Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men visst är det ändå roligt när man får börja göra lite mer med de små! :D Och att en unghäst går lite fram och tillbaka, är ju nästan standard ;) Om det inte fanns någon motgång skulle det heller inte finnas någon framgång..jag menar, hur skulle man kunna veta att något går bra, om det aldrig gått dåligt? ;)

-kl-

Min fick sig också en genomkörare idag, men mer psykisktän fysiskt! Björn hade byggt kluriga övningar men låga hinder, kanske 80cmsom högst. Vi skulle reglera galoppsprången så mkt vi kunde och jag hittade pållans gräns, hon är väldtigt snabb med att tala om vart hennes gränser går...så när jag samlade lite väl mkt kom en rejält snygg bakutspark från ingenstans, sedan tog hon ett galoppsprång och hoppade snällt hindret, men hade gjort klart för mig att där gick gränsen just nu ;). På min blogg lade jag upp en bild på alla övningar, orkar inte ldda upp den här just nu dock, är heelt slut för damen fick för sig att strejka när vi skulle åka hem från träningen...tog väl drygt en timme att få in henne i transporten igen trots linor och mat-fjäsk... Fick höra utav både tränaren och en annan hästkarl att ja, mitt übersöta sto tillhör den vassaste typen utav hästar....så jag måste bli tuffare emot henne...minplutt börjar bli stor och testar sig fram..

Men tillbaka till det roliga -hoppningen! Hon slog några rejäla lyror och de som tittade på bara fnissade när hon hoppade fint...och gissa om jag var stolt ;) . Kommer ihåg ett språng extra mkt för då var det en vääldigtkort anridning men jag lyckades förbereda henne väl så hon var i balans för att hoppa även omhon inte var riktigt beredd förrän kanske 1 språng före hindret, och J*VLAR vad det small i ridhuset när hon tryckte av då...haha! Har aldrig hört ngt liknande :P. Hon fick massor med beröm för att hon alltid hoppar så väl genom kroppen etc. Det är bara mig vi jobbar på nu, att jag ska sluta dalta med henne och börja rida lite mer. Då blir hon mycket säkrare också =).

Så jag är supernöjd med hoppningen!! :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jaha??? Å hur hittar man till din blogg då`???


/Nova som genast ville se övningen men inte fick...:mad:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men visst är det ändå roligt när man får börja göra lite mer med de små! :D Och att en unghäst går lite fram och tillbaka, är ju nästan standard ;) Om det inte fanns någon motgång skulle det heller inte finnas någon framgång..jag menar, hur skulle man kunna veta att något går bra, om det aldrig gått dåligt? ;)


Ja du har givetvis helt rätt! Det är bara det att jag själv tycker att vi hittat lite rätt och jag för det mesta får honom att arbeta på riktigt bra. Men sen är jag en sån person att jag nöjer mig när det känns ganska bra, vilket inte tränaren gör.:) Där tyckte hon att jag behöver bli lite mer noggrann(?, eller vad hon menar).
Sen saknar min häst det som din verkar ha fått i massor, lite explosivitet och att han tänder till mot hinderna. Tränaren tror att det kommer mer med rutinen på min häst, han är egentligen otroligt lite hoppad. + att han behöver lite höjd på hinderna för att hoppa bra. Han överhoppar sig inte precis;).
Men jag gillar honom ändå:love:.
Det blir nog bra i sista änden, har ju all tid i världen:banana:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

:o vad jag känner igen mig.
Just så är det för mig med. Jag får tillsägelser om att vara mycket tuffare på henne när jag rider. Lika så att vara riktigt noggran med vägar mm när jag rider. Sen kämpar jag också på med att få henne att vilja och orka gå med lite mer power.

När jag rider ute så har hon ju mer frammåtbjudning och jag behöver inte alls tänka på att se till att ha henne framme på samma sätt som i ridhuset/på ridbanan. Lika så är man inte lika noggrann med vägarna när man rider ute. Då har det mer blivit. Bara hon håller sig på rätt sida av vägen och följer stigen. Om hon sen driver ut ett par dm så märks det inte på samma sätt som när man rider på banan och om man då kommer ut vid rätt bokstav eller kommer man ut en halv hästlängd efter?? (eller mer...)

Det är tur man har någon som står brevid och kan se saker på ett annat sätt också. Det är ju så vi kommer vidare och frammåt.

För tänk så mycket alla här har utvecklats på sista tiden. :bow:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag tror vi är inne på lite samma ffundering där.
Min tränare har också rätt höga krav fast det mest handlar om konsekvens.
Det är ju iof jätteviktigt att vara noggrann men jag tycker det är lite svårt och jobbigt ibland:o.
Uppskattar en skön skogstur med mindre satta krav även om jag då efterstävar en trevlig form men vi lullar på och tar någon liten glädjegalopp (bus).

Jag rider ju i dagsläget dressyr en gång i veckan för instruktör och mer hinner jag inte åka, tyvärr.
Ska ev. åka upp till ridhus nu och se om vi kan jobba lite lätt.
Fast solen ser fin ut även om det är kallt, ja, just, shit, det är ju älgjakt:eek:..hmm får nog lasta å dra iväg, diciplin, diciplin..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det räcker nog att rida för instruktör en gång i veckan. Man vill ju hinna träna på den man har lärt sig också. Sen skall de ridas ut och så ska man kanske hoppa coh sen kanske man vill tömköra och så ska de vila. Veckan har för få dagar känns det som.:confused:

Håll er inne när det är början av älgjakten. Gubbarna i skogen är inte kloka just nu. Verkar som om de skjuter på allt som rör sig...:crazy:

Vi åker om en vecka till värmen på Gran Canaria. Ska bli skönt att få lite värme och sol. Hästarna får vila och vi passar på att vaccinera och kolla tänderna nästa vecka.:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det är tur man har någon som står brevid och kan se saker på ett annat sätt också. Det är ju så vi kommer vidare och frammåt.

För tänk så mycket alla här har utvecklats på sista tiden. :bow:

Exakt! För mig var det perfekt att få en ny tränare nu som ser min häst med nya ögon! Jag har ju varit med från att hon var liten och ynklig, spinkig och tycker ju att det är helt underbart att min häst inte är rädd och avskyr människor längre etc...medans min nya tränare ser en odräglig unghäst (men som hoppar otroligt bra :P )...jag måste verkligen bli tuffare med tydligare gränser.

Min ynkliga...
2.jpg


Min underbara (odrägliga tonåring)...
14995_388069850905_543440905_448456.jpg


MVI_4364002_0001-1.jpg


:grin:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Så fin hon är!!!

Ja, det är dax för oss att inse att dom snart är fem :crazy: och "vuxna" hästar snart. Inte längre tre och helt gröna.

Det är bara att kliva upp ett trappsteg och börja RIDA, jättekul men samtidigt lite läskigt ("hon är ju så liten"...:angel:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja du, din häst har verkligen gått från ankunge till vacker svan:love:.

Kl
Jag är precis som flera skriver också himla sugen på att bara helt kravlöst rida ut i skogen flera gånger i veckan och rida dressyr på banan och hoppa lite och tid för vila och allt annat...:D Så fler dagar i veckan önskar vi oss också.:bump:

Idag blir det vilodag och imorgon en skogsrunda. Har fått veta att imorgon slaktar jägarna här omkring, så ingen risk att bli skjuten.:laugh:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ang lastträning så kan jag rekommendera tråden om Eamon Hickey när han lastar en häst. Finns här på ridning. Jag tittade på den, härmade honom 1 gång o sen sprang Majken på transporten!:confused: Nu släpper jag henne nedanför bryggan o hon går rakt på i alla lägen. Innan denna träning backade jag intill stallet o lastade inifrån, själv även då förstås men det gick inte att göra från stallbacken.

Bara ett tips...:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag ska ev börja träna för Eamon Hickey till våren. Han finns på en ridklubb bara 20min härifrån och jag har vara hört bra om honom. Gällande lastning så är det träning som gäller. Rosie gör som Novas häst, släpper henne precis nedanför rampen och hon bara kutar in. Jag har inte kört med något mutande utan bjuder in henne i transporten och nu fungerar det klockrent. Får alltid beröm för hur duktig hon är på att lasta "sig" själv.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Som alla i min närhet vet så är jag senil...det är inte Alzheimers light längre utan den grövre varianten...:o Så snälla guppey, vad ÄR det för stam på din häst nu igen???:)

Hon var ju vacker redan som bäbis häst tycker jag, har du köpt henne från uppfödaren o vad har hennes mamma gjort?

Helt fantastisk bakbensteknik har hon iaf!:bow:

Till alla er som sitter som klistrade framför datorerna o väntar på filmen på vår dressyrdebut: Ni lär få vänta!:devil:

Det blir nämligen ingen debut idag. Jag var där o tränade o kände att det inte skulle gå att genomföra på ett bra sätt så jag kör hoppningen imorgon istället!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Det är säkert ett klokt beslut om hon inte känns redo.

Lycka till på hoppningen istället:).
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Måste bara berätta hur duktig min lilla tjej är. Imorse var det dags för klippning/rakning. Gjorde det ju i våras med men då med hjälp, men lika lugn som hon var då var hon idag. Stod som ett ljus och det slutade med helrakning, halva benen och tom huvudet. Är så stolt över henne. :D

Nu är hon duschad och pimpad inför morgondagens hopp CR... wish me luck... :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Skrev för domaren nu i kväll och i LBn var det en -06 med. Den fick ihop strax under 60% men var hästlängder före vår i utbildningen.
Kollade upp deras resultat på ridsport.se och såg att hon hade gjort starter sedan i somras men de flesta under 60%.
Tror att vi tjänar på att skynda långsamt.:D
Är nog vettigt att avstå om man inte känner sig redo.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag håller helt klart med, skynda långsamt är ett bra recept :)

Vi ska till Varberg denna gång, ska bli spännande och se vad de har att erbjuda
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Lycka till!!

Kan tänka mig att hon är jättesnygg.
Skönt när de är lugna... Klippte min förra året bara för att träna lite, gick ganska bra men han var lite rädd om öronen. Klipper nog något liknande i år, typ hals och bringa.:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Som alla i min närhet vet så är jag senil...det är inte Alzheimers light längre utan den grövre varianten...:o Så snälla guppey, vad ÄR det för stam på din häst nu igen???:)

Hon var ju vacker redan som bäbis häst tycker jag, har du köpt henne från uppfödaren o vad har hennes mamma gjort?

Helt fantastisk bakbensteknik har hon iaf!:bow:

Hon är e.Numero Uno u.Jawiki ue.Ekstein uue.Zeoliet.

Jag köpte henne från uppfödaren kan man säga, känner en man i Holland och det är hans syster som fött upp henne. Så han förmedlade henne till mig. Hon blev insutten i samtliga gångarter (men höger-vänster-start-stopp satt sådär bra :P )i Holland. De hade stora problem att rida in hennes så de fick skicka henne till en s.k. "dödspilot", och han måste gjort ett bra jobb för det märktes att hon inte blivit inspänd eller liknande på något sätt. Däremot var hon ju lite lätt i gumpen och sisådär - men inte värre än någon annan 3-åring.

Och just det, jag köpte henne osedd :). Visste att hon skulle vara "brun, ca160cm e.Numero Uno och komma från en väldigt bra stofamilj".

Mamman Jawiki har har gått 120cm, sedan var hon i avel något år eller två och sedan skulle hon igång igen för att gå större klasser men skadade sig strax innan hon skulle åka till ryttaren och det skulle ta ett halvår eller vad det var innan hon skulle vara fullt igång igen och då kände uppfödaren att det var lika bra att fortsätta avla på henne, och så blev det...
Jag har regelbunden kontakt med uppfödaren och de planerar att komma hit och hälsa på henne :). Det är en liten uppfödare.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
35 36 37
Svar
723
· Visningar
22 682
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
16 945
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
8 010
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
725
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp