Om du har en låg belåningsgrad så skulle jag rekommendera Landshypotek.Någon med bolån som är riktigt nöjd med din bank?
Jag har aldrig hört att någon är missnöjd med det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du har en låg belåningsgrad så skulle jag rekommendera Landshypotek.Någon med bolån som är riktigt nöjd med din bank?
Fast de hade ju just en fullvärdesförsäkring.Det gäller ju att kontrollera villkoren noga.
Om man inte har fullvärdesförsäkring där ett återuppbyggande av ett nytt likvärdigt hus ingår, så har man ju inte det.
Då kan man i stället ha en "första risk" där man får ersättning efter värde på huset som brann upp.
Så jag rekommenderar att man läser noga vad som står i villkoren.
Där min gård ligger så är värdet på hus högt mot standard och ålder, p.g.a. det centrala läget mellan Uppsala och Stockholm.
jag.Någon med bolån som är riktigt nöjd med din bank?
Det står inget om det vad jag kan se.Fast de hade ju just en fullvärdesförsäkring.
Ja hitta det här sedan, så det var tydligen fullvärdesförsäkring.Fast de hade ju just en fullvärdesförsäkring.
Problemet var att huset ansågs vara i för dåligt skick för att motivera att bygga upp ett nytt hus.Fast de hade ju just en fullvärdesförsäkring.
Samt förvara dokumentationen någon annanstans än i huset i sådant fall - för då brinner den ju upp!Problemet var att huset ansågs vara i för dåligt skick för att motivera att bygga upp ett nytt hus.
Lärdomen man bör ta av detta är att värdera sitt hus själv innan det brinner upp.
Och att dokumentera noga förbättringar och renoveringar och att man har åtgärdat nedslag vid besiktningar.
Jag har tills idag varit väldigt nöjd med Swedbank. Fick ett lån att kunna köpa mitt radhus trots att de enligt schablon inte skulle medges. Dom kikade över min ekonomi å såg att de va inga som helst problem då jag hade mycket kvar varje månad ett år tillbaka. Dom såg att schablonen för att få låna i mitt fall var bullshit. Fått komma med "dumna" frågor, alltid kunna nå ngn när det vare ngt.Tråden påminner mig om att jag borde ta tag i saken och byta bank. Är liksom aldrig nöjd.
Har haft LF , aldrig mer säger jag bara.
Swedbank har jag haft, mycket pga de hade kontor i närheten, men sen stängdes det.
En lokal sparbank har jag nu, men är inte alls nöjd, det är struligt och varje gång jag har kontakt med dem så kommer vi överens om upplägg och eventuella rabatter men det är inte säkert att det blir som vi kommit överens om.
Är inte jättesugen på att byta allt på en gång , men bolånebank åtminstone, till en början.
Någon med bolån som är riktigt nöjd med din bank?
Ja ett lämpligt sätt är att skanna och ladda upp viktiga kvitton på Kivra.Samt förvara dokumentationen någon annanstans än i huset i sådant fall - för då brinner den ju upp!
Helt sjukt, tycker jag.
Jag missade tydligen att lägga in länken.Ja hitta det här sedan, så det var tydligen fullvärdesförsäkring.
Men det var ju 2017 så ganska så länge sedan.
Jag skall läsa vidare efter vad som gick fel.
Vi har en del digitalt, men inte allt. Försäkringsbolagen borde vara mycket tydligare med sina undantag, och vad de kan innebära, eftersom det i vissa fall får tämligen katastrofala följder. Som i detta fall, när en fullvärdesförsäkring på ett hus i själva verket visade sig vara 375 000.Ja ett lämpligt sätt är att skanna och ladda upp viktiga kvitton på Kivra.
Eller bara digitalt i något moln.
Där så kan man även lägga upp foton som man bör ta för att kunna visa hur huset såg ut.
Jag har Anticimex besiktning och foton lagrade så.
Samt att min bokföring befinner sig på annan ort.
Jag sparar alla år av den anledningen.
Det "roliga" är att även vår säljkontakt på länsförsäkringar sagt att fullvärdesförsäkringen täcker ett motsvarande hus som det vi har idag, ifall vårt hus skulle brinna upp.Jag missade tydligen att lägga in länken.
https://sverigesradio.se/artikel/6741908
Men har du läst om det står så i era villkor också.Det "roliga" är att även vår säljkontakt på länsförsäkringar sagt att fullvärdesförsäkringen täcker ett motsvarande hus som det vi har idag, ifall vårt hus skulle brinna upp.
Men har du läst om det står så i era villkor också.
Jag har aldrig sett det i mina villkor och jag tycker att jag har läst dem noga.
Det finns också en lag som säger att man inte får gå plus på en ersättning från den typen av försäkring.
Den skall ersätta den ekonomiska förlusten.
Man skall komma ihåg att Länsförsäkringar är olika i olika län.Från länk
Exempel brand
Om det skulle börja brinna i ditt hus kan vi hjälpa till med reparationer, sanering och återställande av ditt hus. Skulle det vara så att det sker en totalbrand kan vi bygga upp ett likvärdigt hus, utan något maxbelopp vad det kostar.
De säger lite olika saker på olika ställen, kan man konstatera. Så det gäller att lusläsa villkoren. Dessutom gäller det att varken det gamla eller nya huset värderas på ett konstigt vis. Det kan ju vara svårt att kontrollera som försäkringstagare, minst sagt.
Jag har sett andra varianter där nyttan av den låg räntan blev nästan utraderad. Nu är förmodligen inte alla så oschysta men jag har val att inte ge banken möjligheten. Har rörlig ränta nu men binder jag så blir det inte olika löptider, jag vill inte ge den möjligheten.Jo vi fick något sämre ränta än vi "borde" fått enligt min mening på en del av lånen, där bindningstiden gick ut. Detta då en annan del av lånen hade kvar bindningstid.
Det gjorde nu inte så mycket, eftersom den stora delen var bunden till jättebra ränta i dessa tider. Till våren går båda delar ut samtidigt, så då ska vi omförhandla hela rasket. Om vi får hyfsad ränta binder vi nog den större delen igen.
Det kan ju annars faktiskt vara så att huset inte var värt mer än så.Vi har en del digitalt, men inte allt. Försäkringsbolagen borde vara mycket tydligare med sina undantag, och vad de kan innebära, eftersom det i vissa fall får tämligen katastrofala följder. Som i detta fall, när en fullvärdesförsäkring på ett hus i själva verket visade sig vara 375 000.
Jag tycker att Handelsbanken funkar bra. De har tidigare varit galet osmidiga vad gäller digitala möten osv men det var nog mer min tidigare handläggare som var lite bökig. Nu verkar vi ha fått en ny som känns mycket smidigare och det räcker bra för mig sen har jag åtminstone tidigare upplevt dem lite mer försiktiga än andra vad gäller att ge bolån, vilket kan vara en nackdel om du ligger i gränslandet för vad du kan låna.Någon med bolån som är riktigt nöjd med din bank?