Sv: Det här med Dop eller inte.
Okej, såhär då.
Du tycker julen är en fin traditon, du har julgran osv, fast jul egentligen är en kristen/religiös tradition från början, så väljer du att fira det för du tycker det är fint/mysigt och tradition.
Andra tycker dopet är fint och döper sitt barn av tradition, även om man inte är troende. Vad är då skillnaden, enligt dig?
Jag resonerar nog lite likadant. Och min förklaring på skillnaden är:
En julafton med julgran, klappar, tomte och julmat = "en borgerlig jul". Man kan alltså fira jul utan att fira Jesus födelse så att säga (även om det historiskt kommer därifrån).
Liksom en borgerlig vigsel; där byter man också ringar, kan ha brudklänning, bröllopsfest, brudnäbbar, marskalk eller vad man nu vill. Man kan fira sitt äktenskap ungefär så som det skulle kunna se ut i en kyrka, men man utesluter just Gud och Bibeln.
Ett dop i en kyrka är liksom
omöjligt att genomföra utan att blanda in Gud. Själva
handlingen i sig själv är kristen. Barnet blir ju medlem i en kyrka och tillhör en församling och det talas bibeltexter av en präst. Motsvarigheten till detta är ju i så fall en namngivningsceremoni; där man kan behålla allt det som INTE handlar om Gud; som t ex kläder (dopklänning på barnet är väl knappast något som handlar om Gud eller står i Bibeln som ett måste för att få döpas?), faddrar, tårta och kaffe efteråt och presenter till barnet från släkten.
För mig är det helt obegripligt att döpa sitt barn i kyrkan om man inte har någon som helst tro. Huruvida den tron sen manifesteras i x antal kyrkobesök eller inte har jag inga som helst funderingar kring, det är upp till var och en att definiera sin tro och hur den yttrar sig. Men om man
säger sig inte tro på Gud så förstår jag det inte. Det vore ju ungefär lika obegripligt i mina ögon som att göra en likartad ceremoni i Pingstkyrkan, närmaste synagoga eller moské utan att
själv känna att man faktiskt i någon grundläggande mening
tror på det de predikar där.