Socialdemokraterna vill stoppa vinstintresset i veterinärbranschen

Socialdemokraterna anser att vinstintresset i veterinärbranschen måste stoppas för att få bukt med de skenande kostnaderna inom veterinärvården. Anna-Caren Sätherberg (S), tidigare landsbygdsminister, menar att det behövs mer ordning och reda på veterinärmarknaden.
 
Jag håller med men tycker också det är skitsvårt för jag håller också med att det är orimligt att man som frivillig djurägare ska ha dom subventionerade. Men husdjur har alltid varit en del av mänskliga samhällen och det kommer ju aldrig att förändras. Så då, för djurens bästa, kanske samhället måste ställa upp ändå. Det blir väldigt paradoxalt för mig.
Ja, det är ju lite dubbelt. Samtidigt gör djur mycket för människans välmående och hälsa, samt kan vara en viktig del av möjligheten att kunna verka och leva på landsbygden. Rent djurskyddsmässigt är det djurägarens ansvar att se till att djuret får vård/avlivas - men det är djuren som drabbas när ägaren inte klarar av att ta det ansvaret.

Dvs viss subventionering av djurskyddsuppehållande vård tycker jag är helt ok. Skulle alla åtgärder bära sig själva ekonomiskt skulle vård på jourtid i glesbygd bli så dyrt att ingen hade råd att utnyttja den.
 
Nu är jag inte helt hundra men när det gäller ex. Skolor så är det väl tal om att vinster just ska investeras tillbaka in i företaget och inte rinna ut till diverse offshore-konton.
Jag vet inte hur det ser ut med de andra men Evidensia har bara återinvesterat vinsten i företaget (jag har dock inte granskat det själv men det finns ju offentligt att ta del av). Vilket lett till exempelvis större utbud, bättre arbetsmiljö- och arbetsvillkor för de anställda, mer avancerad vård för dom som behöver och vill.

Men en del prisökningar tycker jag (och många av mina kollegor) också är omotiverade och fel.
 
Det är väl inte avlivningskostnaden egentligen som är det stora problemet?
De fall som tagits upp och diskuterats i media har ju framförallt handlat om att djurägare tyckt att vården av deras akut, allvarligt sjuka djur blivit dyr och att många inte har råd att bekosta just den vården. En katt med en komplicerad benfraktur har ju varit ett av fallen till exempel.
Många försäkringsbolag betalar dessutom ut viss ersättning för avlivning.

Att bekosta avlivning är sällan problemet upplever jag, utan det är att bekosta vården där en del har problem framförallt om deras djur är oförsäkrade eller väldigt lågt försäkrade.
 
Djurskydd och akut avlivning av djur är ju redan suventionerat. DV får bidrag för att upprätthålla jour i nästan hela sverige (det finns undantag) så om folk nöjde sig med djurskyddsnivå på vården så finns det redan.

Dv går med allt annat än vinst, och subventionerar även vård av produktionsdjur med veterinärernas löner delvis.

Men inte vill folk avliva sina djur för åkommor som kan behandlas, inte jag heller om det inte behövs, i allmänhet. Och avancerad vård kostar oavsett om det är djur eller människor.

Dygnetruntvård kostar massor att erbjuda, annars hade det ploppat upp nattöppna kliniker överallt.
 
Djurskydd och akut avlivning av djur är ju redan suventionerat. DV får bidrag för att upprätthålla jour i nästan hela sverige (det finns undantag) så om folk nöjde sig med djurskyddsnivå på vården så finns det redan.

Dv går med allt annat än vinst, och subventionerar även vård av produktionsdjur med veterinärernas löner delvis.

Men inte vill folk avliva sina djur för åkommor som kan behandlas, inte jag heller om det inte behövs, i allmänhet. Och avancerad vård kostar oavsett om det är djur eller människor.

Dygnetruntvård kostar massor att erbjuda, annars hade det ploppat upp nattöppna kliniker överallt.
Frågan är vad det blir för liv efter och under det som går att behandla.

Ja, jag har avlivat trots skada/sjukdom som gick/går att behandla (hund och häst).
 
Frågan är vad det blir för liv efter och under det som går att behandla.

Ja, jag har avlivat trots skada/sjukdom som gick/går att behandla (hund och häst).
Absolut, och det ska man ju ha med sig i tanken oavsett pris.
Men jag syftade kanske främst på sånt som har bra prognos men evt kräver dyrare/avancerad vård.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 913
Senast: MML
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 762
Senast: geting
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill inte det här. Varför fick jag en glimt av ett annat liv när det bara var just en glimt som gav ett hopp som åter grusades? Jag...
Svar
16
· Visningar
1 477
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp