Hur firar ni jul?

Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det gnissla?

Vi är en stor familj. Både min och makens föräldrar är separerade och alla utom en har ny partner. Jag har fyra syskon, maken har två. Som tur är så är i princip alla ganska flexibla, man gör lite som man vill det gör inget om man inte firar ihop. Nu när det börjar bli barn och nya kusiner här och var så börjar det bli lite svårare. Folk börjar i högre grad ha lite önskemål, inga konstiga sådana men många vill såklart träffa barnen på jul eller har idéer om vilken jul de vill ge sina egna barn. För mig är julen årets bästa högtid (hela december, inte bara julafton) och jag vill såklart inte hamna i stress-fällan med att försöka tillgodose allas behov. I år har vi sagt att vi firar hemma, alla som vill är välkomna. Det är ett skönt sätt att ducka all planering och bara bestämma nåt tidigt, och sen får det bli knytis på julbordet. Jag tror det fungerar bra i år eftersom makens familj ska fira hos svärmor, men kommande år kanske det blir för många.

Hur gör ni?
Vart annat år firar jag med mina barn, då vill jag åka till min familj, vi ses för sällan. Har jag inte barnen firas det med sambons barn och jag jobbar antagligen del av julafton. Jag tänker i år åka till familjen vid nyår istället, kan även fira jul på juldagen istället. Lite barnrelaterat, stora barnet vill bara vara hos mig just nu.

Uppvuxen med fira jul med familjen, aldrig flängt runt. Sen blev äldre blev firande hos en släkten oftast moster som hade bäst med plats. Efter träffat sambon så har blitt julafton med hans familj och (hans mammas) släkt, som firar på ett ställe ihop. Medans jag väljer åka någon gång innan jul till min egna familj och bara umgås, firar lite smått.

Iår blir däremot annorlunda då sambon ska jobba på julafton. Så blir åka till hans familj och släkt, någon vecka innan jul och sen passar jag på träffa min familj eller om dom kommer hit. Sen blir julafton ihop med bara sambon när han kommer efter jobbet.

Hos hans familj kör Kalle Anka för dom som vill, julmat, julklappspel (snälla varianten) och umgås.

Vartannat år kommer syrran med familj hit samt vår mamma. Tyvärr blir det ofta konflikt med vår mamma så i år känns det extra skönt att det bara är jag, maken, sonen samt dottern med sambo. Lugnt och skönt, mycket sill eftersom alla gillar det. Kanske lite korvgrillning under dagen, eller om vi hittar på något annat. Byta julklappar och spela lite sällskapsspel. Sen blir det nog lite tv och sova i soffor. :)

Sen kommer syrran med familj i mellandagarna men mamma reser bort så det blir nog trevligt om än intensiva dagar med hennes barn. :)

Bara att läsa här i tråden ger ju tydliga hintar om att folk gör saker de inte vill, till exempel flänger omkring. Vill man stressa runt så är det ett val som görs. Vill man inte fira jul med personerna X och Y så kan man som vuxen säga Tack men nej tack.

Haller med andra om att det ju inte riktigt ar sa svartvitt
Jag har en knepig relation med min familj som jag inte riktigt forstar sjalv. Jag ar ocksa singel och bor sjalv i ett annat land. Mina alternativ ar att sitta sjalv hemma och paminnas om hur ensam jag ar, och gora mamma och pappa ledsna over att jag inte vill komma hem, eller flyger jag hem for ett par dagar och navigerar relationerna sa som de ar och sa som jag klarar av dem

Jag har en knepig relation med min familj som jag inte riktigt forstar sjalv. Jag ar ocksa singel och bor sjalv i ett annat land. Mina alternativ ar att sitta sjalv hemma och paminnas om hur ensam jag ar, och gora mamma och pappa ledsna over att jag inte vill komma hem, eller flyger jag hem for ett par dagar och navigerar relationerna sa som de ar och sa som jag klarar av dem
Ja precis, så länge jag hade häst och bodde i annan stad tog jag ofta morgonfodringen och körde ”hem” sen på julafton och tillbaka på juldagen. Inget jag kanske uppskattade men alternativet hade varit att främst göra andra besvikna.
Däremot tycker jag att de jular vi firat hemma nu pga pandemi eller sjukdom varit ganska mysiga. Men då har vi ju haft sällskap av varandra eller haft några få gäster. Min sambo har tidigare jobbat varannan jul och det hade känts lite jobbigt att vara helt själv om vi var sjuka, mest för barnets skull.

Ja precis, så länge jag hade häst och bodde i annan stad tog jag ofta morgonfodringen och körde ”hem” sen på julafton och tillbaka på juldagen. Inget jag kanske uppskattade men alternativet hade varit att främst göra andra besvikna.
Däremot tycker jag att de jular vi firat hemma nu pga pandemi eller sjukdom varit ganska mysiga. Men då har vi ju haft sällskap av varandra eller haft några få gäster. Min sambo har tidigare jobbat varannan jul och det hade känts lite jobbigt att vara helt själv om vi var sjuka, mest för barnets skull.

En av de jular vi haft som varit allra mysigast har varit den då vi firade själva pga att de vi skulle till blev sjuka. Jag, min man och dottern. Så mysigt! Inte minsta jobbigt.

Har mina kids varannan julafton, vartannat år har jag "mammajul" med dem på juldagen. Litet stillsamt firande med julbord till lunch, Kalle Anka eller julfilm på eftermiddagen, julklappsöppning och sen gröt och skinkmacka på kvällen. Har jag inte kidsen på julafton brukar jag vara ute en sväng i naturen med kompisar som inte vill fira traditionell jul. Vill gärna se Karl-Bertil på kvällen och öppnar julklapp och äter nån trevlig choklad jag fått av mig själv, mycket mer behöver jag inte!

Efter pappa dog förra hösten känner jag mig helt färdig med jul, är inte speciellt förtjust i julbord heller, men kan köpa några skivor skinka, några skivor lax och äta vid ett tillfälle. I år funderar vi på att åka på spa 23-24. Hade lätt velat åka 24-25, men då serveras bara julbord. Problemet är att sambons föräldrar lever, dom kommer inte bli nöjda.

Ja, jag fattar det, och jag kan inte svara för hur det är för andra. Vissa skulle nog behöva sätta fler gränser. Vi har två demenssjuka i familjen som är inne på sina sista år som vi försöker klämma in firande med. Visst är det tufft för flera att både hinna med allt och även umgås med familjemedlemmar som blivit personlighetsförändrade. Men det är värt det, även om det kan föra med sig jobbiga känslor. Andra kan ju ha problem med att sätta gränser överlag på grund av uppfostran eller strukturer i familjen. Jag säger bara att man kanske ska vara försiktig med att döma andras val eller icke-val. Det kanske inte är enkelt, alls.

Allt är inte enkelt men jag kan ju trots allt bara svara på hur jag resonerar. Tack och lov aldrig sura miner åt något håll.

Du får såklart göra ditt bästa utifrån dina förutsättningar men val är det ju ändå. (Jag känner mig inte ensam bara för att jag är ensam på julen så det löser förstås en hel del.)

Efter pappa dog förra hösten känner jag mig helt färdig med jul, är inte speciellt förtjust i julbord heller, men kan köpa några skivor skinka, några skivor lax och äta vid ett tillfälle. I år funderar vi på att åka på spa 23-24. Hade lätt velat åka 24-25, men då serveras bara julbord. Problemet är att sambons föräldrar lever, dom kommer inte bli nöjda.

Jag kanske är fullblodsegoist men då får väl sambons föräldrar vara missnöjda då. De är vuxna så de ansvarar för sig själva.

Vi brukar fira med min familj (mor, far, bror, syster med två barn) hemma hos mina föräldrar. Maken brukar jobba åtminstone nån av dagarna i julhelgen.

Ibland passar det att vi tar en dag hos hans familj. Oftast inte.
I år ska nog hans mamma med make komma ner en dag i mellandagarna. Första gången i så fall.

Jag kanske är fullblodsegoist men då får väl sambons föräldrar vara missnöjda då. De är vuxna så de ansvarar för sig själva.
Jag kan hålla med. Vi har aldrig firat med sambons mamma med man, hans syskon väljer också aktivt bort det de år de inte har barn. Det är lite sorgligt, men allt är så himla jobbigt där. Kände lite så med min brors fd svärföräldrar också som jag firat med några gånger, det blir så mycket press/stress barnen får helst inte låta/kladda och otroligt mycket julklappar. Jag kan se var den känslan kommer ifrån från barndomens jular och jag förstår varför den fanns där i en av mina släktingars familj, men jag tyckte verkligen så mycket bättre om julen sen jag som 14-15 åring föreslog att dra ner antalet klappar och att det var helt ok att äta kräftor och dricka champagne på julafton. Sen tycker jag vi haft trevliga, lagom pretentiösa jular. Förra året var det jag, barnet och mina föräldrar. Det var jättelagom.

Blandat kompott. I år vet jag inte hur det blir.

Brukar fira lätt med mamma och hennes man. Samt med min bortgågna partners släkt.

Iår har jag ju även D och hans mamma så troligtvis blir det en julafton med bonussläkten och D är med. Sen blir det lite mat hema hos min mamma och hennes man så får vi se om mi bror med barn kommer elle rom det bara blir jag, D hans mamma + mina föräldrar

Vi kommer åka bort. Jag gillar det egentligen inte men som del i en familj får man anpassa sig. Blir väl lite skönt att slippa stöket också (tidigare år har folk kommit till oss).
Gillade min barndoms jular då vi bara var närmaste familjen.

Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det gnissla?

Vi är en stor familj. Både min och makens föräldrar är separerade och alla utom en har ny partner. Jag har fyra syskon, maken har två. Som tur är så är i princip alla ganska flexibla, man gör lite som man vill det gör inget om man inte firar ihop. Nu när det börjar bli barn och nya kusiner här och var så börjar det bli lite svårare. Folk börjar i högre grad ha lite önskemål, inga konstiga sådana men många vill såklart träffa barnen på jul eller har idéer om vilken jul de vill ge sina egna barn. För mig är julen årets bästa högtid (hela december, inte bara julafton) och jag vill såklart inte hamna i stress-fällan med att försöka tillgodose allas behov. I år har vi sagt att vi firar hemma, alla som vill är välkomna. Det är ett skönt sätt att ducka all planering och bara bestämma nåt tidigt, och sen får det bli knytis på julbordet. Jag tror det fungerar bra i år eftersom makens familj ska fira hos svärmor, men kommande år kanske det blir för många.

Hur gör ni?

Jag har egentligen inget emot att fira jul med familj och allt vad det innebär. Hade jag haft ett enormt hus hade jag gärna bjudit in till Fanny och Alexander-jul. Jag kan städa, laga mat, göra julgodis och underhålla - inga problem. Det jag inte orkar med är att tillbringa de få dagar jag är ledig över jul till att kuska runt hit och dit, sova i gästrum och hålla koll på att hundarna inte jagar katter. De senaste fem åren har sambon och jag firat jul i fjällen och det har varit så himla skön och bra återhämtning!

Jag har egentligen inget emot att fira jul med familj och allt vad det innebär. Hade jag haft ett enormt hus hade jag gärna bjudit in till Fanny och Alexander-jul. Jag kan städa, laga mat, göra julgodis och underhålla - inga problem. Det jag inte orkar med är att tillbringa de få dagar jag är ledig över jul till att kuska runt hit och dit, sova i gästrum och hålla koll på att hundarna inte jagar katter. De senaste fem åren har sambon och jag firat jul i fjällen och det har varit så himla skön och bra återhämtning!
Fira jul i fjällen står på min julefirar önskelista 😄 Bara vara ute hela dagarna i massa snö, spela spel och dricka varm choklad. Inte så mkt klappar, kanske en var till barnen... Låter hur bra och mysigt som helst 🥰

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 620
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 446
Senast: Svartkatt
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 553
Senast: Acto
·
Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama