Folk som inte respekterar oss icke-rökare - vad gör man?

Vad hade ni gjort?
Nu så har jag mest kört buss och oerhört sällan åkt som passagerare.
Men jag brukade säga ifrån.
Jag har astma som utlöses av tobaksrök, damm eller mögel så för mig är det inte ett alternativ att stå ut.
Jag säger som det är "Om inte jag får slippa röken så kan det bli så illa att jag måste åka ambulans till akuten och då så blir den här bussen väldigt sen."
Det brukade ta skruv.

Värst är när folk står direkt utanför sjukhusentrén, gärna under skylten med rökning förbjuden - tänk på våra patienter - OCH RÖKER!!
Ja det är helt horribelt.
Särskilt utanför lungkliniken.
(Det står många rökare där då de oftast hamnar på lungkliniken till slut med sin KOL.)
Jag fick hålla andan och springa genom röken.

Jag hade flyttat på mig. Går lika bra att ställa sig en bit bort än att sitta.
Är själv för blyg för att säga till men vill inte sitts i bolmandet jag :)

Än så länge är det bara ett förslag att göra allmänna platser rökfria. Förslaget innebär att lagen skall gälla from 1 januari 2017. Eller har ni lokala rökförbud på allmänna platser någonstans ?

Det ska vara rökfritt på allmänna platser
Vill människor röka kan dom göra det i sina egna hus/lägenheter
Det är helt sjukt att rökare ska få förpesta för andra
Fast röker dom hemma så klagar dom som bor i samma lägenhets hus,sådna trådar har vi haft flera stycken.

Jag är själv allergiker,men det står inte i pannan på mig att har du katt,kanin,röker cigarr,har köpt billig tung parfym så stå 20m bort.
Det är mitt eget ansvar att se till att jag inte utsätts för dom sakerna,mao så flyttar jag på mig.

Detta är ett problem jag stöter på rätt ofta, och som har blivit värre på senare tid känns det som.

Oftast utspelar det sig på busshållplatser. Jag sitter på bänken och leker med mobilen medan jag väntar. Så kommer en eller flera och sätter/ställer sig precis brevid och röker. Det är inte så att de liksom står 25 m bort och blåser röken bort från hållplatsen. Nej, nej utan de sitter/står max 2 m bort (om ens det!) och har absolut inget problem med att blåsa röken rätt i ansiktet på en _hela_ tiden, eller att kasta fimpen så att den snudd på träffar ens kläder. Detta problem har jag inte stött på en gång, inte två eller tre heller, utan på veckobasis.

Jag kanske klagar extra mycket för att jag är "allergisk" mot cigarettrök (börjar hosta, blir illamående och kan nästan få lite huvudvärkskänningar om någon blåser rök i ansiktet på mig i 5-10 min). Men detta känns inte helt okej. Vilka är det som gör såhär då? Folk i alla åldrar, från tonåringar till gamlingar. Dock allt som oftast killar/män.

Missförstå mig också rätt, folk som står och röker 25 m från busshållplatsen har jag heller inget problem med, utan bara just ovan nämnda.

Hur ska jag bemöta detta? Inse att jag som icke-rökare får använda buss som transportmedel i minsta möjliga mån? Själv flytta på mig? Säga till de?
Vad hade ni gjort?

Finns det en askkopp vid bänken? Det är ganska vanligt att det finns askkoppar på hållplatserna, rätt ofta vid en bänk. Jag (och många rökare med mig) tolkar askkoppar som inofficiella rökruta-skyltar. Håller rökarna sig runt askkoppen är resten av hållplatsen fredad liksom.

Jag blir SÅ irriterad på dessa rökare som inte kan visa hänsyn. Det är DOM som har valt att röka. Alla vet att cigaretter = gift. Vill folk dra i sig det, varsågod, men tvinga inte andra. Jag anser att det är rökare som får ta ansvaret ALLTID. De kan stå vart de vill, men de ska flytta sig direkt när det kommer en annan person. Det är inte en mänsklig rättighet att blåsa giftig rök på andra människor.
Man kan vänligt be folk flytta sig som röker när de inte har förstånd till att göra det själva. ;)
Runt sjukhus och skolor borde det vara en rökfri zon på 100 meter. Minst. Det är inte skitroligt att ligga sjuk i en sjukhussäng och ha fönstret öppet och så smyger sig röken in för att rökarna inte vill lämna entrén.

Fast röker dom hemma så klagar dom som bor i samma lägenhets hus,sådna trådar har vi haft flera stycken.
Det finns lägenheter där det är rökningförbjuden
Är det inte i USA där det endast är tillåtet att röka på avsedda platser utomhus?
Jag ska googla :)

Hur ska jag bemöta detta? Inse att jag som icke-rökare får använda buss som transportmedel i minsta möjliga mån? Själv flytta på mig? Säga till de?
Vad hade ni gjort?
Gör som mig, skaffa körkort, bil och undvik kollektivtrafiken :meh:
(Yep, rökare är faktiskt en stor anledning till att jag vägrar kollektivtrafik, men jag får å andra sidan väldigt lätt rejäla andningsproblem av cigarettrök)

Kärnsjukhuset i Skövde är rökfritt, dvs man får inte stå utanför och röka, man får inte ta rökpaus o röka för det är rökfritt även om man är anställd. I min åsikt så rätt som det kan bli för hur många ggr har inte sjukhuspersonalen luktat kraftigt av cigarettrök när man varit där.

... och när jag säger åt dem att det inte är tillåtet får jag inte sällan till svar "men jag är sjuk och kan inte gå så långt som till röktillåtet område".

Då får du väl för höge fan lägga av med att röka. Enkel ekvation.
Haha! :banghead: vad sjukt.

@Dressyrtjejen_97
Folk är rent generellt väldigt dåliga på att visa hänsyn åt andra och att sätta sig in i andras situation, så varför skulle rökare vara annorlunda.

Tror nog att det helt enkelt är så att du snällt får fråga om de kan flytta på sig, för precis som någon annan skrev så fungerar det troligtvis bättre än "gnäll". Jag vet att när jag själv rökte skulle ha uppskattat en vänlig fråga framom sura miner och/eller kommentarer.

Jag var dock väldigt medveten om att min rökning kanske inte uppskattades av alla (nej, jag söker ingen guldstjärna i kanten, men det var så) så jag försökte ofta att stå en bit från ingångar/folk (detta var redan före "häxjakten" på rökare riktigt kommit igång). Då var det många gånger tvärtom, så att folk nästan tvunget skulle gå nära, och titta surt/rynka på näsan. Jag hade försökt anstränga mig så de skulle slippa gå genom röken, men lik förbannat så skulle de gå genom den ändå :confused:

@Dressyrtjejen_97
Folk är rent generellt väldigt dåliga på att visa hänsyn åt andra och att sätta sig in i andras situation, så varför skulle rökare vara annorlunda.

Tror nog att det helt enkelt är så att du snällt får fråga om de kan flytta på sig, för precis som någon annan skrev så fungerar det troligtvis bättre än "gnäll". Jag vet att när jag själv rökte skulle ha uppskattat en vänlig fråga framom sura miner och/eller kommentarer.

Jag var dock väldigt medveten om att min rökning kanske inte uppskattades av alla (nej, jag söker ingen guldstjärna i kanten, men det var så) så jag försökte ofta att stå en bit från ingångar/folk (detta var redan före "häxjakten" på rökare riktigt kommit igång). Då var det många gånger tvärtom, så att folk nästan tvunget skulle gå nära, och titta surt/rynka på näsan. Jag hade försökt anstränga mig så de skulle slippa gå genom röken, men lik förbannat så skulle de gå genom den ändå :confused:
Istället för att ha vissa platser som förbjuder rökning
Borde det inte vara så att det på vissa särskilt avsedda platser så tillåts rökning?
På så sätt är det väldigt enkelt för icke rökare att undvika cigarettrök

Liknande trådar

Relationer Hej Bullen Jag har ett problem. Jag har svårt för att glömma bort folk som jag tappat eller brutit kontakten med. T.ex. brevvänner jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 564
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 414
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar