Larm om knivskuren häst oroar hästägare: ”En hysterisk myt”

En häst på en ridskola i Karlskrona hittades i helgen blodig i sin hage.
Nu misstänks en människa ligga bakom dådet – och på ridskolan sprids oron för att gärningsmannen ska dyka upp igen.
Men enligt veterinären Mikael Fälth är det hela en hysterisk myt – som veterinärer och journalister har spridit i åratal.
– Det finns ingen människa som kan gå fram och sticka ett föremål i slidan på en häst. Den personen är död omedelbart, säger Mikael Fälth.
 
Vet ett sto som fick avlivas efter något liknande. Ja det var en människa som gjorde det.
(Skriver inte mer eftersom det kan ge idéer till idioter).
 
En häst på en ridskola i Karlskrona hittades i helgen blodig i sin hage.
Nu misstänks en människa ligga bakom dådet – och på ridskolan sprids oron för att gärningsmannen ska dyka upp igen.
Men enligt veterinären Mikael Fälth är det hela en hysterisk myt – som veterinärer och journalister har spridit i åratal.
– Det finns ingen människa som kan gå fram och sticka ett föremål i slidan på en häst. Den personen är död omedelbart, säger Mikael Fälth.
Alltså vaddå, om det är en snäll häst kan man väl klappa sig fram till rumpan och snabbt sticka in något? Sedan hinner man nog inte gräva runt direkt.
Knappast säkert att hästen sparkar ihjäl den som gör det utan kanske flyr framåt istället? Känns mer naturligt.

Säger däremot inget om vad som hänt i fallet. Ofta pratas det ju om skärningar som visar sig vara något helt annat senare.
Att samma person skulle lyckas upprepade gånger känns för mig inte helt sannolikt däremot.
Men att kalla det helt omöjligt känns som att ta i.
 
Alltså vaddå, om det är en snäll häst kan man väl klappa sig fram till rumpan och snabbt sticka in något? Sedan hinner man nog inte gräva runt direkt.
Knappast säkert att hästen sparkar ihjäl den som gör det utan kanske flyr framåt istället? Känns mer naturligt.

Säger däremot inget om vad som hänt i fallet. Ofta pratas det ju om skärningar som visar sig vara något helt annat senare.
Att samma person skulle lyckas upprepade gånger känns för mig inte helt sannolikt däremot.
Men att kalla det helt omöjligt känns som att ta i.

Du får väl prova då -utan kniv- gå ut till en främmande häst (be om lov) klappa dig fram till rumpan och gör en hastig manöver o låtsas att du gör samma som om du skulle sticka in något så får du se.

Det är en myt och folk fattar inte att hästar som sparkas kan få invärtes skador av kraft, där muskler/vävnad kan spricka upp och se ut som ex knivskador. Eller skada sig i området där bak genom att klia sig. Det finns ju tom de som tror att förövare lägger sig på knä för att skära eller försöka skära av en sena.

Det är många av de som hittar sina hästar skadade eller döda som direkt går ut i media och bestämt hänvisar till mänskliga förövare- de har redan bestämt sig, ex den ponny som hittades död med bla ett öga borta. Jomen det var en människa. Inte ens när obduktionen sa det som var givet- ponnyn hade självdött och kråkan hade fått ett mellanmål gick det in hos ägaren.
 
Alltså vaddå, om det är en snäll häst kan man väl klappa sig fram till rumpan och snabbt sticka in något? Sedan hinner man nog inte gräva runt direkt.
Knappast säkert att hästen sparkar ihjäl den som gör det utan kanske flyr framåt istället? Känns mer naturligt.

Säger däremot inget om vad som hänt i fallet. Ofta pratas det ju om skärningar som visar sig vara något helt annat senare.
Att samma person skulle lyckas upprepade gånger känns för mig inte helt sannolikt däremot.
Men att kalla det helt omöjligt känns som att ta i.

Risken är ju ändå rätt stor att den sparkar när du gör den riktigt illa?
 
Du får väl prova då -utan kniv- gå ut till en främmande häst (be om lov) klappa dig fram till rumpan och gör en hastig manöver o låtsas att du gör samma som om du skulle sticka in något så får du se.

Det är en myt och folk fattar inte att hästar som sparkas kan få invärtes skador av kraft, där muskler/vävnad kan spricka upp och se ut som ex knivskador. Eller skada sig i området där bak genom att klia sig. Det finns ju tom de som tror att förövare lägger sig på knä för att skära eller försöka skära av en sena.

Det är många av de som hittar sina hästar skadade eller döda som direkt går ut i media och bestämt hänvisar till mänskliga förövare- de har redan bestämt sig, ex den ponny som hittades död med bla ett öga borta. Jomen det var en människa. Inte ens när obduktionen sa det som var givet- ponnyn hade självdött och kråkan hade fått ett mellanmål gick det in hos ägaren.
Tänker inte ens bemöda mig att diskutera det du skriver. Och om jag räknas till "folk" (eftersom du citerat mig) gör du en massa antaganden av vad jag fattar och inte och det är lite sådär ärligt talat.

Men vi kan enas om att vi tycker olika om huruvida det är möjligt överhuvudtaget att ta sig fram dit och inte bli ihjälsparkad.
 
Risken är ju ändå rätt stor att den sparkar när du gör den riktigt illa?
Och var säger jag att den risken inte finns alls att bli sparkad?
Jag tycker jag bara sade att det inte är helt omöjligt i teorin och att alla som gör det inte blir ihjälsparkade.

Men vi tror nog olika kanske.

Jag reagerade på att en veterinär formulerar sig så, att det alltid är en omedelbar död. Han måste då mena att hästen skulle just sparka ihjäl alltid för ingen skulle överleva. Det tror inte jag på.
 
Och var säger jag att den risken inte finns alls att bli sparkad?
Jag tycker jag bara sade att det inte är helt omöjligt i teorin och att alla som gör det inte blir ihjälsparkade.

Men vi tror nog olika kanske.

Jag reagerade på att en veterinär formulerar sig så, att det alltid är en omedelbar död. Han måste då mena att hästen skulle just sparka ihjäl alltid för ingen skulle överleva. Det tror inte jag på.

Nä, alla som gör det blir förmodligen inte ihjälsparkade men en viss andel borde ha blivit rejält skadade. Någon borde ha blivit ihjälsparkad. Jag har då aldrig läst att någon hittat en ihjälsparkad person i sin hage när de hittat sin häst skadad. Rent statistiskt borde någon ha blivit ihjälsparkad eller så illa sparkad att hen inte kunde ta sig därifrån på egen hand och blev hittad av hästägaren.
 
Men vi kan enas om att vi tycker olika om huruvida det är möjligt överhuvudtaget att ta sig fram dit och inte bli ihjälsparkad.
Men det har väl aldrig varit till diskussion? ditt inlägg lade fram din åsikt: jag citerar: Alltså vaddå, om det är en snäll häst kan man väl klappa sig fram till rumpan och snabbt sticka in något? Sedan hinner man nog inte gräva runt direkt.

Liksom inte på när samma diskussion som du nu försöker släta över till.Som @Lingon säger, någon borde bli ihjälsparkad, någon borde bli skadad, ffa när andra blir det utan att sticka in en kniv.
 
Och var säger jag att den risken inte finns alls att bli sparkad?
Jag tycker jag bara sade att det inte är helt omöjligt i teorin och att alla som gör det inte blir ihjälsparkade.

Men vi tror nog olika kanske.

Jag reagerade på att en veterinär formulerar sig så, att det alltid är en omedelbar död. Han måste då mena att hästen skulle just sparka ihjäl alltid för ingen skulle överleva. Det tror inte jag på.

Knappast säkert kan tolkas på olika vis, jag tolkade det som osannolikt. Uppenbarligen fel?
 
Ja, det är klart att det går. Men att man inte en enda gång hittat en död/skadad gärningsman i anslutning till hästen förbryllar mig.
Jag kan skicka PM med om hur det går till om du är nyfiken på riktigt? Är inte helt bekväm med att skriva det offentligt med risken för att ge fel person "inspiration".
 
Jag kan skicka PM med om hur det går till om du är nyfiken på riktigt? Är inte helt bekväm med att skriva det offentligt med risken för att ge fel person "inspiration".

Läs mitt inlägg igen. Hur du kan tolka det som att jag inte tror på länken du la in förstår jag inte. Jag är inte det minsta intresserad av hur det i din länk gått till! Snacka om att misstolka med vilje...
 
Läs mitt inlägg igen. Hur du kan tolka det som att jag inte tror på länken du la in förstår jag inte. Jag är inte det minsta intresserad av hur det i din länk gått till! Snacka om att misstolka med vilje...
Jag svarade på att du blev förbryllad, och tänkte om du inte ville vara förbryllad så kan jag upplysa dig. Jag skrev inte ett enda ord om att du inte skulle ha trott på länken, så jag förstår inte riktigt hur missförståndet blev till här?
 
Jag svarade på att du blev förbryllad, och tänkte om du inte ville vara förbryllad så kan jag upplysa dig. Jag skrev inte ett enda ord om att du inte skulle ha trott på länken, så jag förstår inte riktigt hur missförståndet blev till här?

Ok, då ska jag förklara mitt inlägg:

Jag har i många år läst artiklar om hästägare som säger att någon har tagit sig in i hagen/boxen och skurit deras häst. Men inte en enda gång har någon hästägare hittat en död/skadad gärningsman i anslutning till hästen. INTE EN ENDA GÅNG. Det tycker jag är det konstiga. Att alla har lyckats komma undan med det. Att ingen av dessa vidriga människor någonsin (vad jag hört om) har misslyckats, valt "fel" häst och blivit dödad/skadad och hittats av hästägaren i anslutning till stallet/hagen. När så många hästägare årligen skadas av hästar vid hantering. Skulle alla dessa vidriga människor som gör det här sakerna komma undan helskinnade varje gång? Jag tycker att det är konstigt att man inte en enda gång hittat en gärningsman skadad/död i närheten.

Den enda förklaringen jag kan komma på är att en andel (OBS! eftersom det verkar behövas: EN ANDEL, INTE ALLA) av alla dessa artiklar inte har en mänsklig förövare utan är olyckor som hästarna lyckats med på egen hand eller genom spark från annan häst. Så att det helt enkelt är så att det är rätt få verkliga tillfällen det rör sig om.
 
Minnet är bra men kort hos vissa...
https://www.falukuriren.se/2008-12-08/har-hade-mannen-sex-med-ponnyn-silver

Uppenbarligen så går det alldeles utmärkt att utfärda dessa dåd utan att själv bli skadad.

Jag utgick från hästar ute (artikeln) , lösa, det det var ursprunget, självklart kan man fånga, binda, sedera, repa, etc på ett helt annat sätt om det är en ponny i ett stall.
Sedan är artikeln lite missvisande , tyvärr, vad jag sett riktade alla in sig på sexet med ponnyn, om det ens var det, när det istället var mkt grov misshandel som gjorde att den fick avlivas. Om det "bara" hade varit sex så hade inget hänt och ponnyn varit i livet. Och om jag inte minns fel fast minnet är så kort så va mannen allvarligt psykiskt sjuk.
 
Ok, då ska jag förklara mitt inlägg:

Jag har i många år läst artiklar om hästägare som säger att någon har tagit sig in i hagen/boxen och skurit deras häst. Men inte en enda gång har någon hästägare hittat en död/skadad gärningsman i anslutning till hästen. INTE EN ENDA GÅNG. Det tycker jag är det konstiga. Att alla har lyckats komma undan med det. Att ingen av dessa vidriga människor någonsin (vad jag hört om) har misslyckats, valt "fel" häst och blivit dödad/skadad och hittats av hästägaren i anslutning till stallet/hagen. När så många hästägare årligen skadas av hästar vid hantering. Skulle alla dessa vidriga människor som gör det här sakerna komma undan helskinnade varje gång? Jag tycker att det är konstigt att man inte en enda gång hittat en gärningsman skadad/död i närheten.

Den enda förklaringen jag kan komma på är att en andel (OBS! eftersom det verkar behövas: EN ANDEL, INTE ALLA) av alla dessa artiklar inte har en mänsklig förövare utan är olyckor som hästarna lyckats med på egen hand eller genom spark från annan häst. Så att det helt enkelt är så att det är rätt få verkliga tillfällen det rör sig om.
Jag förstod det. Och jag har som sagt en förklaring till det.
 
När jag red på ridskola på 70-talet så var vi jätterädda för Saltligan. De gick in i sommarhagen och skar in ett S på hästens bak och hällde salt i såret! Vi pratade om detta och blev mer och mer uppjagade! Hade vi någon sett ett sådant sår - knappast. Vore det möjligt att göra - svårt att tro det …Men vi var helt övertygade och tyckte att man ( oklart vem) borde gå vakt om natten ….
Som vuxen har jag tänkt att ngn kanske sett en brännmärkt häst med en S-formad symbol och så startade sägnen om ’Saltligan’ …Vi människor har livlig fantasi, gillar att prata om otäcka saker och bli upprörda / rädda ….Mkt mer sannolikt med moderna sägner än tämligen sällsynta hästplågare och sexgalningar
 
Visst har det hänt, men det är högst ovanligt!
Däremot kan det se så ut om de fått en spark som träffat olyckligt, och just det faktum att flertalet fall sammanfaller med den tid på året då insekterna är som värst (och hästarna lättirriterade!) gör ju det märkligt...
Varför "skärs" de alltid just när bromsar och andra insekter härjar som mest??
Andra anledningar kan vara att de kliar sig och råkar skära sig på ex vis en vass kant, vass pinne eller i princip vad som helst
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp