Folk som inte respekterar oss icke-rökare - vad gör man?

Det är rökaren som förstör andningsluften för alla på 25 m avstånd. Alltså är det rökaren som har ansvar för det.

Från att som barn levt i passiv rökning varje dag utan obehag, upplever jag som vuxen starkt obehag av cigarettrök, även på ganska långt avstånd.

Förbuden mot rökning bör utökas och kontrolleras bättre. Krogförbudet var ett genidrag. Nästa steg är uteserveringarna!

Jag kan inte jämföra med andra städer men visst händer det att folk röker inne kurerna (helst när det regnar) annars står nog de flesta utanför.
Ja, jag ser ju det i tråden. Men jag kan alltså inte erinra mig att någonsin ha blivit störd av rök när jag väntat på buss eller vagn. Inne i en kur skulle jag nog ha blivit irriterad, men utanför skulle jag nog bara reflexmässigt ha tagit några steg åt sidan.

@mandalaki Lyckos dig! Varenda dag när jag ska hem från jobbet blir jag galen på rökarna. Åker buss en bit av vägen, en buss som alltid blir full, och innan den kommer står folk liksom i en lång fin kö. Jämt är det då en jädra massa puckon som står i själva kön och röker. Står man då bakom eller framför dem kan man alltså lätt få all deras rök i ansiktet. Snorkul verkligen. Vill man inte ha all rök på sig får man vackert stiga ur kön och gå därifrån, vilket innebär att man kommer sist på bussen och får stå hela vägen.

Dagligt irritationsmoment för mig.

@mandalaki Lyckos dig! Varenda dag när jag ska hem från jobbet blir jag galen på rökarna. Åker buss en bit av vägen, en buss som alltid blir full, och innan den kommer står folk liksom i en lång fin kö. Jämt är det då en jädra massa puckon som står i själva kön och röker. Står man då bakom eller framför dem kan man alltså lätt få all deras rök i ansiktet. Snorkul verkligen. Vill man inte ha all rök på sig får man vackert stiga ur kön och gå därifrån, vilket innebär att man kommer sist på bussen och får stå hela vägen.

Vad hänsynslöst gjort av dom!

Man står inte i en kö och röker :rage:

Usch! :yuck:

@ainasoja Jag har faktiskt aldrig sagt till, känner mig som en sån anal och jobbig människa som ens stör mig på det.

Kanske ska inspireras av dig och faktiskt säga nåt nästa gång :up:.

Jag som röker blir förbannad å dina vägar @Dressyrtjejen_97. Det är ju ett helt horribelt beteende av de rökarna. Jag försöker visa så mycket hänsyn jag kan när jag röker och står jag på en välbefolkad hållplats så frågar jag om det är okej att jag tänder en cig eller helt enkelt låter bli. Bara för att jag röker gör inte alla andra det.

Men jag blir lika förbannad på ickerökare som tvunget ska 'uppfostra' mig när jag röker. Som en parantes bara.

Om alla rökare kunde vara som dig Bumpo! :bow: :heart

Allmänt svar:
Jag har flera bekanta som är rökare, och att de står och röker i något hörn/avsides 20 m bort bekommer mig öht inte. Men liksom, när man sitter på bänken (förtydligande: jag kom till bänken först!) och så kommer flera och ställer sig/sätter sig inom en radie av max 2 m och börjar röka. Inte ens när jag börjar hosta går det upp för dem att de kanske inte borde blåsa röken i ansiktet på mig. Visst, att säga till, absolut. Men trodde att det gick upp för de allra flesta normalfuntade att "oj, hon kanske inte mår bra av det här, jag borde ställa mig någon annanstans!". Och till råga på allt att de sedan fimpar precis vid fötterna på en, så man får vika undan benen för att inte få fimpen på sig :rage:
Alltså hallå, lite vett trodde jag ändå att folk hade?! Trodde inte ens att man skulle behöva säga så uppenbara saker till folk, men tydligen :mad:

Aja, jag hoppas iaf att reglerna kring rökning blir tydligare (behöver ju inte bli totalförbud kanske, det finns ju faktiskt folk som Bumpo m.fl som sköter sig!), så att man slipper få massa rök i ansiktet!

@ainasoja Jag har faktiskt aldrig sagt till, känner mig som en sån anal och jobbig människa som ens stör mig på det.

Kanske ska inspireras av dig och faktiskt säga nåt nästa gång :up:.

Du är inte jobbig! Om folk inte säger till så kommer dom aldrig att lära sig.

Men ibland är inte människor så där jätteglada över att man säger till dom.

Fick tex en utskällning på Stockholms central när jag sa till tre rökare som satte sig på en bänk brevid mig och sonen som då var 8 år och ALLA tände en cigg.

BREVID ett BARN?

Jag var en jävla kärring, besserwisser, häxa, idiot och allt möjligt.

När dom hade skällt klart så var det en äldre herre som sa åt tanterna ( 50 +) att dom borde veta bättre än att röka brevid ett barn och berättade att även han var rökare men inte hade tappat förståndet :rofl:

Tanterna gick från bänken :angel:

Men jag blir lika förbannad på ickerökare som tvunget ska 'uppfostra' mig när jag röker. Som en parantes bara.
För min del så handlar det inte om uppfostran utan om överlevnad.
Jag vägrar dö av kvävning bara för att någon prompt måste missbruka nikotin genom att röka i min närhet.
De kan väl ta en snus då om det är så krisartat.
Eller tugga nikotintuggummi eller använda nikotinspray.

För min del så handlar det inte om uppfostran utan om överlevnad.
Jag vägrar dö av kvävning bara för att någon prompt måste missbruka nikotin genom att röka i min närhet.
De kan väl ta en snus då om det är så krisartat.
Eller tugga nikotintuggummi eller använda nikotinspray.
*pekar på mitt förtydligande inlägg*

Jag störs ibland, men oftast inte. Har inga problem med om nån tar en cigg på vår balkong, men kan få spader om jag hamnar på en bänk i parken nära en rökare som idag.
Har rökt men slutat sen många år ( undantaget en å annan cigarill).

Nä det är det inte. Om jag sv hänsyn till andrs röker flera meter från personer och det kommer en plötslig vindpust och drar med sig röken så gör jag inte det med flit.

Hur kan jag då vara hänsynslös?
Det är ditt ansvar att se till att röken inte blåser på någon annan
Jag har rökt, inte ens när jag rökte, ville jag ha rök i ansiktet, inte från min eller någon annans cigg
Om röken blåser på någon annan, då ska du flytta på dig

Liknande trådar

Relationer Hej Bullen Jag har ett problem. Jag har svårt för att glömma bort folk som jag tappat eller brutit kontakten med. T.ex. brevvänner jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 564
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 414
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar