Folk som inte respekterar oss icke-rökare - vad gör man?

@Lovisaleonora: Det där att vårdpersonal röker och sedan kommer in med stinkande kläder har jag svårt att förstå. De om några borde ju fatta hur illa det kan bli för de som har problem med rök.

Å andra sidan STANK en av pappas hemtjänstpersonal parfym, trots tillsägelser från annan personal, jag och chefen. Jag portade henne till slut efter en svår astmaattack.

Men jag blir lika förbannad på ickerökare som tvunget ska 'uppfostra' mig när jag röker. Som en parantes bara.
Det finns puckon i alla led men du får nog inse att du är ett undantag, de flesta rökare har antingen inga hjärnceller eller, mer troligt, bryr sig inte om om röken blåser på oss andra. Ta en perrong t ex, ett tåg kommer in, ut först av alla kastar sig hysteriska rökare o vräker fram en cig. Vi som väntar på att få gå på får hela deras hysteriska blossande rätt i nyllet. HATAR det! Jag mår fysiskt illa av rök, har jättesvårt för att andas in skiten och är dessutom åksjuk! Gissa hur jag mår när tåget gungar igång sen...:yuck:

Tycker rökning på allmän plats borde förbjudas.

Varje gång jag ska gå in i en butik, köpcentrum och till och med sjukhus så tvingas jag passera en vägg av rök pga att det står ett gäng med sina cancerpinnar precis utanför dörren.

Jag tycker att det är så fascinerande att rökning väcker så starka känslor.

Jag känner i stort sett inte igen en enda av alla de situationer som beskrivs i tråden. Jag antar att det i första hand beror på att en del personer närmast aktivt lägger märke till allting som har med rökning att göra, medan det går mig (och säkert rätt många andra) mer eller mindre förbi. (Jag retar mig på mycket här i världen, men i rätt liten grad på just rökning.)

Jag känner i stort sett inte igen en enda av alla de situationer som beskrivs i tråden. Jag antar att det i första hand beror på att en del personer närmast aktivt lägger märke till allting som har med rökning att göra, medan det går mig (och säkert rätt många andra) mer eller mindre förbi. (Jag retar mig på mycket här i världen, men i rätt liten grad på just rökning.)

Tja, är man svinallergisk eller som i mitt fall någon i närheten som faktiskt kan bli så dålig att den dör - då lägger man självklart märke till rökningen. Jag känner på jättelångt håll om någon i närheten står och blossar.

Tja, är man svinallergisk eller som i mitt fall någon i närheten som faktiskt kan bli så dålig att den dör - då lägger man självklart märke till rökningen. Jag känner på jättelångt håll om någon i närheten står och blossar.
Ja, gäller det allergi och liknande så är det ju en specialkategori. Det gäller ju även om jag tex bär samma kläder i stallet och på andra ställen.

Men jag gissar att inte alla som är upprörda över rökning och rökare är svinallergiska. Och jag gissar att det är fullt möjligt att vara allergisk mot saker utan att vara så upprörd över att de förekommer i ens omgivning.

Fast jag kan faktiskt bli irriterad över saker som jag INTE är allergisk mot, som bara är störande. Rökning är dessutom farligt för omgivningen, inte bara den som röker. Jag struntar i om folk snusar, så länge de inte slänger snusen på marken (äckligt).

Problemet när man röker där man inte ska, är att det inte finns askkoppar. Och var hamnar fimparna då?

Det var ungefär därför jag undrade om göteborgska rökare är mer hänsynsfulla än andra. Jag åker buss och spårvagn i rusningstid men kan inte påminna mig att ha reagerat på rökare en enda gång. Jag kanske flyttar mig instinktivt om jag känner en lukt jag inte gillar.

Men jag tror att de starka känslorna har att göra med att ickerökare Har Rätt. Då är liksom vad som helst tillåtet.

30 meter är ingen väg för cigarettrök att färdas. Jag vet, för jag stegar och kollar, väger och överväger, argumenterar och låter bli på daglig basis.

Jag är jätteallergisk. Anledningen till att jag dagligen är på sjukhuset är att den jag träffar är svårt andningssjuk. Och för att kunna vara ute krävs det att rökförbudet utanför sjukhuset respekteras. Annars blir vi bägge väldigt dåliga. Om man sitter som längst från rök-linjen är det c a 100 meter. Och ändå får man då cigarettrök på sig.

SUS har tydligen en klassning där bl a rökfriheten ingår. Ändå springer även vitklädd vårdpersonal omkring och röker på rökfria platser. Och kommer in till (lung-)patienter och luktar oerhört mycket rök.
---
Skånes universitetssjukhus är medlem i det svenska nätverket för hälso- främjande sjukvård. Som medlem har vi en uppgift att främja hälsa och förebygga sjukdom. Detta innebär att sjukhuset ska vara rökfritt
...
Ett rökfritt sjukhus betyder – att du som patient och besökare garanteras inomhusmiljöer som är fria från tobaksrök.

Tänk även på utomhusmiljön.

Det går naturligtvis inte att jämföra med svårt lungsjuka men när jag födde ett av mina barn stank barnmorskan fimp. Jag sa aldrig något. Vet inte riktigt varför, kanske för att det gick så fort och för att jag skötte det mesta själv. Men det var väldigt obehagligt i en situation som är väldigt känslig och det stör faktiskt mitt minne litegrann av en annars fantastisk upplevelse.

Jag rökte när jag var ung och blev tillsagd några gånger. Då skämdes jag.
---
https://www.skane.se/Public/SUS_extern/Patientinfo/Dokument/120625_lund_rokfri_patienter.pdf

Var tog min text vägen? Orkar inte skriva hela igen. Det handlade om att det inte går att jämföra med lungsjuka men att en barnmorska stank fimp vid en av mina förlossningar. Elva år senare blir jag fortfarande arg när jag tänker på det. Både för att jag inte sa ifrån och för att hon inte tog hänsyn.

Ändring: Jag skrev visst inuti citatet:o

Nix, jag tycker att cigarettrök luktar fruktansvärt illa och vill stå på ett så långt avstånd att jag inte känner den alls, oavsett hur vinden ligger.
Jag får dock erkänna att jag inte brukar ha tumstocken med mig, så 30 m är bara en uppskattning.. :D
Fast borde röken kännas längre än kanske 5 meter, utomhus? Och om den nu känns bortanför det avståndet, är det verkligen på en nivå som faktiskt är fysiskt besvärande eller är det bara på irritationsnivå?

Det var ungefär därför jag undrade om göteborgska rökare är mer hänsynsfulla än andra. Jag åker buss och spårvagn i rusningstid men kan inte påminna mig att ha reagerat på rökare en enda gång. Jag kanske flyttar mig instinktivt om jag känner en lukt jag inte gillar.

Men jag tror att de starka känslorna har att göra med att ickerökare Har Rätt. Då är liksom vad som helst tillåtet.
Det verkar jätteosannolikt att just göteborgska rökare skulle vara extra hänsynsfulla, eller att rökning skulle vara särskilt ovanligt just i Göteborg. Det kan inte vara förklaringen.

Men jag är ju också en ickerökare som Har Rätt. Ändå märker jag inte rökares alla flagranta brott mot Det Rätta?

Mysteriet tätnar.

Liknande trådar

Relationer Hej Bullen Jag har ett problem. Jag har svårt för att glömma bort folk som jag tappat eller brutit kontakten med. T.ex. brevvänner jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 564
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 414
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud