Folk som inte respekterar oss icke-rökare - vad gör man?

Fast jag kan faktiskt bli irriterad över saker som jag INTE är allergisk mot, som bara är störande. Rökning är dessutom farligt för omgivningen, inte bara den som röker. Jag struntar i om folk snusar, så länge de inte slänger snusen på marken (äckligt).

Problemet när man röker där man inte ska, är att det inte finns askkoppar. Och var hamnar fimparna då?
Ja, det där är ju som en illustration över de där starka känslorna.

Det verkar jätteosannolikt att just göteborgska rökare skulle vara extra hänsynsfulla, eller att rökning skulle vara särskilt ovanligt just i Göteborg. Det kan inte vara förklaringen.

Men jag är ju också en ickerökare som Har Rätt. Ändå märker jag inte rökares alla flagranta brott mot Det Rätta?

Mysteriet tätnar.
Jag är också ickerökare, kanske jag bör säga. Men de där brotten är jag tydligen väldigt dålig på att uppmärksamma.

Fast borde röken kännas längre än kanske 5 meter, utomhus? Och om den nu känns bortanför det avståndet, är det verkligen på en nivå som faktiskt är fysiskt besvärande eller är det bara på irritationsnivå?

Röken känns definitivt på betydligt längre avstånd, om det inte blåser kraftigt åt andra hållet. 5 m är möjligen tillräckligt för att de inrökta kläderna inte ska kännas. Jag är personligen inte särskilt mycket mer fysiskt besvärad av rök än av surströmming eller hundbajs, utan det är på irritationsnivå för mig som är kärnfrisk och saknar allergier. Jag föredrar dock att inte vara irriterad, och undviker därför rökare.

Som tur är de flesta rökare jag stöter på duktiga på att hålla sig undan när de röker.:up: Att jag tycker även deras kläder luktar skunk ser jag som mitt problem att hantera.

Ja alltså, har man en farlig astma t ex spelar man ju i en egen division i den här frågan. De som har det verkar lite överrepresenterade här?

Fast måste den vara farlig? Jag är astmatiker. När jag får stå i avståndsrök blir jag känsligare än jag normalt är. Det betyder att jag inte kan umgås med hundarna på ett par dagar, eftersom jag riskerar att åka på en ordentlig släng strul med andningsbesvär. Luftvägarna är känsliga, men jag kommer inte att dö av att snubben 50 meter bort blossar. Däremot blir jag trång i andningen, får öka medicinen och avstå hundumgänget.

Värt det för någon annans last? Nix.

Ja, gäller det allergi och liknande så är det ju en specialkategori. Det gäller ju även om jag tex bär samma kläder i stallet och på andra ställen.

Men jag gissar att inte alla som är upprörda över rökning och rökare är svinallergiska. Och jag gissar att det är fullt möjligt att vara allergisk mot saker utan att vara så upprörd över att de förekommer i ens omgivning.

Jag är inte allergisk, men upplever ett signifikant obehag av cigarettrök även på ganska långa avstånd. Är det rimligt att vissa människor ska ha rätt att förstöra andningsluften för alla andra på allmän plats med cigarettrök? Är cigarettrökning ett så samhälleligt eller individuellt viktigt behov att få utföra varsomhelst att det är OK att förstöra för andra?

Jag tycker inte det.

Jag är inte allergisk, men upplever ett signifikant obehag av cigarettrök även på ganska långa avstånd. Är det rimligt att vissa människor ska ha rätt att förstöra andningsluften för alla andra på allmän plats med cigarettrök? Är cigarettrökning ett så samhälleligt eller individuellt viktigt behov att få utföra varsomhelst att det är OK att förstöra för andra?

Jag tycker inte det.
Det har jag väl inte sagt?

Det jag har sagt är att jag tycker att de starka känslorna är lite fascinerande. Jag tror att det är de känslomässiga reaktionerna som så att säga är skillnaden, inte egentligen att rökare runt mig är av annat virke än rökarna runt de i tråden som har problem med dem (allergier oräknade).

(Och möjligen en smula häpnadsväckande att tobaksrök väcker så mycket avsky medan avgaser från trafiken tydligen är helt oproblematiskt, då ju flera av exemplen rör busskurer och att köa medan man väntar på bussen.)

(Och möjligen en smula häpnadsväckande att tobaksrök väcker så mycket avsky medan avgaser från trafiken tydligen är helt oproblematiskt, då ju flera av exemplen rör busskurer och att köa medan man väntar på bussen.)

Det var därför jag inflikade frågan om det fanns ett så stort samhälleligt värde av cigarettrökning. Skillnaden är stor i det avseendet mellan cigarettrökning och busstrafik - och annan trafik.

Det var därför jag inflikade frågan om det fanns ett så stort samhälleligt värde av cigarettrökning. Skillnaden är stor i det avseendet mellan cigarettrökning och busstrafik - och annan trafik.
Men även den frågan är ju som ett uttryck för de här starka känslorna kring rökning, i väl så hög grad som det är en fråga. Snarast en retorisk, skulle jag säga. (Men jag är rätt övertygad om att många goda vänskaper har uppstått i rökrum, tex. Dvs rökningen har inte helt saknat samhälleligt värde.)

Men även den frågan är ju som ett uttryck för de här starka känslorna kring rökning, i väl så hög grad som det är en fråga. Snarast en retorisk, skulle jag säga. (Men jag är rätt övertygad om att många goda vänskaper har uppstått i rökrum, tex. Dvs rökningen har inte helt saknat samhälleligt värde.)

Eller så hade det skapats ännu större samhällsvärden om både rökare och icke-rökare hade mötts.

@Petruska
Det är nog faktiskt lite fascinerande. Jag vet flera som när de var barn tyckte att cigarettrök doftade gott, alltså före de fått det associerat med något hälsoskadligt (men kanske dock med någon trevlig person), jag själv tyckte för den delen att att avgaser doftade gott när jag var liten.
Sedan lär man sig att det är skadligt, så börjar det lukta illa, och lägg då till lite "jag har rätt" och "jag vill irritera mig" på det så känner märker man kanske det mera.*
Kanske lite samma fenomen som när man i solljuset ser hur mycket damm som virvlar i luften, och det börjar kittla en i halsen och näsan, trots att man redan tidigare vistats i samma damm bara utan att veta av det.

*och självklart finns det de som tyckt det luktat illa enda sedan liten också förstås.

Finns ju lite att kompensera för med de 26 miljarder i sjukvård och produktionsbortfall det kostar i Sverige. Och de 12000 döda svenskarna om året.

@mandalaki Jag har ingen aning om i fall att göteborgare är mer hänsynsfulla men jag står just precis nu i en busskö med två rökare bredvid mig, en på var sida. Har liksom inget behov av att överdriva problemet men samtidigt hjälper det ju inte mig att man i Göreborg slipper sånt här.

Jag stör mig verkligen inte på rök för att jag känner att jag Har Rätt utan bara för att jag får skiten i ansiktet och tycker att det luktar illa. Precis som att jag stör mig på killarna och männen, som sitter nära mig på bussen, som har simmat i Axe innan de gick hemifrån.

Det jag har sagt är att jag tycker att de starka känslorna är lite fascinerande. Jag tror att det är de känslomässiga reaktionerna som så att säga är skillnaden, inte egentligen att rökare runt mig är av annat virke än rökarna runt de i tråden som har problem med dem (allergier oräknade).

Är det inte för att rökdoften sprider sig så. Jag är också sådan som lätt blir illamående av röklukt så jag är väldigt nöjd med att man inte får röka på restaurang längre. Sedan blir kanske toleransen lägre med nu när man inte får röka ute längre, som ickerökare så har man avvant sig vid röklukten och påverkas då mer när den väl dyker upp. Jag hittar liksom inget annat jämförbart där man påtvingas något "obehagligt" som den andra kan påverka. Parfymen sitter tex redan på plats så den kan man ju inte välja att ta på sig eller av sig beroende på vart man befinner sig. Antaligen tror man att man doftar gott med, rökare är ju medvetna om att många inte uppskattar röken. Jag antar att det blir lite som att någon låter sin hund bajsa precis bredvid dig och inte tar upp bajsen utan står kvar där och låter den dofta. När bussen väl kommer plockas korven upp och slängs i papperskorgen innan man kliver på bussen.

Är det inte för att rökdoften sprider sig så. Jag är också sådan som lätt blir illamående av röklukt så jag är väldigt nöjd med att man inte får röka på restaurang längre. Sedan blir kanske toleransen lägre med nu när man inte får röka ute längre, som ickerökare så har man avvant sig vid röklukten och påverkas då mer när den väl dyker upp. Jag hittar liksom inget annat jämförbart där man påtvingas något "obehagligt" som den andra kan påverka. Parfymen sitter tex redan på plats så den kan man ju inte välja att ta på sig eller av sig beroende på vart man befinner sig. Antaligen tror man att man doftar gott med, rökare är ju medvetna om att många inte uppskattar röken. Jag antar att det blir lite som att någon låter sin hund bajsa precis bredvid dig och inte tar upp bajsen utan står kvar där och låter den dofta. När bussen väl kommer plockas korven upp och slängs i papperskorgen innan man kliver på bussen.

Fast förr tog man dessutom med sig bajskorven och höll den i ansiktshöjd inne på bussen.

Så det har blivit bättre.

Även om liknelsen haltar då bajs inte alls luktar eller skadar lika illa som cigarettrök.

Fast förr tog man dessutom med sig bajskorven och höll den i ansiktshöjd inne på bussen.

Så det har blivit bättre.

Även om liknelsen haltar då bajs inte alls luktar eller skadar lika illa som cigarettrök.
Det är nog individuellt vilket man tycker luktar illa. Absolut är rök skadligt står du dock inne i en stad och väntar på en buss är skadan av cigarettröken marginell om du väger den mot de avgaser och partiklar du ändå andas in där.

För egen del är reaktionen på tobaksröken mer omedelbar än den på avgaserna. Det är en stor skillnad. Den är också lättare att slippa ifrån.

Jag klarade den här våren utan astmamediciner, troligen för att lungorna slapp både tobaksröken (det är förskräckande många som "bara ska röka färdigt" innan de går in i bussen med all den sista röken som en svans efter :crazy: ) och avgaserna.

@sjoberga nu försöker jag iofs visa så mycket hänsyn jag kan när jag röker bland folk men de är också ett av de bästa sätten för mig att hantera min/mina ångest/ptsd/flashbacks just nu. Ska jag låta bli att röka för att det kan störa andra och riskera att krascha till den grad att jag inte klarar av att hantera mina självskadetankar? Alternativet är att aldrig gå utanför dörren men både den personliga kostnaden och den samhälleliga kostnaden blir större än om jag kan/får ta den där cigen. Gör jag fel som dels utmanar mig själv och dels tar den cigen om jag måste?

@Petruska
Det är nog faktiskt lite fascinerande. Jag vet flera som när de var barn tyckte att cigarettrök doftade gott, alltså före de fått det associerat med något hälsoskadligt (men kanske dock med någon trevlig person), jag själv tyckte för den delen att att avgaser doftade gott när jag var liten.
Sedan lär man sig att det är skadligt, så börjar det lukta illa, och lägg då till lite "jag har rätt" och "jag vill irritera mig" på det så känner märker man kanske det mera.*
Kanske lite samma fenomen som när man i solljuset ser hur mycket damm som virvlar i luften, och det börjar kittla en i halsen och näsan, trots att man redan tidigare vistats i samma damm bara utan att veta av det.

*och självklart finns det de som tyckt det luktat illa enda sedan liten också förstås.
Eller samma som när man när jag var barn tyckte att det var mysigt med små nakna barn som sprang ute i solskenet hela dagen, och man nu ryser och tänker på malignt melanom och smörjer in dem, klär på dem, skuggar dem.

Saker ändras, ibland för att vår kunskap ändras. Men de här starka känslorna?

• Gilla
Reactions: MCP
@mandalaki Jag har ingen aning om i fall att göteborgare är mer hänsynsfulla men jag står just precis nu i en busskö med två rökare bredvid mig, en på var sida. Har liksom inget behov av att överdriva problemet men samtidigt hjälper det ju inte mig att man i Göreborg slipper sånt här.

Jag stör mig verkligen inte på rök för att jag känner att jag Har Rätt utan bara för att jag får skiten i ansiktet och tycker att det luktar illa. Precis som att jag stör mig på killarna och männen, som sitter nära mig på bussen, som har simmat i Axe innan de gick hemifrån.

Nejdå, jag tror inte att någon stör sig för att hen Har Rätt, det där menade jag mer som en möjlig förklaring till hur starka de känslor som uttrycks i tråden verkar vara. Under alla år som jag har levt har jag aldrig stött på så stark aversion mot rökning, jag tror att något har svängt.

Redan namnet på tråden funderade jag över. Folk som inte respekterar oss ickerökare - det låter lite som att ickerökare är en utsatt minoritet som omgivningen inte tar hänsyn till. Typ Folk som inte respekterar oss rullstolsburna eller Folk som inte respekterar oss hörselskadade. När det i själva verket är tvärtom - rökarna är i minoritet, en minoritet som är mer eller paria.

Liknande trådar

Relationer Hej Bullen Jag har ett problem. Jag har svårt för att glömma bort folk som jag tappat eller brutit kontakten med. T.ex. brevvänner jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 564
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 414
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar