Jag kan inte äta, ingen ätstörning utan fysiskt

Tack, jag är inte jätte rädd för det när jag läst att stress kan utlösa det. Men det har pågått varje dag i ett halvår minst. Tänker att det är något jag gjort fel, typ belastat fel eller så. Det borde väl vara det rimligaste egentligen?
Ja, det kan ju absolut vara så, att man gör någon rörelse/bör för tungt/fel.
Många av oss kan väl också ha svårt att vara i en sund hållning, bra arbetsställning etc 24/7. Man kan ju både sovit ihopkorvad, legat för mkt/fel i soffan, suttit fel framför dator etc.
Det kan komma av många vardagssaker.
 
Ja, det kan ju absolut vara så, att man gör någon rörelse/bör för tungt/fel.
Många av oss kan väl också ha svårt att vara i en sund hållning, bra arbetsställning etc 24/7. Man kan ju både sovit ihopkorvad, legat för mkt/fel i soffan, suttit fel framför dator etc.
Det kan komma av många vardagssaker.
Tror det kan vara för att jag ofta ligger på magen och läser och då håller upp mig med armarna. Ska be fysioterapeuten om hjälp att lista ut vad som behöver göras.
 
Jag kanske är mer stressad än jag tror, ingen hinner med när jag pratar för det går så snabbt och otydligt. Jag upplever själv att det är svårt att prata och jag tappar bort ord hela tiden. Säger fel i farten eller måste stanna upp och be den jag pratar med säga vilket ord jag vill säga. Typ om jag säger”Vad heter den som det kommer vatten ur i köket?” och då är ordet vattenkran. Hela tiden blir det så.

Har gått hos logoped och då gick det bra. När den jag pratade med visade att jag fick all tid i världen och kunde träna på att prata sakta och ta om ifall det blev sluddrigt eller för snabbt och att det var okej att stanna upp och tänka. Omvärlden är inte lika förlåtande och lugn utan många skäller ut mig, på riktigt blir folk arga så då blir det läskigt att prata.

Jag bryter ihop och känner att hela världen och mitt liv rasar. Jag känner sån fruktansvärd press att jag säger hemska saker. Jag sa till pappa att han fick mig att känna mig äcklig och ville att han skulle gå bort från mitt hem. Jag sa till mamma att familjen inte längre är välkomna hem till mig om det inte är något särskilt vi måste fixa med kring flytten där dom hjälper till fast jag är så hemsk. Vem säger så till sina föräldrar? Att man tycker dom förstör så mycket och får mig att må så dåligt att dom inte längre får hälsa på? Jag kan tänka mig att dom får komma om dom följer mina regler, bara det att dom oftast bryter mot dom. Vill att dom ska komma men utan att få mig att må skit. Det här stressar mig väldigt.

Jag vågade inte ringa vårdcentralen imorse. Är så rädd att dom ska tycka jag tar upp andras tid och sen inte vilja hjälpa mig när det är akut.

Till och med på akuten där jag sen verkligen varit i stort behov av hjälp har mina föräldrar och bror som alla skjutsat upp mig till akuten fått tvinga mig att stanna. Jag har till och med fått bli hindrad fysiskt när jag försökt rymma iväg. Och sist blev jag så dåligt behandlad att jag verkligen inte vill söka vård igen fast det kanske behövs.
Gör en bildsökning på hjärntrötthet. Någonstans där kommer du hitta en svart bild på ett ritat huvud. Där finns massor med symptom på hjärntrötthet uppskrivet. Kolla där och se hur mycket du känner igen dig i. Den bilden är himla lätt att skicka vidare till dina anhöriga också. Om de förstår ditt problem kanske de kan bete sig som folk också.
 
Näringsdrycker är svåra för att dom är kopplade till anorexin och som jag därför gärna undviker tills jag inte ser något val, ungefär som att jag inte vill väga mig eller räkna kalorier. Jag tar näringsdrycker ibland, annars skulle jag inte be om dom men det är inget jag gör dagligen. Vill inte leva på dom som förr när det var det enda jag levde av..

Jag vill kunna äta normalt igen, vanlig mat.
Jag förstår verkligen att det påminner om något väldigt besvärligt som du vill komma ifrån! Men det låter också väldigt förrädiskt att resonera så när du inte kan äta normalt just nu. Det kan liksom inte vara ett alternativ att låta bli om det just nu inte finnas något annat alternativ (än glass då, vilket jag också uppmuntrar till - bättre än inget! :)) För oavsett om du drivs av anorexi eller inte så kvarstår liksom att en kropp behöver näring, du kan inte komma ifrån det.
 
Jag tror att vi kanske har olika definitioner om vad som är akut. Att inte kunna äta på det det sätter som nu och må så illa är jobbigt, stressigt och stör mig ig i vardagen. Men jag längtar efter att äta.

För mig är det inte akut
Jag tror att det är väldigt farligt att själv bedöma vad som är akut eller inte. Jag har hamnat i någon form av normaliseringsprocess med mina problem och kan inte se själv att de är allvarliga. Jag får tvinga mig att lyssna på folk omkring mig och mina läkare att jag faktiskt måste se till att få hjälp.
 
Gör en bildsökning på hjärntrötthet. Någonstans där kommer du hitta en svart bild på ett ritat huvud. Där finns massor med symptom på hjärntrötthet uppskrivet. Kolla där och se hur mycket du känner igen dig i. Den bilden är himla lätt att skicka vidare till dina anhöriga också. Om de förstår ditt problem kanske de kan bete sig som folk också.
Olika sökmotorer ger olika esultat.
Jag har sökt men in e hittat någon sådan bild.
Hur har du sökt?

/tanten - troligen hjärntrött
 
Olika sökmotorer ger olika esultat.
Jag har sökt men in e hittat någon sådan bild.
Hur har du sökt?

/tanten - troligen hjärntrött
Denna?
1000006712.jpg
 
Tror det kan vara för att jag ofta ligger på magen och läser och då håller upp mig med armarna. Ska be fysioterapeuten om hjälp att lista ut vad som behöver göras.
Det har jag fått sluta med.
Om jag gör så blir min arm helt förlamad.
Räta ut armen och håll den rak i några dagar och se om det blir bättre.

Jag har så i vänster arm och lyckas hålla ordning på det med disciplin.
Typ aldrig hänga på den armbågen o.s.v.
 
Det har jag fått sluta med.
Om jag gör så blir min arm helt förlamad.
Räta ut armen och håll den rak i några dagar och se om det blir bättre.

Jag har så i vänster arm och lyckas hålla ordning på det med disciplin.
Typ aldrig hänga på den armbågen o.s.v.
Det är nog det enda rätta. Har ett armbågsskydd och försöker vara rak men fuskar ibland. Skärpning helt enkelt
 
Måste bara skriva, jag har nd som jag får av en dietist. Jag använder dom när jag behöver dom. Det lutar åt att det blir en till frukost för idag känns det helt omöjligt att äta men jag hoppas det ger sig till lunchen. Jag brukar vänta till lunchen eller eftermiddagen då fast alla bara säger att jag måste äta och inte missa måltider hela tiden, min familj, mina vänner, dom i vården och jag vet att det är av omsorg men jag har tänkt att friska människor inte behöver följa matscheman och inte äter om dom inte är hungriga och lyssnar på kroppen istället för att göra som i vården. Men jag måste verkligen bryta det som är nu så måste jag så blir det någon nd. När jag fryser ner dom blir det lättare att äta för det blir som glass
 
Måste bara skriva, jag har nd som jag får av en dietist. Jag använder dom när jag behöver dom. Det lutar åt att det blir en till frukost för idag känns det helt omöjligt att äta men jag hoppas det ger sig till lunchen. Jag brukar vänta till lunchen eller eftermiddagen då fast alla bara säger att jag måste äta och inte missa måltider hela tiden, min familj, mina vänner, dom i vården och jag vet att det är av omsorg men jag har tänkt att friska människor inte behöver följa matscheman och inte äter om dom inte är hungriga och lyssnar på kroppen istället för att göra som i vården. Men jag måste verkligen bryta det som är nu så måste jag så blir det någon nd. När jag fryser ner dom blir det lättare att äta för det blir som glass
Fast friska människor BLIR hungriga regelbundet. Det är väl det som är skillnaden? Jag tycker absolut att du ska lyssna på vården, familjen, osv och försöka hålla dig till ett matschema!
 
Måste bara skriva, jag har nd som jag får av en dietist. Jag använder dom när jag behöver dom. Det lutar åt att det blir en till frukost för idag känns det helt omöjligt att äta men jag hoppas det ger sig till lunchen. Jag brukar vänta till lunchen eller eftermiddagen då fast alla bara säger att jag måste äta och inte missa måltider hela tiden, min familj, mina vänner, dom i vården och jag vet att det är av omsorg men jag har tänkt att friska människor inte behöver följa matscheman och inte äter om dom inte är hungriga och lyssnar på kroppen istället för att göra som i vården. Men jag måste verkligen bryta det som är nu så måste jag så blir det någon nd. När jag fryser ner dom blir det lättare att äta för det blir som glass

Det är tyvärr som med alla andra mer eller mindre kroniska sjukdomar; man blir inte frisk bara för att man försöker maskera och bete sig som en frisk. Det blir mycket bättre om man försöker acceptera att man får göra saker på det sätt som man själv fungerar på.

Jag och många jag känner har inte heller regelbundna matvanor om vi går efter aptit. Skulle lätt kunna hoppa över hela dagar om jag utgick från matlust och hunger, men då kraschar både kropp och psyke av andra skäl. Har alltid varit sånhär, utan att det funnits några ätstörningar i bagaget. Det är helt enkelt en sårbarhet att ta hänsyn till och planera runt på ett sätt som inte alla människor måste göra.
 
Fast friska människor BLIR hungriga regelbundet. Det är väl det som är skillnaden? Jag tycker absolut att du ska lyssna på vården, familjen, osv och försöka hålla dig till ett matschema!
Nej.
Jag är oerhört tålig mot hunger och kan lätt glömma bort att äta om jag håller på med något intressant.
Det blir inte bra så jag äter på klockan i stället för hunger.
Det händer ibland att jag blir hungrig och det lyfter verkligen smaken på maten.

Nu så skall jag ta och äta frukost så att jag inte får huvudvärk.
 
Nej.
Jag är oerhört tålig mot hunger och kan lätt glömma bort att äta om jag håller på med något intressant.
Det blir inte bra så jag äter på klockan i stället för hunger.
Det händer ibland att jag blir hungrig och det lyfter verkligen smaken på maten.

Nu så skall jag ta och äta frukost så att jag inte får huvudvärk.
Det låter ju inte riktigt sunt.
 
Det låter ju inte riktigt sunt.
Jag är bra på att koncentrera mig.
Då försvinner allt annat.
Jag tror också att olika människor har olika stark hunger och att man störs olika mycket av sin kropps signaler.
Jag är också mycket smärt-tålig.

Det är en fördel att kunna göra färdigt en uppgift utan att behöva avbryta för mat eller att det gör ont.
Jag är övertygad om att det har en evolutionär förklaring.
 
Måste bara skriva, jag har nd som jag får av en dietist. Jag använder dom när jag behöver dom. Det lutar åt att det blir en till frukost för idag känns det helt omöjligt att äta men jag hoppas det ger sig till lunchen. Jag brukar vänta till lunchen eller eftermiddagen då fast alla bara säger att jag måste äta och inte missa måltider hela tiden, min familj, mina vänner, dom i vården och jag vet att det är av omsorg men jag har tänkt att friska människor inte behöver följa matscheman och inte äter om dom inte är hungriga och lyssnar på kroppen istället för att göra som i vården. Men jag måste verkligen bryta det som är nu så måste jag så blir det någon nd. När jag fryser ner dom blir det lättare att äta för det blir som glass
Jag anses väl som frisk och jo, självklart är det mat-scheman? Jag känner ingen ”frisk” som inte har matschema, frukost, lunch, em och kvällsmåltid. Jag har bestämda tider som kan flyta en halvtimme fram o tillbaka men inte längre. Jag har flera vänner som inte känner så mycket hunger och det har också schema.
 
Jag anses väl som frisk och jo, självklart är det mat-scheman? Jag känner ingen ”frisk” som inte har matschema, frukost, lunch, em och kvällsmåltid. Jag har bestämda tider som kan flyta en halvtimme fram o tillbaka men inte längre. Jag har flera vänner som inte känner så mycket hunger och det har också schema.
Det beror ju på vad du menar med matschema? Självklart äter jag frukost innan jag åker till jobbet, och självklart äter jag lunch under dagen när jag jobbar. Sedan är jag ju hungrig på kvällne också, så då lagar jag mat. Men jag hade varit hungrig utan ett matschema också :) !
 
Det här är ju lite sidospår men nej, jag blir inte nödvändigtvis hungrig. Precis som @Inte_Ung blir jag inte hungrig om jag har fokus på något och/eller mycket att göra (plus att jag har också en rejäl smärttröskel, det är sällan jag lyssnar på kroppen). Sedan blir det inte bättre av att jag har en ätstörning i botten också.

Jag har ett märkligt "ätschema" men med åren har jag kommit fram till att det är det här som funkar. Att det sedan på papperet kanske inte är optimalt är en annan femma.
 
Det beror ju på vad du menar med matschema? Självklart äter jag frukost innan jag åker till jobbet, och självklart äter jag lunch under dagen när jag jobbar. Sedan är jag ju hungrig på kvällne också, så då lagar jag mat. Men jag hade varit hungrig utan ett matschema också :) !

Ovanstående är absolut inte självklart för alla. Jag äter tex sällan frukost-lunch utan någon variant av "brunch" och sedan middag. Känner jag att det behövs blir det några mindre mellanmål men det är inte alltid det blir så.
 

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2
Svar
39
· Visningar
2 064
Senast: Roxy
·
Mat Vad finns det för hjälp att få som vuxen/medelålders med selektiv ätstörning. Har varit inne på 1177 där selektiv ätstörning tas upp...
2
Svar
23
· Visningar
3 233
Senast: manda
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 990
Senast: Badger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 307
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Perlino
  • Hjälmar
  • Hingststationer

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp