Rider ni med snokrem?

lirco11

Trådstartare
Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som fanns på hööks hade snokrem/aachennosgrimma och jag rider personligen inte med igenknipda nosar på mina hästar så ratar bort alla de tränsen. Köpte ett lingus från fairfield vilket inte har någon form av ordentlig nosgrimma alls utan hästen kan öppna munnen hur stort de vill.

Har inte testat rida på tränset än pga hästen är skadad men jag passade in det idag och tyckte han blev mycket enklare att tränsa och var mycket lugnare i munnen. Tränset han hade innan fick jag med köpet och är ett micklem, alltså någon form av remont-aktig nosgrimma.

Rider ni med snokrem och varför/varför inte? Eftersom att de flesta engelska tränsen som finns ute på marknaden alltid har snokrem om det inte är ett kandar måste det ju finnas folk som använder det flitigt.

Jag tycker att det är bra att du frågar, TS. Jag tror att det finns en del förvirring kring viss utrustning efter alla drev i sociala medier.
För mig är aachenremmar, remontnosgrimmor och nosgrimmor överlag inget man "kniper igen nosen" med. Korrekt tillpassade och spända är nosgrimmor och snokremmar inte farligt, skadligt eller olämpligt att använda, tvärtom kan de fylla en funktion, exempelvis att få bettet att ligga stadigare. Som med all utrustning gäller det att utgå från den enskilda hästen. En del hästar gillar det ena, andra något annat.

Jag tycker att det är viktigt att man lär sig så mycket man kan om tillpassning av utrustning och vad utrustningens utformning är till för, och att man lär sig vad som faktiskt passar den egna hästen. Idag är det tex. poppis med så kallade ergonomiska träns, men det är inte alla hästar som trivs med exempelvis breda nackstycken, så man behöver alltid utgå ifrån den enskilda hästen.

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 140
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 764
Senast: Vogue
·
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 370
Senast: Jolo
·
Utrustning Jag tänkte köpa ett nytt träns till min bamse-häst men det var visst svårare än vad jag trodde att hitta fina träns i x-full och...
Svar
5
· Visningar
2 588
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama