12 kvm utbyggnad?

bettysmatte

Trådstartare
Vårt hus är litet - VÄLDIGT litet. För det mesta är jag fullt nöjd. Mindre utrymme att städa :D ! Men drömmen har väckts om att lägga till ett 3 x 4 meter sovrum på baksidan av huset (nuvarande 2 x 3 meter sovrum skulle då bli mitt kontor istället):. Jag har googlat lite och fått fram att ca 20 000 kr/kvm är någon slags medelkostnad för en utbyggnad. Totalen skulle alltså då hamna på 240 000 kr. Är det överensstämmande med verklighten? Vad säger ni som har byggt ut era hus? I vårt fall skulle det röra sig om en "enkel" tillbyggnad där vi skulle göra jobb som tapetsering och målning invändigt på egen hand.

OBS! att jag förstår att en utbyggnad kan se ut på många sätt och vara utformad med mer eller mindre lyxiga materialval, och att det ENDA sätt som man egentligen kan få en riktig uppfattning är genom att ta ut snickare för offert. Vilket naturligtvis kommer att göras. Men just nu tycker jag bara att det skulle vara kul med en lite lättsam diskussion... :)
 
Kolla på forumet byggahus.se , de har en forumrubrik med tema tillbyggnad och utbyggnad. Finns nålade inlägg där med checklistor, och mycket om prisuppgifter. Priserna har ökat väldigt mycket efter pandemin och Ukraina-kriget, ser inte hur gammal din prisuppgift är men det låter lågt.
 
Jag/vi har byggt ut 2 hus.
Dels mitt stora hus med Först en hall på 11 kvm och sedan ett lika stort sovrum.
Hallen var av lyxmodell och blev dyyyr.
195 000:- år 1999.
Men huset behövde verkligen den för att fungera alls.
Sovrummet byggde min sambo, en plåtslagare lade taket och sedan inreddes det av riktiga hantverkare.
Det blev mycket prisvärt
130 000:- 2010.
Och så en liten stuga som fick ett vardagsrum,18 kvm med loft 9 kvm.
Det var ett bygge som totalt ballade ur p.g.a. att den som bodde i stugan lade sig i och fick en enkel utbyggnad att växa till ett tämligen spektakulärt projekt.
500 000:- blev det år 2013.
Det blev verkligen läckert, så det var inget överpris på så sätt.
Men det var definitivt över min budget, jag hade räknat med 350 000:-.
Tyvärr så ville inte den boende betala hyra i klass med utbyggnaden men jag har återhämtat mig efter det nu.
Och det har även hyran.
Men det var litet jobbigt där ett tag.
 
Går det verkligen att räkna på pris/m2? Spontant känns det som att man lika gärna kan bygga ut 25 m2 när man ändå håller på och gjuter platta, lägger tak osv? Alltså - det blir dyrare per kvadratmeter ju mindre yta man gör eftersom hantverkarna ändå måste göra vissa moment.
 
Går det verkligen att räkna på pris/m2? Spontant känns det som att man lika gärna kan bygga ut 25 m2 när man ändå håller på och gjuter platta, lägger tak osv? Alltså - det blir dyrare per kvadratmeter ju mindre yta man gör eftersom hantverkarna ändå måste göra vissa moment.
Så är det säkerligen till viss del. Men samtidigt måste det ju ta längre tid - och gå åt mer material - till att mura en grund som är 12 kvm jämfört med en som är 25 kvm?
 
Jag funderar på något liknande men samtidigt väldigt olika - vad kostar det att bygga om en del av ett uterum (halva) till ett vanligt rum (ca 10 kvm) istället? Dvs grund och tak finns redan, men det behövs ordentligt isolerade väggar, ordentliga fönster etc. Hur mycket av kostnaden för en vanlig utbyggnad kan man dra bort om man inte behöver krångla med att gjuta grund etc?
 
Vi byggde ut för ca 5 år sen. Vi byggde i två plan och landade nog runt 20 000 kr/kvm. Då gjorde vi några moment själva som isolering och rivning.
Vår snickare sa att om det behövdes vatten och avlopp i utbyggnaden så ökade det mycket på kostnaderna, men det lät inte som att du planerade för det.
 
Vi byggde ut för ca 5 år sen. Vi byggde i två plan och landade nog runt 20 000 kr/kvm. Då gjorde vi några moment själva som isolering och rivning.
Vår snickare sa att om det behövdes vatten och avlopp i utbyggnaden så ökade det mycket på kostnaderna, men det lät inte som att du planerade för det.
Precis, ska det bli badrum eller kök ökar kvm-priset raskt jämfört med vanligt rum.
 
Vi byggde ut för ca 5 år sen. Vi byggde i två plan och landade nog runt 20 000 kr/kvm. Då gjorde vi några moment själva som isolering och rivning.
Vår snickare sa att om det behövdes vatten och avlopp i utbyggnaden så ökade det mycket på kostnaderna, men det lät inte som att du planerade för det.
Nej, bara ett helt vanligt enkelt sovrum på ett plan :) .
 

Liknande trådar

Hemmet Jag och sambon har fått ett litet annorlunda boendeförslag på en stuga som finns till salu. Stugan är en kolonistuga på 50 kvm och fd...
Svar
10
· Visningar
6 131
Hemmet En kompis till mig går i husköpstankar. Huset hon gillar/ älskar för dess planlösning är ett Myrsjöhus ifrån 1967. Det är ett dödsbo...
2
Svar
31
· Visningar
3 291
Senast: Fanzia
·
M
Hemmet Bor i ett relativt litet hus men jättestor trädgård. Huset har bara ett sovrum. Har länge haft funderingar på att i framtiden bygga ut...
Svar
9
· Visningar
11 348
Senast: M-Meduza
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 569
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbyxor för kurvor
  • Dressyrsnack 17
  • Perlino

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp