Hur mkt äter ni på en dag?

Vi glider liksom iväg från grundfrågan som skapade det här spåret. Det finns många som kan hålla reda på hur mycket mat de stoppar i sig, och en förklaring som jag anfört är att man helt enkelt äter vid väldigt få tillfällen jämfört med de 37 som nämnts. Kanske så få som 3 tillfällen per dygn.

Då anför du att det förmodligen beror på att man inte tänker på hur mycket man äter, att det är vanligt att man inte klarar av att hålla sig ifrån att stoppa saker i munnen.
Du översätter allt till kontexten att det är "vanligt", fast det rör något tiotal procent. Jag kan hålla med om att det i och för sig är "vanligt" förekommande, det är ju miljoner svenskar! Men det är inte det "vanliga" i bemärkelsen majoriteten. Istället kan nog väldigt många också, som jag, låta bli att stoppa saker i munnen och hålla sig till ett par måltider om dygnet.

Om det inte är ett problem med småätande, så är det väl inte?
Det är väl ingen som har värderat småätandet som automatiskt dåligt, annat än i kontexten att det är svårare att hålla reda på hur mycket mat man äter?
Mtp hur många som lider av övervikt och fetma i Sverige (världen) så tror jag att det är många som inte kan låta bli att stoppa i munnen.
av någon/olika anledning

Jag tycker att det är något av ett mönster att överviktiga personer tittar på mina portioner och säger att "så där mycket orkar jag inte äta" alternativt "hur kan du vara så smal när du äter så mycket". Och det brukar visa sig att de överviktiga som kommenterat faktiskt äter i stort sett kontinuerligt och att de dricker söta drycker och ofta mycket mer öl än jag

Rent generellt så är det ju ofta överviktiga som kommenterar typ "hur kan du vara så smal när du äter det där". Ofta förstår de då inte att detta kanske är 50% av vad den smala personen äter under dagen. Speciellt fika/godis etc vet jag många smala personer som äter dagligen. Dock ersätter oftast detta intaget av "riktig mat". Jag har en kollega som äter 3-4 kexchoklad varje dag på jobbet. Hon är jättesmal. Jag har dock mkt sällan sett henne äta mat.
Många överviktiga är också omedvetna om (eller förtränger) det totala dagliga intaget. Man får ibland höra "jag äter jättenyttigt men det är ngt med min förbränning...". Och sen kryper det fram att det kanske har slunkit ner ett och annat som personen inte reflekterat över.
Man kan ju dessutom bli tjock på vad som helst. Det räcker liksom inte att äta nyttigt, man blir tjock ändå om man äter för mycket.
Ngt jag också tror är vanligt är att folk rent generellt överskattar sin fysiska aktivitet och träning och kompensations-äter alldeles för mycket.

Mtp hur många som lider av övervikt och fetma i Sverige (världen) så tror jag att det är många som inte kan låta bli att stoppa i munnen.
av någon/olika anledning

Håller delvis med, samtidigt så kan man ju äta hur många ggr om dagen vid vilken tidpunkt på dagen och egentligen vad som helst, om det sammanlagda intaget inte överskrider vad man förbränner. Det är ju då man går upp i vikt.

Min kompis satt vid ett fikabord en gång där det serverades wienerbröd. En person runt bordet (som hade stoppat i sig 2-3 stycken) utbrast: "men du som är så smal, du skulle ju kunna äta hur många wienerbröd som helst, varför tar du inget?"
Min kompis bara: "det är därför jag är smal" ;)

Håller delvis med, samtidigt så kan man ju äta hur många ggr om dagen vid vilken tidpunkt på dagen och egentligen vad som helst, om det sammanlagda intaget inte överskrider vad man förbränner. Det är ju då man går upp i vikt.

Min kompis satt vid ett fikabord en gång där det serverades wienerbröd. En person runt bordet (som hade stoppat i sig 2-3 stycken) utbrast: "men du som är så smal, du skulle ju kunna äta hur många wienerbröd som helst, varför tar du inget?"
Min kompis bara: "det är därför jag är smal" ;)
:D

Bra svarat
Insikter är personliga, sägs det

Jag tror det är nästintill omöjligt att få någon att inse att hen äter fel/för mycket
Vil personen tro att det bero på låg förbränning, så gör hen det :)

Det är nog din kollega som är dåligt uppdaterad. Det finns massa varianter av intermittent fasting, allt från 16 timmar till flera dagar. Allra vanligast är det bland människor som är mycket medvetna om hälsa och träning, allt från läkare till bodybuilders. Prova att googla, det finns massor av info på nätet. :)

Fasta har klara hälsovinster MEN det rekommenderas endast för helt friska människor och inte för de som är gravida, har lågt blodsocker, dåliga binjurar etc och självklart inte för personer med ätstörningar, vilket jag har förstått är ditt gebit...

Bara för att något är skadlig för personer med ätstörningar betyder det inte att det är problematisk eller farligt för alla oss som inte har det. Man får inte ätstörningar av vare sig kaloriräkning, VV, LCHF eller IF, man får det av psykologiska/emotionella orsaker. Det vet du ju mycket väl, så jag förstår inte varför du drar det kortet i varenda tråd som handlar om vikt eller mat? :confused:

Jag mår jättedåligt av fasta och kan inte ens göra 16 timmar utan att krascha totalt pga mitt låga blodsocker. Jag klarar heller inte av att äta så enorma portioner som krävs vid den typ av fasta där man äter bara ett mål per dag, jag måste äta lite och ofta (helst varannan timme, minst var tredje). Men det hindrar mig inte i att ta till mig att den forskning som finns på fasta visar att den har stora hälsofördelar - för de som mår bra av att följa ett sånt upplägg. Ligger man som jag i en hög med bortdomnade händer och fötter och skakar, kräks och kallsvettas efter x antal timmar pga jättelågt blodsocker är det givetvis ingen bra diet att följa...
Klart att det finns varianter, men att det skulle vara vanligt?

Jag drar kortet hela tiden för att jag är rätt säker på att många människor, med olika typer av fungerande, läser sånt här. Även de som har, eller är i riskzonen för att utveckla, en ätstörning. För att inte tala om hur problematiskt det är med normaliseringen av halvt ätatörda beteenden..

Aha, du har frågat en dietistkollega som inte visste något så därför drar du självklara slutsatsen att jag missuppfattat något.

Jag har läst relativt mycket om kalorirestriktion och periodisk fasta, mestadels på engelska (Eat-stop-eat, en hel bok om i princip den fastan jag sysslar med) men det mest grundläggande finns ju beskrivet på svenska också. Som så ofta hos övertygade människor kan det ju upplevas som lite väl mycket guld och gröna skogar, och man behöver ju inte köpa det, men jag rekommenderar dig att åtminstone googla begreppen om du är intresserad att veta vad det innebär. Eller åtminstone innan du uttalar dig om mina eventuella missuppfattningar.
Jag skrev att det knappast kunde anses vanligt att ha total fasta i ett dygn. Inte något annat.

Lite förtydligande: 37 gånger är väl mer hur det känns-jag har inte räknat. Det handlar mer om att om det står en skål med nötter/vindruvor/morotsslantar/frukt el dyl framme och varje gång jag går förbi tar jag en eller två. Så det handlar mer om att jag känner att jag inte har koll.
Jag upplever att suget efter att småäta är direkt kopplat till hur bra/dåligt jag äter. Om jag äter bra, dvs 3 huvudmål och 2-3 mellanmål med väl sammansatta portioner, så är jag inte sugen alls mellan måltiderna. Om jag slarvar sitter jag genast där med ostbågarna..

Så hemskt är det då inte. Det finns pulvermos och det finns pulvermos.
Självklart är mos man tillagar från potatis bättre men du förstår att när man är sjuk och egentligen inte orkar laga mat alls så är det sista man önskar att skala potatis och sen stå och mosa den för då är man så trött och har så ont att matlusten för längst är försvunnen.

@Sonic76 verkar ju inte heller må bra och ha överskott till matlagning, och det handlar om att hitta några alternativ istället för att enbart leva på ostmackor. Inte vad som är den mest gastronomiska upplevelsen.

Det är inget fel på pulvermos, det innehåller torkad potatis och torrmjölk.
Precis
I mitt läge är nästan all mat bättre än ingen mat alls.
Har handlat hem kyckling och lite köttfärs mm så ska laga lite storkok och frysa in matlådor. Glömde köpa matlådor bara så får göra det imorgon.
Jag är ju ständigt trött och har ont i huvudet och det är ju till stor del pga matvanorna.
Men jag har alltid avskytt att laga mat så det tar emot att laga när man är ensam med.
När jag jobbar kan jag ju äta lunch på jobbet iaf.

Klart att det finns varianter, men att det skulle vara vanligt?

Jag drar kortet hela tiden för att jag är rätt säker på att många människor, med olika typer av fungerande, läser sånt här. Även de som har, eller är i riskzonen för att utveckla, en ätstörning. För att inte tala om hur problematiskt det är med normaliseringen av halvt ätatörda beteenden..
Ätstörning
Räknar du då även dom som äter mer än dom behöver och gör av med?

Vilka är NI, är ni alla andra? Jag småäter inte heller generellt sett, men jag kan göra det om tillfället infaller sig. Jag har inga svårigheter att se hur man kan göra det heller. Jag vet inte ens om jag tycker att det är viktigt att låta bli att småäta i vissa lägen. Ändamålen helgar medlen, om jag mår bra av att småäta varför ska jag låta bli.
Vi som inte småäter antar jag. Jag har aldrig påstått att det ena är bättre eller sämre än det andra, om du vill så är det väl upp till dig.
Men faktum är att en del småäter inte och har därför bra koll på vad vi äter.

Jag skrev att det knappast kunde anses vanligt att ha total fasta i ett dygn. Inte något annat.

Och jag skrev aldrig att det var vanligt, jag skrev att det var en vanlig variant av periodisk fasta. 5:2-varianten fick mycket uppmärksamhet hos gemene man efter ett avsnitt av Vetenskapens värld, men dygns fasta är inget konstigt eller häpnadsväckande alls utan bygger på samma princip - att perioder av fasta är för kroppen.
Men tanke på att du inte ens verkar ha hört talas om dygnsfasta eller i övrigt ha kunskap om korttidsfasta/periodisk fasta var det ju minst sagt förhastat att tro att det var jag som missförstod någonting.

Jag tänker att det nog är rätt vanligt med "ofrivillig fasta" runt om i världen. Det är ju knappast alla människor som äter varje dag. I många kulturer äter man också ett mål om dagen (mer eller mindre självvalt). Jag tror att det är vi i väst som typ drabbas av panik om vi känner oss det minsta lilla hungriga därav att så många äter ideligen med korta mellanrum.

Och jag skrev aldrig att det var vanligt, jag skrev att det var en vanlig variant av periodisk fasta. 5:2-varianten fick mycket uppmärksamhet hos gemene man efter ett avsnitt av Vetenskapens värld, men dygns fasta är inget konstigt eller häpnadsväckande alls utan bygger på samma princip - att perioder av fasta är för kroppen.
Men tanke på att du inte ens verkar ha hört talas om dygnsfasta eller i övrigt ha kunskap om korttidsfasta/periodisk fasta var det ju minst sagt förhastat att tro att det var jag som missförstod någonting.
Då kanske jag bara missförstod dig. Ber om ursäkt!

Jag tänker att det nog är rätt vanligt med "ofrivillig fasta" runt om i världen. Det är ju knappast alla människor som äter varje dag. I många kulturer äter man också ett mål om dagen (mer eller mindre självvalt). Jag tror att det är vi i väst som typ drabbas av panik om vi känner oss det minsta lilla hungriga därav att så många äter ideligen med korta mellanrum.
Fast vi människor mår ju ganska dåligt av kass kosthållning, självvalt eller ej.
Det ÄR sunt att äta ofta, men det ska såklart vara bra mat och normala mängder.

Personligen är jag mkt sällan (som de flesta andra i i-länder) riktigt HUNGRIG. Är skeptisk till att jag ens vet hur hunger känns. Däremot drabbas jag ofta av sug.

Idag har jag tex ätit:

Frukost/lunch: Smörgås, kaffe och en liten portion havregrynsgröt med äppelmos
Mellanmål: 10 stycken naturgodisar lakrits
Middag: En tortilla med skivad kyckling och grönsaker med en matsked gräddfil till

Man blir ju matad (:D) med att man skall äta minst var fjärde timme för att hålla blodsockret på en jämn nivå för det är såååå farligt att det åker upp och ner. Men en frisk kropp har inga problem med att hantera blodsockersvängningar, tvärtom den är riktigt bra på det.

Ska jag hålla vikten ska jag äta mellan 1300 och 1500 kalorier. Det kräver ansträngning. Keso är jävulsk trist tycker jag, så även kvarg.
Äter jag som jag skulle vilja landar jag på 2000 eller mer, då ökar vikten sakta men säkert.

Man blir ju matad (:D) med att man skall äta minst var fjärde timme för att hålla blodsockret på en jämn nivå för det är såååå farligt att det åker upp och ner. Men en frisk kropp har inga problem med att hantera blodsockersvängningar, tvärtom den är riktigt bra på det.

Precis! Verkar som att alla är livrädda för denna enorma svält som kommer inträffa om man inte äter varannan timme typ. Glöm inte heller det mytomspunna "svältläget" som många fortfarande hänvisar till, man BLIR TJOCKARE om man hamnar där vettö... hur lite man än äter! ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 984
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 937
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar