Fannyhansen

Trådstartare
Varför vinklas mina knän utåt i sadeln, är de för att den inte passar mig ?

Har testat olika stigbyglar olika längder på länderna men inget funkar, har alltid mina tår pekandes framåt men mina knän vinklas ut ändå
 
Det beror antagligen på hur du sitter i sadeln. Om man sitter mycket på rumpan och lårens baksida kommer knäna lätt att peka utåt. Om sadeln ligger i obalans är det såklart lättare att hamna fel, men det är egentligen ingen godtagbar ursäkt för att ha en dålig sits. Med en stark sits kan man "sitta emot" en sadel som inte är optimal, så jag skulle rekommendera dig att börja titta på vad du kan göra för att utveckla sitsen.

Oftast hamnar man på rumpan för att man har en svag core och en felaktig placering och användning av överlivet. Jag tycker att Vertikal balanserad ridning har den bästa teorin för att modifiera sitsen, så kika gärna på det 😀!
 
Ta tag på undersidan/nästan insidan låret med handen och dra med utåt när du sitter i sadeln.
Då kommer benet att vinklas bättre ända ner till foten.
 
Varför vinklas mina knän utåt i sadeln, är de för att den inte passar mig ?

Har testat olika stigbyglar olika längder på länderna men inget funkar, har alltid mina tår pekandes framåt men mina knän vinklas ut ändå


Om du är stel i höftböjaren skulle det kunna vara en bidragande orsak. Om du inte redan stretchar dagligen så testa det i några veckor och se om det hjälper i kombination med övriga tips du har fått här.
 
Trampar du ner hälen? Om du gör det så kan det vara därför. Ha foten plan istället. Många problem löses genom det.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
724
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 534
Senast: Seabaz
·
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 801
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • A-kelpie, tollare eller collie?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp