Ska rida in min första unghäst, tips?

Ananazen

Trådstartare
Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen.

Min tränare har god erfarenhet av unghästar men vad kan vara bra att komma ihåg lite så generellt? Är nyfiken av vad andra tycker och tänker.

Kom med all erfarenhet och tips ni har, typ ”detta önskar jag att jag visste” style.

Måste maxxa min kunskap ;)
 
Umgås mycket med hästen från marken, gör saker tillsammans ofta så att hästen ser fram emot att umgås med dig och så du lär dig där hur den reagerar i olika situationer. Typ gå ut och beta där gräset är saftigast och finast.

Kolla på Warwick Schillers och Tristan Tuckers videoklipp på Youtube om att bygga förtroende från marken och förstå hästens signaler. Det är jobbet du gör med hästen innan du sitter upp i sadeln som ger bra resultat, mer än att hoppa upp och chansa på att hålla sig kvar.
 
Jag tog med den på joggingrunda och tränade halter, övergångar skritt trav etc. med tydliga kommandoord.
Ryktade ofta stående på pall så den vande sig vid att ha mitt huvud över sig.
Samt pillade överallt på den. Så om den fick ett sår i skapet skulle det inte vara första gången nån pillade där.
Överlag vänja in att jag är med överallt och går att lita på.

Eftersom hästen inte begriper vad en skänkel är så är kommandoord ovärdeliga T.ex. så skedde första galopperna på kommandot gaaalopp :) Lärdes in i lina.
 
Rid ut! De flesta hästar får mycket bättre framåtbjudning, och det blir samtidigt lite miljöträning eftersom det aldrig är helt likadant ute. Jag har upplevt att hästarna har det enklare att galoppera uppför backar (när det är dags för det), än på plan mark.
Och sen så klart att ta det lugnt. Se till att den är bekväm innan ni tar nästa steg. Bra saker tar tid!
 
Var inte rädd för att backa i utbildningen om något börjar kännas motigt. Det är inget nederlag att backa (ibland ända till det mest grundläggande som start och stopp för hand) utan ett tecken på kunskap.

Lina alltid hästen innan man sitter upp. Inte för att den ska springa av sig utan för att kontrollera hur den rör sig, sitter sadeln ok, vilket humör verkar hästen vara på med mera, med mera. Ibland har jag tyckt att unghästen rör sig lite stelt eller verkar obekväm. Då har jag struntat i ridningen helt den dagen och kanske gått en promenad i stället eller lagt in en vilodag.

Att man har en plan och röd tråd i sin utbildningsplan men att man alltid anpassar den efter den unga hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 950
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 603
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 779
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 703
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp