Folk som inte respekterar oss icke-rökare - vad gör man?

Istället för att ha vissa platser som förbjuder rökning
Borde det inte vara så att det på vissa särskilt avsedda platser så tillåts rökning?
På så sätt är det väldigt enkelt för icke rökare att undvika cigarettrök

I Sverige verkar sådant inte fungera då det ändå röks utanför dessa rutor.

Aha! Ja där har du det. Vi står alltid fint i kö här, både när jag går på i förorten och när jag går på i stan. Och nåde den som tränger sig, då blänger hela kön :D.
Vilken skillnad! I Gbg är vi dessutom så ociviliserade att vi inte väntar tills folk har stigit av, alla knör åt båda håll samtidigt. (Jag skojar inte).

Fast på ett sätt är det kanske bra, för om någon i något enda sammanhang försöker ta min köplats - DÅ BLIR JAG ETT MONSTER! (Är på träning mot det i Grekland just nu, här skulle jag få hjärnblödning om jag inte lärde mig hantera bristen på kökultur. Funkar som KBT :D)

Tråkigt :(

Jag älskar rutorna de har gjort på Liseberg! Ordentliga askkoppar, avskilda lugna platser med bänkar i skuggan. Jag har inte sett någon som rökt utanför rutorna när jag varit där i alla fall.

Skönt det iaf! Vid sjukhuset jag är på rätt så ofta så röks det överallt trots det ska vara ett rökfritt område. Nu har ju jag inte personligen problem med rök utomhus på så sätt men man bör ju respektera att det är rökfritt och de får gå till den utmärkta rökplatsen i sådana fall.

Under 10-12 år så är det inte säkert att barn ens är medvetna om riskerna med passiv rökning, en femåring skulle lätt kunna tycka att det luktar gott och gömma sig i närheten av en rökare och dra i sig massor med rök. Alltså behöver man passa så att ingen rök verkligen kommer på så unga/små barn.
En tonåring eller vuxen är medveten om riskerna, och kan kommunicera att det röker på dem.

Jag försöker alltid se till att ingen störs av att jag röker, men jag är inte mer än människa och ibland missar jag att det står folk någonstans eller hur vinden ligger. Finns det barn i närheten avstår jag hellre helt från att röka. Vuxna kan säga till om det blåser på dem, så då tycker jag att det räcker att jag gör mitt bästa för att akta dem.
Det finns många vuxna som också har svårt att säga till TS i denna tråden verkar tycka det är jobbigt. Ingen vill ju heller vara en gnällkärring som sätter blåslampa i röven på alla stackars förföljda rökare :)

Jag tycker det är viktigt att få fram ett budskap att det är okey att säga till, det är okey att bli förbannad när en får rök i ansiktet
I åratal har rökare ansett det som en rättighet att få förpesta för andra (även jag själv när jag rökte) genom att inte ta ansvar var röken gör för skada för dom som har valt att låta bli
Nu ser vi förbudet mot rökning på krogen som en självklarhet. Förbud mot rökning på allmän plats kommer också ses som en självklarhet (för dom flesta) tids nog.
Självklart förändras vår syn på saker i samhället, både på gott och ont (mest gott) allteftersom.

Vårt samhälle blir bättre och bättre, det är jag het övertygad om :)

Det finns många vuxna som också har svårt att säga till TS i denna tråden verkar tycka det är jobbigt. Ingen vill ju heller vara en gnällkärring som sätter blåslampa i röven på alla stackars förföljda rökare :)

Jag tycker det är viktigt att få fram ett budskap att det är okey att säga till, det är okey att bli förbannad när en får rök i ansiktet
I åratal har rökare ansett det som en rättighet att få förpesta för andra (även jag själv när jag rökte) genom att inte ta ansvar var röken gör för skada för dom som har valt att låta bli
Nu ser vi förbudet mot rökning på krogen som en självklarhet. Förbud mot rökning på allmän plats kommer också ses som en självklarhet (för dom flesta) tids nog.
Självklart förändras vår syn på saker i samhället, både på gott och ont (mest gott) allteftersom.

Vårt samhälle blir bättre och bättre, det är jag het övertygad om :)

Om man inte kan säga ifrån är det något man får jobba på eller helt enkelt gå därifrån. Det kan inte jämställas med ett barn som inte har kunskapen och heller inte har ett eget val var hen ska vistas i många fall.

Du såg det som din rättighet, det innebär inte att alla andra tycker likadant.

Varför bli förbannad? Säg till på ett trevligt sätt istället. Det finns ingen som tycker att det är trevligt att bli skälld på. Meddelanden går alltid fram bättre om man är trevlig och diplomatisk.

Om man inte kan säga ifrån är det något man får jobba på eller helt enkelt gå därifrån. Det kan inte jämställas med ett barn som inte har kunskapen och heller inte har ett eget val var hen ska vistas i många fall.

Du såg det som din rättighet, det innebär inte att alla andra tycker likadant.

Varför bli förbannad? Säg till på ett trevligt sätt istället. Det finns ingen som tycker att det är trevligt att bli skälld på. Meddelanden går alltid fram bättre om man är trevlig och diplomatisk.
Innan det va rökförbud på krogen såg jag det som min rättighet att få röka där. Det va min rättighet att röka var jag ville
Det betyder inte att det va RÄTT att göra det.

Om det finns ett rökförbud och någon skiter i det utan helt respektlöst tänder en cigg.
Då har en rätt att bli förbannad :devil:

Innan det va rökförbud på krogen såg jag det som min rättighet att få röka där. Det va min rättighet att röka var jag ville
Det betyder inte att det va RÄTT att göra det.

Om det finns ett rökförbud och någon skiter i det utan helt respektlöst tänder en cigg.
Då har en rätt att bli förbannad :devil:

Nej du har aldrig haft någon rättighet att röka var du vill. Du har alltid, oavsett situation skyldighet att ta hänsyn till dina medmänniskor.

Rätt och rätt, alla har alltid rätt att känna vad de känner men man behöver inte alltid agera på sina känslor. Även om man blir förbannad så kan man hålla det för sig själv och be rökaren att visa hänsyn på ett trevligt sätt. Det vinner man så mycket på. Det behöver inte alls handla om respektlöshet, det kan finnas tusen orsaker som ligger bakom som du inte vet något om.

Långt ifrån alla massiva kampanjer ger ju lika stort genomslag (gott resultat, om man så vill). Ett annat exempel är kanske allt om hur fruktansvärt farligt övervikt är? Även där finns det också indignerade och moralistiska tongångar med i känslouttrycken.

Man visar sig som en förträfflig person genom att tala indignerat om fetma och tobak, typ?
Definitivt så. Ett annat, mer extremt, exempel är narkotika. (Ack och ve om tobak skulle bli olagligt i framtiden! :()

Skulle det vara något negativt menar du?? :confused:

Förutom att rökning är till besvär för omgivningen pga lukt etc är det ju livsfarligt. Rökning ger KOLS, cancer och även passiv rökning dödar. För alla oss som är allergiker och astmatiker är det skadligt att bli utsatt för rök, vi blir sjuka av det.
Jag har inte påstått något annat.Det gör dock inte att man aldrig någonsin i något sammanhang kan beröra rökning på ett neutralt vis. Ditt svar till mig bekräftar det jag skrev snarare än argumenterar emot. ;)

Jag har inte påstått något annat.Det gör dock inte att man aldrig någonsin i något sammanhang kan beröra rökning på ett neutralt vis. Ditt svar till mig bekräftar det jag skrev snarare än argumenterar emot. ;)
Ja, det är spännande att man överhuvudtaget inte kan prata om tobak - och övervikt och ve och fasa narkotika - utan att samtidigt med kraft fördöma det.

Och om man inte fördömer, anses man försvara.

Liknande trådar

Relationer Hej Bullen Jag har ett problem. Jag har svårt för att glömma bort folk som jag tappat eller brutit kontakten med. T.ex. brevvänner jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 564
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 414
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II