Angående detta tänker jag att ni antagligen inte har haft total insyn i vad som har krävts för att klara de tidigare studierna. Det känns lite som om ni tror att problemen har uppstått på senare tid i samband med diagnosen, för att hen utifrån sett har klarat studierna, men om det inte hade funnits några problem tidigare så hade hen ju sannolikt inte ens sökt hjälp till att börja med. Sen är grundskola och gymnasieskola knappt jämförbart med uppsats-skrivande på universitetsnivå sett till hur det är strukturerat, eller i fallet med uppsats kanske man ska säga inte strukturerat alls.Efter diagnosen har hen jobbat lite (vi pratar två-tre halvtidspass i månaden i snitt) vid sidan om studierna (som har varit någon dag i veckan). I nuläget är det masteruppsatsen som gäller och hen har då haft hela vårterminen på sig men kommer inte att kunna lämna in i vår utan kommer få slutföra uppsatsen till senhösten istället.
Vi upplever att hen efter att hen fick sin diagnos tar den som en förevändning till att hen inte pluggar/skriver. Hen säger att hen blir stressad och blockerad av att hen känner press från oss föräldrar. Vi har inte sagt ett pip annat än om hen diskuterar sina problem med habiliteringen och om vi kan göra något för att hjälpa hen. Och hen tog sig ju igenom både grundskolan, gymnasiet och fyra års studier på universitetet, men det var innan diagnosen det.
Kan relatera lite i och med att jag skriver uppsats och utifrån sett klarat i princip allt hittills men nu funderar på huruvida det kommer gå eller om jag kommer behöva skjuta på att slutföra det hela till hösten. Utifrån sett har jag förstås klarat saker men jag sökte hjälp redan för flera år sedan för stress då jag kände att ska det vara såhär så kommer det absolut inte gå i längden. Sedan har jag pressat mig genom flera år av studier och av att folk sagt saker i stil med "det går säkert bra, det brukar ju göra det". Och sen anser de sig ha fått rätt när man klarat ytterligare en tenta eller fått vg på den där uppsatsen som man skrev till största delen natten innan inlämning och nojade över om den var bra nog. Jo, det har väl gått bra enligt alla som bara ser till vilket betyg man får i slutet, eller hur många hp man klarat av, men inte vad det kostat i stress eller hälsa att ta sig dit. Eller hur studierna sannolikt ändå lidit utifrån oförmåga att lägga upp arbetet och så vidare i någon form av oanvänd potential. Så jag skulle vara väldigt försiktig med att anta att det här är problem som inte funnits tidigare, bara för att hen tagit sig genom utbildningssystemet hittills. Har man haft det lite lätt för sig i skolan krävs det inte så mycket för att ta sig igenom det, förrän det plötsligt krävs alldeles för mycket och man nästan slår i väggen.
För att få studiero, kan hen boka rum (grupprum eller så) på universitet eller skriva på bibliotek eller liknande? För att komma bort från pressen hen känner av er närvaro.