Folk som inte respekterar oss icke-rökare - vad gör man?

Var träffar ni alla dessa människor som blåser rök i ansiktet på er? Förutom när någon skulle skämta i tonåren har jag aldrig upplevt att någon blåser rök i ansiktet på någon annan. Att blåsa rök i ansiktet på någon är för mig en aktiv handling men ni kanske menar att någon blåser rök i ansiktet på er när de släpper ut röken och den når er? Det gör de ju faktiskt inte.

Jag hade vidrigt ont av rök när jag väntade mitt andra barn. Mötte jag någon var jag tvungen att gå över gatan men ändå spydde jag. Att möta en rökare ansikte mot ansikte vågade jag inte för jag var rädd att spy på dem :crazy: Men jag insåg ju ändå att folk inte blåste rök i ansiktet på mig bara för att röken råkade nå mig och jag avskydde ju inte rökarna utan att deras vana fick mig att må så illa. (Jag spydde av allt då, parfym, matlukt, kroppslukt, ja av nästan alla lukter så cigarettrök var inte det enda.)

Har någon rökt bredvid mina barn när de var barn har jag antingen vänligt påtalat olämpligheten att röka bredvid barn eller så har vi gått därifrån. En enda gång har jag mötts av sura miner pga det och vid det tillfället hade det nog inte spelat någon roll vad eller hur jag hade sagt det utan det var snarare att jag tilltalade dem som var fel. De flesta har reagerat typ, -oj, jag såg er inte, eller, -oj förlåt! Jag tänkte mig inte för. Det är bra mycket mer än vad folk sa som snubblade över rullstolen. Möjligtvis vände de sig om och tittade med avsmak.

Rökare tar nog varken mer eller mindre hänsyn till sina medmänniskor än vad alla andra gör och att idiotförklara som vissa i tråden gör tycker jag är direkt osmakligt. Jag upplever att de flesta tänker som @bumpo , dvs. att de försöker visa hänsyn. Att sitta och hosta gör inte automatiskt att folk förstår att det är pga röken. Människor är inga tankeläsare, kommunicera mera! Förklara istället för att idiotförklara.

Var träffar ni alla dessa människor som blåser rök i ansiktet på er? Förutom när någon skulle skämta i tonåren har jag aldrig upplevt att någon blåser rök i ansiktet på någon annan. Att blåsa rök i ansiktet på någon är för mig en aktiv handling men ni kanske menar att någon blåser rök i ansiktet på er när de släpper ut röken och den når er? Det gör de ju faktiskt inte.

Jag hade vidrigt ont av rök när jag väntade mitt andra barn. Mötte jag någon var jag tvungen att gå över gatan men ändå spydde jag. Att möta en rökare ansikte mot ansikte vågade jag inte för jag var rädd att spy på dem :crazy: Men jag insåg ju ändå att folk inte blåste rök i ansiktet på mig bara för att röken råkade nå mig och jag avskydde ju inte rökarna utan att deras vana fick mig att må så illa. (Jag spydde av allt då, parfym, matlukt, kroppslukt, ja av nästan alla lukter så cigarettrök var inte det enda.)

Har någon rökt bredvid mina barn när de var barn har jag antingen vänligt påtalat olämpligheten att röka bredvid barn eller så har vi gått därifrån. En enda gång har jag mötts av sura miner pga det och vid det tillfället hade det nog inte spelat någon roll vad eller hur jag hade sagt det utan det var snarare att jag tilltalade dem som var fel. De flesta har reagerat typ, -oj, jag såg er inte, eller, -oj förlåt! Jag tänkte mig inte för. Det är bra mycket mer än vad folk sa som snubblade över rullstolen. Möjligtvis vände de sig om och tittade med avsmak.

Rökare tar nog varken mer eller mindre hänsyn till sina medmänniskor än vad alla andra gör och att idiotförklara som vissa i tråden gör tycker jag är direkt osmakligt. Jag upplever att de flesta tänker som @bumpo , dvs. att de försöker visa hänsyn. Att sitta och hosta gör inte automatiskt att folk förstår att det är pga röken. Människor är inga tankeläsare, kommunicera mera! Förklara istället för att idiotförklara.
olämpligt att röka bredvid barn?

Från vilken ålder är det lämpligt att röka bredvid någon annan?

Eller samma som när man när jag var barn tyckte att det var mysigt med små nakna barn som sprang ute i solskenet hela dagen, och man nu ryser och tänker på malignt melanom och smörjer in dem, klär på dem, skuggar dem.

Saker ändras, ibland för att vår kunskap ändras. Men de här starka känslorna?
Tror att de starka känslorna delvis beror på att många människor tror att de är utsatta för passiv rökning när de känner röklukt utomhus, och därmed riskerar sin egen hälsa. Själv flyttar jag på mig om jag blir störd av rök, och det finns det ju utrymme att göra utomhus om man inte köar.

Skulle det vara något negativt menar du?? :confused:

Förutom att rökning är till besvär för omgivningen pga lukt etc är det ju livsfarligt. Rökning ger KOLS, cancer och även passiv rökning dödar. För alla oss som är allergiker och astmatiker är det skadligt att bli utsatt för rök, vi blir sjuka av det.

Det går heller inte att undvika när det står folk och röker utanför nästan alla platsar man vill gå in. Jag kan tex inte handla mat eller gå till läkaren utan att behöva gå igenom en vägg av rök. Försöker hålla andan men påverkas ändå.
Synd att du inte handlar och går till doktorn där jag bor. Jag kan inte påminna mig att det har hänt mig alls. Och dig händer det varje gång?

Är göteborgska rökare ovanligt hänsynsfulla? Jag har aldrig reagerat på rök, varken inne i nån kur eller utanför.

Jag bor i Göteborg, och röker. Jag kommer ihåg när jag flyttade hit att det inte alls kändes lika självklart att röka på platser jag var van med sedan tidigare, och vänner utifrån som hälsar på reagerar på samma sak. Både jag och besökande rökar-vänner kommer från mindre städer (huvudsakligen arbetarklass), gissar att det kan spela in.
Så ja, jag skulle nog vilja hålla med om att rökare i Göteborg är mer hänsynsfulla än på andra ställen. Men, jag som verkligen försöker visa hänsyn ser ändå dagligen rökare som inte visar hänsyn. Klassiskt scenario är när jag står en bit bort från en busskur och andra rökare kommer och går förbi mig samtidigt som de tänder en cigg och ställer sig mitt i den icke-rökande högen med folk.

Kärnsjukhuset i Skövde är rökfritt, dvs man får inte stå utanför och röka, man får inte ta rökpaus o röka för det är rökfritt även om man är anställd. I min åsikt så rätt som det kan bli för hur många ggr har inte sjukhuspersonalen luktat kraftigt av cigarettrök när man varit där.

Och ändå står det alltid folk och röker utanför entrén :wtf:

Jag undrar en sak. Ni som får andningsproblem av rök, får ni det även när cigaretten är släckt och röklukten bara sitter hos rökaren? Alltså, får ni samma andningsproblem av rök som inte längre finns?

Jag tänker på t ex när man sitter på bussen och någon som just har rökt kommer på. När hen sveper förbi tycker jag att det luktar fan, men det är inget jag på något vis behöver göra något åt, det är bara lite irriterande. Hur är det för er?

Jag undrar en sak. Ni som får andningsproblem av rök, får ni det även när cigaretten är släckt och röklukten bara sitter hos rökaren? Alltså, får ni samma andningsproblem av rök som inte längre finns?

Jag tänker på t ex när man sitter på bussen och någon som just har rökt kommer på. När hen sveper förbi tycker jag att det luktar fan, men det är inget jag på något vis behöver göra något åt, det är bara lite irriterande. Hur är det för er?

Ja, det kan trigga ett astmaanfall. Speciellt om jag är förkyld och/eller om det är vår dvs pollen i luften. Särbon går inte i närheten av mig direkt när han har rökt.

Ja, det kan trigga ett astmaanfall. Speciellt om jag är förkyld och/eller om det är vår dvs pollen i luften. Särbon går inte i närheten av mig direkt när han har rökt.
Ok. Men då är väl han närmare dig än de flesta andra kommer, t ex om du går en runda på stan eller liknande. Eller vågar du alltså inte göra det, pga risken att utsättas för rök, om du är förkyld eller om det är pollensäsong?

Ok. Men då är väl han närmare dig än de flesta andra kommer, t ex om du går en runda på stan eller liknande. Eller vågar du alltså inte göra det, pga risken att utsättas för rök, om du är förkyld eller om det är pollensäsong?

Det är han som gör det på eget bevåg för han vill inte göra mig dålig :heart

Men tex om jag är på stan och någon som har rökt ställer sig bakom mig i en kö kan det sätta igång astman. Det hindrar mig inte, finns inte en suck att jag låter min kropp begränsa mig :p men visst, jag har alltid medicin med mig på våren eller om jag är förkyld.

olämpligt att röka bredvid barn?

Från vilken ålder är det lämpligt att röka bredvid någon annan?

Under 10-12 år så är det inte säkert att barn ens är medvetna om riskerna med passiv rökning, en femåring skulle lätt kunna tycka att det luktar gott och gömma sig i närheten av en rökare och dra i sig massor med rök. Alltså behöver man passa så att ingen rök verkligen kommer på så unga/små barn.
En tonåring eller vuxen är medveten om riskerna, och kan kommunicera att det röker på dem.

Jag försöker alltid se till att ingen störs av att jag röker, men jag är inte mer än människa och ibland missar jag att det står folk någonstans eller hur vinden ligger. Finns det barn i närheten avstår jag hellre helt från att röka. Vuxna kan säga till om det blåser på dem, så då tycker jag att det räcker att jag gör mitt bästa för att akta dem.

@niphredil jag kom just på varför det är sån skillnad mellan dina och mina busshållplatser. Göteborgare kan inte köa! Vi står i en jävla hord som sedan trycker sig igenom alla ingångar. Alltså finns ingen köplats att förlora om någon luktar äckligt.
Aha! Ja där har du det. Vi står alltid fint i kö här, både när jag går på i förorten och när jag går på i stan. Och nåde den som tränger sig, då blänger hela kön :D.

Liknande trådar

Relationer Hej Bullen Jag har ett problem. Jag har svårt för att glömma bort folk som jag tappat eller brutit kontakten med. T.ex. brevvänner jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 564
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 414
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar