Socialdemokraterna vill stoppa vinstintresset i veterinärbranschen

Socialdemokraterna anser att vinstintresset i veterinärbranschen måste stoppas för att få bukt med de skenande kostnaderna inom veterinärvården. Anna-Caren Sätherberg (S), tidigare landsbygdsminister, menar att det behövs mer ordning och reda på veterinärmarknaden.
 
Socialdemokraterna anser att vinstintresset i veterinärbranschen måste stoppas för att få bukt med de skenande kostnaderna inom veterinärvården. Anna-Caren Sätherberg (S), tidigare landsbygdsminister, menar att det behövs mer ordning och reda på veterinärmarknaden.
Jag ser fram emot samma reglering av andra privata marknader som elektriker, rörmokare, bilverkstäder osv - eller inte...
Kedjorna har absolut inneburit en prisökning som inte är sund, men reglering av de små privata som finns kvar skulle nog döda dem är jag rädd.

Välj som djurägare vart du går, och överväg även vilken vårdnivå du väljer till ditt djur. Jag är inte alls säker att den mest avancerade vården alltid innebär bäst för djuret - i vissa fall är det väldigt tydligt tvärt om.
 
Välj som djurägare vart du går, och överväg även vilken vårdnivå du väljer till ditt djur. Jag är inte alls säker att den mest avancerade vården alltid innebär bäst för djuret - i vissa fall är det väldigt tydligt tvärt om.
Vet folk som valt att åka utomlands när djur behöver veterinärvård. Så länge det inte är jätteakut så fungerar det ju med lång resväg (här ca 8h till Tyskland).
 
Det blev senare Statens pris- och kartellnämnd, som bytte namn till Statens pris- och konkurrensnämnd och som sedan blev nuvarande Konkurrensverket. Så i egentlig mening finns Statens priskontrollnämnd fsktisktkvar, bara i annan organisation och under annat namn.
Uppdraget har ju förändrats under tiden. Nu skulle det vara rätt konstigt om staten la sig i hur mycket en ny Saab får kosta.
 
Jag ser fram emot samma reglering av andra privata marknader som elektriker, rörmokare, bilverkstäder osv - eller inte...
Kedjorna har absolut inneburit en prisökning som inte är sund, men reglering av de små privata som finns kvar skulle nog döda dem är jag rädd.

Välj som djurägare vart du går, och överväg även vilken vårdnivå du väljer till ditt djur. Jag är inte alls säker att den mest avancerade vården alltid innebär bäst för djuret - i vissa fall är det väldigt tydligt tvärt om.
Det är ju nästan som att "den fria marknaden" inte lyckas reglera sig själv, och det är ett systemproblem som inte går att lösa med lite valfläsk....
 
Jag ser fram emot samma reglering av andra privata marknader som elektriker, rörmokare, bilverkstäder osv - eller inte...
Bostadsmarknaden är ju reglerad vad gäller hyror.
Så vi har redan reglering av marknaden.

Jag kan tycka att reglering av livsnödvändiga saker typ mat, bostäder och sjukvård kan vara berättigat.
Men Djursjukvård?
För privata hobbydjur?
Vad mer skall var reglera då?
 
Bostadsmarknaden är ju reglerad vad gäller hyror.
Så vi har redan reglering av marknaden.

Jag kan tycka att reglering av livsnödvändiga saker typ mat, bostäder och sjukvård kan vara berättigat.
Men Djursjukvård?
För privata hobbydjur?
Vad mer skall var reglera då?
Det var momsbefriad vård förr. För vem? För djuren kanske?
 
Bostadsmarknaden är ju reglerad vad gäller hyror.
Så vi har redan reglering av marknaden.

Jag kan tycka att reglering av livsnödvändiga saker typ mat, bostäder och sjukvård kan vara berättigat.
Men Djursjukvård?
För privata hobbydjur?
Vad mer skall var reglera då?
Jag tycker att eftersom det gäller vård till levande, kännande varelser så är det rimligt att reglera priserna. När priserna blir för höga så är det i slutändan djuren som blir lidande, och det är inte okej.
 
Jag tycker att eftersom det gäller vård till levande, kännande varelser så är det rimligt att reglera priserna. När priserna blir för höga så är det i slutändan djuren som blir lidande, och det är inte okej.
De blir nog ännu mer lidande om det inte finns några veterinärer att få tag på alls.
En reglering gör ju inte yrket mer attraktivt direkt.
Hur tänker du att det skall lösas?
 
Jag tycker att eftersom det gäller vård till levande, kännande varelser så är det rimligt att reglera priserna. När priserna blir för höga så är det i slutändan djuren som blir lidande, och det är inte okej.
Något som kanske skulle regleras här är avlivning på jourtid. Har någon ont om pengar och djuret är akut sjukt kanske det skulle vara värt att åtminstone kunna ha en möjlighet att avsluta lidandet. I övrigt håller jag med de som anser att vi än så länge ska vara försiktiga att rodda i veterinär priser. Det finns risk att det skapar en kedjereaktion vi inte vill ha.
 
Något som kanske skulle regleras här är avlivning på jourtid. Har någon ont om pengar och djuret är akut sjukt kanske det skulle vara värt att åtminstone kunna ha en möjlighet att avsluta lidandet. I övrigt håller jag med de som anser att vi än så länge ska vara försiktiga att rodda i veterinär priser. Det finns risk att det skapar en kedjereaktion vi inte vill ha.
Det är faktiskt helt rimligt att man reglerar avlivning, och kanske inte bara på jourtid? Att avliva häst på ultuna kostade för 5 år sedan 12 000 kr om jag inte minns fel. Och det lär ju inte vara billigare nu. Veterinärerna har själva sagt att det är ett problem, folk betalar behandlingar tills de inte har råd längre, och vill då avsluta - och får reda på priset för avlivning, och har inte råd med det heller.

Även med bult är dyrt, 6000 när jag gjorde det förra månaden. Planerat, inte jour osv osv. Lever man på gränsen så är det klart att det är en sån summa som svider rejält.
 
Bostadsmarknaden är ju reglerad vad gäller hyror.
Så vi har redan reglering av marknaden.

Jag kan tycka att reglering av livsnödvändiga saker typ mat, bostäder och sjukvård kan vara berättigat.
Men Djursjukvård?
För privata hobbydjur?
Vad mer skall var reglera då?
Tyvärr så slår de "höga veterinärkostnaderna" även på lantbrukets djur på ett ganska elakt sätt.

Både veterinärbristen och läkemedelskostnaderna följer på ett otrevligt sätt de stigande kostnaderna och "monopoliseringen" i stora företag som egentligen främst vänder sig mot "sällskapsdjur".

Så det finns fog för att göra något åt det hela.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 913
Senast: MML
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 762
Senast: geting
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill inte det här. Varför fick jag en glimt av ett annat liv när det bara var just en glimt som gav ett hopp som åter grusades? Jag...
Svar
16
· Visningar
1 477
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp