Ja, det blir ju i höst i så fall. Jag är mycket orolig för att hen kommer att fastna i förberedelserna för det kommande roliga evenemanget och inte kommer kunna bli klar med uppsatsen i höst heller bara.
Jag vill verkligen förtydliga att det inte är någon examen eller titel som är viktig från vårt håll utan bara att hen har större chans till ett jobb hen kan trivas med om hen tar examen/blir klar med uppsatsen. Ju snabbare hen får ett jobb desto bättre blir förutsättningarna att hen får en bättre självkänsla.
Efter gymnasiet jobbade hen under en tid på en snabbmatsrestaurang. Stressigt och bullrigt förvisso, men man såg på hen att hen byggde upp självkänslan och självförtroendet när hen kände sig viktig och värdefull. Detsamma har vi märkt när hen jobbar några veckor på sommaren t ex. eller under praktikperioder. När det blir viss kontinuitet och att hen känner att hen är en del i maskineriet så att säga. Jag upplever att hen inte vill ha pepp, men där emot är det viktigt för hen att få beröm när hen gör något bra. Jag berömmer varje gång hen ens säger att hen har läst en artikel eller någon text, men det räcker nog inte till för att hen ska känna motivationsbränsle och få bättre självkänsla.
Men det får stå för hen. Hen måste få göra sina egna val, och egna misstag. Det är inte upp till dig.
Det är helt enkelt inte ditt ansvar.
Och för övrigt så kan hen ta god tid på sig med sin examen, det är inte så att man inte får göra klart bara för att det tar lång tid. Alla poäng hen har tagit finns kvar - och dessutom så är det många arbetsgivare som är helt ok med att anställa trots ingen examen (egen erfarenhet).
Du behöver inte stressa över det här. Och det hjälper nog ditt vuxna barn om du slutar stressa över det. Speciellt autister är känsliga för "känslosmitta".
Hen behöver inte landa dröm-heltidsjobbet för att kunna flytta hemifrån. Men det är inte läge att börja rodda i det nu, medans examensprojektet pågår.
Till hösten kan du be hen prata med kommunen om stöd och alternativ för att kunna flytta hemifrån. Får ni inte ihop det ekonomiskt redan nu så kan du prata med dom nu, om vad det finns för alternativ till försörjningsstöd när hen bor hemma.
Fokusera på DITT liv istället . Vad har du för sommarplaner ?