Tittar in i ditt kök del 27

Även jag har grillat i det fina vädret. Sallad på vattenmelon, fetaost, rosépeppar, matvete, gurka, sallad, lök, diverse örter. Till det grillad kycklinglårfilé, crème fraîche-sås med vitlök och citron, och rosévin. Gottegott. :d

Kombon vattenmelon, fetaost och rosépeppar är verkligen trevlig. Funkar även utmärkt att tillsätta jordgubbar om man har det.
 
Tips om goda pajer som inte baseras på äggstanning?
Kanske inte det du är ute efter men jag gör ofta paj mer som gratäng. Alltså pajdeg, fyllning av det man tycker är gott (i mitt fall diverse grönsaker, lök, kanske soltorkade tomater, ibland fetaost osv) och sen riven ost på toppen, blir jättegott!

På tal om paj men tyvärr knapplån då den innehåller äggstanning, men jag blev bjuden på denna idag: https://zeinaskitchen.se/tomatpaj/
Var så gott! Personligen tyckte jag det blev lite övermäktigt med "sås" till och hade föredragit en grönsallad, men i övrigt en ny favorit!
 
Vi var och testade Gelato-ställe som vi hört så gott om. De har ett gäng olika smaker varje dag. Kul upplägg!
Jag tog sorbet med citron och bergamott, björnbärsglass, bananglass. Så himla goda allihop!

Sen grillade vi salsiccia, fläskkarré, tomater, majs och gemsallad och åt med grillsåser, chilibea etc.
Nam!
 
Kanske inte det du är ute efter men jag gör ofta paj mer som gratäng. Alltså pajdeg, fyllning av det man tycker är gott (i mitt fall diverse grönsaker, lök, kanske soltorkade tomater, ibland fetaost osv) och sen riven ost på toppen, blir jättegott!

På tal om paj men tyvärr knapplån då den innehåller äggstanning, men jag blev bjuden på denna idag: https://zeinaskitchen.se/tomatpaj/
Var så gott! Personligen tyckte jag det blev lite övermäktigt med "sås" till och hade föredragit en grönsallad, men i övrigt en ny favorit!
Gillar inte paj med äggstanning då jag tycker det smakar som att äta omelett i pajskal.
 
Ska bjuda en vän som är på förbipasserande på middag. Har ni någon ide om något lite lyxigare men hyffsat snabblagat? Ej skaldjur ,fisk eller fläsk.
 
Ska bjuda en vän som är på förbipasserande på middag. Har ni någon ide om något lite lyxigare men hyffsat snabblagat? Ej skaldjur ,fisk eller fläsk.

Kyckling med medelhavsstuk? Jag gör en röra på Philadelfiaost, hackade svarta oliver, finhackade soltorkade tomater, vitlök, chili (anpassa hettan efter smak) samt basilika. Snitta kycklingbrösten och fyll dem med röran och förslut med stektråd eller tandpetare. Grilla eller stek dem tills kycklingen är klar (går utmärkt att göra i ugn). Servera med sallad och färskpotatis eller basmatiris.

Om en inte vill fylla dem går det bra att steka dem som de är och göra en sås med samma kryddning, byt då ut Philadelphiaosten mot creme fraiche. Det går också bra att göra en gryta, skär då kycklingen i bitar och gör en CF-baserad gryta.
 
Kyckling med medelhavsstuk? Jag gör en röra på Philadelfiaost, hackade svarta oliver, finhackade soltorkade tomater, vitlök, chili (anpassa hettan efter smak) samt basilika. Snitta kycklingbrösten och fyll dem med röran och förslut med stektråd eller tandpetare. Grilla eller stek dem tills kycklingen är klar (går utmärkt att göra i ugn). Servera med sallad och färskpotatis eller basmatiris.

Om en inte vill fylla dem går det bra att steka dem som de är och göra en sås med samma kryddning, byt då ut Philadelphiaosten mot creme fraiche. Det går också bra att göra en gryta, skär då kycklingen i bitar och gör en CF-baserad gryta.

@Nebraska: Gör en sås eller gryta är det gott att skvätta i lite vitt vin. Sedan glömde jag, smaksätt med kycklingfond, svartpeppar och salt.

Vitt vin är gott till men jag tycker det allra bästa, speciellt nu på sommaren, är att dricka rosé till. Min favorit, Tavel Les Lauzeraies är helt perfekt till (jag kan erkänna att jag utgick ifrån det vinet när jag experimenterade fram den här rätten:D).
 
Tre till sorter med sill provade.

"Äkta" Brantevikssill. Det är ingen lag man gör utan den läggs i burk med socker och kryddor bara. Inte så söt som jag trott, rätt god.

Sill med basilika, lime och salladslök var lite tam.. Lite intressant hur det bara var zesten och en halv msk limesaft men den syran lyckades ändå nästan helt gömma basilikasmaken (nästan en hel kruka), och basilika brukar ju vara rätt framträdande.

Till sist senapssill med dragon och apelsin. Denna var.. fräsch på värsta tänkbara sätt? Smakade som en rengöringsspray luktar vilket liksom var trevligt men kändes samtidigt väldigt fel när det var något ätbart.
 
Jag gör någon form av middag. Kycklingfilé som jag tänkt ha i ugnen. Men till det har jag nypotatis. Jag har skurit upp sparris, paprika, tomat och svamp också. Men vet inte hur jag ska göra egentligen. Ska jag slänga ner allt i ungsformen i hop med grädde och ost och kryddor osv eller ska jag bara slänga ner kycklingen med grädde och ost lite grann och koka potatisen samt steka resten?
 
Idag har jag gjort köttfärssoppa som blev god. Större delen av kvällen har dock ägnats åt experimentell jordgubbssyltverkstad. Sorterna blev jordgubb-röda vinbär-rosépeppar, jordgubb-röda vinbär-timjan, jordgubb-rosenblad och jordgubb-fläder. De två förstnämnda med vanligt socker, rosvarianten med syltsocker och flädervarianten med gelesocker. Sockerhalt 6 dl socker per liter bär för alla satser.

Slutsatser:
1. Jordgubbar släpper väääldigt mycket vätska när man kokar sylt på dem.
2. Att blanda med röda vinbär ger en trevlig fräschör, men är inte tillräckligt för att det ska stelna. Kan vara värt att prova med högre andel vinbär, eller omogna bär.
3. Det krävs sjuka mängder pektin för att det ska stelna när man har vanligt socker till jordgubbar. Jag tog nog åtminstonde 3 ggr så mycket som man "ska" enligt de recept jag googlade fram i frustration när fanskapet bara rann.
4. Med syltsocker blev det bra konsistens snabbt och enkelt.
5. Gelesocker funkar också, men blev lite lösare än med syltsocker.
6. Samtliga varianter blev goda! Kan dock inte bestämma mig för om jag gillar rosépeppar, ros eller fläder bäst. Timjan var också helt okej, men inte lika bra som de övriga.

Nu har jag alltså 12 burkar sylt jag måste försöka få plats med någonstans. Jag äter dessutom nästan aldrig sylt så jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till :angel:. Någon som har tips på användningsområden förutom att göra syltgrottor?
 
Idag har jag gjort köttfärssoppa som blev god. Större delen av kvällen har dock ägnats åt experimentell jordgubbssyltverkstad. Sorterna blev jordgubb-röda vinbär-rosépeppar, jordgubb-röda vinbär-timjan, jordgubb-rosenblad och jordgubb-fläder. De två förstnämnda med vanligt socker, rosvarianten med syltsocker och flädervarianten med gelesocker. Sockerhalt 6 dl socker per liter bär för alla satser.

Slutsatser:
1. Jordgubbar släpper väääldigt mycket vätska när man kokar sylt på dem.
2. Att blanda med röda vinbär ger en trevlig fräschör, men är inte tillräckligt för att det ska stelna. Kan vara värt att prova med högre andel vinbär, eller omogna bär.
3. Det krävs sjuka mängder pektin för att det ska stelna när man har vanligt socker till jordgubbar. Jag tog nog åtminstonde 3 ggr så mycket som man "ska" enligt de recept jag googlade fram i frustration när fanskapet bara rann.
4. Med syltsocker blev det bra konsistens snabbt och enkelt.
5. Gelesocker funkar också, men blev lite lösare än med syltsocker.
6. Samtliga varianter blev goda! Kan dock inte bestämma mig för om jag gillar rosépeppar, ros eller fläder bäst. Timjan var också helt okej, men inte lika bra som de övriga.

Nu har jag alltså 12 burkar sylt jag måste försöka få plats med någonstans. Jag äter dessutom nästan aldrig sylt så jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till :angel:. Någon som har tips på användningsområden förutom att göra syltgrottor?
Kul test! Kan tänka mig att de släpper mycket vatten.

Du får bjuda på pannkaksfest/våffelkalas för att bli av med lite sylt :D Fyllning i rulltårta/tårta kanske? Rulltårta kan du frysa in om du har mer plats i frysen. Göra glass med syltrippel i?
 
Idag har jag gjort köttfärssoppa som blev god. Större delen av kvällen har dock ägnats åt experimentell jordgubbssyltverkstad. Sorterna blev jordgubb-röda vinbär-rosépeppar, jordgubb-röda vinbär-timjan, jordgubb-rosenblad och jordgubb-fläder. De två förstnämnda med vanligt socker, rosvarianten med syltsocker och flädervarianten med gelesocker. Sockerhalt 6 dl socker per liter bär för alla satser.

Slutsatser:
1. Jordgubbar släpper väääldigt mycket vätska när man kokar sylt på dem.
2. Att blanda med röda vinbär ger en trevlig fräschör, men är inte tillräckligt för att det ska stelna. Kan vara värt att prova med högre andel vinbär, eller omogna bär.
3. Det krävs sjuka mängder pektin för att det ska stelna när man har vanligt socker till jordgubbar. Jag tog nog åtminstonde 3 ggr så mycket som man "ska" enligt de recept jag googlade fram i frustration när fanskapet bara rann.
4. Med syltsocker blev det bra konsistens snabbt och enkelt.
5. Gelesocker funkar också, men blev lite lösare än med syltsocker.
6. Samtliga varianter blev goda! Kan dock inte bestämma mig för om jag gillar rosépeppar, ros eller fläder bäst. Timjan var också helt okej, men inte lika bra som de övriga.

Nu har jag alltså 12 burkar sylt jag måste försöka få plats med någonstans. Jag äter dessutom nästan aldrig sylt så jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till :angel:. Någon som har tips på användningsområden förutom att göra syltgrottor?
Jordgubbssylt har lätt för att mögla så bör nog helst förvaras i kylskåp. Ge bort sylt? Trevlig present, tycker jag :) !
 
@Nebraska: Gör en sås eller gryta är det gott att skvätta i lite vitt vin. Sedan glömde jag, smaksätt med kycklingfond, svartpeppar och salt.

Vitt vin är gott till men jag tycker det allra bästa, speciellt nu på sommaren, är att dricka rosé till. Min favorit, Tavel Les Lauzeraies är helt perfekt till (jag kan erkänna att jag utgick ifrån det vinet när jag experimenterade fram den här rätten:D).
Vitt vin är en favorit att smaksätta mycket med. Föredrar det före rött i köttfärssås t ex.
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
107 421
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 004
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 385
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
713
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp