2-åring som inte vill få in bett i munnen!

Lukissnookis

Trådstartare
Hejsan!

Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i munnen!

Jag började tidigt i våras att stoppa in ett finger i hennes mun så att hon gapade och belönande med godis. Problem i början men nu så gapar hon utan problem.

Men nu när jag ska introducera bett i hennes mun så vägrar hon öppna munnen. Jag har provat med att ha bettet löst på ena sidan för att försöka lirka in det och jag har provat på vanligt sätt med bettet i handen och med hjälp av godis försöka få in det, men icke!! Hon vägrar. 😅

Veterinären hade stora problem med att få henne tillräckligt sövd när vargtänderna togs och hon sa då ”henne kommer du att få problem med att få in ett bett på” hon var väldigt besvärad med att ha munstegen!

Hon är otroligt cool och orädd tjej i övrigt, får göra allt med henne (verkar henne lös i hagen) och hon litar på mig till 100%.
Så känner inte att det är att hon blir osäker och att det går för fort fram. Jag är lugn och metodisk i alla våra ”övningar”

Någon som har tips?!😀🤗
 

Bifogade filer

  • IMG_7148.png
    IMG_7148.png
    407,2 KB · Visningar: 76
Jag gör nog som @SkorpSmulan låter det som - dvs låter hästen själv öppna munnen och ta bettet när jag erbjuder godis eller kraftfoder. Det har fungerat på alla hittills, och om hästen tycker det är svårt att tugga med bett i munnen så kan det vara bra att börja invänjningen med bett av mjukare material, t.ex. Nova-bett.

Men jag ifrågasätter också varför en 2-åring ska vänja sig vid bett? Jag tycker det är väldigt tidigt, jag brukar inte vänja vid bett förrän en bit in i inridningen, rider alltid in bettlöst först och vänjer sedan sakta in bettet. Är det en travhäst kan jag förstå att det "behövs", men ifrågasätter starkt hela industrin med att ta fram hästar i så tidig ålder.
 
Jag gör nog som @SkorpSmulan låter det som - dvs låter hästen själv öppna munnen och ta bettet när jag erbjuder godis eller kraftfoder. Det har fungerat på alla hittills, och om hästen tycker det är svårt att tugga med bett i munnen så kan det vara bra att börja invänjningen med bett av mjukare material, t.ex. Nova-bett.

Men jag ifrågasätter också varför en 2-åring ska vänja sig vid bett? Jag tycker det är väldigt tidigt, jag brukar inte vänja vid bett förrän en bit in i inridningen, rider alltid in bettlöst först och vänjer sedan sakta in bettet. Är det en app travhäst kan jag förstå att det "behövs", men ifrågasätter starkt hela industrin med att ta fram hästar i så tidig ålder.
Jag har absolut inte bråttom med att få in ett bett i munnen på henne, men hon ska visas på 3-årstestet och då måste hon tyvärr ha bett! Hon kommer att ridas in bettlöst är min tanke. Men som sagt jag vill inte stå där i vår och inte kunna få in ett bett på henne. 🙃
Men jag ska fortsätta att ”leka” lite till med godis och pill så löser sig det säkert! 😄

Tack för alla svar. 🤗
Måste du ha bett i nuläget? 😊
Hade fortsatt med den träningen du är inne på, att öppna munnen och belöna. Vänja henne vid att man rör vid munnen och tittar inuti, men väntat med själva bettet ett tag till
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har absolut inte bråttom med att få in ett bett i munnen på henne, men hon ska visas på 3-årstestet och då måste hon tyvärr ha bett! Hon kommer att ridas in bettlöst är min tanke. Men som sagt jag vill inte stå där i vår och inte kunna få in ett bett på henne. 🙃
Men jag ska fortsätta att ”leka” lite till med godis och pill så löser sig det säkert! 😄

Tack för alla svar. 🤗
Är över halvåret kvar till 3årstestet. Sluta stressa och ta det lugnt.
 
Jag gör nog som @SkorpSmulan låter det som - dvs låter hästen själv öppna munnen och ta bettet när jag erbjuder godis eller kraftfoder. Det har fungerat på alla hittills, och om hästen tycker det är svårt att tugga med bett i munnen så kan det vara bra att börja invänjningen med bett av mjukare material, t.ex. Nova-bett.

Men jag ifrågasätter också varför en 2-åring ska vänja sig vid bett? Jag tycker det är väldigt tidigt, jag brukar inte vänja vid bett förrän en bit in i inridningen, rider alltid in bettlöst först och vänjer sedan sakta in bettet. Är det en travhäst kan jag förstå att det "behövs", men ifrågasätter starkt hela industrin med att ta fram hästar i så tidig ålder.
Vadå "ta fram hästar i tidig ålder"?
Vad menar du med det egentligen?
Att vänja hästen med sele och huvudlag med bett är en del av unghästens utbildning, och ju tidigare man börjar desto enklare är det.
Det är ett krav att använda huvudlag med bett på hästar som visas på Hästavelsförbundets premieringar från två år, så det handlar inte om inridning av unghästar som inte är mogna att bära ryttare, utan om säkerhetsfrågor, och att jobba långsamt och metodiskt med den unga hästen, alltså motsatsen till att på något sätt ha bråttom med att få en unghäst "färdig".
 
Jag har absolut inte bråttom med att få in ett bett i munnen på henne, men hon ska visas på 3-årstestet och då måste hon tyvärr ha bett! Hon kommer att ridas in bettlöst är min tanke. Men som sagt jag vill inte stå där i vår och inte kunna få in ett bett på henne. 🙃
Men jag ska fortsätta att ”leka” lite till med godis och pill så löser sig det säkert! 😄

Tack för alla svar. 🤗
Det är ju långt kvar tills 3-års testet. Fortsätt träna lugnt och positivt, du har gott om tid på dig😊
 
Vadå "ta fram hästar i tidig ålder"?
Vad menar du med det egentligen?
Jag menar precis det jag säger, jag ifrågasätter att träna 2-åringar. Och ja, jag vet att det t.ex. görs regelbundet med ffa travare och galoppörer, och där finns verkligen den "industri" som jag menar tränar, rider och tävlar med hästar från alltför ung ålder. Det är det jag menar.
Att vänja hästen med sele och huvudlag med bett är en del av unghästens utbildning, och ju tidigare man börjar desto enklare är det.
Det är ett krav att använda huvudlag med bett på hästar som visas på Hästavelsförbundets premieringar från två år, så det handlar inte om inridning av unghästar som inte är mogna att bära ryttare, utan om säkerhetsfrågor, och att jobba långsamt och metodiskt med den unga hästen, alltså motsatsen till att på något sätt ha bråttom med att få en unghäst "färdig".
Jag är helt för att jobba långsamt med den unga hästens träning, men jag är inte enig med dig om att det är bättre ju tidigare man börjar. Jag anser att hästen bör få vara unghäst i åtminstone tre år innan den börjar tränas "på riktigt" (utöver hanteringsträning, typ gå i grimma, stå uppbunden, lyfta hovar...). Under de (ganska många) år som jag hållit på med hästar så tycker jag mig ha sett en trend att man börjar träna unga hästar tidigare och tidigare, och jag är inte alldeles övertygad om att det är bra.
 
Jag menar precis det jag säger, jag ifrågasätter att träna 2-åringar. Och ja, jag vet att det t.ex. görs regelbundet med ffa travare och galoppörer, och där finns verkligen den "industri" som jag menar tränar, rider och tävlar med hästar från alltför ung ålder. Det är det jag menar.

Jag är helt för att jobba långsamt med den unga hästens träning, men jag är inte enig med dig om att det är bättre ju tidigare man börjar. Jag anser att hästen bör få vara unghäst i åtminstone tre år innan den börjar tränas "på riktigt" (utöver hanteringsträning, typ gå i grimma, stå uppbunden, lyfta hovar...). Under de (ganska många) år som jag hållit på med hästar så tycker jag mig ha sett en trend att man börjar träna unga hästar tidigare och tidigare, och jag är inte alldeles övertygad om att det är bra.
Jag som är småskalig uppfödare av hästar, som jag själv tränar och kör in, ser det som att du förmänskligar hästar, och huvudsakligen har insyn i "ridhästvärlden".

I de raser som ses som brukshästar, så börjar man "träningen" redan med det unga fölet. Fölet går nämligen med sin mamma i körningen. Man fortsätter med hanteringsträning efter fölets förmåga när det blir ca 6 månader, för att långsamt introducera sele och huvudlag någonstans i 9-10 månaders ålder, och börja tömköra på brukshästvis. Inkörning med släpande redskap sker i ca 2 års-åldern, och med vagnar med hjul vid ca tre år. Hästarna växer långsamt som kallblod brukar och ska ej ridas på före drygt fyra års ålder. Inga nya moment ska påbörjas, innan tidigare moment är ordentligt befästa.

Allt handlar om att låta den unga hästen i sin egen takt växa in i uppgiften. Unga hästar är väldigt positiva och lättlärda, och det är bara tokigt att inte utnyttja den unga hästens förmåga att suga upp kunskap.

Så här har man jobbat med hästarna i hundratals år, det gjordes också med remonter under kavalleritiden, men kunskapen har tyvärr successivt glömts bort under andra halvan av 1900-talet

Den konsekventa hanteringen med stort säkerhetstänk runt all hantering, är till för att skapa lugna, trygga hästar utan hets.

Att plocka ut en häst ur hagen som tre-åring, gör allt mycket svårare och osäkrare, och är enligt mig ett totalt feltänk.

Och blanda för guds skull inte ihop frågan om när hästens kropp är tillräckligt färdigvuxen för att bära en ryttare, med frågan om när man börjar utbilda alls. Det är två olika frågor.

Det vore en välgärning om de flesta "halvblod" och "ridponnier" fick en konsekvent hantering och tidig utbildning, anpassad för åldern. Det skulle bli fler hästar där utbildning och hantering skulle bidra till att skapa grundtrygga hästar.

"Snabbinridning" och överhuvudtaget ha bråttom när man jobbar med hästutbildning är riskabelt både för människa och häst.
 
Jag menar precis det jag säger, jag ifrågasätter att träna 2-åringar. Och ja, jag vet att det t.ex. görs regelbundet med ffa travare och galoppörer, och där finns verkligen den "industri" som jag menar tränar, rider och tävlar med hästar från alltför ung ålder. Det är det jag menar.

Jag är helt för att jobba långsamt med den unga hästens träning, men jag är inte enig med dig om att det är bättre ju tidigare man börjar. Jag anser att hästen bör få vara unghäst i åtminstone tre år innan den börjar tränas "på riktigt" (utöver hanteringsträning, typ gå i grimma, stå uppbunden, lyfta hovar...). Under de (ganska många) år som jag hållit på med hästar så tycker jag mig ha sett en trend att man börjar träna unga hästar tidigare och tidigare, och jag är inte alldeles övertygad om att det är bra.
Men vem säger att ts tränar sin tvååring? Hon vill vänja den vid bett, det är ju ingen belastande träning direkt.
 
Jag menar precis det jag säger, jag ifrågasätter att träna 2-åringar. Och ja, jag vet att det t.ex. görs regelbundet med ffa travare och galoppörer, och där finns verkligen den "industri" som jag menar tränar, rider och tävlar med hästar från alltför ung ålder. Det är det jag menar.

Jag är helt för att jobba långsamt med den unga hästens träning, men jag är inte enig med dig om att det är bättre ju tidigare man börjar. Jag anser att hästen bör få vara unghäst i åtminstone tre år innan den börjar tränas "på riktigt" (utöver hanteringsträning, typ gå i grimma, stå uppbunden, lyfta hovar...). Under de (ganska många) år som jag hållit på med hästar så tycker jag mig ha sett en trend att man börjar träna unga hästar tidigare och tidigare, och jag är inte alldeles övertygad om att det är bra.
Min ena vandes att ledas av mitt ex medan jag gick bakom henne med ett par tömmar i grimman när hon var ett. Jag kunde även lasta henne själv innan hon var två. Året hon var två blev hon inkörd med lätt vagn. Hon reds in och visades som treåring. Hon har inte tagit det minsta skada utan är lätthanterad och går fint att lasta även om det går några år mellan gångerna. Aldrig tävlats men jag anser att man har allt att vinna på att köra in en unghäst innan den rids in och hon har alltid hanterats konsekvent av mig och är en mycket trevlig och lätthanterlig häst även nu när hon är 21. Hon litar på mig och jag på henne, jag vet att hon har full koll på var jag är även om hon blir skrämd när jag leder.

När vi varit på seminstation och tömkörningskurser har hon uppfört sig mycket bättre som treåring än vad många hästar över 10 år gjort, just eftersom jag tagit det lugnt och hon varit van från unga år att hanteras utan att överhanteras. Jag ser betydligt fler risker med att låta en häst vara mer eller mindre dåligt miljötränad tills den är tre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 248
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 799
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 256
Senast: Kristall10
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 950
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp