Hur mkt äter ni på en dag?

Men en frisk kropp har inga problem med att hantera blodsockersvängningar, tvärtom den är riktigt bra på det.
Så kan det säkert vara. Men alltså även om jag inte tror att det är farligt att äta sällan så blir jag HEMSK om jag inte äter var tredje timme. Jag står inte ut, och det gör heller inte min omgivning :angel:.

Äter jag något var tredje timme är jag istället som ett fluffigt lamm :up:.

Jag tänker att det nog är rätt vanligt med "ofrivillig fasta" runt om i världen. Det är ju knappast alla människor som äter varje dag. I många kulturer äter man också ett mål om dagen (mer eller mindre självvalt). Jag tror att det är vi i väst som typ drabbas av panik om vi känner oss det minsta lilla hungriga därav att så många äter ideligen med korta mellanrum.

Ofrivillig fasta brukar väl kallas svält, det är ju inget att eftersträva kanske ;)
Däremot det här ständiga ätande med mål och mellanmål dagarna i ända, och att man absolut inte får låta det gå mer än x antal timmar mellan ätande, det upplever jag precis lika mycket trend och modernt påhitt som vilken diet som helst.
En sak som fastan har lärt mig är att det inte är farligt att vara hungrig, och det är heller inget som nödvändigtvis måste "botas" på stuts.

Fast vi människor mår ju ganska dåligt av kass kosthållning, självvalt eller ej.
Det ÄR sunt att äta ofta, men det ska såklart vara bra mat och normala mängder.

Så att inte äta 3 ggr/dag + flera mellanmål varje dag anser du vara osunt?

Tack, för upplysningen om att jag tydligen är osund och har en kass kosthållning då, fastän jag förutom kass sköldkörtel har finfina värden, är pigg och mår bra med min helt normalviktiga kropp.
Du nog iofs den enda som tycker det och dessutom baserat enbart på att jag inte stoppar i mig mat lika ofta som du anser vara normalt, så jag tror inte jag fäster så stor vikt vid den åsikten ;)

Så att inte äta 3 ggr/dag + flera mellanmål varje dag anser du vara osunt?

Tack, för upplysningen om att jag tydligen är osund och har en kass kosthållning då, fastän jag förutom kass sköldkörtel har finfina värden, är pigg och mår bra med min helt normalviktiga kropp.
Du nog iofs den enda som tycker det och dessutom baserat enbart på att jag inte stoppar i mig mat lika ofta som du anser vara normalt, så jag tror inte jag fäster så stor vikt vid den åsikten ;)
Nej, var inte så jag menade.
Mitt svar handlade om att det inte är osunt att äta ofta, tvärt om mår många bra av det.
Om man funkar på annat sätt och är nöjd så är väl det jättebra.

Personligen är jag mkt sällan (som de flesta andra i i-länder) riktigt HUNGRIG. Är skeptisk till att jag ens vet hur hunger känns. Däremot drabbas jag ofta av sug.

Idag har jag tex ätit:

Frukost/lunch: Smörgås, kaffe och en liten portion havregrynsgröt med äppelmos
Mellanmål: 10 stycken naturgodisar lakrits
Middag: En tortilla med skivad kyckling och grönsaker med en matsked gräddfil till
Hunger- och mättnadssignaler mattas ju dock av om man är van vid att äta lite.
Om jag äter regelbundet och (för mig) bra så blir jag jättehungrig när det är dags för nästa mål men inte däremellan.
När jag äter dåligt, för sällan och för lite så slutar jag vara hungrig på det sättet. Blir på ett annst sätt.

Tror det är vanligt.

@MiniLi

Vad innebär nedanstående som du skrev:
" För att inte tala om hur problematiskt det är med normaliseringen av halvt ätatörda beteenden.."

Vad är halvt ätstörda beteenden?

Senast ändrad:
Personligen är jag mkt sällan (som de flesta andra i i-länder) riktigt HUNGRIG. Är skeptisk till att jag ens vet hur hunger känns. Däremot drabbas jag ofta av sug.

Idag har jag tex ätit:

Frukost/lunch: Smörgås, kaffe och en liten portion havregrynsgröt med äppelmos
Mellanmål: 10 stycken naturgodisar lakrits
Middag: En tortilla med skivad kyckling och grönsaker med en matsked gräddfil till
Jag är aldrig hungrig. Men måste ändå äta ordentlig mat.
Annars får jag sötsug.

@MiniLi

Vad innebär nedanstående som du skrev:
" För att inte tala om hur problematiskt det är med normaliseringen av halvt ätatörda beteenden.."

Vad är halvt ätstörda beteenden?
Det är sånt som skriker "osunt" i mitt huvud men som inte behöver vara direkt sjukt eller farligt. Kanske beteenden som lätt går att koppla till ätstört beteende men inte riktigt når upp till sjuka nivåer..

I vårt samhälle finns ju en sjuk fixering vid kropp och "hälsosamt", och jag tycker att det ibland slår över åt fel håll..

Det är sånt som skriker "osunt" i mitt huvud men som inte behöver vara direkt sjukt eller farligt. Kanske beteenden som lätt går att koppla till ätstört beteende men inte riktigt når upp till sjuka nivåer..

I vårt samhälle finns ju en sjuk fixering vid kropp och "hälsosamt", och jag tycker att det ibland slår över åt fel håll..
Sen kan ju det som skriker osunt i ditt huvud kanske inte automatiskt vara osunt för andra
Det finns ju inga självklarheter när det handlar om kost. Att äta frukost lunch middag och två mellanmål är ingen naturlag och ingen självklarhet. Inte heller att äta enligt tallriksmodellen

Senast ändrad:
Sen kan ju det som skriker osunt i ditt huvud kanske inte automatiskt vara osunt för andra
Det finns ju inga självklarheter när det handlar om kost. Att äta frukost lunch middag och två mellanmål är ingen naturlag och ingen självklarhet. Inte heller att äta enligt tallriksmodellen
Jag hänger sällan upp mig på sånt egentligen, blir mer en helhetsbild..
Och i en sån jär tråd får jag abdolut tillräckligt med info för de slutsatserna.

Sötsug är kroppens sätt att tala om för din hjärna att det börjar bli låg energi i kroppen, det är dax att gå på jakt... ;)

Fast jag blir ofta sötsugen även efter att jag ätit mat och egentligen är mätt och full med energi. Så det är nog inte riktigt så lätt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 985
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 937
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar