Folk som inte respekterar oss icke-rökare - vad gör man?

Fast det som fördöms är att utsätta andra, ofrivilligt, för tobaksrök. Just det är lite unikt för det brukandet.
Det pekas ut unikt mycket när det gäller tobak, skulle jag säga.

Tex ligger de av mig tidigare nämnda fordonsavgaserna - inte enbart från bussar - bakom en rätt seriös klimatkris. Men det är ju helt lugnt att prata om bilar, trafik, bilism, pendling och bilsemestrar utan att förfasa sig över vad det gör med klimatet.

Rent allmänt så verkar just rökare vara litet mindre hänsynsfulla än andra.
Hur kan man t.ex. få för sig att slänga ut brinnande cigarettfimpar genom bilfönstret när det är brandrisk i området?
Det är ju så tanklöst att det inte är riktigt klokt!

Rent allmänt så verkar just rökare vara litet mindre hänsynsfulla än andra.
Hur kan man t.ex. få för sig att slänga ut brinnande cigarettfimpar genom bilfönstret när det är brandrisk i området?
Det är ju så tanklöst att det inte är riktigt klokt!
Du tar fel på kausaliteten. De som inte röker hanterar sällan brinnande cigaretter.

Det pekas ut unikt mycket när det gäller tobak, skulle jag säga.

Tex ligger de av mig tidigare nämnda fordonsavgaserna - inte enbart från bussar - bakom en rätt seriös klimatkris. Men det är ju helt lugnt att prata om bilar, trafik, bilism, pendling och bilsemestrar utan att förfasa sig över vad det gör med klimatet.

Jag tycker att klimatkris och trafik diskuteras dagligen.

Till skillnad från rökning utgör dock person- och godstransporter något nödvändigt för samhället.

Jag undrar en sak. Ni som får andningsproblem av rök, får ni det även när cigaretten är släckt och röklukten bara sitter hos rökaren? Alltså, får ni samma andningsproblem av rök som inte längre finns?
Om det är mycket som t.ex. en inrökt lägenhet eller inrökta kläder.
Det som jag inte tål är formaldehyd som blir till när tobak brinner.
Det sätter sig i textilier, tapeter och på andra ytor.
Jag tänker på t ex när man sitter på bussen och någon som just har rökt kommer på. När hen sveper förbi tycker jag att det luktar fan, men det är inget jag på något vis behöver göra något åt, det är bara lite irriterande. Hur är det för er?
Olika beroende på hur inrökt personen är.

Ja, det är spännande att man överhuvudtaget inte kan prata om tobak - och övervikt och ve och fasa narkotika - utan att samtidigt med kraft fördöma det.

Och om man inte fördömer, anses man försvara.

Jag tycker att det är tragiskt.

Knapplån

Det väldigt många inte förstår är att missbruket, oavsett om det är att äta för mycket, röka, snusa, knarka eller dricka för mycket alkohol eller något annat som blir till missbruk till väldigt stor del handlar om självmedicinering. Man mår helt enkelt inte bra utan och det är inte så att kraven i vårt samhälle minskar precis. En cigarrett kan vara väldigt tröstande precis som den extra mackan eller kakan för att inte tala om en fylla eller en trip. Det handlar så otroligt ofta om tröst, trygghet, en flykt från verkligheten en stund.

De som klappar sig för bröstet och klankar ner har väldigt ofta sina egna issues men de väljer att inte se det just de gör som ett missbruk, en tröst, lite trygghet och en verklighets flykt för de röker iallafall inte, de är iallafall inte feta, de dricker minsann inga orimliga mängder alkohol och de knarkar verkligen inte! Istället kanske de verkligen måste gå till gymmet varje dag, springa en mil, dricka x-antal koppar kaffe, dricka x-antal energidrycker, jobba jämt, inte klara av att vara ledig, inte klara av att vara ensam osv. osv. men de ser inte det som ett missbruk, som ett problem, trots att de får svår abstinens och ångest om de en dag inte kan göra det de behöver för det är ju inte farligt i deras ögon. Men, det är ändå något de gör för att just de mår lite bättre av det.

Det är alltför många människor som är trasiga och endel hittar vägar till att må bättre som är accepterade i samhällets ögon medans andra inte gör det men måste verkligen så många bete sig så illa? Lite empati och lite medkänsla hade inte varit fel. Sen har man självklart aldrig någonsin rätt att skada någon annan men även ord kan skada och det kan vara värt att tänka på.

En cigarrett kan vara väldigt tröstande precis som den extra mackan eller kakan för att inte tala om en fylla eller en trip. Det handlar så otroligt ofta om tröst, trygghet, en flykt från verkligheten en stund.
Det finns plåster, munspray, el-cigarett, tuggummi och snus som kan lösa det problemet när det finns andra människor i närheten.
Man måste inte just förgifta luften för andra för att få i sig nikotin.

Det är väl trevligt att kunna prata om whisky utan att alltid ta upp hur skadligt det är för din lever och för samhället?

Fast trådens ämne var inte rökningens fröjder. Om whisky skulle beskrivas som hälsodryck och brukandet som samhällsvinst vore det relevant att påpeka det du skrev.

Fast trådens ämne var inte rökningens fröjder. Om whisky skulle beskrivas som hälsodryck och brukandet som samhällsvinst vore det relevant att påpeka det du skrev.
Jag pratade i och för sig om samhället i stort men var i tråden har cigaretter beskrivits som medicin? :laugh:

Jag stör mig bara på när folk står och röker nånstans där andra måste vara och inte kan flytta på sig. Typ min jävla busskö.
Om det är den busskö som jag tror att det är så är det många turister i den.
Och om det är den busslinje som jag tror att det är så var det några Brittiska turister som tände cigaretter på bussen när jag körde den.
Det höll på att gå riktigt illa och jag var tvungen att stanna bussen och springa ut ur den.
Den blev ordentligt försenad och en ung man som skulle med flyget till en begravning sprang efter mig och skrek.
Men det fanns liksom inget som jag kunde göra åt det hela då jag inte längre var i skick att framföra fordon.
Medan jag inhalerade min akutmedicin för att överleva så stod passagerarna och skrek för att de skulle bli försenade.
Man har olika prioriteringar i det läget kan jag avslöja.
Just då så sket jag faktiskt i deras flygavgångar bara jag kom levande ur situationen.

Liknande trådar

Relationer Hej Bullen Jag har ett problem. Jag har svårt för att glömma bort folk som jag tappat eller brutit kontakten med. T.ex. brevvänner jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 564
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 409
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar