Hur mkt äter ni på en dag?

Det osunda halvt ätstörda beteendet när det gäller att äta för mycket är så mycket ett större problem än dom som äter för lite

Tester har gjorts på apor, apor som äter lite för lite och har en undervikt, lever längre och håller sig friskare än dom som har ett par trivselkilon

Det är mycket normen att det är bättre med lite undervikt än övervikt. Många blir provocerade av att man kan vara nöjd trots att man inte är smal enligt rådande norm.
Att man lever längre och är friskare innebär inte automatiskt att man mår bättre.
Personligen har jag hellre några kilo för mycket än att konstant, dagligen behöva vakta på vad jag stoppar i mig.

Och många startar sin ätstörning från övervikt pga att de fastnar i dieter och "hälsosamt" ätande.
Det är ett större överlapp än man kan tro.
Jag tror inte det bara handlar om att fastna i dieter. Dvs det handlar nog inte bara om dieter.
I vissa fall är övervikten ett resultat av ett ätbeteende dvs man har mat som tröst etc.
Med dieten fortsätter man bara det

När jag var i kontakt med vården fick jag en skala som visade att from bmi 26 var jag överviktig. Då förstår jag att folk tänker att de inte ska ligga på bmi 25 "att de nästan är överviktiga"

BMI är ju inte en absolut sanning, jag är uppe i typ 24 nu och är definitivt fläskigare än vad jag trivs med MEN det hänger också på att jag har ett par kilos överskottshud sedan viktnedgång som jag inte riktigt kommer överens med.

Vikten är svår. Man ska passa sig men inte för mycket osv. Mår man (ärligt) bra så är det väl bra?

Jag tror inte det är så enkelt. För mig är osund inställning till mat framförallt tankar och känslor.
jag vet många som äter en eller två gånger om dan och mår bra av det och gillar det. Då förstår jag inte varför det ska anses fel.

Att man är ätstörd innebär inte per automatik att man är mager eller tjock.
Det kan lika gärna vara att man skaffat sig osunda vanor.
Frukost, lunch och middag är normalt för de allra flesta, och det kroppen behöver. Ett jämnt energiintag. Att man kan vänja sig vid annat innebär inte att det är det bästa.

Jag tror inte det bara handlar om att fastna i dieter. Dvs det handlar nog inte bara om dieter.
I vissa fall är övervikten ett resultat av ett ätbeteende dvs man har mat som tröst etc.
Med dieten fortsätter man bara det
Men alltså - @MiniLi s bedömningar är ju professionella. När hon säger att det finns ett större överlapp än man kan tro mellan dietande och ätstörningar så är det något hon antingen studerat eller något hon observerar i sin yrkesvardag eller både och. Men ändå fortsätter du bara med "jag tror"?

Det är mycket normen att det är bättre med lite undervikt än övervikt. Många blir provocerade av att man kan vara nöjd trots att man inte är smal enligt rådande norm.
Att man lever längre och är friskare innebär inte automatiskt att man mår bättre.
Personligen har jag hellre några kilo för mycket än att konstant, dagligen behöva vakta på vad jag stoppar i mig.
Personligen ligger jag helst på drygt 19 i BMI
Då mår jag bäst och trivs med min kropp

Det end som kan vara provocerande för mig, är när en person som ligger på drygt 25 och är synbart överviktig. Påstår att jag har ett ätstört beteende

Det är inte kroppsfixeringen i dag som är problemet. Det är att vi vill lägga skam på andra hur dom äter och hur dom vill se ut

Men alltså - @MiniLi s bedömningar är ju professionella. När hon säger att det finns ett större överlapp än man kan tro mellan dietande och ätstörningar så är det något hon antingen studerat eller något hon observerar i sin yrkesvardag eller både och. Men ändå fortsätter du bara med "jag tror"?
För hon ser ju antagligen bara de som kommer som patienter. Hon ser antagligen inte alla som klarar det bra.

Att man är ätstörd innebär inte per automatik att man är mager eller tjock.
Det kan lika gärna vara att man skaffat sig osunda vanor.
Frukost, lunch och middag är normalt för de allra flesta, och det kroppen behöver. Ett jämnt energiintag. Att man kan vänja sig vid annat innebär inte att det är det bästa.
Att äta 3 ggr/dag är normalt för dom flesta, för det är vad vi har vant oss vid
För inte så länge sen va rekomendationen 6-8 mackor/dag Är det sunt

Personligen ligger jag helst på drygt 19 i BMI
Då mår jag bäst och trivs med min kropp

Det end som kan vara provocerande för mig, är när en person som ligger på drygt 25 och är synbart överviktig. Påstår att jag har ett ätstört beteende

Det är inte kroppsfixeringen i dag som är problemet. Det är att vi vill lägga skam på andra hur dom äter och hur dom vill se ut

Vad jag vet kan du ju ha ett ätstört beteende.
Varför är det så jobbigt om nån med övervikt påpekar/påstår att du har ett ätstört beteende?
Kan man inte ta vad överviktiga säger om
Mat på allvar?

Varför är det så jobbigt om nån med övervikt påpekar/påstår att du har ett ätstört beteende?
Mat på allvar?
Jag vet att jag inte har mer ätstört beteende än en överviktig som vill gå ner i vikt och ändå inte kan låta bli kakan till fikat
Vad är ätstört beteende i så fall?
Är det att inte ha kontroll?
Är kontrollbehovet stört?
En person som har övervikt borde se över sin egen vikt och inte sitta och döma andra

Jag vet att jag inte har mer ätstört beteende än en överviktig som vill gå ner i vikt och ändå inte kan låta bli kakan till fikat
En person som har övervikt borde se över sin egen vikt och inte sitta och döma andra

Enligt dig då eller?

Vill man inte bli smalare har man ju inget problem...

Underbart. Tjockisar ska alltså hålla klaffen eftersom de har så dålig karaktär.

Min behandlare på ätstörningsenheten var en rund, äldre dam. Hon var den absolut bästa behandlare jag träffat på. Hon hade nämligen ett sunt förhållande till mat och kroppar. Hennes vikt var inte relevant för hennes kapacitet.

Mat på allvar?
Jag undrar över flera inlägg i den tråden på den punkten, det verkar känsligt att säga att ett ätbeteende kan vara stört. Det förvånar mig. Om någon skulle säga att mitt ätbeteende var stört skulle jag inte bli det minsta upprörd. Det är ju ingen förolämpning? :confused: Blir man upprörd är det kanske ett tecken på att ens ätande inte är så oproblematiskt som man vill tro.

Det beror säkert mycket på att många inte stoppar saker i munnen 40 ggr om dagen. Utan håller sig till frukost, lunch, mellanmål och middag.

Jag fattar inte hur man hinner äta 40 ggr om dagen. Måste krävas värsta planeringen att handla livsmedel för att ha överallt där man befinner sig på jobb o fritid.
Eller hur !
Måste ju vara heltidsjobb bara att greja med all matlagning mellanmål och disk.
Borde bli dyrt med.
Jag äter två gånger om dagen, ibland även frukost och lite chips och godis vissa dagar.

Jag tycker mig se ett samband där många (inte alla) som uppger ett väldigt litet intag också beskriver en väldigt smal målbild. I stil med "jag kan inte äta mer än 1200 kcal om jag ska ligga på max bmi 19". Sen att de kanske "borde" ligga på bmi 25 verkar liksom inte passa in..

Jag har inte sagt att någon här måste ändra sitt ätande, men tänker iaf problematisera det här..

Men hur menar du att någon "borde ligga på Bmi 25"? Tänker du dig att alla människor borde äta ungefär lika mycket eller ungefär så mycket som man alltid känner för? Och så hamnar där man hamnar i vikt och något annat är ohälsosamt? Styr man matintaget på annat vis så är det ätstört, även om alternativet är att man ligger på gränsen för övervikt?

Senast ändrad:
Eller hur !
Måste ju vara heltidsjobb bara att greja med all matlagning mellanmål och disk.
Borde bli dyrt med.
Jag äter två gånger om dagen, ibland även frukost och lite chips och godis vissa dagar.

Va?

Stoppa något i munnen är ju inte samma sak som att tillaga en måltid eller ens ta fram något.
Fruktskål. Nötter i skål. Russin. Etc.

Va?

Stoppa något i munnen är ju inte samma sak som att tillaga en måltid eller ens ta fram något.
Fruktskål. Nötter i skål. Russin. Etc.
Det sa jag inte heller !
Men det finns många som äter frukost , mellanmål , lunch, mellanmål , middag, kvällsmål ex där mellanmålen inte är frukt , nötter, russin.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 978
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 937
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar