Hur firar ni jul?

Nu blev det ändring. Istället för innan julafton blir det efter julafton jag åker ut. Så julafton hos syster, juldag hos fader och A tillsammans med bror och svägerska plus eventuella, vuxna, brorsbarn. Kommer hem annandagen förhoppningsvis så jag kan äta mitt julbord den 26 ;)

Det blir lite lätt stressigt att ha med sig knytis och sedan packa innan på julafton.

Nar mitt forsta barn var fodd akte vi runt forsta och andra julen, Tredje julen var jag gravid och bestamde att jag aldrig mer skulle aka bort till jul. Andra fick komma till oss istallet. Det fungerade mycket bra. VI har firat jul hemma hos mig sedan. Det ar en sadan lattnad att inte behova resa runt och jag har garna sjalva julafton har hemma. Da far jag min skinka, dopp i grytan (med tunnbrod sa klart) och allt ar frid och frojd.
Sedan aker vi ofta bort och firar juldagen's eftermiddag hos nagon annan ... det ar ju nar man firar har, sa jag tar med skink skivor, Jansson och annat som passar bra aven till kalkonen. :D

I år firar jag och maken på olika håll. Det är första julen utan hans mamma och hans bröder ville samlas i hemstaden för att vara tillsammans då. Själv orkar jag inte åka iväg, bo borta i flera nätter, ta med mat (jag är allergisk mot en massa saker) etc etc. Det är lite för nära inpå vårt bröllop och mitt inre batteri är inte laddat än.

Först trodde jag att det bara skulle bli jag och hunden, men plötsligt rasslade det till och hund och jag är numera uppbokade 23-26/12. 😅
Dock med korta besök hos släktingar som bor hyfsat nära. Det är inte lika energikrävande för mig som lång resa, sova borta och umgås med andra heeeela tiden.

På julaftons morgon brukar jag vara i stallet.
I år blir det nog en promenad med både häst och hund. På eftermiddagen ska vi (minus hästen då, hon får hålla sig vid stallet) till pappa och hans sambo. Sen får jag se hur länge jag orkar hänga med dem innan jag och vovven åker hem och myser i soffan. 🥰

Det här året blir julafton lite annorlunda. För första gången ska jag jobba. Slutar två så hinner hem till Kalle. Missar den traditionella lunchen hos svärföräldrarna, men jag är ändå inte så förtjust i dopp i grytan så det kvittar. Middagen blir också hos svärföräldrarna som vanligt, någon timma efter Kalle. Sambon och yngsta dottern får laga vår del av maten när jag är på jobbet.

Äldsta dottern kommer inte heller hem på julafton då hon också jobbar. Hon kommer på juldagens kväll. Vi kör nog en extra julafton på annandagen.

Det som känns mest dumt är att jag missar julaftonsfrukost. Det är, för mig, den mysigaste stunden på hela julen. Yngsta dottern har dock gått med på att vi kör den redan den 23e, när jag är ledig.

Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det gnissla?

Vi är en stor familj. Både min och makens föräldrar är separerade och alla utom en har ny partner. Jag har fyra syskon, maken har två. Som tur är så är i princip alla ganska flexibla, man gör lite som man vill det gör inget om man inte firar ihop. Nu när det börjar bli barn och nya kusiner här och var så börjar det bli lite svårare. Folk börjar i högre grad ha lite önskemål, inga konstiga sådana men många vill såklart träffa barnen på jul eller har idéer om vilken jul de vill ge sina egna barn. För mig är julen årets bästa högtid (hela december, inte bara julafton) och jag vill såklart inte hamna i stress-fällan med att försöka tillgodose allas behov. I år har vi sagt att vi firar hemma, alla som vill är välkomna. Det är ett skönt sätt att ducka all planering och bara bestämma nåt tidigt, och sen får det bli knytis på julbordet. Jag tror det fungerar bra i år eftersom makens familj ska fira hos svärmor, men kommande år kanske det blir för många.

Hur gör ni?
Vi är hemma på julafton och de som vill fira med oss får komma till oss. Vi har sagt att vi har barn och även om alla börjar bli stora nu så är det ändå enklare för våra föräldrar och syskon sas att komma till oss, än att vi ska få med alla och flänga runt. Och sedan få med barn (vi har 5 st), julklappar osv osv hem igen. Yngsta blir 6 nu i januari och vi får väl se hur det blir längre fram när hon är äldre, men än så länge håller vi oss till att göra som vi brukar. Hon är ju den som blir trött och behöver sova först osv. De stora är ju tonåringar allihop och äldsta är tom 18, men de tycker också att det är skönt att kunna gå till sina rum om de vill och att slippa släpa på saker som de får. De kan bara ta upp det till rummen direkt. Övriga dagar kan vi vara mer flexibla men julafton är vi hemma. Skulle aldrig orka flänga till flera olika personer på en och samma dag. Det brukar lösa sig ändå med att vi åker till sambons föräldrar någon dag, mina föräldrar en annan dag och antingen träffar vi min bror där eller så åker vi till dem en dag. Min pappa brukar komma till oss på julafton men är hos min bror det här året.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 675
Senast: sardellen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 858
Senast: monster1
·
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Svartkatt
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 652
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka