A-kelpie, tollare eller collie?

Sasse

Trådstartare
Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort, skrivit, tagit bort. Men here goes... :D

Någon gång i framtiden tänker jag att jag ska skaffa hund, och jag har snöat in på de i titeln men är kluven vilken som lämpar sig bäst.


Jag älskar hundträning och vill hålla på en hel del med det. Bruks, rallylydnad, nosework och barmarksdrag intresserar mig mycket, och troligt kommer jag vilja prova på fler sporter än det för att se vad mer som kan intressera. Jag vill ha en rätt mångsidig hund. Tävling? Vet ej, men det är fullt möjligt när jag blivit mer varm i kläderna.

När jag letat ras har den viktigaste aspekten varit ett stort intresse för mental träning och lätt att motivera. Personlighet har inte varit lika viktigt, men jag föredrar social framför reserverad, tystlåten framför högljudd, mjuk framför hård. Jag föredrar även hundar som går bra ihop med andra hundar/djur och är relativt lätta att träna in lösgående i skog och mark. Hundar med enkel eller minimal pälsvård. Ett stort plus är även mat-/föremålsintresse. Vissa saker är mer eller mindre kompromissbara dock, det är trots allt svårt att hitta en ras som är helt perfekt.

Hur skulle ni som har mer erfarenhet av raserna beskriva dem i hemmamiljö, i nya miljöer, i sociala situationer?
Hur skulle ni beskriva dem på träningsplan?
Vad ser ni för för-/nackdelar med raserna?
Finns det könsbunden aggressivitet?


Korthårig collie har länge varit en favorit för den verkar passa på pappret. De har det mesta jag värdesätter och på det en perfekt storlek. Verkar vara otroligt enkla. Men jag vill ha en hund med lite krut under tassarna och lite jävlar anamma, och jag vet inte om collie har det. Jag ser fler och fler som rekommenderar rasen till folk som vill aktivera betydligt mindre än vad jag vill (typ aktiv sällskapshund till långa promenader/ridturer) och det gör mig lite frågande till om de har det driv och uthållighet jag eftersträvar hos en brukshund. Nu letar inte jag efter någon elithund, men jag vill ha en kul hund som är med på noterna. Men det kanske fortfarande går att hitta rena brukslinjer hos collie, bland alla de som verkar avla mer mot sällskap.

Jag har också mer och mer börjat fundera på om inte "less is more" vad gäller storleken, och har tittat mer på lite mindre storlekar. Då framförallt kelpie och tollare.

Aveln på tollare har mig veterligen blivit bättre och det är lättare att hitta en mentalt frisk individ idag. Den passar till vad jag vill hålla på med och verkar relativt enkla till vardags, och dessutom verkar de ha mer driv än collie. Och föremålsintresse! Men jag är egentligen ingen retrieverfantast och det skaver lite hos mig att jag inte träffat en enda retriever som fått mig mer intresserad av rasen. De känns bara "tråkiga", samtidigt känns det fånigt att förkasta en hel grupp baserat på en känsla. Tollare verkar passa på pappret och jag tror säkert jag kommer gilla individen om det blir den rasen.
(Eftersom tollare är en apportör lägger jag till att jag kan tänka mig erbjuda det i viss mån, men aktiveringen i sig är inte viktig för min del).

Kelpie har jag funderat på från och till. Jag har träffat flest av denna ras jämfört med de andra, och jag är väldigt förtjust i dem. Samtliga jag träffat har varit glada skitar som helst krupit upp i ens famn och det här första intrycket har tagit mig med storm, men jag har förstått att inte alla är lika sociala. De verkar vara riktiga krutpaket i träningen, och clowniga men med visst allvar. Tvek på om de har föremålsintresse. Mina största farhågor med kelpie är om min långsamma hjärna kan hantera en racerbil. Men man kanske lär sig?

Tar gärna emot input på raserna :)
 
Kan du tänka dig apporteringsträning så slänger jag in jaktlabbe 😁

Lägger till att jag kollade på tollare innan men valde bort den pågrund av hälsan. Många jag pratade med om rasen hade haft sjuka individer som inte blivit gamla. Vet inte om jag hade otur att stöta på just bara dom.
 
Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort, skrivit, tagit bort. Men here goes... :D

Någon gång i framtiden tänker jag att jag ska skaffa hund, och jag har snöat in på de i titeln men är kluven vilken som lämpar sig bäst.


Jag älskar hundträning och vill hålla på en hel del med det. Bruks, rallylydnad, nosework och barmarksdrag intresserar mig mycket, och troligt kommer jag vilja prova på fler sporter än det för att se vad mer som kan intressera. Jag vill ha en rätt mångsidig hund. Tävling? Vet ej, men det är fullt möjligt när jag blivit mer varm i kläderna.

När jag letat ras har den viktigaste aspekten varit ett stort intresse för mental träning och lätt att motivera. Personlighet har inte varit lika viktigt, men jag föredrar social framför reserverad, tystlåten framför högljudd, mjuk framför hård. Jag föredrar även hundar som går bra ihop med andra hundar/djur och är relativt lätta att träna in lösgående i skog och mark. Hundar med enkel eller minimal pälsvård. Ett stort plus är även mat-/föremålsintresse. Vissa saker är mer eller mindre kompromissbara dock, det är trots allt svårt att hitta en ras som är helt perfekt.

Hur skulle ni som har mer erfarenhet av raserna beskriva dem i hemmamiljö, i nya miljöer, i sociala situationer?
Hur skulle ni beskriva dem på träningsplan?
Vad ser ni för för-/nackdelar med raserna?
Finns det könsbunden aggressivitet?


Korthårig collie har länge varit en favorit för den verkar passa på pappret. De har det mesta jag värdesätter och på det en perfekt storlek. Verkar vara otroligt enkla. Men jag vill ha en hund med lite krut under tassarna och lite jävlar anamma, och jag vet inte om collie har det. Jag ser fler och fler som rekommenderar rasen till folk som vill aktivera betydligt mindre än vad jag vill (typ aktiv sällskapshund till långa promenader/ridturer) och det gör mig lite frågande till om de har det driv och uthållighet jag eftersträvar hos en brukshund. Nu letar inte jag efter någon elithund, men jag vill ha en kul hund som är med på noterna. Men det kanske fortfarande går att hitta rena brukslinjer hos collie, bland alla de som verkar avla mer mot sällskap.

Jag har också mer och mer börjat fundera på om inte "less is more" vad gäller storleken, och har tittat mer på lite mindre storlekar. Då framförallt kelpie och tollare.

Aveln på tollare har mig veterligen blivit bättre och det är lättare att hitta en mentalt frisk individ idag. Den passar till vad jag vill hålla på med och verkar relativt enkla till vardags, och dessutom verkar de ha mer driv än collie. Och föremålsintresse! Men jag är egentligen ingen retrieverfantast och det skaver lite hos mig att jag inte träffat en enda retriever som fått mig mer intresserad av rasen. De känns bara "tråkiga", samtidigt känns det fånigt att förkasta en hel grupp baserat på en känsla. Tollare verkar passa på pappret och jag tror säkert jag kommer gilla individen om det blir den rasen.
(Eftersom tollare är en apportör lägger jag till att jag kan tänka mig erbjuda det i viss mån, men aktiveringen i sig är inte viktig för min del).

Kelpie har jag funderat på från och till. Jag har träffat flest av denna ras jämfört med de andra, och jag är väldigt förtjust i dem. Samtliga jag träffat har varit glada skitar som helst krupit upp i ens famn och det här första intrycket har tagit mig med storm, men jag har förstått att inte alla är lika sociala. De verkar vara riktiga krutpaket i träningen, och clowniga men med visst allvar. Tvek på om de har föremålsintresse. Mina största farhågor med kelpie är om min långsamma hjärna kan hantera en racerbil. Men man kanske lär sig?

Tar gärna emot input på raserna :)

Jag känner en kelpie som tycker att uppletande är nåt av det absolut roligaste som finns! Han tycker å andra sidan att de flesta träningstyper är jätteroliga! Agility är en annan storfavorit! Men de är racerbilar! Det går fort. Underbara hundar i träning då de glatt tackar ja till allt!
 
Är det kelpie du känner mest för så titta runt inom den rasen. De kelpies jag träffat har varit sociala, glada och käcka typer med tryck under tassarna. Vet dock att det kan skilja sig en del mellan linjer men jag har träffat en hel del och de har alla varit välfungerande och trevliga hundar.

Själv är jag absolut inte den snabbaste i huvud eller kropp men funkar bäst med riktiga turbohundar annats blir det liksom inte så mycket av det hela.

Har inte sett jättemånga kh collies men även om de absolut verkar mindre loja än långhårsvarianten så är det inte nån ras jag uppfattar som direkt tryck i även om det finns individer säkert som har det.

Tollare kan jag inte säga så mycket om, sett en del men de har liksom försvunnit i mängden och inte gjort nåt större intryck på mig. Antar att de är lite mittemellan då jag inte direkt reflekterat över dem.

Ser en hel del hundar i och med att jag är funkis i lydnad och tävlar agility samt stöter på hundar på kurser m.m. så mitt intryck är mest baserat på dessa tränings och tävlingssammanhang till stor del. Kelpies har jag träffat lite mer och är en ras jag skulle kunna tänka mig själv, men så gillar jag deras energi.
 
Kan tillägga att det finns kelpies från linjer som uppfattas som "hårda" och de som är mer mjuka. Jag gillar själv hundar son inte är så förarveka men det bra att ta i beaktande när man börjar se sig om.
 
Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort, skrivit, tagit bort. Men here goes... :D

Någon gång i framtiden tänker jag att jag ska skaffa hund, och jag har snöat in på de i titeln men är kluven vilken som lämpar sig bäst.


Jag älskar hundträning och vill hålla på en hel del med det. Bruks, rallylydnad, nosework och barmarksdrag intresserar mig mycket, och troligt kommer jag vilja prova på fler sporter än det för att se vad mer som kan intressera. Jag vill ha en rätt mångsidig hund. Tävling? Vet ej, men det är fullt möjligt när jag blivit mer varm i kläderna.

När jag letat ras har den viktigaste aspekten varit ett stort intresse för mental träning och lätt att motivera. Personlighet har inte varit lika viktigt, men jag föredrar social framför reserverad, tystlåten framför högljudd, mjuk framför hård. Jag föredrar även hundar som går bra ihop med andra hundar/djur och är relativt lätta att träna in lösgående i skog och mark. Hundar med enkel eller minimal pälsvård. Ett stort plus är även mat-/föremålsintresse. Vissa saker är mer eller mindre kompromissbara dock, det är trots allt svårt att hitta en ras som är helt perfekt.

Hur skulle ni som har mer erfarenhet av raserna beskriva dem i hemmamiljö, i nya miljöer, i sociala situationer?
Hur skulle ni beskriva dem på träningsplan?
Vad ser ni för för-/nackdelar med raserna?
Finns det könsbunden aggressivitet?


Korthårig collie har länge varit en favorit för den verkar passa på pappret. De har det mesta jag värdesätter och på det en perfekt storlek. Verkar vara otroligt enkla. Men jag vill ha en hund med lite krut under tassarna och lite jävlar anamma, och jag vet inte om collie har det. Jag ser fler och fler som rekommenderar rasen till folk som vill aktivera betydligt mindre än vad jag vill (typ aktiv sällskapshund till långa promenader/ridturer) och det gör mig lite frågande till om de har det driv och uthållighet jag eftersträvar hos en brukshund. Nu letar inte jag efter någon elithund, men jag vill ha en kul hund som är med på noterna. Men det kanske fortfarande går att hitta rena brukslinjer hos collie, bland alla de som verkar avla mer mot sällskap.

Jag har också mer och mer börjat fundera på om inte "less is more" vad gäller storleken, och har tittat mer på lite mindre storlekar. Då framförallt kelpie och tollare.

Aveln på tollare har mig veterligen blivit bättre och det är lättare att hitta en mentalt frisk individ idag. Den passar till vad jag vill hålla på med och verkar relativt enkla till vardags, och dessutom verkar de ha mer driv än collie. Och föremålsintresse! Men jag är egentligen ingen retrieverfantast och det skaver lite hos mig att jag inte träffat en enda retriever som fått mig mer intresserad av rasen. De känns bara "tråkiga", samtidigt känns det fånigt att förkasta en hel grupp baserat på en känsla. Tollare verkar passa på pappret och jag tror säkert jag kommer gilla individen om det blir den rasen.
(Eftersom tollare är en apportör lägger jag till att jag kan tänka mig erbjuda det i viss mån, men aktiveringen i sig är inte viktig för min del).

Kelpie har jag funderat på från och till. Jag har träffat flest av denna ras jämfört med de andra, och jag är väldigt förtjust i dem. Samtliga jag träffat har varit glada skitar som helst krupit upp i ens famn och det här första intrycket har tagit mig med storm, men jag har förstått att inte alla är lika sociala. De verkar vara riktiga krutpaket i träningen, och clowniga men med visst allvar. Tvek på om de har föremålsintresse. Mina största farhågor med kelpie är om min långsamma hjärna kan hantera en racerbil. Men man kanske lär sig?

Tar gärna emot input på raserna :)
Först, jag förstår dig angående retriever. Jag känner många som tränar och tävlar, med ambitioner och framgång, men det är något i deras sätt att vara som inte funkar med mig. Men de är superfina, både tollare, golden labbe (de två senare av jakttyp).

Det finns collieuppfödare som avlar för hundsport. Men en collie med tryck har alltid mycket mindre tryck än en kelpie enligt min erfarenhet. Jag ser ofta kelpie i brukset och rallylydnad, men inte lika ofta i lydnaden? Av de jag känner är samtliga väldigt energiska och vill alltid göra något. Någon har svårare med avkoppling, men de flesta kan koppla av bra när de är väl aktiverade. Samma som har svårt med avknappen kan också ljuda en hel del under träning och tävling. Utöver bruks och rally kör någon drag, nån agility och några specialsök. Roliga hundar med stort behov av aktivering (och ramar).

Har du tittat på aussie? De har allt du frågar efter, men är en väldigt spretig ras så noggrannhet vid val av uppfödare/kull krävs. Jag har en suoersocial som älskar allt och alla och en som är social med sina människor, resten är luft. Mina är alltid glada och med på upptåg. Den ena är superlätt att träna, den andra lär mig mer om hundträning 😅 Inte så att hon inte vill träna, men jag måste tänka till för att få henne att förstå vad jag vill och vilja samma sak. Kör lydnad, rallylydnad, specialsök och drag med mina. Har startat apellen med den ena, men bruks är inte mitt huvudintresse så just nu gör vi inte mer där. Har också testat agility och det skulle jag gärna göra mer av, men tiden räcker inte till! Lagom stora (då har jag inte gigantiska fluffmonster av utställningstyp utan nättare hundar från arbetande linjer) och lättskött päls.
 
Har ingen direkt erfarenhet av kelpie men av de andra två iallafall.

Tollare var jag själv inne på innan jag skaffade hund men har blivit lite avskräckt. En tjej jag följer har två och båda har nu fått kastreras för att de inte går ihop, och den ena har cancer. De verkar dock väldigt arbetsvilliga och har tävlats i både spår, lydnad, rallylydnad osv. Men sjukdomar verkar vanligt inom rasen.

Min kusin har två korthåriga collies som hon tävlar främst nosework med men även lydnad och rallylydnad, den ena är korad till och med. Hennes är väldigt trevliga och väldigt arbetsvilliga!
 
Korthårig collie är en mycket liten ras. Som alltid i trådar där collie nämns så vill jag motsäga påståendet att korthårscollies generellt är bättre mentalt/mer arbetsvilliga/mer energiska än långhårscollies. Detta är en felaktig men seglivad myt. Samma typ av spridning i egenskaper finns hos korthåren som hos långhåren och det är betydligt enklare att hitta en arbetsvillig och orädd långhårscollie eftersom det föds betydligt fler kullar per år.

Med det sagt så tror jag absolut att ett bra korthår skulle passa dig @Sasse - det är dock som sagt en liten ras så du kan få vänta länge på en bra hund, och du behöver lägga tid och energi på att läsa på om MH/mentalindex, linjer osv. Speciellt behöver du också fokusera på socialiteten då den tyvärr ibland brister, speciellt hos collies med mer arbetslust (antagligen en egenskap som inte prioriteras helt enkelt). Det finns inte jättemånga collies som är retriever-glada i folk (de finns dock, jag har en sån - dock långhår) men det finns betydligt fler som är vänliga och trygga om än kanske inte superintresserade av okända.
 
Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort, skrivit, tagit bort. Men here goes... :D

Någon gång i framtiden tänker jag att jag ska skaffa hund, och jag har snöat in på de i titeln men är kluven vilken som lämpar sig bäst.


Jag älskar hundträning och vill hålla på en hel del med det. Bruks, rallylydnad, nosework och barmarksdrag intresserar mig mycket, och troligt kommer jag vilja prova på fler sporter än det för att se vad mer som kan intressera. Jag vill ha en rätt mångsidig hund. Tävling? Vet ej, men det är fullt möjligt när jag blivit mer varm i kläderna.

När jag letat ras har den viktigaste aspekten varit ett stort intresse för mental träning och lätt att motivera. Personlighet har inte varit lika viktigt, men jag föredrar social framför reserverad, tystlåten framför högljudd, mjuk framför hård. Jag föredrar även hundar som går bra ihop med andra hundar/djur och är relativt lätta att träna in lösgående i skog och mark. Hundar med enkel eller minimal pälsvård. Ett stort plus är även mat-/föremålsintresse. Vissa saker är mer eller mindre kompromissbara dock, det är trots allt svårt att hitta en ras som är helt perfekt.

Hur skulle ni som har mer erfarenhet av raserna beskriva dem i hemmamiljö, i nya miljöer, i sociala situationer?
Hur skulle ni beskriva dem på träningsplan?
Vad ser ni för för-/nackdelar med raserna?
Finns det könsbunden aggressivitet?


Korthårig collie har länge varit en favorit för den verkar passa på pappret. De har det mesta jag värdesätter och på det en perfekt storlek. Verkar vara otroligt enkla. Men jag vill ha en hund med lite krut under tassarna och lite jävlar anamma, och jag vet inte om collie har det. Jag ser fler och fler som rekommenderar rasen till folk som vill aktivera betydligt mindre än vad jag vill (typ aktiv sällskapshund till långa promenader/ridturer) och det gör mig lite frågande till om de har det driv och uthållighet jag eftersträvar hos en brukshund. Nu letar inte jag efter någon elithund, men jag vill ha en kul hund som är med på noterna. Men det kanske fortfarande går att hitta rena brukslinjer hos collie, bland alla de som verkar avla mer mot sällskap.

Jag har också mer och mer börjat fundera på om inte "less is more" vad gäller storleken, och har tittat mer på lite mindre storlekar. Då framförallt kelpie och tollare.

Aveln på tollare har mig veterligen blivit bättre och det är lättare att hitta en mentalt frisk individ idag. Den passar till vad jag vill hålla på med och verkar relativt enkla till vardags, och dessutom verkar de ha mer driv än collie. Och föremålsintresse! Men jag är egentligen ingen retrieverfantast och det skaver lite hos mig att jag inte träffat en enda retriever som fått mig mer intresserad av rasen. De känns bara "tråkiga", samtidigt känns det fånigt att förkasta en hel grupp baserat på en känsla. Tollare verkar passa på pappret och jag tror säkert jag kommer gilla individen om det blir den rasen.
(Eftersom tollare är en apportör lägger jag till att jag kan tänka mig erbjuda det i viss mån, men aktiveringen i sig är inte viktig för min del).

Kelpie har jag funderat på från och till. Jag har träffat flest av denna ras jämfört med de andra, och jag är väldigt förtjust i dem. Samtliga jag träffat har varit glada skitar som helst krupit upp i ens famn och det här första intrycket har tagit mig med storm, men jag har förstått att inte alla är lika sociala. De verkar vara riktiga krutpaket i träningen, och clowniga men med visst allvar. Tvek på om de har föremålsintresse. Mina största farhågor med kelpie är om min långsamma hjärna kan hantera en racerbil. Men man kanske lär sig?

Tar gärna emot input på raserna :)

Kan ett alternativ vara att välja uppfödare/kombination istället för ras?

I alla tre raser är spridningen rätt stor och om du fokuserar på att hitta en kombination med arbetsutvärderade linjer (bruks/vallning för kelpie och collie, apportering för tollare) som du tror på i någon av raserna blir nog ditt sökande lättare än att låsa fast vid ras först.

Jag har träffat många Australian kelpies och de absolut flesta har älskat arbete. Sen finns det en del rädslor i rasen men de flesta gör MH så det går att sortera en del på det. De flesta är kvicka men jag har inte hört annat än agility förare som har svårt att träna sina hundar pga. detta. Men även här finns skillnader. Jag har själv en enormt gasad kelpiehane och en betydligt mer balanserad kelpietik.

Korthåriga collie har jag träffat några få och det är inte alls arbetsenergi som en kelpie även om de gillar arbete. Finns en del rejält rädda hundar i denna ras tyvärr.

De flesta tollare jag träffat har varit trevliga hundar men flera har haft det lite jobbigt med koncentration i arbete. Det har också varit lite lägre energi än de flesta kelpies. En av de bästa allrundhundar jag känt var en tollartik.
 
Jag har träffat några kelpies som biter i hanteringen och är allt annat än "lätta" hundar. Tyvärr är det något jag tycker det inte pratas om.
Sen tycker jag de är charmiga och har själv funderat på dem ibland, men jag tycker det kan vara bra att vara noggrann med att fråga hur det ser ut hos föräldrar/syskon.
 
Jag har träffat några kelpies som biter i hanteringen och är allt annat än "lätta" hundar. Tyvärr är det något jag tycker det inte pratas om.
Sen tycker jag de är charmiga och har själv funderat på dem ibland, men jag tycker det kan vara bra att vara noggrann med att fråga hur det ser ut hos föräldrar/syskon.

Ja den sociala tryggheten brister hos vissa kelpies och de har nog ofta lite mer skärpa än exempelvis collies och tollare som absolut också har hundar som är socialt osäkra i raserna.

Mycket viktigt att försöka kolla upp detta om man letar kelpie. Klämma och känna på släktingar och se hur de reagerar. Kolla MH och MT resultat. Inte nöjja sig med att ägaren intygar att de ÄLSKAR människor.

Att de biter är verkligen inte vanligt men förekommer absolut. Jag har själv haft en kelpie med det problemet från cirka 2 års ålder. Dvs. det visade sig inte på MH.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 308
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 566
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 920
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 634
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp