Angående att få diagnos sent i livet kan jag säga så här:
Det rubbar ens värld. Alla reagerar såklart olika, men för mig själv och flera vänner/bekanta till mig som fått diagnos sent så kan jag säga att mycket av ens liv och uppfattningar vänds upp och ned. Man kan ha kämpat med saker hela livet, vissa saker som man inte ens ville visa sin familj att man kämpade med och helt plötsligt finns det en förklaring för alla problem man haft. Det är väldigt svårt att förhålla sig till det. För mig var det väldigt svårt att förhålla mig till att allt miserabelt jag varit med om genom livet hade kunnat eventuellt hanteras bättre om jag visste om min diagnos tidigare. Helt plötsligt insåg jag att jag inte "är kass på allt" bara av ingen anledning alls, utan att det kanske finns vissa tydliga förklaringar till ett och annat. Den insikten gör att man väldigt lätt hamnar i self pity och det kan man ju sedan ta ut på helt olika sätt. För egen del blev det att läsa upp om allt jag kunde om kvinnor med aspergers, tycka synd om mig själv och känna "fan, den här skiten är icke botbar". För vissa andra jag känner blev det att de var tvungen att maniskt dela med sig av memes som rörde diagnosen, andra blev nästan handlingsförlamade - det kanske ditt barn blivit?
Det tar ett bra tag att smälta att man är en person med autism. Det gjorde det för mig, å då var jag ändå mestadels väldigt lugn och trygg i min diagnos och kände förhoppningar om att en satt diagnos skulle ge mig bättre hjälp.