Jag kan inte äta, ingen ätstörning utan fysiskt

Lillefrun

Trådstartare
Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag äta som vanligt varje dag och sen dagen efter går det inte. Och då menar jag inte som att det är något man kan äta fast det inte är så gott utan jag kan verkligen inte, det senaste som försvann och som jag i vanliga fall älskar är bröd. Jag försökte igår och jag hann inte svälja helt utan allt kom upp igen i någon sort kräkning.

Nästan inget är gott och det har blivit så att jag tycker måltiderna är jätte jobbiga.Och jag har svårt att dricka vatten ibland också och Illamåendet finns med med i princip hela dagen.

Jag tror att det är konsistensen för det spelar ingen roll vilket bröd jag provat men det går inte att äta ändå och jag vill ju kunna äta det jag brukar

Men jag är less på det här, jag försöker tvinga i mig det som går. Har några få saker att välja mellan. Glass är lättats men jag kan ju inte leva på glass, jag skulle ju dö av näringsbrist.

Är det någon som känner igen sig? Att kroppen bara vägrar viss mat?

Jag har egentligen typ 5saker jag kan äta. Det är så jobbigt när jag inte får i mig maten vilket gör att jag hoppar över flera måltider. Jag vill ju äta!
 
Kom på, jag tror att jag läst om människor som tagit åksjuketabletter mot graviditetsillamående. Det kanske kan vara värt att prova?
 
Stress kombinerat med oro att du ska bli mer illamående/få upp det igen?

Kanske kan illamåendetabletter hjälpa?

Gaser i magen eller magkatarr kan ju ge visst illamående också.
 
Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag äta som vanligt varje dag och sen dagen efter går det inte. Och då menar jag inte som att det är något man kan äta fast det inte är så gott utan jag kan verkligen inte, det senaste som försvann och som jag i vanliga fall älskar är bröd. Jag försökte igår och jag hann inte svälja helt utan allt kom upp igen i någon sort kräkning.

Nästan inget är gott och det har blivit så att jag tycker måltiderna är jätte jobbiga.Och jag har svårt att dricka vatten ibland också och Illamåendet finns med med i princip hela dagen.

Jag tror att det är konsistensen för det spelar ingen roll vilket bröd jag provat men det går inte att äta ändå och jag vill ju kunna äta det jag brukar

Men jag är less på det här, jag försöker tvinga i mig det som går. Har några få saker att välja mellan. Glass är lättats men jag kan ju inte leva på glass, jag skulle ju dö av näringsbrist.

Är det någon som känner igen sig? Att kroppen bara vägrar viss mat?

Jag har egentligen typ 5saker jag kan äta. Det är så jobbigt när jag inte får i mig maten vilket gör att jag hoppar över flera måltider. Jag vill ju äta!
Jag tänker att det låter mycket som stress och att det blir värre när du stressar över att inte kunna äta. Fungerar näringsdryck? Det finns även klar näringsdryck om du tycker att den tjocka är svår att svälja.
 
Jag har jättesvårt att äta när jag är stressad, och blir illamående om jag går runt "tjackad på adrenalin" en längre tid, plus att lågt blodsocker kan orsaka illamående.

Proteindryck och tvinga i mig frukt brukar hjälpa, men framförallt ta hand om stressen. Bästa sättet är att motionera rejält varje dag, det bränner av stresshormonerna.
 
Näringsdrycker har jag ca 90 av. Jag borde kanske utnyttja dom ännu mer. Den jag har nu är utprovad sen 18 års sörplande med näringsdrycker. Har några i kylskåpet men resten har liksom försvunnit i flyttpackandet så jag får se om dom är på vinden. Brukar ta när dom när det är akut bara nu för tiden. Det vill säga att huvudet snurrar och benen viker sig och jag kommer svimma om jag inte får i mig något
 
Jag har inte tänkt på stress men jag har varit under enorm press i mars, april, maj, juni och kommer fortsätta till någon gång i augusti och sen är allt nytt igen i ett år med ännu mer utmaningar. Men jag är orolig för allt och kroppen mår inte bra. Senaste halvåret har min högerarm börjat domna bort och jag har myrkrypningar. Jag har svårt att sova ibland för att det gör så ont. Nu har jag perioder varje dag då jag inte kan styra tre fingrar. Kan inte öppna dörrvredet, hålla i nycklar,lyfta papper, en bok så det är inga tunga grejer. Men det hänger kanske inte alls hänger ihop
 
Jag har inte tänkt på stress men jag har varit under enorm press i mars, april, maj, juni och kommer fortsätta till någon gång i augusti och sen är allt nytt igen i ett år med ännu mer utmaningar. Men jag är orolig för allt och kroppen mår inte bra. Senaste halvåret har min högerarm börjat domna bort och jag har myrkrypningar. Jag har svårt att sova ibland för att det gör så ont. Nu har jag perioder varje dag då jag inte kan styra tre fingrar. Kan inte öppna dörrvredet, hålla i nycklar,lyfta papper, en bok så det är inga tunga grejer. Men det hänger kanske inte alls hänger ihop
Har du pratat med någon läkare om detta?
 
Jag har inte tänkt på stress men jag har varit under enorm press i mars, april, maj, juni och kommer fortsätta till någon gång i augusti och sen är allt nytt igen i ett år med ännu mer utmaningar. Men jag är orolig för allt och kroppen mår inte bra. Senaste halvåret har min högerarm börjat domna bort och jag har myrkrypningar. Jag har svårt att sova ibland för att det gör så ont. Nu har jag perioder varje dag då jag inte kan styra tre fingrar. Kan inte öppna dörrvredet, hålla i nycklar,lyfta papper, en bok så det är inga tunga grejer. Men det hänger kanske inte alls hänger ihop
Med alla de där symptomen så tänker jag att besvären att äta är det minsta av dem. Sök vård och gör en utredning av allt det där!
 
Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag äta som vanligt varje dag och sen dagen efter går det inte. Och då menar jag inte som att det är något man kan äta fast det inte är så gott utan jag kan verkligen inte, det senaste som försvann och som jag i vanliga fall älskar är bröd. Jag försökte igår och jag hann inte svälja helt utan allt kom upp igen i någon sort kräkning.

Nästan inget är gott och det har blivit så att jag tycker måltiderna är jätte jobbiga.Och jag har svårt att dricka vatten ibland också och Illamåendet finns med med i princip hela dagen.

Jag tror att det är konsistensen för det spelar ingen roll vilket bröd jag provat men det går inte att äta ändå och jag vill ju kunna äta det jag brukar

Men jag är less på det här, jag försöker tvinga i mig det som går. Har några få saker att välja mellan. Glass är lättats men jag kan ju inte leva på glass, jag skulle ju dö av näringsbrist.

Är det någon som känner igen sig? Att kroppen bara vägrar viss mat?

Jag har egentligen typ 5saker jag kan äta. Det är så jobbigt när jag inte får i mig maten vilket gör att jag hoppar över flera måltider. Jag vill ju äta!
Du är HELT säker på att det inte beror på ätstörningar av något slag?
Under en period kan du säkerligen leva på glass. Det är helt klart bättre än inget!
 
Jag har inte tänkt på stress men jag har varit under enorm press i mars, april, maj, juni och kommer fortsätta till någon gång i augusti och sen är allt nytt igen i ett år med ännu mer utmaningar. Men jag är orolig för allt och kroppen mår inte bra. Senaste halvåret har min högerarm börjat domna bort och jag har myrkrypningar. Jag har svårt att sova ibland för att det gör så ont. Nu har jag perioder varje dag då jag inte kan styra tre fingrar. Kan inte öppna dörrvredet, hålla i nycklar,lyfta papper, en bok så det är inga tunga grejer. Men det hänger kanske inte alls hänger ihop
Jag håller med @parellikusken du borde nog prata med en läkare om alla de där symptomen, du ska vara rädd om dig och inte pressa kroppen och huvudet för hårt.
 
Jag har inte tänkt på stress men jag har varit under enorm press i mars, april, maj, juni och kommer fortsätta till någon gång i augusti och sen är allt nytt igen i ett år med ännu mer utmaningar. Men jag är orolig för allt och kroppen mår inte bra. Senaste halvåret har min högerarm börjat domna bort och jag har myrkrypningar. Jag har svårt att sova ibland för att det gör så ont. Nu har jag perioder varje dag då jag inte kan styra tre fingrar. Kan inte öppna dörrvredet, hålla i nycklar,lyfta papper, en bok så det är inga tunga grejer. Men det hänger kanske inte alls hänger ihop
Att armen domnar brukar komma från nacken. Att du är extremt spänd i nacken/axelpartiet, vilket ju ofta hänger ihop med stress (jag vet av erfarenhet....). Jag tror du får börja från början, med att reda ut din stress och vad som stressar dig. Under tiden - ät det du kan; näringsdrycker är ok under en tid.
 
Jag har försökt nå 1177 under dagen men dom säger bara att det är fullt. Och att man ska återkomma senare. Får ringa igen
 
Nej jag har inte vågat, inte ens sagt till min familj för dom tycker alltid jag överdriver eller hittar på saker som jag stressar om. Jag har aldrig hittat på något och inte nu heller. Men jag håller det för mig själv för att slippa höra såna saker.
Som sagt, prata med vårdcentralen imorgon. Din familj behöver du väl inte blanda in om du inte vill, du är ju vuxen som jag förstått det.
 
Som sagt, prata med vårdcentralen imorgon. Din familj behöver du väl inte blanda in om du inte vill, du är ju vuxen som jag förstått det.
Japp, helt vuxen, jag pratade med pappa precis när jag försökte öppna dörren och det inte gick och sen tappade nycklarna gång på gång så han hörde att något verkade konstigt så då sa jag det. Fast den här gången blev han lite orolig.
 
Du är HELT säker på att det inte beror på ätstörningar av något slag?
Under en period kan du säkerligen leva på glass. Det är helt klart bättre än inget!
Helt säker, jag var sjuk i 18 år och det här är inte alls relaterat till det. Jag har en inre kompass som visar när jag följer rätt väg eller den sjuka och jag har aldrig varit så pass frisk sen jag var 16 år. Det är fantastiskt faktiskt. Jag vet när fel tankar kommer och gör tvärtom. Så jag upplever det inte som att jag har en ätstörning längre.
 
Definitivt kolla upp det, det påverkar ju dig i vardagen, oavsett vad din familj tycker.

En jag känner hade liknande symptom (i hens fall tror jag hen inte kunde styra armen alls) och det drogs igång en ganska rejäl utredning när hen sökte vård. Det visade sig vara något ofarligt i det fallet, så det behöver ju inte vara allvarligt, men poängen är att det kan gå att få väldigt snabb och bra hjälp för den typen av symptom. Tycker inte du ska tveka att söka hjälp.
 

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2
Svar
39
· Visningar
1 878
Senast: Roxy
·
Mat Vad finns det för hjälp att få som vuxen/medelålders med selektiv ätstörning. Har varit inne på 1177 där selektiv ätstörning tas upp...
2
Svar
23
· Visningar
3 190
Senast: manda
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 925
Senast: Badger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 278
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp