Nu blir det obligatoriskt att testa trubbnosar.

Red_Chili

Trådstartare
Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg innan avel. Godkänt resultat ska krävas också.

https://www.skk.se/nyheter/2024/06/rfg-blir-krav-vid-avel-med-mops-fransk--och-engelsk-bulldogg/

Jag var först jätteglad åt det, sedan kom den lilla bittra tanken att folk säkert kommer strunta i det och söka dispens eller försöka muta/hota veterinärer osv...

Vad tänker ni? Någon som är mer insatt i hur det här fungerar? Vågar man hoppas på en faktisk förbättring för raserna nu?
 
Jag tycker också det låter jättebra, på pappret. Sen är jag skeptisk till om vi faktiskt kommer se en förändring och att folk hålls ansvariga. De måste ju liksom se till att det genomförs hela vägen. Som så många saker kan man säga en sak, men sen händer ingenting när det kommer till handling.
 
Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg innan avel. Godkänt resultat ska krävas också.

https://www.skk.se/nyheter/2024/06/rfg-blir-krav-vid-avel-med-mops-fransk--och-engelsk-bulldogg/

Jag var först jätteglad åt det, sedan kom den lilla bittra tanken att folk säkert kommer strunta i det och söka dispens eller försöka muta/hota veterinärer osv...

Vad tänker ni? Någon som är mer insatt i hur det här fungerar? Vågar man hoppas på en faktisk förbättring för raserna nu?
Jag hade en kollega där jag jobbade tidigare som är godkänd för att testa hundarna så jag har sett testet flera gånger.
Springa upp och ned i en korridor. En hel del som inte blev godkända men även de som blev godkända var ju knappast friska eller anatomiskt normala. Det är inget krävande test överhuvudtaget men bra att de börjar någonstans.
 
Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg innan avel. Godkänt resultat ska krävas också.

https://www.skk.se/nyheter/2024/06/rfg-blir-krav-vid-avel-med-mops-fransk--och-engelsk-bulldogg/

Jag var först jätteglad åt det, sedan kom den lilla bittra tanken att folk säkert kommer strunta i det och söka dispens eller försöka muta/hota veterinärer osv...

Vad tänker ni? Någon som är mer insatt i hur det här fungerar? Vågar man hoppas på en faktisk förbättring för raserna nu?
Hälsoprogram nivå 2 innebär bara krav på att hundarna ska utföra testet, inget krav på resultatet.
Hade det varit krav på "godkänt resultat" skulle det varit nivå 3?
Konstigt formulerat i länken mao.
 
Jag tror inte SKK kommer sätta hälsan för dessa hundar i första rum. Tyvärr. Jag tror på dom när jag ser faktiska resultat och friskare hundar utan intryckt nos. Fysiologiskt omöjligt att ha bra andning så länge nosen är sådan, det finns inte rum anatomiskt för normal andning.
 
Jag hade en kollega där jag jobbade tidigare som är godkänd för att testa hundarna så jag har sett testet flera gånger.
Springa upp och ned i en korridor. En hel del som inte blev godkända men även de som blev godkända var ju knappast friska eller anatomiskt normala. Det är inget krävande test överhuvudtaget men bra att de börjar någonstans.
Gissar att kollegan även föder upp mops?
Jag ger inte ett skit för testerna, ska det testas ska det åtminstone testas ordentligt, ute i väder o vind o minst 1km, helst ser jag minst 3km och med minimum 18 grader, då kanske en del av skithundarna ryker.
 
Kanske kan det i alla fall minska efterfrågan?
Folk som köper trubbnosar för att de är gulliga och låter så mysigt. De kanske tänker en gång extra i alla fall.
Jag har ju en kollega som tycker det är jättegulligt när de snörvlar och snarkar. Jag tror inte folk tänker alls många gånger tyvärr, isf skulle det inte finnas någon marknad för papperslösa smuggelhundar och all skitavel. :down:
 
Gissar att kollegan även föder upp mops?
Jag ger inte ett skit för testerna, ska det testas ska det åtminstone testas ordentligt, ute i väder o vind o minst 1km, helst ser jag minst 3km och med minimum 18 grader, då kanske en del av skithundarna ryker.
Absolut inte! Hon har ingen hund alls. Håller med dig om att testet är alldeles för ”enkelt”. Det sjuka är att det ändå finns hundar som inte får godkänt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp