Bolån, hur ska man tänka?

Lisen82

Trådstartare
Hej!
Vi har köpt hus och kommer att låna 1 445 000 kr av banken. Just nu så har vi kollat med Nordea, handelsbanken och SBAB. Första husköpet för båda och vi är helt lost haha. Många säger man ska välja rörlig ränta just för allting är påväg neråt. Vad har ni för ränta idag och vilken bank? Är de bäst att förhandla bankerna emellan eller ska man bara köra på SBAB som har fast pris?

Vi har inflytt 30/1 så har lite tid på oss att lösa lånet, handpenning på 10 % är inbetalt och resterande 5 % betalar man vid tillträde?

Hej!
Vi har köpt hus och kommer att låna 1 445 000 kr av banken. Just nu så har vi kollat med Nordea, handelsbanken och SBAB. Första husköpet för båda och vi är helt lost haha. Många säger man ska välja rörlig ränta just för allting är påväg neråt. Vad har ni för ränta idag och vilken bank? Är de bäst att förhandla bankerna emellan eller ska man bara köra på SBAB som har fast pris?

Vi har inflytt 30/1 så har lite tid på oss att lösa lånet, handpenning på 10 % är inbetalt och resterande 5 % betalar man vid tillträde?
Vi har nästan allt rörligt, men ett liten bit fast (bundet på 4,64%, fristående sparbank).

Över tid har det ju varit mest förmånligt att ha rörligt, men det beror ju också vad man har för marginaler. Klarar man inte högre ränta än 7 procent, så skulle jag inte våga ha rörligt.

Det bästa är absolut att förhandla mellan bankerna, det tjänar man i regel rätt mycket på.

Jag köpte mitt för 1 1/2 år sen när räntorna bara höjdes. jag låste på 2 år för att jag ville veta exakt vad jag hade att röra mig med i månaden.
Jag valde att gå via min bank SEB som var den som just då gav bra priser :)

Vi förhandlade bara med vår nuvarande bank och gjorde inga jämförelser. Vårt lån är delat på tre delar. Två rörliga med olika löptid och en del till fast ränta.
Jag vill varna för det upplägget. Olika löptider gör att det kan bli svårt att flytta lånet pch att förhandla ner räntan. Jag antar du menar att det är två med fast ränta. Rörlig ränta brukar ha 3 månadersränta.

Jag har pratar nu med Handelsbanken och Nordea. Fick ner räntan till 3,65 på båda (rörlig 3 mån). Nordea tog 950 kr för lagfart+ pantbrev, Handelsbanken tar 2000 kr. Krav från båda att vi isåfall bli helkunder, flyttar banken dit och ev startar sparande. Jag är endå inte nöjd med min bank jag har idag (LF) så har endå tänkt att byta. Sen har min sambo lån på ca 200 med 19 % ränta. Nordea kunde få ner lånen under 7 % ränta om vi flyttade lånen dit. SBAB har fast rörlig ränta på 3,82 (ej förhandlingsbart). Vad tror ni om Nordea som bank? Har ingen erfarenhet av dessa..

När du förhandlat nu, är det en ränterabatt du har fått och isåfall hur länge gäller den? Eller vad kommer hända efter 3 månader? (Vet att den är rörlig, men om man efter 3 månader ska få listräntan så blir det ganska tråkigt)

Jag vill varna för det upplägget. Olika löptider gör att det kan bli svårt att flytta lånet pch att förhandla ner räntan. Jag antar du menar att det är två med fast ränta. Rörlig ränta brukar ha 3 månadersränta.

Skulle precis skriva samma sak. Det är bankernas favoritupplägg som de brukar "rekommendera". Vilket inte är så konstigt eftersom det försvårar och fördyrar för kunderna att byta bank sen.

När du förhandlat nu, är det en ränterabatt du har fått och isåfall hur länge gäller den? Eller vad kommer hända efter 3 månader? (Vet att den är rörlig, men om man efter 3 månader ska få listräntan så blir det ganska tråkigt)

Efter 3 månader justeras räntan efter hur 3-månadersräntan ser ut den dagen. Ränterabatten brukar ha en annan avtalstid, vanligen 1 eller 2 år. Där verkar bankerna vara lite olika. Här läst att folk skriver att rabatten försvinner om man inte aktivt hör av sig och omförhandlar, men har aldrig varit med om det själv utan rabatten har legat kvar om jag inte velat försöka omförhandla.

Efter 3 månader justeras räntan efter hur 3-månadersräntan ser ut den dagen. Ränterabatten brukar ha en annan avtalstid, vanligen 1 eller 2 år. Där verkar bankerna vara lite olika. Här läst att folk skriver att rabatten försvinner om man inte aktivt hör av sig och omförhandlar, men har aldrig varit med om det själv utan rabatten har legat kvar om jag inte velat försöka omförhandla.
Exakt, så man vill ju veta från början hur länge man faktiskt har ränterabatten isåfall. Skulle inte förvåna mig om ett fulknep från bankerna vore om ränterabatten blev på typ 3 månader och sen lägre när man ska omförhandla 🙄

Exakt, så man vill ju veta från början hur länge man faktiskt har ränterabatten isåfall. Skulle inte förvåna mig om ett fulknep från bankerna vore om ränterabatten blev på typ 3 månader och sen lägre när man ska omförhandla 🙄
Vi ska ha möte 8 jan. Så räntan räknades bara preliminärt nu då den förväntas att sänkas i dec. Så ska kolla allt sånt då ska ha ett personligt möte.

Fast det kommer ju framgå av bolåneavtalet hur länge rabatten gäller. Någon garanti att den finns längre än vad avtalet säger finns ju aldrig.

Fast det kommer ju framgå av bolåneavtalet hur länge rabatten gäller. Någon garanti att den finns längre än vad avtalet säger finns ju aldrig.
Och därav frågan om det var just en ränterabatt hon fått och isåfall hur länge rabatten gäller. Hon skrev ju att hon var ”helt lost” och då är det en sån sak man kanske inte tänker på själv

Och därav frågan om det var just en ränterabatt hon fått och isåfall hur länge rabatten gäller. Hon skrev ju att hon var ”helt lost” och då är det en sån sak man kanske inte tänker på själv

Jo men det jag kommenterade var det du skrev om risk att få listränta efter tre månader. Tre månader är inte kopplat till ränterabatten. Ingen bank vill omförhandla med alla sina rörliga kunder var tredje månad.

Jo men det jag kommenterade var det du skrev om risk att få listränta efter tre månader. Tre månader är inte kopplat till ränterabatten. Ingen bank vill omförhandla med alla sina rörliga kunder var tredje månad.
Hur länge man har avtal om rabatten är väl fritt att förhandla, dvs man kan ha ränterabatt i 3 månader och sen behöva omförhandla (och kanske då få betydligt sämre rabatt) även fast det inte är standard. Men jag tror att vi egentligen menar samma sak fast vi uttrycker det olika så vi kan ju släppa det. Poängen om att kolla upp hur länge ränterabatten gäller har ju iaf framkommit

vi har cirka 1,5 miljoner i lån på huset och det är delat i 4 delar där 3 delar har haft fast ränta men numer bara ett med fast ränta på 1,37%, övriga rörliga.
Vi amorterar varje månad så att det ska bli billigare trots att vi ej behöver
Vi har SBAB som bank då vi tröttnade på Swedbank som vi hade innan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka