Jag kan inte äta, ingen ätstörning utan fysiskt

Jag tänker att det är bra att äta vad man lyckas få i sig utan att få ångest över att det inte är rätt på pappret.
Det fungerar faktiskt ganska så bra bara ändå.
Att det inte stämmer med vad man borde äta är inte så mycket att hetsa upp sig för bara man får i sig tillräckligt mycket av något.
Håller med, jag är extremt begränsad när det gäller mat och äter väldigt ensidigt och inte direkt något som folk klassar som "nyttigt" men jag har alltid superfina värden och har aldrig några britser.

Huvudsaken är att man kan äta övht, sen kan man kämpa med mat som man har svårt för om man vill det pga att minska ens begränsningar men det är inte ett måste om man är okej med sina matvanor.
 
Absolut, jag har mycket mat (och vatten) som jag bara inte kan äta/dricka rent fysiskt. Det blir bara en block i huvudet. Kroppen vänder sig bara ut och in vid tanken på maten och om jag försöker tvinga i mig det så kommer det upp direkt. Det är som om kroppen har 'lärt' sig av min ätstörning (bulimi) att må illa och kräkas direkt det tar emot, även när det inte är med mening. Tyvärr så har det lett till brister, bland annat i järn och folsyra, att ligga på gränsen till hypoglykemi vilket har gjort att jag inte kunnat få viss medicinsk behandling som hade varit önskvärd samt låga nivåer av albumin. Det är bra att du tar potentiell näringsbrist på allvar, det kan drabba en oavsett kroppstyp vilket många har svårt att förstå.

Jag har också autism, vilket kanske spelar in. Jag har alltid varit 'kräsen' i mat och det har inte blivit bättre med åren. Jag träffade en kirurg angående gastric bypass nu i sommar och han skrev ett remissvar där han hänvisade till ätstörningsenheten på sjukhuset, men det är inte säkert att de återkommer innan hösten.
Vill du ha hjälp av dom? Hoppas då verkligen dom hör av sig men annars om du kan kanske det är bra om du hör av dig själv. Om du kan? Ibland får man ligga på för att få det man egentligen borde få lätt.

Just nu har jag ett dröm ”team” runt mig i öppenvården och jag aldrig fått så bra hjälp hemma förut. Så jag är tacksam, så väldigt tacksam❤️

Hoppas du också får den hjälp du behöver
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vill du ha hjälp av dom? Hoppas då verkligen dom hör av sig men annars om du kan kanske det är bra om du hör av dig själv. Om du kan? Ibland får man ligga på för att få det man egentligen borde få lätt.

Just nu har jag ett dröm ”team” runt mig i öppenvården och jag aldrig fått så bra hjälp hemma förut. Så jag är tacksam, så väldigt tacksam❤️

Hoppas du också får den hjälp du behöver

Ja, jo .. Jag tror att jag vill ha deras hjälp i alla fall – jag har efterfrågat den i några år nu och frågat om jag ska skriva egenremiss eftersom inget händer, bara för att bli avrådd. Jag skall ha telefonträff med en läkare i mitten av denna månad och då tänkte jag fråga hur remissvaret ser ut och om det ser ut att ha rört sig alls från deras sida. Förra sommaren hade de stängt fyra veckor, då behandlas inga nya remisser så jag tänker att det nog kan vara fallet nu med.

Härligt att du har ett fint team runtomkring dig! :love: :heart
 
Ja, jo .. Jag tror att jag vill ha deras hjälp i alla fall – jag har efterfrågat den i några år nu och frågat om jag ska skriva egenremiss eftersom inget händer, bara för att bli avrådd. Jag skall ha telefonträff med en läkare i mitten av denna månad och då tänkte jag fråga hur remissvaret ser ut och om det ser ut att ha rört sig alls från deras sida. Förra sommaren hade de stängt fyra veckor, då behandlas inga nya remisser så jag tänker att det nog kan vara fallet nu med.

Härligt att du har ett fint team runtomkring dig! :love: :heart
Det är så sjukt med vården inom det mesta och även ätstörningsvården. Man kan få vänta och vänta om man inte är typ döende och om man är döende får man ingen hjälp för att man är för sjuk.
 
Det är så sjukt med vården inom det mesta och även ätstörningsvården. Man kan få vänta och vänta om man inte är typ döende och om man är döende får man ingen hjälp för att man är för sjuk.

Visst är det så, när det väl kommer någon som lyssnar och är lösningsorienterad med ambition att hjälpa till långsiktigt så blir de utbytta lika fort som de dök upp. Kvar står man och får börja om från början med en ny läkare.
 
Visst är det så, när det väl kommer någon som lyssnar och är lösningsorienterad med ambition att hjälpa till långsiktigt så blir de utbytta lika fort som de dök upp. Kvar står man och får börja om från början med en ny läkare.
Men rätt människa vid rätt tillfälle och rätt hjälp gör stor skillnad så jag hoppas du får en av guldklimparna
 

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2
Svar
39
· Visningar
2 154
Senast: Roxy
·
Mat Vad finns det för hjälp att få som vuxen/medelålders med selektiv ätstörning. Har varit inne på 1177 där selektiv ätstörning tas upp...
2
Svar
23
· Visningar
3 242
Senast: manda
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 997
Senast: Badger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 313
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp