Hur firar ni jul?

Jag och barnens pappa är separerade men vi firar alltid julafton tillsammans med barnen och båda oss vuxna. Vartannat år med och hos mina föräldrar, vartannat år med hans föräldrar, och då är vi hemma hos honom.

Har vi firat julafton med hans föräldrar så firar jag och barnen juldagen hos mina föräldrar (barnens pappa följer ofta med också).

Barnens farföräldrar bor i samma stad som vi och mina föräldrar ca en timme bort. Allt är rätt så lugnt och enkelt om man jämför med hur många andra har det.

Min pappa är inte i livet längre och min mamma har flyttat till äldreboende så vi får hitta nya traditioner. I somras såldes dessutom barndomshemmet så ingenting gammalt finns kvar.

Jag firar med syster och mamma. Börjar i stallet, sen har syster och jag mötts vid familjegraven för att uppmärksamma de som inte längre är med oss. Vi åkte alltid hem till mormor på julafton och sen hon gick bort åker vi till henne på kyrkogården.
Sen kommer vi antagligen äta lite hos någon av oss, åka till mamma en stund och sen hem till någon av oss. Jag brukar ordna lite mat. Ingen av oss är förtjust i traditionell julmat men vi har några få saker vi vill äta och jag kokar risgrynsgröt till Karl-Bertil.

Gillar julen!
Alltid tidigare firat hos min gammelmormor, med familjen på mormors sida, och även min pappa trots att han och mamma separerade när jag var runt 2.
Men sen hon gick bort delades vi upp och vi har varit hos mormor. Då det har bara varit mormor och morfar, morbror, mamma och min bror, och så pappa och ibland hans sambo.
I år kommer vi dock vara hos mig och min sambo pga att vi ska ha barn där i krokarna. Så ovanstående (förutom pappas sambo) och min sambos mamma och pappa bor på hotell i stan och kommer förbi en liten sväng med mat, så får vi se hur mycket besök vi mäktar med helt enkelt! 😅

Julklappar har vi slutat med, kanske kör vi ett julklappsspel.

Just det, julklappar också. Vi brukar inte ge julklappar på min sida av familjen, makens däremot ger julklappar och det får bli årets uppdrag att få dem att lägga av med det 😅

Barnen däremot får alldeles för många. Känner att jag måste styra upp detta också..

Vi varierar vem vi firar med. Makens föräldrar och mina. Men firandet är litet och lugnt för det är så vi vill ha det. Vi brukar ha en dag hos oss och den andra borta.

I år blir det en lång härlig ledighet som kostar få semesterdagar! Så det blir inget firande på lillejul i år för jag vill verkligen kunna julmysa, pyssla, baka och dona dagarna innan julafton i lugn och ro.

Vägrar julstressa! Folk får acceptera att vi inte vill fira med alla samtidigt. Tycker att det är trevligare i små sällskap.

Just det, julklappar också. Vi brukar inte ge julklappar på min sida av familjen, makens däremot ger julklappar och det får bli årets uppdrag att få dem att lägga av med det 😅

Barnen däremot får alldeles för många. Känner att jag måste styra upp detta också..
Om du lyckas tar jag gärna emot tips, tycker det går helt överstyr med klapparna hos oss 🙈 men pratar för döva öron på alla håll å kanter

Ja, vi slutade för några år sedan. Men då fick ändå "barnen". De var typ 9, 10 och 23-ish då. (Den äldste pluggade och var alltså ganska pank och fick presenter därför, typ husgeråd och sånt.)

Barn får lätt för många presenter! (Sen vet jag inte varför man tycker att det är för många och vad som hade ansetts lagom.) Vår familj är överlag inte den "sorten" som ger vare sig många eller löjligt dyra saker, tursamt nog.

I år funderar jag på stt bjuda ut de två numera-tonåringarna på varsin shoppingrunda någon gång runt jul så kan de få varsitt lite dyrare plagg som de villhöver för att känna sig snygga.

Vi har slutat flänga runt. Jag sa ifrån för två år sen så om någon vill fira jul med oss får de flänga runt till oss i stället. Jag stressar sönder mig innan jul som det är pga enorm ångest över att göra alla till lags. Nu är det slut på det.

Förra årets jul var fantastisk. Vi var hemma bara vi i familjen med en nyfödd som sov bort hela julafton, dottern delade ut paket och allt var bara så lugnt och trevligt. Kommer nog inte bli lika lugnt i år med en som kommer vara 14 månader vid jul.

Efter förändringar i familjen - dödsfall, någon har flyttat, etc - blir vi i år en handfull personer ur tre generationer (alla är vuxna) som tar in på hotell 23-25/12 och flyter runt, läser böcker, badar i spa medan hotellpersonalen fixar med våra måltider. Det känns perfekt! Julklappar har vi slutat med, kanske kör vi ett julklappsspel. Hoppas att det blir lika bra som jag tänker mig.
Det upplägget gillade jag!

Samtidigt var min första spontana tanke att det lät som ett klockrent uppslag för ett filmmanus. Hotellet ligger litet remote, inte riktigt The Shining men åt det hållet... ingen mobiltäckning förstås, kanske snöstorm... sanningar skall sägas, familjehemligheter skall upp i ljuset... 😅

Julen blir alltid delad på ett eller annat vis. Får prestationsångest och dåligt samvete av julklappar så jag åker till pappa+sambo på juldagen för att slippa deras "stora" firande. Till mamma+man på själva julafton för då är det bara vi och det är det bästa. Nu när jag har sambo vars föräldrar också är skilda så blir det ännu värre. Vi delar på oss på julafton så han kan åka till sin faster på dagen så åker vi gemensamt hem till hans mamma på kvällen. Inte optimalt för mig men jag vill hinna umgås med honom och den sidan av hans familj är lika avslappnad som min mamma. Vi får se hur det blir om några år.

Har kommit till den åldern då föräldrarna inte längre finns med tyvärr. Ensamstående, men firar med dotter och sambo. :love: Massa stallhäng också med min "familj" där! :heart Skönt att det är slut på flängandet, även om föräldrarna förstås är väldigt saknade. :heart

Älskar julen! Särskilt julmaten.
Från övre tonår fram tills jag träffade min sambo för ett par år sedan så försökte jag oftast fira med vänner.
Känns synd mot mamma som dessutom fyller år 23dec, men eftersom vi alltid firat med hennes mans släkt som är den som bor i samma stad, och den är inte trevlig att fira jul med, så har jag hellre varit på annat håll.

Nu skulle jag nog helst bara fira med sambons familj några år. Av rent själviska skäl. Det är lugnt, det är trevligt, det är god mat. Precis den traditionella svennejul jag drömt om med andra ord.

Julafton ligger jag i soffan och glor på tv, tar en långpromenad med jycken.
Sen många år tillbaks så firar vi jul på juldagen. Tidigare kom familjen hem till oss, nu bor vi mindre, så vi får inte plats. Sista åren har vi hyrt stugan på min brukshundklubb, där grillar vi, fikar, och barnbarnen far runt, leker, byter julklappar. Ett avslappnat julfirande.
Vi brukar vara 19 st, då är det jag, sambon, våra 6 vuxna barn (inga gemensamma) med respektive och barnbarn och ett gäng hundar 😁

När vi var små var vi på Öland hos farmor och farfar men träffades också hemma hos mormor med hela den släkten vid något tillfälle mellan typ jul och nyår.

Nu är min unge oftast i Finland hos sin farmor så jag brukar använda tiden till att göra ingenting. Vilket är ljuvligt.

I år är alla planer osäkra, det var meningen att barnet med pappans nya familj skulle åka till Åre men det verkar osäkert.

Så vi får se. Jag tycker det har fungerat bra.

Sen några år tillbaka har vi landat i att vi är hos makens familj på julafton och hos min familj på juldagen. Passar oss bra att slippa flänga på julafton.

Tidigare så åkte makens familj upp till släktingar i Åkersberga typ vartannat år men det har dom slutat med.

Jag och mina vuxna barn kommer nog vara hos mig. De brukar komma någon dag innan och vi chillar, lagar mat och hämtar en gran som kläds. I år kanske ena dotterns partner och hans mamma kommer. Vi får se. Vi har en Secret Santa inom familjen och de som har partners byter klappar med varandra. I allra bästa fall kan vi få hem mamma till mig på själva julafton, det handlar om hur mobil hon är, oavsett så kommer vi träffa henne hemma hos henne på annandagen.

Vägrar flängande!
Vill inte åka runt på julafton utan om vi inte firar hemma blir det hos mamma (kan promenera dit) eller hos min bror. Inte fram och tillbaka på julafton.
Pappa och sambo brukar vi ofta träffa i mellandagarna istället.
Min fru har inte firat med sin familj på många, många år. Däremot blir det ofta något besök hos hennes farmor resp mormor under december eller i mellandagarna.
Något år hade vi och hundarna uppesittarkväll hos hennes farmor.
Min släkt bor i annat land så vi ses inte över jul.

Vi är få som firar ihop. Jag, min fru, min bror och sambo (och från och med nästa år deras bebis) och min mamma. Så det är inte svårt att få ihop det. Vi brukar köpa julklapp till en person för ca 500kr, vem det blir avgör lotten 😊 Maten hjälps vi åt med och delar på. Likaså hos vem julen firas.

Förra året jobbade både jag och min fru under julen och vi gick dessutom om varandra med skiften så det blev ingen jul kan man väl säga. Min bror och sambo hälsade på hos hennes bror och brorsbarn istället och min mamma passade då också på att jobba. Så jag ser extra mycket fram emot julen i år! Vi kommer dessutom ha en vän till mig med då hon inte kan åka hem till familjen utomlands pga jobb. Kändes fel att låta henne sitta ensam så hon är välkommen till vårt lilla firande 🥰

Jag har vägrat flänga runt ända sedan jag flyttad hemifrån. Jag vill fira julen i lugn och ro. Numera är våra föräldrar döda, firar inte jul med syskonen, så det är jag och maken som firar jul ensamma.
Myser i stallet och sedan är vi bara hemma och tar det lugnt. Älskar julmaten - så det äter vi hela julhelgen.

/Lizzie

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 627
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 446
Senast: Svartkatt
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 553
Senast: Acto
·
Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama