Hur mkt äter ni på en dag?

Du vet att samma ord kan ha olika betydelser?
Nej det var något helt nytt:confused:

Tycker det är lite intressant ändå. Man säger ju att ett argument kan väga tungt t ex vilket tyder på att viktig och vikt ändå syftar lite på varandra.
Om man jämför engelska weight och important.

Min kropp är schysst och håller sig i hyfsat samma form oavsett vad jag gör :p

En vanlig dag:

07: kaffe med mjölk på tåget/i bilen
09: frukost på jobbet, två knäckebröd med ost och oftast ett kokt ägg
ca 12: lunch, ibland matlåda, ibland utemat. Oftast husmanskost/sushi, så gott som alltid "lagad" mat
ca 15: fika på jobbet, oftast någon kaka
ca 17.30: Ofta en banan, ibland inget
ca 21: kvällsmat, i regel lagad sådan.

Stillasittande jobb på kontor, men rör mig en del efter jobb. Jag bor på gård och har två hundar, så får en del vardagsmotion :) Dricker mycket kaffe dock, 7-10 koppar/dag, så en himla tur att det inte är mängder med kalorier i det :D

Normalviktig är egentligen ett dumt ord.
Överlag att man i svenska språket har ett likhetstecken mellan kg och hur viktig man är?
:confused:
Om man alltid översätter alla ord sådär bokstavligt så måste vardagen bli..lätt jobbig..

Underviktig = för smal, på gräns till mager. Dvs inte tillräckligt med fett på kroppen
Normalviktig = lagom mängd fett och muskler
Överviktig = för mycket fett på kroppen

Sen är är det ju så att det är stora spann på de där kategorierna pga kroppsbyggnad i övrigt, hur muskler och fett är fördelat på kroppen osv.

:confused:
Om man alltid översätter alla ord sådär bokstavligt så måste vardagen bli..lätt jobbig..

Underviktig = för smal, på gräns till mager. Dvs inte tillräckligt med fett på kroppen
Normalviktig = lagom mängd fett och muskler
Överviktig = för mycket fett på kroppen

Sen är är det ju så att det är stora spann på de där kategorierna pga kroppsbyggnad i övrigt, hur muskler och fett är fördelat på kroppen osv.
Äh- JAG tycker det är en rolig tanke. Just språkligt.

En vanlig dag för mig när jag jobbar:

8.00 Ett par knäckebröd eller smörgåsar med något pålägg och kaffe
9.00 Kaffe
10.30 Lite kvarg och kaffe
12.00 Lunch i form av gårdagens middag. Typ husmanskost.
13.00 Kaffe
14.30 Kaffe
17.00 Middag. Oftast husmanskost
20.00-21.00 Kvällsmat som oftast blir ett par smörgåsar och ett glas mjölk.

Jag dricker mycket kaffe inser jag :D

Är väl normalviktig men skulle vilja bli av med några kg. Tränar styrka ett par dagar i veckan, promenerar varje dag och rider 4 dagar i veckan. Springer/kör hiit pass en dag i veckan. Behöver göra bättre val gällande maten. Minska portionerna lite och lägga på grönsaker istället. Inte äta två stora smörgåsar till kvällsmat utan kanske knäckebröd eller ägg istället.

Äh- JAG tycker det är en rolig tanke. Just språkligt.
Så i din värld är då alltså underviktiga värda mindre, normalviktiga värda mer och överviktiga värda mest?

O_o Var är det roliga i den tanken?

Ens värde definieras i af i min värld inte av vikt.

Jag tycker att den här tråden är superintressant! Mitt matintag är ju för mig det normala och det är väldigt spännande och se andra människors matintag. Många pratar om hur många kalorier per dag de äter och jag insåg att jag inte har en aning. Så igår laddade jag ned en app för att se var jag ligger. Jag vill gå ned några kg vilket man även kunde lägga in. Enligt den ska jag äta 1200 kalorier per dag. Igår tryckte jag att jag hade en nyttig dag men landade ändå på 1295 kalorier. Intressant.. Men när jag lade till min ridtur så klarade jag mig med 141 kalorier "till godo". Inte konstigt att de där 3 kilona aldrig försvinner.
Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot att lägga in helgens måltider.
Tack TS för inspirationen som din tråd gav mig!

Min kropp är schysst och håller sig i hyfsat samma form oavsett vad jag gör :p

En vanlig dag:

07: kaffe med mjölk på tåget/i bilen
09: frukost på jobbet, två knäckebröd med ost och oftast ett kokt ägg
ca 12: lunch, ibland matlåda, ibland utemat. Oftast husmanskost/sushi, så gott som alltid "lagad" mat
ca 15: fika på jobbet, oftast någon kaka
ca 17.30: Ofta en banan, ibland inget
ca 21: kvällsmat, i regel lagad sådan.

Stillasittande jobb på kontor, men rör mig en del efter jobb. Jag bor på gård och har två hundar, så får en del vardagsmotion :) Dricker mycket kaffe dock, 7-10 koppar/dag, så en himla tur att det inte är mängder med kalorier i det :D

Just det, är 165cm lång och väger ca 55kg.

Nej, jag ligger rätt stabilt på den vikten. Min uppfattning är också att jag äter ganska spartanskt och nyttig jämfört med t.ex. kollegor, men jag vet ju inte heller vad de äter efter jobb och på helger. Uppenbarligen behöver jag inte mer energi, även om det händer att jag går hungrig då och då (speciellt på den dagen jag fastar ;))
Äter du inget när du fastar eller har du bra en låg kaloridag?

Så i din värld är då alltså underviktiga värda mindre, normalviktiga värda mer och överviktiga värda mest?

O_o Var är det roliga i den tanken?

Ens värde definieras i af i min värld inte av vikt.
Nej.
Precis så det inte är i min värld och därför satt jag och tänkte på vad konstigt ordet blir. Som en lite fundering i godan ro.

Kom av att jag hörde en rolig historia om ett barn som protesterade mot att mamma är normalviktig för hon är jätteviktig.

För lite nyttigt, för lite grönsaker, dricker för lite vatten osv.
Är uppväxt med väldigt "bra" mat. Ekologiskt, hemmaodlat, "smalmat", mkt grönt o fisk. Sällan sötsaker, läsk och sånt. Första gången jag åt på Donken el liknande var när jag flyttat hemifrån. Hade aldrig gjort sånt innan:p

Äter väl egentligen varken för lite el för mkt men äter fel saker känner jag.
Jag tyckte det såg ut som att du äter väldigt lite. Du hoppar ju tex över lunchen?

Oj, du måste ha hög grundförbränning, så liten och äter ändå så mycket. Bara att tacka och ta emot gissar jag :)
Nja, jag tycker inte att jag äter mer än "normalt". Men jag är väl en liten person av naturen och när jag äter enligt mina hungers- och mättnadskänslor blir det såhär. Som det ska vara.

Tror snarare att många andra strävar efter en onaturligt låg vikt (för dem) och att de därför måste dra ner på maten.

Jag tyckte det såg ut som att du äter väldigt lite. Du hoppar ju tex över lunchen?

Det med lunch varierar, beroende på hur eftermiddagen ser ut med häst och hundträning osv. Ibland äter jag rester från gårdagens middag men oftast blir det bara nått litet.
Har svårt för att äta lagad/ordentlig mat 2 ggr dag. Blir antingen 2 pyttesmå portioner och så blir jag hungrig snart igen eller 1 ordentlig portion som jag håller mig mätt på länge :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 978
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 937
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar