Folk som inte respekterar oss icke-rökare - vad gör man?

Ja visst är det så, men mitt svar handlade mest om att peka på att rökare knappast är mer tanklösa än andra,
Men jag tycker nog att det är mer tanklöst att kasta eld omkring sig i alla möjliga sammanhang.
Just därför att det är så farligt så borde det ju finnas en spärr mot att göra så.

Men jag tycker nog att det är mer tanklöst att kasta eld omkring sig i alla möjliga sammanhang.
Just därför att det är så farligt så borde det ju finnas en spärr mot att göra så.

Visst är det de, men du vet ju inte hur många eftertänksamma rökare det kan finnas på just det där ena stolpskottet som slängde fimpen i snustorrt gräs och startade markbrand.
Att en förälder var så fruktansvärt tanklös att den lämnade sitt barn i en kokhet bil så att det hamnade på sjukhus betyder inte att alla föräldrar, eller ens merparten är så tanklösa. Tanklöshet kommer i alla olika gråtoner (och så finns det ju de som är rent obrydda också) och finns bland alla sorts människor.
Och jag håller med i sak att endel saker därför borde regleras i lag, men vi kommer nog aldrig att helt komma åt alla de där som saknar sunt bondförnuft hur mycket vi än försöker.

Folk som tänder stearinljus inomhus är alltså också korkade. Jo, jo, det kan en ju tycka.

Ja, om det börjar brinna...
Härom dagen stod det i NWT om en man som blivit dömd för allmänfarlig vårdslöshet (eller vad termen nu var) eftersom han inte släckt sin fimp ordentligt och ett radhus brann upp (eller ner).
Det verkar finnas farligheter associerade till rökning.

Att en förälder var så fruktansvärt tanklös att den lämnade sitt barn i en kokhet bil så att det hamnade på sjukhus betyder inte att alla föräldrar, eller ens merparten är så tanklösa.
Så därför kanske en lag mot att över huvud taget lämna barn ensamma i bilar är lämplig.
Precis som att man kanske måste förbjuda rökning över huvud taget på massor av platser för den allmänna säkerhetens skull.
Det är lag på bilbälte även om de allra flesta låter bli att krocka.

Så därför kanske en lag mot att över huvud taget lämna barn ensamma i bilar är lämplig.
Precis som att man kanske måste förbjuda rökning över huvud taget på massor av platser för den allmänna säkerhetens skull.
Det är lag på bilbälte även om de allra flesta låter bli att krocka.

...och trots det finns det folk som kör utan bälte. Jag är som sagt inte emot att det lagstiftas om vissa saker, så länge man inte lagstiftar bort det sunda förnuftet helt. När det kommer till rökning så går ju utvecklingen hela tiden åt det håll du menar, men det tar lite tid (det har trots allt ändå skett ganska så mycket på den fronten på de senaste 10-15 åren). Hur som helst var det inte lagar och förbud jag främst ville diskutera, och vi är nog av ganska så samma åsikt på den punkten oavsett, så vi är väl kanske vid vägs ände på detta nu :)

Jag är som sagt inte emot att det lagstiftas om vissa saker, så länge man inte lagstiftar bort det sunda förnuftet helt.

Fast hur skulle man rent faktiskt lagstifta bort sunt förnuft? Det är ju dessutom tyvärr så att sunt förnuft är starkt varierande från individ till individ. Det som är sunt förnuft för dig behöver inte alls vara sunt förnuft för mig.

Fast hur skulle man rent faktiskt lagstifta bort sunt förnuft? Det är ju dessutom tyvärr så att sunt förnuft är starkt varierande från individ till individ. Det som är sunt förnuft för dig behöver inte alls vara sunt förnuft för mig.

Självklart, du har så rätt. Det var klumpigt formulerat av mig, och hade egentligen inget med exempelsituationerna att göra heller.
Det jag menade var bara att man bör vara försiktig med vilka lagar man stiftar, så att man inte förlorar folkets förtroende. (Och att mycket redan är reglerat i lag, beronde på hur man tolkar det, så att det inte behövs en specifik lag för varje enskilt tillfälle)

Folk som inte respekterar oss icke-rökare - vad gör man?
och på andra sidan så undrar man
Folk som inte respekterar oss rökare - vad gör man?

??

Liknande trådar

Relationer Hej Bullen Jag har ett problem. Jag har svårt för att glömma bort folk som jag tappat eller brutit kontakten med. T.ex. brevvänner jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 564
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 409
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar