I trafiken

Velig

Trådstartare
Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar ni hästen helt, håller ni in den så att den går väldigt sakta eller låter ni den traska på som vanligt?
Alltså på grusväg med mindre o större fordon.

Beror på.

Klarar hästen av att stå stilla? Om nej, går på alternativt svänger av vägen om möjligt.

Om ja, stannar för att visa bilisten att jag vet att den är där.

Men också, hur bred väg osv spelar in

Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar ni hästen helt, håller ni in den så att den går väldigt sakta eller låter ni den traska på som vanligt?
Alltså på grusväg med mindre o större fordon.
Jag kör inte med vagn, men när jag rider eller tömkör brukar jag försöka hålla en jämn fart framåt i skritt vid möte. Alla hästar jag någonsin haft har varit mycket mer benägna att krångla om jag stannar helt eller ska hålla på och greja. Bättre, tycker jag, att de får känna att det är ”business as usual” även att möta fordon. Enda undantaget är om det är stort fordon och jag har möjlighet att gå av vägen helt - i så fall gör jag det!

Senaste hästen jag körde kunde inte stå still, pigg travare, så han lät jag skritta på. Min förra egna häst kunde utan problem stå still, men skrittade oftast på ändå.

Mina hästar jag kör kan stå stilla, men jag upplever att medtrafikanter blir mer vårdslösa då (gasar om och håller inte ut ordentligt), så jag brukar alltid skritta eller trava i normalt tempo.

Beror på häst och väg. Smal väg i vagn så stannar jag oftast, eller kör vidare tills det kommer en lämplig plats att stanna på (inte alltid möjligt att köra förbi oss). Hade en helt trafiksäker häst. Med min stora som jag tömkör brukar han oftast stanna själv.

Jag skrattar på i samma tempo, min blir bara stressad om hon måste stå still. Kommer det en tröska, traktor med dubbelmontage osv som gör att vi inte får plats på vägen samtidigt rider jag åt sidan på lämplig plats.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 902
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
572
Senast: __sofia__
·
Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
928
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 418
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar