Jag vet förstås inte, men har en gissning att jag är en av de som enligt dig "dragit på lite stora växlar"?
Jag kan förstå om du upplever det så, och jag vill göra ett försök till att förklara varför det blir så.
Dels så tror jag att det är som du är inne på, att i och med att det inte är en central fråga för dig, så är det kanske svårt att förstå hur det kan upplevas om det är det. Det är ju inget konstigt, så fungerar människor. Det vi själva står nära, har vi lättare att ta till oss, förstå, och beröras av. Sådant som inte är särskilt viktigt för oss, rör sällan upp några starkare känslor. Sådant som ligger oss varmt om hjärtat, och kanske i synnerhet sådant som är starkt kopplat till vår egen identitet, blir naturligtvis också känsligare för oss.
Jag vill igen göra ett tankeexperiment med att byta ut situationen till att handla om HBTQI+. Jag vet ju inget om hur du identifierar dig, men låt oss för stunden låtsas att du är bisexuell. Det är en naturlig, självklar, och stor del av din identitet och den du är. Du har även flertalet människor i din närhet, människor som du älskar, som är HBTQI+. Självklart vet vi alla hur utsatta HBTQI+-personer är på vissa håll i världen, och av vissa grupper även i Sverige. Vi vet att de diskrimineras och utsätts för hatbrott.
Betänk sedan att du upprepade gånger får till dig att "Ni bisexuella förstår inte X, Y, Z", "Homo- och bisexuella kan inte tänka att någon kan leva ett moraliskt liv trots att hen är straight", "Jag har svårt att kallprata med någon som identifierar sig som HBTQI+, eftersom hen är en del av något väldigt obehagligt", "Varför måste du vara öppen med din läggning? Ingen annan behöver ta del av den, invadera inte det allmänna utrymmet med dina sexuella preferenser", "Jag skulle vara extremt obekväm om jag visste att jag talade med en bisexuell psykolog", "HBTQI+ har infiltrerat vården och lurar samhället", "Det går att göra något bra för samhället utan att identifiera sig som bisexuell", "Att vara bisexuell är något oerhört privat som enbart bör nämnas i mycket intima sammanhang, ingen annan ska behöva veta det", "Jag anser inte att barn ska behöva ta del av HBTQI-rörelsen, deras kritiska tänkande är inte tillräckligt utvecklat", "Jag tror inte på bisexualitet", "Bisexuella har en helt annan värlsbild, och jag kan inte förstå dem" och så vidare.
Kanske skulle det göra dig väldigt illa till mods? Det kanske skulle väcka en oro för att dina nära skulle möta dessa åsikter IRL, och bli förminskade och misstrodda enbart på grund av sin läggning. Du kanske skulle uppleva ett obehag av att få höra att din bisexualitet, den du är, är något du bör dölja för att inte "missionera". Du kanske skulle ta det väldigt personligt, att just din identitet är så provocerande och upprörande att du helst inte bör märkas alls. Du kanske också skulle bli ledsen och illa berörd av att en liten grupp HBTQI+ betett sig illa, och att det gör att du, dina nära, och alla andra som identifierar sig som HBTQI+ skulle ses ned på, anklagas, och förminskas och förlöjligas.
Det finns ju en mycket stor pride-rörelse, just för att resa sig mot den typen av bemötande riktat mot personer som är HBTQI+. För att alla människor har lika värde och lika stor rätt att uttrycka sig själva, oavsett sexuell läggning, och även oavsett religiös tillhörighet.
Med de impulser som syns i samhället i nutid blir det än mer obehagligt. Högerpopulistiska ideologier växer i många Europeiska länder, och gemensamt är att de ofta vill begränsa mänskliga rättigheter. Javisst, en del av dem menar att de har kristna värderingar, men det är värderingar jag (och många kristna med mig) står väldigt långt ifrån. Jag anser att den människosyn som somliga gett exempel på gentemot troende här i tråden, ligger väldigt nära dessa högerpopulistiska ideologier, och det är skrämmande.