Vilka skor (vandring)?

Acto

Trådstartare
Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare endast vandrat i Sverige (Jämtland och Dalarna), Norge samt Spanien (i Spanien var dock vandring främst mer grusväg/bra stigar). Jag har dock lite funderingar gällande skor. Rekommendationen för Cervinia är vandringskängor och då mina vandringskängor är utslitna så köpte jag nya igår. I och med att jag främst vandrar i Jämtland och då med packning är dock vandringskängorna mer lämpade för det än för vandring i värme (blev efter rekommendation och test ett par Hangwag Tatra II wide GTX, ett par läderkängor med ordentlig sula så att dom tål klimatet/vädret i Jämtland etc. samt att man har packning). Var i en bra butik så de ska fungera väl även i Cervinia men ja något mer lämpliga för Sverige är dom ju.

Nåväl, jag funderar dock på om jag även bör köpa en vandringssko eller gympasko av något slag. Jag har länge funderat att köpa typ en vandringssko för att ha för hundpromenader och enklare vandringar. Samtidigt är (även) mina gympaskor utslitna så jag skulle behöva köpa det också :meh:.

Att ha med sig ett par skor som jag skulle kunna använda om vi vandrar enklare leder känns vettigt. Men jag vet inte vad jag ska satsa på här; vandringssko eller något mer mot gympaskohållet (typ kanske trail sko?).

Vad skulle ni rekommendera? Om ni kan tipsa om specifikt märke etc. så uppskattas det.
 
Jag köpte ett par nya i år, Adidas terrex Free Hiker GORE-TEX 2.0.

Älskar dom! Lätta, vatten rinner av, råkade plurra med dom i helgen och dom torkade väldigt fort.
1000046093.jpg
 
Jag har ett par lättare vandringsskor från Merrell.
Försäljaren sa att det är bra att tänka på att vanliga gympaskor inte ger det stöd som man kan vilja ha i terrängen. Och det hade han verkligen rätt i, jag föredrar mina stadigare skor framom gympaskorna när jag är ute i skog och mark.

Har ungefär ett par såna här (mina är lite äldre)
Skor

Har också ett par "riktiga" vandringsskor men dem brukar jag främst använda de gånger jag går med tyngre ryggsäck.
 
Titta på skor för trail running. Jag har ett par såna från La Sportiva, superlätta med rejäl sula. Men samma stöd som i kängor är de ju inte, dock ett bra komplement. Jag provade olika vandringsskor innan nån tipsade om trail running.
 
Jag har använt mina Hanwag Tatra i Malaysia så de funkar bra även på andra breddgrader :D Jag kompletterar med någon form av gympaskor/vandringsskor när jag inte har packing. Går bra med vad som så länge de är stabila. Jag har några olika Nano X Adventure från Reebok som jag gillar.
 
Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare endast vandrat i Sverige (Jämtland och Dalarna), Norge samt Spanien (i Spanien var dock vandring främst mer grusväg/bra stigar). Jag har dock lite funderingar gällande skor. Rekommendationen för Cervinia är vandringskängor och då mina vandringskängor är utslitna så köpte jag nya igår. I och med att jag främst vandrar i Jämtland och då med packning är dock vandringskängorna mer lämpade för det än för vandring i värme (blev efter rekommendation och test ett par Hangwag Tatra II wide GTX, ett par läderkängor med ordentlig sula så att dom tål klimatet/vädret i Jämtland etc. samt att man har packning). Var i en bra butik så de ska fungera väl även i Cervinia men ja något mer lämpliga för Sverige är dom ju.

Nåväl, jag funderar dock på om jag även bör köpa en vandringssko eller gympasko av något slag. Jag har länge funderat att köpa typ en vandringssko för att ha för hundpromenader och enklare vandringar. Samtidigt är (även) mina gympaskor utslitna så jag skulle behöva köpa det också :meh:.

Att ha med sig ett par skor som jag skulle kunna använda om vi vandrar enklare leder känns vettigt. Men jag vet inte vad jag ska satsa på här; vandringssko eller något mer mot gympaskohållet (typ kanske trail sko?).

Vad skulle ni rekommendera? Om ni kan tipsa om specifikt märke etc. så uppskattas det.
Det här är mina favoriter:
Screenshot_20240626_235859_Chrome.jpg

Första paret köpta för hundpromenader men jag har vandrat i fjällen med dem, (jag har många olika typer av skor med mig) och det är de jag helst väljer om jag ska gå och stå. Inne på mitt andra par efter lite väl tuff användning av första paret. 😇
 
Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare endast vandrat i Sverige (Jämtland och Dalarna), Norge samt Spanien (i Spanien var dock vandring främst mer grusväg/bra stigar). Jag har dock lite funderingar gällande skor. Rekommendationen för Cervinia är vandringskängor och då mina vandringskängor är utslitna så köpte jag nya igår. I och med att jag främst vandrar i Jämtland och då med packning är dock vandringskängorna mer lämpade för det än för vandring i värme (blev efter rekommendation och test ett par Hangwag Tatra II wide GTX, ett par läderkängor med ordentlig sula så att dom tål klimatet/vädret i Jämtland etc. samt att man har packning). Var i en bra butik så de ska fungera väl även i Cervinia men ja något mer lämpliga för Sverige är dom ju.

Nåväl, jag funderar dock på om jag även bör köpa en vandringssko eller gympasko av något slag. Jag har länge funderat att köpa typ en vandringssko för att ha för hundpromenader och enklare vandringar. Samtidigt är (även) mina gympaskor utslitna så jag skulle behöva köpa det också :meh:.

Att ha med sig ett par skor som jag skulle kunna använda om vi vandrar enklare leder känns vettigt. Men jag vet inte vad jag ska satsa på här; vandringssko eller något mer mot gympaskohållet (typ kanske trail sko?).

Vad skulle ni rekommendera? Om ni kan tipsa om specifikt märke etc. så uppskattas det.
Jag skulle köpa en lätt vandringssko. Inte en gympasko, de är ju gjorda att springa i, och inte lika bra. För vandring i hyfsat torr och rimlig terräng (dvs inte gå genom klippfält och bäckar) så tycker jag såna helt klart är att föredra framför vandringskängor, som brukar vara tunga as.

Jag gillar scarpa, hanvag och haglöfs.
 
Det här är mina favoriter: Visa bifogad fil 148172
Första paret köpta för hundpromenader men jag har vandrat i fjällen med dem, (jag har många olika typer av skor med mig) och det är de jag helst väljer om jag ska gå och stå. Inne på mitt andra par efter lite väl tuff användning av första paret. 😇
Upplever du att denna modell är bred? Såg att på någon sida angavs passformen som "bred". Jag tycker jag har normalbredda fötter (köpte visserligen vandringskängorna i den breda varianten men det endast för att få plats med dubbla strumpor).
 
Upplever du att denna modell är bred? Såg att på någon sida angavs passformen som "bred". Jag tycker jag har normalbredda fötter (köpte visserligen vandringskängorna i den breda varianten men det endast för att få plats med dubbla strumpor).
Ja, eller lagom åt mig, jag har breda fötter. Så prova många olika och hitta de som passar dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 826
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 095
Senast: Mabuse
·
E
Utrustning Jag har ett par skor med stålhätta, tror att de är från MH. De var inköpta för att jag skulle jobba i stall förra sommaren, dock kunde...
2
Svar
28
· Visningar
6 661
Senast: purity_666
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 804
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp