Det här med Dop eller inte.

Sv: Det här med Dop eller inte.

Det där får du gärna utveckla?

Jag svarade mer på att du anser det vara hyckleri att döpa sitt barn om man inte är troende, men dopklänning kan man ha för det är gulligt, och tradition. Samtidigt som du inte tycker det är okej att andra väljer att döpa sitt barn för att DET är fint och av tradition?

Hur ska någon man inte tror på kunna skydda ens barn?

Jag har julgran och julklappar oxå för det är tradition och fint. Jag trodde stenhårt på tomten länge som barn fast jag aldrig trott på gud.

Okej, såhär då.

Du tycker julen är en fin traditon, du har julgran osv, fast jul egentligen är en kristen/religiös tradition från början, så väljer du att fira det för du tycker det är fint/mysigt och tradition.

Andra tycker dopet är fint och döper sitt barn av tradition, även om man inte är troende. Vad är då skillnaden, enligt dig?

Min poäng är, att folk ska få göra som de vill utan att bli kallade hycklare etc för det val de gör för sina barn.

Jag själv är inte troende och kommer troligtvis inte döpa min barn, men jag är medlem i svenska kyrkan för jag betalar gärna till tex underhåll av kyrkorna som jag tycker är otroliga byggnader. sen har jag full förstålse för folk som döper sina barn ändå. Alla får göra som dom vill. :)

Handlade det inte om tradition? Jag fattar helt enkelt inte vad du menar, eller vad du vill ha fram av dina två senaste inlägg :confused:

Andra tycker dopet är fint och döper sitt barn av tradition, även om man inte är troende. Vad är då skillnaden, enligt dig?

Dopet är en gudstjänst där man står vid en präst och avger löften. För mig ska alltid löften hållas och det känns fel för mig att avlägga löften jag redan vet att jag inte kommer hålla.

Har mina ban på sig en dopklänning vid sin namngivning är det en kristen symbol, som t.ex. julklappar. Men jag lovar inte gud någonting.

Nu hänger jag inte med här.... vad har öppna förskolan med kristendom och tro att göra? :confused:

Okej, såhär då.

Du tycker julen är en fin traditon, du har julgran osv, fast jul egentligen är en kristen/religiös tradition från början, så väljer du att fira det för du tycker det är fint/mysigt och tradition.

Jag resonerar nog lite likadant. Och min förklaring på skillnaden är:
En julafton med julgran, klappar, tomte och julmat = "en borgerlig jul". Man kan alltså fira jul utan att fira Jesus födelse så att säga (även om det historiskt kommer därifrån).
Liksom en borgerlig vigsel; där byter man också ringar, kan ha brudklänning, bröllopsfest, brudnäbbar, marskalk eller vad man nu vill. Man kan fira sitt äktenskap ungefär så som det skulle kunna se ut i en kyrka, men man utesluter just Gud och Bibeln.

Ett dop i en kyrka är liksom omöjligt att genomföra utan att blanda in Gud. Själva handlingen i sig själv är kristen. Barnet blir ju medlem i en kyrka och tillhör en församling och det talas bibeltexter av en präst. Motsvarigheten till detta är ju i så fall en namngivningsceremoni; där man kan behålla allt det som INTE handlar om Gud; som t ex kläder (dopklänning på barnet är väl knappast något som handlar om Gud eller står i Bibeln som ett måste för att få döpas?), faddrar, tårta och kaffe efteråt och presenter till barnet från släkten.

För mig är det helt obegripligt att döpa sitt barn i kyrkan om man inte har någon som helst tro. Huruvida den tron sen manifesteras i x antal kyrkobesök eller inte har jag inga som helst funderingar kring, det är upp till var och en att definiera sin tro och hur den yttrar sig. Men om man säger sig inte tro på Gud så förstår jag det inte. Det vore ju ungefär lika obegripligt i mina ögon som att göra en likartad ceremoni i Pingstkyrkan, närmaste synagoga eller moské utan att själv känna att man faktiskt i någon grundläggande mening tror på det de predikar där.

Nu hänger jag inte med här.... vad har öppna förskolan med kristendom och tro att göra? :confused:

Förmodligen är det hos jerseyko som hos oss; att den lokala församlingen bedriver öppen förskola. (Här finns också en via BVC, men den har färre öppettider än församlingens. Själv har jag inte gått dit av just skälet att jag inte är medlem i kyrkan och därför inte anser att jag har rätten att utnyttja detta som ju faktiskt betalas i någon mån av kyrkans medlemmar. Däremot är jag övertygad om att ingen skulle vare sig kontrollera eller säga att jag INTE vore välkommen om jag bara gick dit).

Tillägg: jag funderade lite på namnkalas när vi väntade barn. Men sen tänkte jag att "äsch, varför?" och litegrann: varför känner jag i så fall ett behov av att få en motsvarande ceremoni som dopet om jag nu tycker själva det kyrkliga dopet är onödigt?
Jag kom fram till att det i så fall var just någon slags "tradition" som styrde (trots att jag själv INTE är döpt!) min känsla där... och kanske någon slags känsla för att vissa personer i min närhet som inte begriper varför man låter bli att döpa sitt barn skulle vara mer "nöjda" om vi i alla fall gjorde någon slags motsvarande ceremoni. :o

Det blev inget sådant för oss. Den enda som sagt något var en släkting som tyckte "men ska ni inte passa på då?" när vi åkte på ett annat kyrkligt barndop som gäster när sonen var kring 11 månader.... :grin:
Jag svarade bara: varför då? Vore det inte ganska konstigt om vi skulle döpa vårt barn när ingen av oss föräldrar ens är medlem i kyrkan längre?

Aha är det inte det som kallas kyrkis då?

Här har vi öppna förskolan på bvc, det är öppet typ 4 dar i veckan tror jag :).

Skulle nog inte gå på typ kyrkis och sånt.
Det verkar så.... kristet :crazy: :D.

Sorry för ot :o

Jag har julgran och julklappar oxå för det är tradition och fint. Jag trodde stenhårt på tomten länge som barn fast jag aldrig trott på gud.

Julgran och julklappar är en gammal hednisk tradition som inte har något med kristendomen att göra.
Det kallades midvinterblot då man blidkade gudarna genom slakt för att våren skulle komma tillbaka.
Julklapparna bestod av klappar (inga presenter alltså) som man kastade på dörren och "tomten" var en julbock.
Tomten kommer från Tysklands st. Nikolaus som var en katolskt helgon som straffade alla barn som varit elaka och gav snälla barn choklad.
Dagens tomte kommer från den kommersiella tomten i USA.
Eftersom hedningarna vägrade att släppa sin tradition så fick Jesus födelse och den hedniska julen flytta ihop också var alla nöjda.

Senast ändrad:

Som jag skrev, vi firar jul med julgran, tomtar och julklappar för det är mysigt, fint och tradition. Jag har alltid sjungit Den blomstertid nu kommer och tycker det är en kanonfin skolavslutningslåt.
Vi firar midsommar med sill och färskpotatis.
Jag besöker t.om. Öppna förskolan :D

.

Det är lugnt;) midsommar är också en hednisk högtid då man firade att sommaren och värmen var tillbaka så den har inte något med kristendomen att göra.
Midsommar är fruktbarhetens tid och detta firades ofta med bröllop eftersom man ville att barn skulle bli till på bröllopsnatten helst.

Den blomstertid nu kommer blir ju något lurigare men man talar ju inte om gud i första versen och det är ju den man brukar sjunga på avslutningar, iallafall alla som jag har varit på.

Öppna förskolan har inget med gud att göra heller om man nu inte väljer en kristen sådan men någon sådan har jag aldrig varit på.

Så du kan vara lugn;)

Senast ändrad:

Lite kl/skämt

Men om man ska vara riktigt riktig så ska jerseyko m.f ( ;) ) tro på de "fornnordiska religionen" om det inte ska bli hyckleri att fira jul :D ?!

Dessutom om jag förstod det hela rätt så finns det bara en öppen förskola och det är "kyrkis" där jerseyko?!

Skämt åsido jag tycker nog att det är upp till var och en hur man väljer att tro/inte tro, fira jul, äta sill och döpa.

Saker som tas upp i tråden känns helt utochcyklaidetblå..

Förmodligen är det hos jerseyko som hos oss; att den lokala församlingen bedriver öppen förskola. (Här finns också en via BVC, men den har färre öppettider än församlingens. Själv har jag inte gått dit av just skälet att jag inte är medlem i kyrkan och därför inte anser att jag har rätten att utnyttja detta som ju faktiskt betalas i någon mån av kyrkans medlemmar. Däremot är jag övertygad om att ingen skulle vare sig kontrollera eller säga att jag INTE vore välkommen om jag bara gick dit).

Precis, den öppna förskola som finns här drivs av församlingen. Jag vet inte vad de som driver ÖF har för tro/beffattning eller vad deras jobb är. Men först är det sångstund i typ kyrkan (vet inte vad de kallas, ett litet hus med bänkar och "såndär där fram") se är helt vanliga barnvisor inga psalmer eller sånt.
Efter de är det lekstund i församlingshemmet. Och så brukar vi alltid avsluta med att köpa fika eller lunch.

Den ÖF där jag bodde förut drevs på samma sätt men det kostade att gå dit. Det kostade 15 kr om man fikade och sen 45 kr om man fikar och äter lunch. De hade närvarolistor och man betalade direkt till församlingen.

Du betalar ju skatt så då betalar du pengar till kyrkan. Dom pengar kyrkan får in via medlemsavgifter är ju som en fjärt i rymden om man jämför med pengar staten skjuter in. Förra året fick de 460 miljoner i kyrkoantikvarisk ersättning t.ex.

kanppar lite.....

fast även om jag inte är troende, så tillhör ja den kristna tron och inte nån annan tro, så det är ganska självklart att mitt barn ska göra det åxå.

att ha en tillhörighet är ganska viktigt för mig och trots att jag inte tror ett skvatt på gud, så känns det bra att vara medlem.
kyrkan betyder väldigt mycket för väldigt många och ibland önskar jag att jag kunde ha den övertygelsen som många kristna har. så den lilla slanten som jag bidrar med i skatt kanske inte gör varken till eller från, men fr min egen skull betyder den faktiskt en hel del. kyrkan gör ju gott, trots allt.

att döpa trots att man inte själv tror är för mig inte hyckleri enligt mig, för tanken å att det kanske kan finnas en gud och vi ber lite extra för just mitt barn känns ganska mysigt.

men som sagt, alla är ju olika.

*kl*

För oss var det självklart att döpa våra barn. Hur andra gör eller inte gör lägger jag mig inte i.

När det gäller hyckleri ser jag ingen skillnad i att döpa sitt barn trots att man inte själv är aktivt troende eller använda dopklänning på en namngivningsceremoni.

Var och en gör som just de önskar och andra behöver inte ens tycka något.;)

Håller med dig.

Det känns lite väl... konstigt/knepigt att tillskriva andras val att döpa av tradition som hyckleri medan sitt egna val att använda kristna symboler bara är tradition/fint whatever och då är det plötsligt okej ?

Var och en får göra som den vill, men jaja!

*kl*

När det gäller hyckleri ser jag ingen skillnad i att döpa sitt barn trots att man inte själv är aktivt troende eller använda dopklänning på en namngivningsceremoni.

Var och en gör som just de önskar och andra behöver inte ens tycka något.;)

+ Calazirya, Det var detta som var typ min poäng :D

Du betalar ju skatt så då betalar du pengar till kyrkan. Dom pengar kyrkan får in via medlemsavgifter är ju som en fjärt i rymden om man jämför med pengar staten skjuter in. Förra året fick de 460 miljoner i kyrkoantikvarisk ersättning t.ex.

Medlemsavgifterna ÄR det som går via skattsedeln.
Som icke-medlem betalar jag ju bara den delen av skatten som ska täcka begravningsavgiften, resten är borta. Det extra som staten skjuter in är ju till just "kulturella/historiska värden" (byggnader, konst osv) och inte till själva den kyrkliga verksamheten.

Så; jag tror inte man kan räkna med att vi icke-medlemmar betalar för kyrkans verksamheter (som öppen förskola).

Fast ärligt; har då kyrkan patent på just vad som ska definieras som en dopklänning? Det kanske inte alls var en dopklänning utan en namngivningsklänning.. ;)

Det är ju ett klädesplagg för 17! Jag förstår inte att man inte ser en jätteskillnad i att använda ett klädesplagg som traditionellt använts i kyrkan utan att vara troende kontra att lova fostra sitt barn i kristen anda och "skriva in" barnet i en församling utan att vara troende. :confused: Menar du allvarligt att du inte tycker det är en viss skillnad? Edit: ser att du skrev aktivt troende. Kanske är det nyckelorden? För min del så skiter jag i hur aktivt troende någon är. Däremot förundras jag alltså över dem som faktiskt uttryckligen inte är troende alls och ändå döper barnet. Det är inte min sak att säga hur pass ofta man "ska" vara i kyrkan eller be kvällsbön osv för att "få" kalla sig troende. För mig är det så att det en person själv säger sig vara = vad de är. Säger de att de har en tro på Gud, ja då kan jag förstå att de döper sitt barn (även om de aldrig går i kyrkan annars). Min första sambo däremot som ville döpa "för att det är tradition" och inte ens efter en lång diskussion kunde säga att han hade en tro, honom förstod jag inte. Hade han sagt att han trodde på Gud så hade jag förstått, men argumentet "tradition" biter illa på en person som inte har denna tradition...

Nåväl, jag håller med om att var och en väljer själv. Jag skulle aldrig börja klanka ner på eller skälla ut någon som är icke-troende och väljer att döpa sitt barn. Men förstå det kommer jag aldrig att göra. (De som säger sig vara troende och döper har jag full förståelse för att de gör det) Och i trådar på nätet kommer jag fortsätta undra över varför man väljer det. (Lika som jag undrar över dem som väljer att gifta sig i kyrkan och sen tycker det "var för mycket gudssnack"..)

Senast ändrad:

Eftersom dopet är en handling, just för att komma med i den kristna gemenskapen - så ska inte vårat barn döpas.

Jag är ateist och min sambo inte troende. Det är vanligaste i bådas släkt är att döpa sina barn just som tradition. Ingen är kristen, men det döps oavsett. Jag är emot det, även om andra givetvis får ta beslut baserat på sina egna åsikter.

Min sambo och jag diskuterade dopet redan innan jag blev gravid. Han har tidigare ansett att man ska döpa eftersom det just är tradition i hans släkt, men han förstår min poäng och accepterar den. För han känns det inte som att han 'ger upp något'. Jag hade däremot gjort det, om jag 'behövt' att döpa vårt barn.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 026
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 779
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?