Bolån, hur ska man tänka?

Vad man ska tänka på när man förhandlar är att det är rabatt man förhandlar om och inte en specifik ränta. Förhandla då om rabatt för 1 år så den kvarstår och ger fortsatt fördel även när listräntan förändras.

Efter 3 månader justeras räntan efter hur 3-månadersräntan ser ut den dagen. Ränterabatten brukar ha en annan avtalstid, vanligen 1 eller 2 år. Där verkar bankerna vara lite olika. Här läst att folk skriver att rabatten försvinner om man inte aktivt hör av sig och omförhandlar, men har aldrig varit med om det själv utan rabatten har legat kvar om jag inte velat försöka omförhandla.

Om en förhandlad rabatt får ligga kvar utan omförhandlingen skulle jag direkt utgå från att rabatten är för låg. En för kunden bra rabatt vill banken omförhandla, i synnerhet när räntorna går neråt.

Om en förhandlad rabatt får ligga kvar utan omförhandlingen skulle jag direkt utgå från att rabatten är för låg. En för kunden bra rabatt vill banken omförhandla, i synnerhet när räntorna går neråt.

På den tiden vi hade lån med ränterabatt så var det definitivt inte en för låg rabatt. Men resonemanget stämmer säkert i dagens läge!

Jag har pratar nu med Handelsbanken och Nordea. Fick ner räntan till 3,65 på båda (rörlig 3 mån). Nordea tog 950 kr för lagfart+ pantbrev, Handelsbanken tar 2000 kr. Krav från båda att vi isåfall bli helkunder, flyttar banken dit och ev startar sparande. Jag är endå inte nöjd med min bank jag har idag (LF) så har endå tänkt att byta. Sen har min sambo lån på ca 200 med 19 % ränta. Nordea kunde få ner lånen under 7 % ränta om vi flyttade lånen dit. SBAB har fast rörlig ränta på 3,82 (ej förhandlingsbart). Vad tror ni om Nordea som bank? Har ingen erfarenhet av dessa..
Nordea har många andra problem, så jag skulle inte välja dem som bank.

Deras datasystem suger.
https://svenska.yle.fi/a/7-10065074
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMk9B4/strul-for-nordea
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/k6Mn3k/bankproblem-i-hela-norden

Jag har flera lån, samtliga bundna på olika lång tid till en behaglig ränta.
Min huvudbank är Länsförsäkringar Bank och jag uppskattar särskilt internet-banken och appen.
Samt hur jag som ägare av en Lantbruksfastighet blir bemött.
Det är inte alla banker som förstår det där.

Jag har flera lån, samtliga bundna på olika lång tid till en behaglig ränta.
Min huvudbank är Länsförsäkringar Bank och jag uppskattar särskilt internet-banken och appen.
Samt hur jag som ägare av en Lantbruksfastighet blir bemött.
Det är inte alla banker som förstår det där.
Kommer aldrig välja LF som bank, har de nu men kommer byta. PGa att de alltid är problem att göra överföringar eller höja swish gräns. Fick liksom inte ens köpa min häst för 50 000 kr trots jag skickade in köpekontrakt för de undrade hur jag skulle överleva resten av månaden. Å börja läsa upp allt i min bank skulle typ redovisa struntsummor. Sen har jag en kollega som tagit banklån via dem som haft problem att de knappt fick föra över kontantinsatsen pga fonderna de skulle bevisa hur de kunnat spara så mycket så de skulle gå 10 år tillbaka å redovisa. Min sambo har inte alls haft dessa problem med sin bank

Kommer aldrig välja LF som bank, har de nu men kommer byta. PGa att de alltid är problem att göra överföringar eller höja swish gräns. Fick liksom inte ens köpa min häst för 50 000 kr trots jag skickade in köpekontrakt för de undrade hur jag skulle överleva resten av månaden. Å börja läsa upp allt i min bank skulle typ redovisa struntsummor. Sen har jag en kollega som tagit banklån via dem som haft problem att de knappt fick föra över kontantinsatsen pga fonderna de skulle bevisa hur de kunnat spara så mycket så de skulle gå 10 år tillbaka å redovisa. Min sambo har inte alls haft dessa problem med sin bank
LF äger också Agria. Det räcker som argument för min del.

Det är inte specifikt för Bank i fråga utan gäller alla banker.
Finansinspektionen kräver det i sin jakt på tvätt av pengar.
Så det är inte bättre i någon annan bank.

Jag har pratar nu med Handelsbanken och Nordea. Fick ner räntan till 3,65 på båda (rörlig 3 mån). Nordea tog 950 kr för lagfart+ pantbrev, Handelsbanken tar 2000 kr. Krav från båda att vi isåfall bli helkunder, flyttar banken dit och ev startar sparande. Jag är endå inte nöjd med min bank jag har idag (LF) så har endå tänkt att byta. Sen har min sambo lån på ca 200 med 19 % ränta. Nordea kunde få ner lånen under 7 % ränta om vi flyttade lånen dit. SBAB har fast rörlig ränta på 3,82 (ej förhandlingsbart). Vad tror ni om Nordea som bank? Har ingen erfarenhet av dessa..
Jag har haft Nordea hela mitt liv och alltid upplevt bra service, enkelt och problemfritt.

Det är inte specifikt för Bank i fråga utan gäller alla banker.
Finansinspektionen kräver det i sin jakt på tvätt av pengar.
Så det är inte bättre i någon annan bank.
Andra banker har inte så extrema ifrågasättningar, har många som haft problem med LF när de ska höja något. Jag har ju kunnat redovisa pengarna varje gång, men ska de verkligen lägga sig i om jag har råd att köpa mat resten av månaden? Ska min sambo inte få betala för mig ?

Vad menar du suger med deras datasystem? Att det uppstår buggar vid stora uppdateringar, som de löser snabbt? Eller att de blir utsatta för en DDOS-attack? Vad är problemet med själva datasystemet?

Andra banker har inte så extrema ifrågasättningar, har många som haft problem med LF när de ska höja något. Jag har ju kunnat redovisa pengarna varje gång, men ska de verkligen lägga sig i om jag har råd att köpa mat resten av månaden? Ska min sambo inte få betala för mig ?
Myndigheterna blir hårdare och hårdare när det gäller att redovisa, alla banker ligger under samma regelverk. Däremot kan säkert olika tjänstemän vara olika nitiska. Man ska nog ta det med en nypa salt när det gäller bevis på att en bank är krånglig.

Vad menar du suger med deras datasystem? Att det uppstår buggar vid stora uppdateringar, som de löser snabbt? Eller att de blir utsatta för en DDOS-attack? Vad är problemet med själva datasystemet?
Att det inte är skyddat mot attacker så att det får störningar.
Ett bra system är provkört innan det går i skapt läge och har skydd mot överbelastnings-attacker.
Så det finns tillgängligt för kunderna.

Jag känner inget förtroende för det systemet.

Jag har en ännu värre erfarenhet av två efterföljande sadistiskt nitiska tjänstemän på mitt lokala Swedbank-kontor.
Jag bytte bank då, eftersom att jag inte på några villkors vis kunde komma överens med dessa människor.
Men det var ju just de banktjänstemännen som var problemet.

På kontoret i näraliggande större stad så var det helt annorlunda, men de hänvisade till sadisterna på lokalkontoret, så då försvann jag.

Att det inte är skyddat mot attacker så att det får störningar.
Ett bra system är provkört innan det går i skapt läge och har skydd mot överbelastnings-attacker.
Så det finns tillgängligt för kunderna.

Jag känner inget förtroende för det systemet.
Har du en lösning som helt skyddar mot rejäla DDOS-attacker utan att orsaka störningar eller begränsar legitima användares trafik, så kan du nog tjäna en rejäl hacka. :up:

Att en nylansering provkörs skyddar inte helt mot buggar i livemiljö. De du länkat in har handlat om problem med appen, inga problem med betalningar eller liknande, och som löstes inom några timmar. Jag vet visserligen inte vad andra har för relation till sin bankapp, men min vardag står och faller inte på tillgång till appen ett par timmar en fredagkväll. Majoriteten av användarna märkte garanterat inte av något av det här, så jag har svårt att se det som ett stort problem.

LF har en lista med tidigare driftstörningar på sin sajt, och googlar du banknamn + driftstörning hittar du knappast någon utan. Det existerar knappast nån IT-tjänst som är fläckfri, så det är för mig märkligt att såga en specifik bank pga ett par såna artiklar när det händer alla banker.

Jag har en ännu värre erfarenhet av två efterföljande sadistiskt nitiska tjänstemän på mitt lokala Swedbank-kontor.
Jag bytte bank då, eftersom att jag inte på några villkors vis kunde komma överens med dessa människor.
Men det var ju just de banktjänstemännen som var problemet.

På kontoret i näraliggande större stad så var det helt annorlunda, men de hänvisade till sadisterna på lokalkontoret, så då försvann jag.
Ja tyvärr är de så om man råkar ut för fel personer som jobbar där. Vi fick så bra service av Nordea och en egen rådgivare som var snabb att få tag på. Blev typ dumförklarad när jag pratade med handelsbanken trots jag sa jag är ny med hus och kanske har lite dumma frågor att ställa. Viktigt för mig är bra service då jag jobbar själv med service och kan lätt välja bort ett företag om detta inte finns.

Hej!
Vi har köpt hus och kommer att låna 1 445 000 kr av banken. Just nu så har vi kollat med Nordea, handelsbanken och SBAB. Första husköpet för båda och vi är helt lost haha. Många säger man ska välja rörlig ränta just för allting är påväg neråt. Vad har ni för ränta idag och vilken bank? Är de bäst att förhandla bankerna emellan eller ska man bara köra på SBAB som har fast pris?

Vi har inflytt 30/1 så har lite tid på oss att lösa lånet, handpenning på 10 % är inbetalt och resterande 5 % betalar man vid tillträde?

Vi har Handelsbanken och är nöjda med det mesta, även om räntorna gärna kunde få hamna lägre... Det mesta på rörligt, men låste en del nyligen eftersom skillnaden mellan rörlig och bunden var så stor (1,5% diff på 2-årsräntan, dvs om inte räntan sjunker mer än 1,5% och det ganska snabbt, så var det en bra deal) att man, kanske, kan tjäna på det om inte räntan störtdyker och det hyfsat snabbt. Sen dess har den redan travat ner 0,5%.

En bra grej vi uppskattar är låneskyddet (en slags kapital-livförsäkring för makar).

Har du en lösning som helt skyddar mot rejäla DDOS-attacker utan att orsaka störningar eller begränsar legitima användares trafik, så kan du nog tjäna en rejäl hacka. :up:
Det finns lösningar.
Det handlar om att ha ett filter som silar trafiken efter IP adresser.
Men om man skippar det så blir det ju besvärligt.
Om de är snåla eller okunniga vet jag faktiskt inte.

LF har en lista med tidigare driftstörningar på sin sajt, och googlar du banknamn + driftstörning hittar du knappast någon utan. Det existerar knappast nån IT-tjänst som är fläckfri, så det är för mig märkligt att såga en specifik bank pga ett par såna artiklar när det händer alla banker.
Jag känner att de har färre problem än andra banker och jag står och faller med min möjlighet att komma åt mina pengar.
Men jag har 2 extra banker för säkerhets skull.
På SEB har jag fortfarande kort och betaltjänster och på Swedbank har jag åtkomliga pengar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka