Häst bet flicka i ansiktet – Experten: Lägg inte leder i hästhagar

Om hon inte väljer att gå på vandringar och inte klarar av att låta okända vara så får det väl vara upp till henne men det är verkligen inte ett stort problem att folk råkar illa ut när dom går igenom hagar med djur i. Dom flesta kan faktiskt hantera det.

Hästar är trots allt inte farliga djur om man bara låter dom vara ifred.
 
Om hon inte väljer att gå på vandringar och inte klarar av att låta okända vara så får det väl vara upp till henne men det är verkligen inte ett stort problem att folk råkar illa ut när dom går igenom hagar med djur i. Dom flesta kan faktiskt hantera det.

Hästar är trots allt inte farliga djur om man bara låter dom vara ifred.
Jo man kände liksom på sig att snart skulle det starta ett slags anti häst anti djur i hage drev :(
(gillade inte henne på ridpodden heller).

Hon verkar ju helt ovan vid att gå någonstans. Hon lät väldigt förvånad över att det fanns vandringsleder i hagar med några som helst djur. Som om hon aldrig stött på fenomenet alls.

Reportern har också helt fel i sina frågor och fokuserar också på -flickorna gick längs en vandringsled och blev plötsligt ur det blå bitna. Vilket ju inte var vad som hände.
 
Jag tycker, oavsett, att det är svårt att diskutera fallet när ingen tycks veta (förutom de inblandade) vad som egentligen hände. Blev flickorna attackerade oprovocerat? Av en framrusande hingst? Gick de själva fram till hästarna för att klappa och umgås? Var det minishettisar, halvblodshästar, fullblod, vad? Hur gick det till?

Inte för att det sen spelar roll för resultatet (som är jätteledsamt!) men ändå.

Jag skulle aldrig nånsin kliva in i en hage med andras hästar, utan ägarens lov. Eller ens då. Hade jag egna hästar som gick på bete med en vandringsled genom hagen, hade jag inte släppt en känt aggressiv hingst i just den hagen. Osv.
 
Jag tycker, oavsett, att det är svårt att diskutera fallet när ingen tycks veta (förutom de inblandade) vad som egentligen hände. Blev flickorna attackerade oprovocerat? Av en framrusande hingst? Gick de själva fram till hästarna för att klappa och umgås? Var det minishettisar, halvblodshästar, fullblod, vad? Hur gick det till?

Inte för att det sen spelar roll för resultatet (som är jätteledsamt!) men ändå.

Jag skulle aldrig nånsin kliva in i en hage med andras hästar, utan ägarens lov. Eller ens då. Hade jag egna hästar som gick på bete med en vandringsled genom hagen, hade jag inte släppt en känt aggressiv hingst i just den hagen. Osv.
Vi vet av en annan artikel att de gick fram till hingsten. De har med andra ord brutit mot allemansrätten, man får inte störa djuren.
 
Jag tycker, oavsett, att det är svårt att diskutera fallet när ingen tycks veta (förutom de inblandade) vad som egentligen hände. Blev flickorna attackerade oprovocerat? Av en framrusande hingst? Gick de själva fram till hästarna för att klappa och umgås? Var det minishettisar, halvblodshästar, fullblod, vad? Hur gick det till?

Inte för att det sen spelar roll för resultatet (som är jätteledsamt!) men ändå.

Jag skulle aldrig nånsin kliva in i en hage med andras hästar, utan ägarens lov. Eller ens då. Hade jag egna hästar som gick på bete med en vandringsled genom hagen, hade jag inte släppt en känt aggressiv hingst i just den hagen. Osv.
De gick bort från leden för att klappa hingsten som gick med några ston och föl.

Det nämdes dock inte i radioavsnittet av reportern som uttryckte det som att de vandrade längs en led, leden låg nära hemmet.

Det var ngt slags ponnies.
 
Jag går ofta in i hagar med okända djur just då de ofta ligger över vandringsleder eller fornlämningsområden. Förstår verkligen inte varför det ofta skanderas om förbud istället för information eller vanligt "folkvett"? Nu är det ju barn, så det sistnämnda är väl inte riktigt tillämpligt, men ändå.
 
Fast om det är helt naturligt för en häst att bita ett barn i ansiktet för att barnet går fram - så kanske just hästar ska undvikas i hagar på vandringsleder och liknande. Åtminstone i närheten av bostadsbebyggelse där ju barn inte alltid har vuxen i sällskap.
 
Senast ändrad:
Fast om det är helt naturligt för en häst att bita ett barn i ansiktet för att barnet går fram - så kanske just hästar ska undvikas i hagar på vandringsleder och liknande. Åtminstone i närheten av bostadsbebyggelse där ju barn inte alltid har vuxen i sällskap.
Jag skulle nog säga att det i längden är farligare att plocka bort riskmoment för att barn inte ska kunna utsättas för det. Att lära sig vad som är farligt och hur man navigerar det är en del av livet.
 
Fast om det är helt naturligt för en häst att bita ett barn i ansiktet för att barnet går fram - så kanske just hästar ska undvikas i hagar på vandringsleder och liknande. Åtminstone i närheten av bostadsbebyggelse där ju barn inte alltid har vuxen i sällskap.
Alla djur har beteenden som är till för att skydda sin avkomma, eller sig själva om de upplever sig trängda. Så då behöver man exkludera samtliga djur. Det ser jag inte riktigt som en lösning.
 
Det här blir nog vandringsledernas död.

När människor måste ha sin omgivning totalt tillrättalagd för att inte skada sig, så kommer allemansrätten att försvinna.
Det går ju inte att ha folk springande i markerna då, de kan bli jagade av ett vildsvin eller falla i en grop eller något annat som finns i naturen.
Ingen markägare klarar av ett sådant ansvar.
 
Fast om det är helt naturligt för en häst att bita ett barn i ansiktet för att barnet går fram - så kanske just hästar ska undvikas i hagar på vandringsleder och liknande. Åtminstone i närheten av bostadsbebyggelse där ju barn inte alltid har vuxen i sällskap.
Hur långt bort från bebyggelse då?
Det är ju nästan alltid någon som bor nära hagarna.
Är det antal människor som bor nära som avgör?
Eller gäller det inte människor som bor på landet?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast om det är helt naturligt för en häst att bita ett barn i ansiktet för att barnet går fram - så kanske just hästar ska undvikas i hagar på vandringsleder och liknande. Åtminstone i närheten av bostadsbebyggelse där ju barn inte alltid har vuxen i sällskap.
Det är väl inte helt naturligt, men det är kanske inte heller mer onaturligt än om man gick fram till en tjur och skulle klappa och den puffade en så man ramlade. Om vi inte kan ha betande djur längs med vandringsleder så kan vi inte ha vandringsleder i öppet landskap. Och hästar betar tydligen på ett annat och bra sätt jämfört med kor så det är bra för vissa landskap. Tycker det vore tråkigt om vi ansåg att hästar var ett speciellt djur som inte går att ha som betesdjur och hingstar inte kan vara i hage med ston utan bara i fyrkant själv.

(Jag är inte alls bekväm med att gå in i hagar till främmande, eller kända som jag inte ska hämta, hästar eller nötboskap. Men jag är ganska bekväm med att gå på en vandringsled i hagmark och hålla mig långt från djuren. Inte helt bekväm, men de måste få finnas där, det är naturligt att de finns där, om de inte finns där finns inte landskapet man vandrar genom. Eller om man tänker som någon skrev i annan tråd Lojsta hed har vandringsstigar i, borde det inte vara så?)

Jag promenerar väldigt ofta i sådana marker som hålls öppna av djur, i Skåne, det finns proppsmock av bebyggelse i Skåne.
 
Senast ändrad:
Fast om det är helt naturligt för en häst att bita ett barn i ansiktet för att barnet går fram - så kanske just hästar ska undvikas i hagar på vandringsleder och liknande. Åtminstone i närheten av bostadsbebyggelse där ju barn inte alltid har vuxen i sällskap.
Vad jag vet är det inte naturligt för hästar att bita människor på det viset och det är inte förenligt med allemansrätten att gå fram till djuren så att just bita folk i ansiktet när man utnyttjar allemansrätten så det lär vara extremt ovanligt om folk följer reglerna. Kor och hästar borde vara rätt likvärdiga när det gäller att skada människor och då finns det inte mycket alternativ som leder till mindre risk. Den som äger/arrenderar marken har nog bara andra betesdjur som kan funka med mindre risk i undantagsfall och då blir lösningen att lägga ner leden eller hitta någon alternativ väg.

Vill du avskaffa allemansrätten, som det är passera folk genom hagar med eller utan vandringsleder. I det aktuella fallet verkar barnen ha varit i hagen enkom för att träffa djuren. Det var hästälskande barn som gick till en hage i närheten för att klappa hästar om jag förstår artiklarna rätt.
 
Jag har varit uppstallad med flockar där hela gänget raskt omringar folk som kommer ut i hagen, och sen mycket väl skulle kunna stöka så att en hov träffar en människa som inte gjort något annat fel än att befinna sig i hagen. Unga, glada hästar som inte vill något illa alls men jag går inte in i hagen utan hjälm. En sån flock skulle jag inte tycka vore lämplig i en hage där folk ska passera, oavsett hur allemansrätten är formulerad. Hur man sen löser det om det är de djuren man har och det betet de ska gå på, det har jag inget bra svar på. Det tillhör ju ändå inte det vanligaste så problemet borde inte vara så stort?

Ibland har jag stött på problem på vandring, för att leden går genom stora betesmarker och det också är därinne den hänvisade tältplatsen är. Vaknade en morgon med kvigor runt hela tältet, och det var ju inte helt behagligt. Vi hade inte sett tillstymmelse till några djur innan vi satte upp tälten för i så fall hade vi givetvis funderat mer på placeringen.

Där jag har gått är det ofta omöjligt att på förhand lista ut om det finns djur på området eller inte, och det finns inte heller några vägar runt. Dessutom skulle jag inte tälta på annan plats än rekommenderat område när det finns ett sådant, ofta är det ju just för att man inte vill ha störningar eller det slitage tältande innebär på andra platser i reservatet. Dock skulle jag aldrig skylla på djurägaren om något händer pga "normala" djur. Släpper man ut en individ som man vet är folkilsk och utåtagerande på samma område som man har rekommenderat rastning/eldning och övernattning tycker jag dock att något är fel...
 
Där jag har gått är det ofta omöjligt att på förhand lista ut om det finns djur på området eller inte, och det finns inte heller några vägar runt. Dessutom skulle jag inte tälta på annan plats än rekommenderat område när det finns ett sådant, ofta är det ju just för att man inte vill ha störningar eller det slitage tältande innebär på andra platser i reservatet. Dock skulle jag aldrig skylla på djurägaren om något händer pga "normala" djur. Släpper man ut en individ som man vet är folkilsk och utåtagerande på samma område som man har rekommenderat rastning/eldning och övernattning tycker jag dock att något är fel...
Är det en stängd grind/färist under betesperioden kan man utgå från att det finns betesdjur. Det borde inte vara en överaskning om de dyker upp i vart fall. Och finns det inget staaket/färist så är det osannolikt att det dyker upp betesdjur.
 
För att via vandringsleden ta sig in i beteshagen, måste man kliva över en slags trappa eller färist åtminstone. Dvs där finns en "ingång" som man måste passera. Där brukar det stå skyltar om att det t.ex. finns lösgående nötkreatur, en tjur, osv osv och ofta råd att inte ta med hund in i hagen då kor kan bli provocerade och attackera hunden (och därmed ägaren eftersom hunden ju ska vara kopplad). Går där hästar kunde man informera folk om att INTE gå fram till hästarna (som kan sparkas eller bitas) och sen hoppas folk är läskunniga och begriper budskapet.

Jag vet flera platser här där det står skylt på stängslet att det går en tjur i hagen och det kan vara förenat med risk att gå in. Inte en vandringsled, då, utan en vanlig stor hage.

På Kjugekull (ett naturområde här i Skåne) går en tjur med sina kor. Området besöks flitigt av klättrare och vandrare. Jag tror det är en väldigt snäll tjur för jag har aldrig hört talas om att någon blivit anfallen.
 
Är det en stängd grind/färist under betesperioden kan man utgå från att det finns betesdjur. Det borde inte vara en överaskning om de dyker upp i vart fall. Och finns det inget staaket/färist så är det osannolikt att det dyker upp betesdjur.

Det är inte alls någon självklarhet på många ställen jag varit på. Det betas delar av året eller vartannat år nöt, vartannat år får tex. Framförallt kan man inte alltid veta det när man planerar sin vandring från andra delen av landet, utan räknar med att det som står som utpekad rast/tältplats också kan användas som det om inget akut inträffat.

Givetvis tar det inte bort ansvaret för den som vistas därinne och man får utgå ifrån att det alltid kan finnas någon form av djur där, men när det samtidigt är utpekad rastplats och plats för övernattning kan man ju inte göra så mycket annat som vandrare än att anta att det är bedömt rimligt säkert att sova därinne? Det går ju inte direkt att teletransportera sig till något lämpligare ställe när man är på vandring, och i naturreservat hade jag definitivt inte övernattat på annat ställe än rekommenderat?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Josefine Almérs dotter gick längs en vandringsled utanför Kalmar blev hon svårt biten i ansiktet av en häst. Nu vill hon se...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
18 617
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
656
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 099
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 838
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • HJÄLP
  • Hjälmar
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp