt ok med min kropp... Min svaghet är helt klart lagad mat! Äter nästan aldrig godis eller chips. Fikabröd hade jag lätt kunnat skippa om det inte var för att min man gillar det (och när det liksom står på bordet så kan jag ju tyvärr inte riktigt motstå...).Konstigt nog är min vikt ganska stabil vad jag än gör. När jag var yngre var min stabila vikt lägre, sedan vid 35 eller nåt så "hoppade den upp" ett snäpp.

Inte alls man har en chokladkaka man knaprar av i fickan så tar man en bit då och då. Eller så är man hemma och då finns det ju massor att äta av i skåpen. På jobbet är man ju dock mer uppstyrd, om man nu inte har en påse med något stående på skrivbordet. Helt okomplicerat faktiskt. Vanligt är också att jag äter i bilen när jag varit och handlat. När jag är ledig är jag en hopplös småätare.

Fast att handla dessa livsmedel är ett väldigt aktivt val för att de ska finnas tillhands senare för att stoppa i munnen 40 ggr om dagen, det är det jag menar med planering. Jag menar inte att jag egentligen inte förstår att det är möjligt - utan reflekterade över att jag aldrig skulle hinna fixa att äta så ofta. Skulle vara enormt stressande.

Jag äter i stort sett tre måltider per dag, frukost, lunch och middag. Vanligtvis inget däremellan, ibland något fikabröd på eftermiddagen. Det har ingenting med disciplin att göra att jag inte äter vid ytterligare 37 tillfällen under dagen. Jag vill äta ganska sällan och ganska mycket åt gången, jag vill bli hungrig innan jag äter.

Dessutom har jag ofta inget att äta till hands. På jobbet finns kaffe, i stallet finns inget.

Jag har oftast inget hemma att småäta på. Det enda jag har hemma att småäta på är morötter eller frukt. Köper jag chips eller godis äter jag upp det och sen köper jag inget mer. Jobbar på varuhus, vi har ett skåp på vår avdelning där vi kan ha vattenflaska och frukt, har du godis får du räkna med att alla andra äter också.

När har ni tid att äta 40gånger på en dag? Och all handling som måste göras för att det ska finnas något att äta på.

Jag har oftast inget hemma att småäta på. Det enda jag har hemma att småäta på är morötter eller frukt. Köper jag chips eller godis äter jag upp det och sen köper jag inget mer. Jobbar på varuhus, vi har ett skåp på vår avdelning där vi kan ha vattenflaska och frukt, har du godis får du räkna med att alla andra äter också.

När har ni tid att äta 40gånger på en dag? Och all handling som måste göras för att det ska finnas något att äta på.

Jag undrar också hur man har ork att äta 40 gånger per dag. Ibland är jag inte ens hungrig och äter då max 2 gånger om dagen. :o Om jag äter 5-6 gånger så är det ovanligt. Skulle aldrig orka planera att stoppa ner grejor i väskan utöver det nödvändiga eller springa i köket och kolla i skåpen titt som tätt.

Just nu är mina matvanor rätt kassa. Äter 2-3 ggr/dag.
Frukost: Smörgås eller kakor och kaffe, eller både och beroende på om jag har tid att sitta lugnt en stund :p
Lunch: Kaffe och nån kaka, eller smörgås om jag inte åt det till frukost :angel:
Middag/Kvällsmål: Lagad mat.

Är normalviktig men tappat mycket muskelvolym och styrka :down: Inte så konstigt dock.

Lite förtydligande: 37 gånger är väl mer hur det känns-jag har inte räknat. Det handlar mer om att om det står en skål med nötter/vindruvor/morotsslantar/frukt el dyl framme och varje gång jag går förbi tar jag en eller två. Så det handlar mer om att jag känner att jag inte har koll.

Jag äter minst tre gånger om dagen. Frukost, lunch, middag och gärna både mellanmål och kvällsmål. Tränar 5-6 dagar i veckan, tre pass rätt så seriös styrketräning och två pass kondition eller teknikträning. Därutöver går och cyklar jag en hel del. Äter helt okej mat, men för mycket sötsaker. Har sedan graviditeten parkerat på en alldeles för hög vikt som jag jobbar på att bli av med. Äter för tillfället knappt 2 000 kcal per dag och då tickar vikten sakta neråt.

Lite förtydligande: 37 gånger är väl mer hur det känns-jag har inte räknat. Det handlar mer om att om det står en skål med nötter/vindruvor/morotsslantar/frukt el dyl framme och varje gång jag går förbi tar jag en eller två. Så det handlar mer om att jag känner att jag inte har koll.

Det känns bara som att det är väldigt lättlöst om man tycker att det är ett problem. Ställ inte fram en skål med ätbara grejer på platser man måste passera ständigt. Köp inte den typen av livsmedel.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 985
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 937
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar