30 meter är ingen väg för cigarettrök att färdas. Jag vet, för jag stegar och kollar, väger och överväger, argumenterar och låter bli på daglig basis.
Jag är jätteallergisk. Anledningen till att jag dagligen är på sjukhuset är att den jag träffar är svårt andningssjuk. Och för att kunna vara ute krävs det att rökförbudet utanför sjukhuset respekteras. Annars blir vi bägge väldigt dåliga. Om man sitter som längst från rök-linjen är det c a 100 meter. Och ändå får man då cigarettrök på sig.
SUS har tydligen en klassning där bl a rökfriheten ingår. Ändå springer även vitklädd vårdpersonal omkring och röker på rökfria platser. Och kommer in till (lung-)patienter och luktar oerhört mycket rök.
---
Skånes universitetssjukhus är medlem i det svenska nätverket för hälso- främjande sjukvård. Som medlem har vi en uppgift att främja hälsa och förebygga sjukdom. Detta innebär att sjukhuset ska vara rökfritt
...
Ett rökfritt sjukhus betyder – att du som patient och besökare garanteras inomhusmiljöer som är fria från tobaksrök.
Tänk även på utomhusmiljön.
Det går naturligtvis inte att jämföra med svårt lungsjuka men när jag födde ett av mina barn stank barnmorskan fimp. Jag sa aldrig något. Vet inte riktigt varför, kanske för att det gick så fort och för att jag skötte det mesta själv. Men det var väldigt obehagligt i en situation som är väldigt känslig och det stör faktiskt mitt minne litegrann av en annars fantastisk upplevelse.
Jag rökte när jag var ung och blev tillsagd några gånger. Då skämdes jag.
---
https://www.skane.se/Public/SUS_extern/Patientinfo/Dokument/120625_lund_rokfri_patienter.pdf