Folk som inte respekterar oss icke-rökare - vad gör man?

Flera meter är ett VÄLDIGT kort avstånd när det gäller cigarettrök. Jag tror att många rökare inte förstår hur stark och obehaglig lukten kan uppfattas för ickerökare.

Själv brukar jag inte gå närmare blossande rökare än ca 30 meter om det kan undvikas med rimliga medel. Har de fimpat kan jag komma närmare, men några meters avstånd är ändå skönt att hålla eftersom rökares kläder i allmänhet luktar :yuck:

Det är ditt ansvar att se till att röken inte blåser på någon annan
Jag har rökt, inte ens när jag rökte, ville jag ha rök i ansiktet, inte från min eller någon annans cigg
Om röken blåser på någon annan, då ska du flytta på dig

Öh ja och det gör jag men jag kan inte förutse allt.

På min arbetsplats är det parfymförbud. Det är väldigt trevligt - även om det gör att inte heller jag kan ta på mig en doft. Känns lite naket...;)
Däremot är det förstås inte rökförbud utomhus.
Väldigt många av våra deltagare röker. En del av dem stinker verkligen rök och tobak när de kommer in till lektion. Jag skuldbelägger ingen. Det vore förmätet av mig trygga bofasta svensk att attackera rökning hos människor med levnadsöden man inte ens kan föreställa sig.

Men hur man hanterar rökning i Sverige pratar jag om. Ingen protesterar.

Flera meter är ett VÄLDIGT kort avstånd när det gäller cigarettrök. Jag tror att många rökare inte förstår hur stark och obehaglig lukten kan uppfattas för ickerökare.

Själv brukar jag inte gå närmare blossande rökare än ca 30 meter om det kan undvikas med rimliga medel. Har de fimpat kan jag komma närmare, men några meters avstånd är ändå skönt att hålla eftersom rökares kläder i allmänhet luktar :yuck:
30 meter, seriöst? Du tycker inte att du överdriver rätt kraftigt då?

30 meter, seriöst? Du tycker inte att du överdriver rätt kraftigt då?
Jag kan förstå.

Jag äcklas intensivt av viss cigarettrök. Det ger kväljningar, jag får svårt att andas. Det finns ingen medicinsk diagnos, det bara äcklar mig. Ungefär som man kan må dåligt av lukten av smörsyra, av liklukt etc.

Om en person röker och jag går bakom kan jag tvingas hålla andan eller stanna och vänta tills den hunnit ännu längre bort. ALLT beror på vindriktning.

Är man osäker på vindriktning eller vinden kastar så håller man gärna ett rejält avstånd.

Sa jag det? Det är jävligt synd om oss allergiska men det hindrar inte damerna på bussen/t-banan eller på krogen från att vräka på sig "lukta gott" i kopiösa mängder.
Det har alltid varit synd om rökare
"Det är väl klart att dom stackars rökarna ska få röka var dom vill, annars blir dom så ledsna och känner sig förföljda av dumma dumma ickerökare :("...

Jag va rökare när förbudet om rökning på restauranger kom. Jag tyckte förbudet va det bästa som hänt
Ett tag därefter åkte vi till Schweiz. Vi skulle gå ut och äta. När vi steg in i restaurangen ville jag vända i dörren, det låg en tjock vit dimma av rök som stack i ögon och näsa. Vi va åtta personer, ingen av dom andra reagerade och ville vända. Jag va den enda rökaren.
Icke-rökarna hade vant sig och och accepterat att det va rökigt på krogen, så dom reagerade inte ens

Jag frågade dom hur ända in i helskotta som dom har stått ut med denna skiten i alla år?
Varför har dom inte protesterat, demonstrerat, gapat, skrikit och vrålat för att slippa all äcklig rök?
Jag fattade det vara inte

Men vet du vad?
Nu är det nog!!
Nu jävlar ska rökare jagas med blåslampa tills dom fattar att ickerökare vill andas frisk luft :)

På min arbetsplats är det parfymförbud. Det är väldigt trevligt - även om det gör att inte heller jag kan ta på mig en doft. Känns lite naket...;)
Däremot är det förstås inte rökförbud utomhus.
Väldigt många av våra deltagare röker. En del av dem stinker verkligen rök och tobak när de kommer in till lektion. Jag skuldbelägger ingen. Det vore förmätet av mig trygga bofasta svensk att attackera rökning hos människor med levnadsöden man inte ens kan föreställa sig.

Men hur man hanterar rökning i Sverige pratar jag om. Ingen protesterar.
Hos oss är det rökförbud, men eftersom det är synd om dom stackars rökarna så får dom lov att röka ändå...ingen säger något rökarna kan ju känna sig kränkta och ledsna
Däremot har skyltar satts upp om en önskan att ingen använder parfym på arbetsplatsen. Det va en rökare som ville ha upp skyltarna

Här är det rökförbud i busskurerna sedan några år tillbaka. Jag har faktiskt inte upplevt några problem sedan dess. Rökare står en bit bort, alternativt fimpar om de röker i kuren och någon annan kommer dit.

Ju mer jag tänker på saken, desto mer inser jag att rökare här i trakterna kanske är ovanligt hänsynsfulla. Det händer nästan aldrig att jag störs av dem, trots att jag är känslig för röklukt! De röker inte i busskurer, inte utanför sjukhusentren, inte utanför mataffären och inte direkt utanför dörren till galleriorna. Jag vet faktiskt inte var de röker någonstans! Inte någonstans där jag är, iallafall. Det luktar då inte rök.
Däremot händer det att jag går förbi någon som stinker (eller i bästa fall bara luktar) rök om kläderna. Tack och lov är inte det så ofta heller, det blir bara riktigt jobbigt när jag hamnar bakom dem i någon kö.

Men rökning är väl fortfarande något som är under utdöende?

Jag har jobbat på ett femtal arbetsplatser i mitt yrkesliv sedan 1999 med runt 5-20 anställda och inte på någon av dessa har det förekommit en enda rökare.

Å andra sidan är det många på företaget våningen under som röker frekvent. Och skapar störningar genom att röka på fel ställen, särskilt vid dåligt väder.

Men visst minskar det fortfarande?

30 meter är ingen väg för cigarettrök att färdas. Jag vet, för jag stegar och kollar, väger och överväger, argumenterar och låter bli på daglig basis.

Jag är jätteallergisk. Anledningen till att jag dagligen är på sjukhuset är att den jag träffar är svårt andningssjuk. Och för att kunna vara ute krävs det att rökförbudet utanför sjukhuset respekteras. Annars blir vi bägge väldigt dåliga. Om man sitter som längst från rök-linjen är det c a 100 meter. Och ändå får man då cigarettrök på sig.

SUS har tydligen en klassning där bl a rökfriheten ingår. Ändå springer även vitklädd vårdpersonal omkring och röker på rökfria platser. Och kommer in till (lung-)patienter och luktar oerhört mycket rök.
---
Skånes universitetssjukhus är medlem i det svenska nätverket för hälso- främjande sjukvård. Som medlem har vi en uppgift att främja hälsa och förebygga sjukdom. Detta innebär att sjukhuset ska vara rökfritt
...
Ett rökfritt sjukhus betyder – att du som patient och besökare garanteras inomhusmiljöer som är fria från tobaksrök.

Tänk även på utomhusmiljön.
---
https://www.skane.se/Public/SUS_extern/Patientinfo/Dokument/120625_lund_rokfri_patienter.pdf

30 meter är ingen väg för cigarettrök att färdas. Jag vet, för jag stegar och kollar, väger och överväger, argumenterar och låter bli på daglig basis.

Jag är jätteallergisk. Anledningen till att jag dagligen är på sjukhuset är att den jag träffar är svårt andningssjuk. Och för att kunna vara ute krävs det att rökförbudet utanför sjukhuset respekteras. Annars blir vi bägge väldigt dåliga. Om man sitter som längst från rök-linjen är det c a 100 meter. Och ändå får man då cigarettrök på sig.

SUS har tydligen en internationell klassning där bl a rökfriheten ingår. Ändå springer även vitklädd vårdpersonal omkring och röker på rökfria platser. Och kommer in till (lung-)patienter och luktar oerhört mycket rök.

Fast eg inte gilla.

Liknande trådar

Relationer Hej Bullen Jag har ett problem. Jag har svårt för att glömma bort folk som jag tappat eller brutit kontakten med. T.ex. brevvänner jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 564
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 414
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar