Det här med Dop eller inte.

Sv: Det här med Dop eller inte.

Vilken bra lösning. Måste vara jobbigt att ha så olika åsikter - sånt ställs ju på sin spets just vid såna här traditioner.

Jag är inte döpt, mina syskon är inte döpta, jag är inte med i kyrkan o.s.v. o.s.v. så jag ska då inte döpa. Min tränare tyckte vi ska döpa henne ute i stallet i betforen så det blir väl så :D
Tycker det känns alldeles för mkt om sig och kring sig att börja hålla på med sånt.

Jag kommer inte döpa mina barn och antagligen inte ha namngivelse heller...

Dop är en kristen tradition och på dop jag har varit på tycker jag det känns jättefel eftersom det inte handlar om religiösa familjer. Min sambo är fadder och då ska ju han typ vägleda barnet in i kristendomen men det kommer han ju inte göra.

Jag är döpt men hade min mamma fått göra om det hade jag inte varit det, jag är inte konfirmerad och inte med i svenska kyrkan.

Så om man är religiös tycker jag självklart att man ska döpa sitt barn eftersom det hör till men är man inte religiös så tycker jag faktiskt att det är fel och "förlöjligar" kyrkan. Man står ju och lovar något som de flesta inte håller, jag känner t ex ingen som är religiös.

Nu är det nog dags att tänka på om jag skall döpa min tjej eller inte, jag själv är döpt och även en av mina syskon. Mina andra minsta syskon är inte döpta.

Varför döper man igentligen ett barn och vad handlar det om?

Om jag nu inte döper mitt barn har jag fått höra negativa meningar om att man skall döpa banret, men folk som inte är det har ju inte tagit "skada" av det som jag känner.

Vad anser ni om detta och hur har ni själva gjort?

Jag och min sambo resonerade så här. Vi är båda döpta och medlemmar i svenska kyrkan. Men ingen av oss tror på gud. Och därför valde vi att ej döpa vår son. Utan det fick bli namngivningsceremoni.

I dopet står det att man ska uppfostra sitt barn i den kristna tron. Och be för det och bla bla bla. Sen använder ju månhga konfirmationen som en sak att döpa sina barn. Vi anser att om John vill konfimeras så kan han få ett dop som äldre. Han är inte mindre omtyckt för att han inte är döpt.

Våra släktingar tyckte vi var konstiga som inte döpte men när vi hade haft namngivningen så hade nästan alla tårar i ögonen. De tyckte att det var så fit och bättre än ett dop!

Bonusbild från Johns namngivelse;)

29424985.jpg

John hade min gamla dopklänning och en krans som jag hade gjort. Vill du veta hur vi gjorde med Johns namngivelse så skicka PM;)

Nu är det nog dags att tänka på om jag skall döpa min tjej eller inte, jag själv är döpt och även en av mina syskon. Mina andra minsta syskon är inte döpta.

Varför döper man igentligen ett barn och vad handlar det om?

Om jag nu inte döper mitt barn har jag fått höra negativa meningar om att man skall döpa banret, men folk som inte är det har ju inte tagit "skada" av det som jag känner.

Vad anser ni om detta och hur har ni själva gjort?

Man döper ett barn för att man vill att barnet ska bli välsignat av den kristna guden.
Man lovar också att uppfostra sina barn i den kristna tron.

Jag är döpt, min pappa var då missionspastor så det var väl någon typ av välsignelse hemma.

Mina barn är döpta, dels eftersom barnens pappa ville det men också för att jag då för 20 år sedan inte visste vad jag trodde.

Idag tror jag inte på den kristna guden och är inte medlem i svenska kyrkan.
Mina barn har inte konfirmerat sig och sonen funderar på att gå ur.

Jag gick ur för några år sedan, jag tyckte att det var ok att vara med så länge barnen hade ett visst intresse för kyrkans barn/ungdomsverksamhet.

Idag är min pappa pensionerad präst inom svenska kyrkan men de visste att det inte var någon ide att dividera om barnen skulle konfirmeras eller inte, barnen har alltid fått göra sådana val själva.

Jag tycker att det är hyckleri att döpa sina barn, konfirmera sig och gifta sig i kyrkan om man inte är troende.
Man kan ju läsa konfirmationsundervisningen så att man vet vad det handlar om och sedan ta ställning själv men att konfirmera sig för presenternas skull tycker jag är ganska löjligt och nonchalant mot dem som tror.
Jag gjorde klart för mina barn att ville de konfirmera sig så skulle de givetvis göra det men de fick inte konfirmera sig för att få presenter.

Jag tycker att det är ännu värre när folk ber prästen att inte tala så mycket om gud på dop och dyl. det är ett helt otroligt hyckleri.

Jag gick ur svenska kyrkan mest för att jag inte vill ha en kyrklig begravning. Jag vill inte att någon ska läsa en guds ord över mej som jag inte trodde på när jag levde.

Får jag fråga varför ni hade dopklänning om ni inte är troende?

Vi hade oxå de, Rasmus pappas klänning. Även ett "dopljus".

Dopklänningen vid kristet dop symboliserar ju att barnet ska växa in i tron. Vi gjorde om det så att Rasmus namngavs med hjälp av de 4 elementen som farmor, farfar, mormor och morfar hjälpte till med.
Klänningen för oss var ju såklar j*vligt söt, den symboliserade att han ska växa upp frisk och stark och med mkt kärlek.

När jag och maken gifte oss borgeligt böt vi ringar och för oss var inte de heller något kristet.

Därför att det är urgulligt:love:, en tradition. Och för att göra en "mjukare" övergång från dopet (Första namngivelsen i vår släkt).

Men den största anledningen är att vi tycker det är så fint med dopklänning!!

Dopklänningen står ju för det den står för oavsett om den används vid dop eller inte..

Det där med fyra element tycker jag är fint :)

Vilken bra lösning. Måste vara jobbigt att ha så olika åsikter - sånt ställs ju på sin spets just vid såna här traditioner.

Nej, det är inte särskilt jobbigt, jag är troende men rätt oreligiös. Om jag vore mer religiös skulle det nog vara mer problematiskt, för då skulle jag ju tro att barnet måste döpas för att inte behöva leva utanför gud. Nu tror jag ju mer att sånt som dop och giftemål i kyrkan är mest för religionens skull, gud bryr sig inte så mycket. Jag är inte konfirmerad heller, för den delen. Så organiserad religion betyder inte så mycket för mig, mer än att jag visar respekt om jag går in i en moské eller en kyrka, och inte tjoar omkring, pratar högt och skrattar, och klär mig lämpligt.

Vi gjorde likadant när vi gifte oss, vigseln var borgerlig, och sen på bröllopsresan gick vi in i en liten kyrka och tände ett ljus för oss. Vi var helt överens om att göra så, av flera anledningar, men en är att om jag skulle ha stått i kyrkan och lovat inför gud att leva tillsammans i nöd och lust till döden skulle jag kännt att jag aldrig kan skilja mig no matter what, för sånt man lovar gud ska man hålla.

Dopklänningen står ju för det den står för oavsett om den används vid dop eller inte..

Håller med, alltså hur kommer det sig att det är "ok" att tex använda dopklänningen vid namngivningsceremoni, (För att det är fint, av tradition som flera skrivit) än att döpa av tradition? (För att det är fint tex. )

Edig; Menar ju naturligtvis icketroende då, som just döper av tradition, elelr för att det är fint, tillfälle för släkt att samlas elelr vad det nu kan vara för anledningar..

Så vitt jag vet så är inte ringbytet vid en vigsel något religiöst, utan minns jag inte helt fel är det från början ett kulturellt arv, men som tas upp vid en (troligtvis) religiös ceremoni. Men jag kan givetvis minnas fel.

Jag tycker det är fel och hycklande att använda dopklänning vid namngivningsceremoni. Varför måste man nalla på kristendomens symboler??
Du döper inte av tradition, varför då använda något så kristet som en dopklänning, "för det är tradition och gulligt"??
Såg att Yorkmann var inne på samma sak. (Hens inlägg var bättre)

Håller med, alltså hur kommer det sig att det är "ok" att tex använda dopklänningen vid namngivningsceremoni, (För att det är fint, av tradition som flera skrivit) än att döpa av tradition? (För att det är fint tex. )

Edig; Menar ju naturligtvis icketroende då, som just döper av tradition, elelr för att det är fint, tillfälle för släkt att samlas elelr vad det nu kan vara för anledningar..

Jag har julgran och julklappar oxå för det är tradition och fint. Jag trodde stenhårt på tomten länge som barn fast jag aldrig trott på gud.

Så vitt jag vet så är inte ringbytet vid en vigsel något religiöst, utan minns jag inte helt fel är det från början ett kulturellt arv, men som tas upp vid en (troligtvis) religiös ceremoni. Men jag kan givetvis minnas fel.

Jag tycker det är fel och hycklande att använda dopklänning vid namngivningsceremoni. Varför måste man nalla på kristendomens symboler??
Du döper inte av tradition, varför då använda något så kristet som en dopklänning, "för det är tradition och gulligt"??

Vad jag har läst är ringen på fingret en symbol för att minnas det man har lovat gud, den ska sitta på vänster hand eftersom vänster hand är närmast hjärtat och därmed närmast gud.

Jag har julgran och julklappar oxå för det är tradition och fint. Jag trodde stenhårt på tomten länge som barn fast jag aldrig trott på gud.

Det där får du gärna utveckla?

Jag svarade mer på att du anser det vara hyckleri att döpa sitt barn om man inte är troende, men dopklänning kan man ha för det är gulligt, och tradition. Samtidigt som du inte tycker det är okej att andra väljer att döpa sitt barn för att DET är fint och av tradition?

nja, det är snarare en symbol för trohetseden man har gett till varandra och hur den är utformad är upp till var och en.

Jag är inte döpt och har ingen som helst kyrklig tradition i min familj. Jag gick ur svenska kyrkan när jag var kring 20 år (på den tiden jag föddes blev man medlem oavsett om man döptes eller ej).
Min sambo är döpt, men lika icke-troende som jag. Han har gått ur kyrkan häromåret.

Därför kändes det för oss helt naturligt att inte döpa vår son. Det hade ju varit lite konstigt att döpa ett barn för att det ska bli medlem i ett trossamfund som ingen av oss föräldrar är med i... ;)

Man kan väl säga att i min familj är det tradition att inte döpa sina barn.

enligt svenska kyrkans hemsida säger prästen såhär efter man sagt ja till varandra.

P O Gud, du som är alltings skapare och Herre,
välsigna NN och NN i deras äktenskap.
Låt dessa ringar för dem vara tecknet
på deras löften om ömsesidig kärlek och trohet.
Genom Jesus Kristus, din Son vår Herre.
F Amen.

borgerlig vigsel:
Man byter ringar, sen säger vigselförrättaren:

- Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
- Tar alltså du NN denna NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust?
Ge varandra handen till bekräftelse på detta.

Som jag skrev, vi firar jul med julgran, tomtar och julklappar för det är mysigt, fint och tradition. Jag har alltid sjungit Den blomstertid nu kommer och tycker det är en kanonfin skolavslutningslåt.
Vi firar midsommar med sill och färskpotatis.
Jag besöker t.om. Öppna förskolan :D

För mig är det stor skillnad på att "nalla symboler" och lova saker för en "person" man inte tror på. För mig är det där det känns fel. Det känns fel för mig att bestämma att mina barn ska vara medlem oavsett om det är hos kyrkan eller en idrottsklubb. Det är fel för mig att lova saker inför Gud. Jag tror inte på honom, hur ska han kunna skydda mina barn, eller mitt äktenskap?

Det är fel för mig att betala medlemsavgift till svenska kyrkan, medlemsavgift betalar jag till den förening jag vill delta i. Som en ridklubb t.ex.
Jag tycker kyrkor är jättevackra och fina. Även alla gudstjänser och sånt. Det är lovandet inför Gud som känns fel för mig.

Kyrkan får massa miljoner av staten för att bevara kulturen och de jag är rädd om. Så för mig var det verkligen ett enkelt val att avsluta mitt medlemsskap.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 029
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 779
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!