Livets föränderlighet

Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att det kan vara utmanande för en del. För mig är det snarare tvärt om, att de där tvära kasten och snabba vändningarna ger liksom en extra glöd. Sedan finns det naturligtvis saker som alltid är svåra/tråkiga/sorgliga/jobbiga etc. Sådant får inte heller jag någon extra glöd av!

Men så som mitt liv förändrats, och kommer att förändras, det ser jag absolut som en nystart och som något positivt. Jag ska försöka att få det någorlunda kortfattat.

Jag har en dotter med långvarig psykisk ohälsa och flera allvarliga sjukdomar. Även om hon nu bor på HVB, så har det naturligtvis varit ett långt kämpande även för mig, och för hennes pappa. Jag är en så kallad "prestationsprinsessa" som tagit mig genom livet genom att göra "mer" och göra "bättre". Så gjorde jag även nu, tills det slutade i en fullständig kollaps. Jag har sedan dess arbetat hårt med att förändra hur jag tänker och hur jag ser på mig själv, mina prioriteringar, mina egna krav på mig själv o. s. v. Jag har också fått arbeta rätt omfattande med att acceptera hur sjuk jag faktiskt har varit, och att låta vägen tillbaka ta tid.

Under våren började vi, av flera anledningar, att lite löst fundera på att flytta. Vi tänkte oss då att det låg längre fram i tiden, kanske till nästa sommar eller så. På något vis blev vi dock allt mer engagerade, och såg allt fler fördelar med att börja se oss omkring efter ett hus redan nu. Det kan ju, som väl de flesta känner till, ta lång tid att både hitta rätt hus, och få sitt nuvarande hus sålt. Det var i alla fall vad vi trodde!

Det visade sig dock att "vår" mäklare hade en intresserad köpare till vårt hus redan innan det officiellt kommut ut på marknaden. I samma veva fick vi reda på att en fastighet som lät helt perfekt för våra behov, nog skulle bli aktuell för försäljning snart. Allting föll på plats så smidigt och snabbt att det kändes för bra för att vara sant. Men, ännu har ingen katastrof dykt upp som satt käppar i hjulet för oss. Det verkar faktiskt vara alldeles som det ska, att vi snart kan flytta in på vår gård!

I samband med det blev det ett naturligt tillfälle för mig att faktiskt bestämma mig från att lämna det yrkesliv jag haft i stort sett hela mitt vuxna liv. Jag kommer att byta bana helt, till något helt annat och som jag nog inte alls hade kunnat föreställa mig för så lite som ett år sedan. Nu är jag dock övertygad om att det kommer att bli jättebra!

Vår familj har "alltid" varit aktiva inom kyrkan. Jag hade, innan min utmattning, många ideella uppdrag och var ofta mer eller mindre "spindeln i nätet". Av olika anledningar har vi valt att lämna vår tidigare församling, vilket har varit väldigt tudelat. Å ena sidan är det ett beslut som känns hundra procent rätt i hjärtat. Å andra sidan innebär det att lämna ett sammanhang som i så många år stått för någon slags grundläggande trygghet och tillhörighet. De flesta av mina vänner, i vuxen ålder, har jag fått via kyrkan. Att lämna kyrkan har inte "bara" inneburit att lämna just kyrkan, utan också så mycket socialt, så mycket av "mitt sammanhang".

Nu, i och med flytten, öppnas nya dörrar även på det området. Vem vet, det kanske finns en kyrka för oss som känns "som att komma hem"? Eller kanske hittar vi ett nytt sätt att leva i vår tro, utan en församling? Det är spännande att inte veta vad som kommer att hända! Och det har även varit väldigt intressant och lärorikt att me eller mindre tvingas titta inåt, att hitta tron inuti mig själv, i stället för att endast lyssna på någon annans ord.

Och så gården i sig, vilken dröm! Ett hus till oss, och en egen "lillstuga" till dottern, där hon kan bo och så småningom klara sig själv. En trygg plats för henne att bli vuxen på, i sitt eget tempo och så länge som hon behöver det. Det känns helt fantastiskt att kunna erbjuda henne det!

Något stall finns i nuläget inte, men diverse byggnader som kan vara lämpliga för stall. Vi lutar åt att, i alla fall i ett första skede, göra om en stor carport/maskinhall till ligghall och/eller uteboxar. Rent krasst så kan vi nog få i ordning så pass att vi kan ha hästar hemma på gården redan under hösten, men jag vet inte om vi kommer att ha så bråttom. Hur som helst så är det en barndomsdröm för mig som äntligen går i uppfyllelse, att kunna ha min egen häst hemma,på min egen gård! När jag tänker på det blir jag så där pirrigt glad i magen, som när man var liten och det var ens födelsedag eller julafton. Det är så underbart att kunna känna så!

Min egen lilla dröm, som mannen ännu inte är invigd i, är att skaffa en till hund. Vi har två små (en papillon och en blandras) i nuläget, och dottern har en stor (retriever). Mannen och jag har alltid ansett att stora hundar innebär mer jobb, mer stök, är svårare att ha med sig o. s. v. Dotterns lilla raring bodde dock hemma första tiden som valp, och charmade mig fullständigt! Tack vare honom har jag också kommit i kontakt med andra retrieverägare, uppfödare o. s. v, och fått upp ögonen för allt kul man kan göra med den typen av hund. Och, handen på hjärtat, trots sina 30+ kg är han mycket mer lättsam och trevlig att ha med sig på alla möjliga ställen, än vad våra två "småhundar" är! Nu låter jag i bland mig själv drömma om en egen retriever, som jag kan träna hund med.

Allt det här, är så oväntat hur jag trodde att mitt liv skulle se ut nu. Om någon hade sagt åt mig, även för bara något år sedan, att jag skulle vara på väg att flytta till en blivande hästgård, lämna orten vi bor i och kyrkan vi tillhör, byta yrkesbana, ha en egen ponny för min egen skull, och dessutom drömma om en retriever, hade jag tyckt att personen var helt tokig! Nu sitter jag ändå här, och jag måste säga att jag älskar hur livet kan "bara bli" i bland! Jag tror verkligen helhjärtat att det här är vår vändpunkt. Det är nu pusselbitarna faller på plats och livet blir "som det ska"!
 

Om vårdcentralen anser att du borde prata med någon på psykiatrin så är det precis ditt du ska. Tänk inte så mycket på hur du "borde" må för att få hjälp, det är inget du behöver avgöra eller fundera över. Du tar inte någon annans plats eller belastar sjukvården i onödan, du har lika mycket rätt till stöd som andra.

Ta hand om dig, jag håller tummarna för att du får precis den hjälp du behöver ❤️

Tack. Jag känner väl inte direkt att jag "tar någons plats" eller att jag belastar sjukvården "i onödan" på så sätt. Det är nog mest att jag känner att det är ett resursslöseri att "dra igång" så här som det visst blev i dag (även om jag samtidigt kan förstå varför det blev så).

Samtidigt får jag väl se det som att jag har tur, när vården faktiskt fungerar som den ska och man får snabb hjälp! Det är ju tyvärr ingen självklarhet, som det ser ut i dag.
 
Tack. Jag känner väl inte direkt att jag "tar någons plats" eller att jag belastar sjukvården "i onödan" på så sätt. Det är nog mest att jag känner att det är ett resursslöseri att "dra igång" så här som det visst blev i dag (även om jag samtidigt kan förstå varför det blev så).

Samtidigt får jag väl se det som att jag har tur, när vården faktiskt fungerar som den ska och man får snabb hjälp! Det är ju tyvärr ingen självklarhet, som det ser ut i dag.

Menar du resursslöseri för vården, dig själv eller din familj? Oavsett så tycker jag att det är jättebra att din familj reagerar och att vården också gör det när du sökt hjälp.
 
Menar du resursslöseri för vården, dig själv eller din familj? Oavsett så tycker jag att det är jättebra att din familj reagerar och att vården också gör det när du sökt hjälp.

Tja, egentligen för de flesta, förutom just mig själv eftersom jag inte direkt ser att jag har några resurser alls för tillfället (och således alltså inget att "slösa") :o Jag känner mig så vansinnigt meningslös, på något sätt. Vilket jag samtidigt vet är en helknasig tanke, jag är ju en massa saker även om jag just nu inte är i vare sig fysiskt eller psykiskt skick för att göra göra göra.

Jag tycker dock att det är bra att vården reagerar, och även om jag tycker att mannen slösade bort sin dag så är jag väl ändå på sätt och vis tacksam för att han gjorde det.
 
Tja, egentligen för de flesta, förutom just mig själv eftersom jag inte direkt ser att jag har några resurser alls för tillfället (och således alltså inget att "slösa") :o Jag känner mig så vansinnigt meningslös, på något sätt. Vilket jag samtidigt vet är en helknasig tanke, jag är ju en massa saker även om jag just nu inte är i vare sig fysiskt eller psykiskt skick för att göra göra göra.

Jag tycker dock att det är bra att vården reagerar, och även om jag tycker att mannen slösade bort sin dag så är jag väl ändå på sätt och vis tacksam för att han gjorde det.
Om du länge/alltid varit göra göra göra, så är det ju inte konstigt att det kan ta tid innan det känns meningsfullt att vara? Att hitta värdet i att vara? Att du inte behöver prestera för att - duga? Eller att hitta vem du är bakom göra göra göra?
 
Tja, egentligen för de flesta, förutom just mig själv eftersom jag inte direkt ser att jag har några resurser alls för tillfället (och således alltså inget att "slösa") :o Jag känner mig så vansinnigt meningslös, på något sätt. Vilket jag samtidigt vet är en helknasig tanke, jag är ju en massa saker även om jag just nu inte är i vare sig fysiskt eller psykiskt skick för att göra göra göra.

Jag tycker dock att det är bra att vården reagerar, och även om jag tycker att mannen slösade bort sin dag så är jag väl ändå på sätt och vis tacksam för att han gjorde det.

Jag tycker absolut inte att det handlar om resursslöseri, resurserna har lagts där de behövs just nu. Det låter som att din man såg att du behövde honom och gjorde det han kände var rätt. Det är väl knappast att slösa med sin tid?

Jag är inne på samma spår som @gammalek och undrar också om det kan vara så att du behöver lära dig att du har ett värde och en mening helt frånsett yttre faktorer, som tex prestationer? Det är en sak att intellektuellt förstå det men så otroligt mycket svårare att verkligen känna att man duger och är viktig bara genom att existera.
 
Om du länge/alltid varit göra göra göra, så är det ju inte konstigt att det kan ta tid innan det känns meningsfullt att vara? Att hitta värdet i att vara? Att du inte behöver prestera för att - duga? Eller att hitta vem du är bakom göra göra göra?

Jag tycker absolut inte att det handlar om resursslöseri, resurserna har lagts där de behövs just nu. Det låter som att din man såg att du behövde honom och gjorde det han kände var rätt. Det är väl knappast att slösa med sin tid?

Jag är inne på samma spår som @gammalek och undrar också om det kan vara så att du behöver lära dig att du har ett värde och en mening helt frånsett yttre faktorer, som tex prestationer? Det är en sak att intellektuellt förstå det men så otroligt mycket svårare att verkligen känna att man duger och är viktig bara genom att existera.

Jag tror absolut att det ligger en hel del i vad ni skriver! Jag tycker (tror?) att jag kommit väldigt långt i det arbetet under min sjukskrivning, och att jag i grunden faktiskt har en mycket bättre syn på mig själv, och en helt annan acceptans för att jag inte alltid behöver göra för att duga och ha ett värde.

Men - när jag först skadade axeln och därmed blev väldigt begränsad i vad jag kan göra, ner på nivån att jag inte klarar att sköta om vare sig häst eller hem eller flytt, och sedan kom i närkontakt med de här erfarenheterna från tidigare i livet, så tror jag att det gav en väldig skjuts åt känslorna av att inte duga/ha ett värde.

Det är inte så att jag gått i drygt 20 år och medvetet tänkt att jag inte har ett fullt människovärde - men jag tror att den känslan ändå har funnits där, på ett sätt som jag delvis förstod när jag tog upp det med min tidigare samtalskontakt, men helt har jag nog inte förstått det förrän nu den här senaste veckan. Att jag faktiskt, från en av mina då närmsta vänner, blev fråntagen känslan av att jag är fullt tillräckligt och duglig och värdefull, precis så som jag är. Det var då det på något sätt lades en grund till att jag behöver göra, prestera, erbjuda och fixa för att verkligen duga och vara värdefull.

Sedan har det där grundläggande människovärdet naturligtvis fått sina törnar, eftersom det är en del av livet. För mig har det varit flera stora smällar, som till exempel gjort att jag verkligen ifrågasatt mitt varande och dugande som mamma, som syster och som medmänniska. Lösningen på det har ju alltid, för mig, varit göra, göra, göra. Tills jag gick in i väggen fullständigt.

Och så nu, när jag tyckte mig ha hittat en skaplig balans och är på väg ut i arbetslivet igen, livet ordnar upp sig med flytt till gård, snart kan dottern flytta hem o. s. v. - då går jag och skadar axeln och blir plötsligt alldeles oduglig igen! Och så den mördade flickan i Landskrona, där jag ser flera likheter mellan den flickans familj och vår familj. Längtan och förväntan efter att snart få hem sitt barn, och rädslan i att förlora det barnet under så fruktansvärda omständigheter.

Alltihop staplades ovanpå varandra, och kombinerat med sömnbrist, värme, stress o. s. v. blev det helt enkelt inte så lyckat.

Vad jag har lärt mig av det här, om jag nu ska försöka se någon lärdom redan i dag, är väl att försöka se tidigare när jag behöver dra i handbromsen. Att sluta göra så förbaskat mycket, i synnerhet när jag börjar öka farten alldeles för hastigt!

Tänk om det var lika lätt och självklart att vara omtänksam, förstående och förlåtande mot sig själv, som mot andra?
 
I dag kommer dottern hem igen :love: Jag kommer att vara en sådan där pinsam och jobbigt kramig mamma, känner jag. Och jag ska inte göra hela dagen. I stället ska jag vara. Vara närvarande i stunden, vara mamma, vara tillräcklig bara genom att vara mig själv.

Och - faktiskt - att vara just "bara" mig själv, att inte göra, och att se till att lyssna till mig själv, är kanske det viktigaste jag kan göra även för dottern?
 
Nu har ungdomarna åkt igen, och det är så där väldigt tyst och tomt i huset som det blir när det märks hur mycket någon saknas.

Vi hade i alla fall en mysig eftermiddag och kväll :heart Jag är så stolt över dottern och alla fantastiska framsteg hon gör, på så många områden! Och jag önskar så att mina erfarenheter kan ge om så bara en gnutta hopp, till någon annan mamma som kämpar och hoppas just nu. Det blir bättre. Även när det ser nästan omöjligt ut, så finns det vägar framåt i relationen. För några år sedan hade jag aldrig kunnat föreställa mig att jag och min dotter skulle ha en så fin, öppen och stark relation som vi har nu! När dottern var 15 hade vi långa perioder då all kommunikation oss emellan gick via mannen eller via personal där dottern bodde då, eftersom hon inte alls ville prata med mig. Och nu i dag fick jag kanske den finaste kommentaren jag kunnat få, när hon sa "Mamma, jag har tänkt på en sak. Om vi var lika gamla, tror inte du att vi skulle vara bästa kompisar då?" :love:

Och så har hon naturligtvis snappat upp en del om den mördade flickan. Att både flickan som blev mördad, och de två misstänkta flickorna, bodde på samma SiS-hem. Det blev en trigger för min dotter, som utsattes för fruktansvärt grova saker på ett tidigare boende. Även om det var tufft, så tror jag att det var bra för oss båda att kunna prata lite om det som hände. Både för att hon fick en möjlighet att berätta för mig, och jag fick en chans att be om ursäkt för att jag inte kunde finnas där för henne då. Och så kunde vi dela lite tankar och erfarenheter, på ett mer jämlikt och vuxet sätt. Det är en av de allra mest fantastiska sakerna med att vara förälder, tycker jag!

Jag är naturligtvis helt slut, även om jag tränat på att göra ingenting nästan hela dagen. Det kanske behöver få vara så, just nu. Nästa helg ska vi åka på vår lilla mini-semester, och därefter är det dags att ta tag i flytten på allvar. Det innebär alltså att jag bör prioritera att vila så mycket det bara går, den här kommande veckan. Och att faktiskt ta mig själv, och mina behov, på allvar.
 
För några dagar sedan hade dottern sett en annons på en jättefin ponny, som verkade ha allt vi sökte. Rätt ras, storlek, kön, något år äldre än önskemålet men det gör absolut ingenting. Den lät väldigt fin i temperamentet, och lät som just en sådan ponny vi vill ha!

Tyvärr (och naturligtvis) finns den i England, och just nu behöver jag prioritera lite annorlunda och kan helt enkelt inte vara spekulant på en häst i ett annat land. Efter resa, flytt, och start på nytt jobb - absolut! Då hoppas jag verkligen att mitt mående stabiliserat sig och orken "kommit ikapp" en aning, så att vi på allvar kan börja titta på ponnyer även i t. ex. England. Men just nu fungerar det tyvärr inte, hur gärna jag än skulle önska att det gjorde det.

Och så åker dotterns sommarponny hem i dag. Även om våra planer på gemensamma ridturer inte gick som vi tänkt, eftersom jag skadade mig, så är jag så oerhört tacksam för ridskolans förtroende och vilja att låta dottern ta hand om ponnyn i sommar! Den utveckling hon gjort under den här månaden är helt otrolig. Jag får både gåshud, rysningar och tårar i ögonen när jag tänker på hur enormt mycket den fantastiska lilla ponnyn hjälpt dottern med! :heart Och givetvis känns det skönt att få se en bekräftelse i att vi tänker helt rätt - att hon klarar av att ta hand om en "egen" häst, hon kan rida, pyssla o. s. v. Och att det hjälper henne så enormt, både genom all fysisk träning hon får och inte minst hur det psykiska välmåendet ökar. Tillsammans med en trygg och vettig ponny kan dottern rida med en kompis och "känna sig normal", hon kan komma ut i skog och mark som annars är svårtillgängligt eftersom hon har rullstol, hon kan utmana sig och utvecklas och ha roligt och vara "som vem som helst" - sådant där som är så viktigt för alla, och i synnerhet för tonåringar! Jag har sagt det förut, och jag kommer säkert att säga det igen - djur är verkligen helt fantastiska!

Själv tar jag mig till stallet och borstar och promenerar lite, men det är allt jag klarar av för tillfället. Jag hoppas kunna börja använda armen lite mer snart, så att jag kanske i alla fall vågar mig ut på en lugn barbackatur. Det gör ju så mycket för välmåendet!
 
För några dagar sedan hade dottern sett en annons på en jättefin ponny, som verkade ha allt vi sökte. Rätt ras, storlek, kön, något år äldre än önskemålet men det gör absolut ingenting. Den lät väldigt fin i temperamentet, och lät som just en sådan ponny vi vill ha!

Tyvärr (och naturligtvis) finns den i England, och just nu behöver jag prioritera lite annorlunda och kan helt enkelt inte vara spekulant på en häst i ett annat land. Efter resa, flytt, och start på nytt jobb - absolut! Då hoppas jag verkligen att mitt mående stabiliserat sig och orken "kommit ikapp" en aning, så att vi på allvar kan börja titta på ponnyer även i t. ex. England. Men just nu fungerar det tyvärr inte, hur gärna jag än skulle önska att det gjorde det.

Nu vet jag inte riktigt hur ditt tidsperspektiv ser ut, och "efter" kan ju vara i princip när som helst, men lite input från en som själv varit sjukskriven (dock under mycket kortare tid, var endast "på gränsen" till utbränd) och därefter flyttat och börjat i nytt jobb - jag tror inte det är realistiskt att förvänta att din ork ska "komma ikapp" på den här sidan av nyår.... Det gåt åt enormt mycket tid och energi både till att komma i ordning i ett nytt hem, och börja vänja/lära sig i ett nytt jobb, och det kan vara en lång process... Hösten går snabbt och plötsligt ska man börja julpynta, handla presenter, osv... Dessutom skulle ni väl bygga/inreda stall, och kanske hägna in hagar på nya stället också? Ni kanske kan betala folk för att göra allting, men bara planeringen tar en hel del energi och tid oavsett.

Så även om jag fattar att både du och dottern gärna vill ha ponnyn så snart som möjligt, så känns det klokast att sikta in sig på at Englandsresor och ponnyköp får komma till våren/fram mot sommaren nästa år. Fram tills dess så kanske ni kan njuta av din ponny tillsammans, både mor och dotter? :love:
 
Nu vet jag inte riktigt hur ditt tidsperspektiv ser ut, och "efter" kan ju vara i princip när som helst, men lite input från en som själv varit sjukskriven (dock under mycket kortare tid, var endast "på gränsen" till utbränd) och därefter flyttat och börjat i nytt jobb - jag tror inte det är realistiskt att förvänta att din ork ska "komma ikapp" på den här sidan av nyår.... Det gåt åt enormt mycket tid och energi både till att komma i ordning i ett nytt hem, och börja vänja/lära sig i ett nytt jobb, och det kan vara en lång process... Hösten går snabbt och plötsligt ska man börja julpynta, handla presenter, osv... Dessutom skulle ni väl bygga/inreda stall, och kanske hägna in hagar på nya stället också? Ni kanske kan betala folk för att göra allting, men bara planeringen tar en hel del energi och tid oavsett.

Så även om jag fattar att både du och dottern gärna vill ha ponnyn så snart som möjligt, så känns det klokast att sikta in sig på at Englandsresor och ponnyköp får komma till våren/fram mot sommaren nästa år. Fram tills dess så kanske ni kan njuta av din ponny tillsammans, både mor och dotter? :love:

"Efter" är i min värld inte någon bestämd tidpunkt. Det är just "efter", bara. Jag tror inte att aktivt ponnyletande i andra länder kommer att ske veckan efter jag börjat på nya jobbet, utan det kommer sannolikt att ta lite tid. Kanske under hösten, kanske till våren, det får vi se. Eller kanske - i bästa fall - inte alls, om Drömponnyn dyker upp här hemma i Sverige! Det skulle givetvis vara det absolut smidigaste.

Det bygge som behöver ske för att kunna ta hem hästar är ganska snabbt avklarat. Få i ordning en hage (eller två) som duger över vintern tror jag inte heller behöver bli något jätteprojekt, så jag är inte orolig för att just de bitarna ska bli "för mycket". Då är nog själva letandet efter ponny mer stress, krav och press, och tyngre rent mentalt. Å andra sidan för det ju med sig så mycket positivt för framtiden, vilket kanske gör det mentalt slitiga "mer värt det".

Men med det sagt, jag ska absolut "checka in" med mig själv regelbundet för att inte fastna i det här med att bara köra på för fullt. Det är en stor del av varför vi valt att faktiskt flytta till en gård, då är det ju inte särskilt hjälpsamt mot mig själv om jag halvt stressar ihjäl mig för att jaga ikapp lugnet.

Självklart ska vi ha kul tillsammans med min ponny, i väntan på att dotterns ponny dyker upp! :love: Dottern längtar dock väldigt efter att ha just en egen ponny igen, och är väldigt noga med att inte "ta" min ponny.
 
Vi har så underbara dagar tillsammans nu! :love: Det är en sådan där helg som jag kommer att bära med mig i minnet, och ta fram när det mesta är mörkt och tungt.

Jag njuter verkligen av att vara mamma, speciellt sådana här dagar när jag kan se så tydligt vilken modig, stark och fantastisk tjej min dotter är! Tänk att jag har varit med och skapat och format den personen. Föräldraskap när det är som bäst!
 
I dag har jag tänkt på just det som den här dagboken handlar om i grunden - hur livet förändras, i både stort och smått, och i bland utan att man hänger med i svängarna.

Vi har ju varit på en "minisemester" - min man och jag, dottern, dotterns pojkvän, och naturligtvis dotterns hund. Vi var till ett resmål där vi varit som familj en gång tidigare, när dottern var ganska liten, kanske runt 9-10 år. Den gången var det mannen och jag, dottern, samt en nära vän till familjen och dennes dåvarande partner.

Då hade vi också en trevlig resa, tror jag. Eller, jag trodde i alla fall det där och då. Nu, många år senare, kan jag dock inte tänka på den resan utan att drabbas av en enorm ångest och en aldrig sinande ström av katastroftankar. Flera år senare fick vi nämligen veta att den vännen gjort helt fruktansvärda saker.

Dottern blev sjuk för första gången när hon var 11 år - d. v. s. något år efter den resan. Vi har pratat om det här, nu i efterhand, men jag kan ändå inte med säkerhet stryka det där tänk om. Tänk om vår, vad vi trodde, vän, redan då var ett monster? Tänk om han gjorde något, kanske inget riktigt "så stort", men fullt tillräckligt för att skrämma eller skapa väldigt obehag hos en liten flicka på 9-10 år? Tänk om det skedde något under den resan, som lade grunden till att hon något år senare insjuknade i anorexia?

Nu återvände vi till samma resmål, om än inte exakt samma plats (det skulle i alla fall jag inte ha klarat av). Den här gången med bara hundra procent trygga, underbara människor. Det trodde vi naturligtvis om vår vän med partner även då, men den här gången vet vi det. Och vilken helg vi haft!

Vi har hunnit med både "typiskt turistande", långa promenader, och mysiga kvällar med spel och prat och massor av godis. Jag har fått tillfällen att vara för mig själv och koppla av i lugn och ro, medans mannen och ungdomarna besökt något ställe dit hunden inte kunnat följa med. Det har passat mig perfekt - på så vis har jag fått den vila jag verkligen behöver, men ändå kunnat vara med och delaktig i det allra mesta.

I går kväll bjöds vi (min man och jag) på en riktigt lyxig och vällagad trerättersmiddag :love: Det var kanske helgens absoluta höjdpunkt för mig, eftersom det så tydligt visar vilka framsteg dottern gjort. Det var inte länge sedan som hon inte över huvud taget fick hantera knivar, spis o. s. v. på egen hand på grund av att det var för riskabelt. Att hantera matvaror, speciellt otillagat kött, har alltid varit väldigt svårt för henne. Anorexian har gjort att trerättersmiddagar har varit fullständigt omöjliga. Det är bara några av alla delar i "laga mat" som varit stora utmaningar, tills alldeles nyligen. Och så nu, en hel trerättersmiddag som jag gärna skulle bjuda vem som helst på. Inte illa av två 17-åringar med väldigt begränsad rutin i köket! Hela kvällen var dessutom så lugn, avslappnad och lättsam - något som för bara ett halvår sedan kändes alldeles omöjligt att få uppleva!

Förra gången vi besökte resmålet var vi där med en liten flicka. Och nu - en ung, för varje dag mer självständig, modig och tuff ung kvinna! Där kan man verkligen prata om att livet förändras!
 
Nu är mannen i väg och mäter och grejar på gården :love: Lite senare i eftermiddag/kväll ska vi åka och köpa de första tapetrullarna och färghinkarna. Jag känner mig som ett litet barn på julaftonsmorgon! :D

Jag funderar dock på golv. Mestadels har huset fint golv, men i ett av rummen ligger en fruktansvärd gammal plastmatta som vi gärna vill bli av med illa kvickt. Där tänker jag att ett laminatgolv kan duga bra, men de finns ju i så oerhört olika prisklasser, slitstyrkor och tjocklekar att jag blir helt snurrig! Spelar det någon roll om golvet är 7 eller 8 mm tjockt? Det finns golv för 150-200 kr per kvadratmeter, som är i näst högsta kategorin vad gäller slitstyrka. Det rekommenderas för kontor, butiker o. s. v. samt hall, kök etc. Samtidigt verkar det enbart vara den allra högsta nivån som rekommenderas om man har husdjur, eftersom golven annars kan bli repiga... Hur ska man egentligen veta vad man ska ha?
 
Det blev inga tapeter och färghinkar i går, men nu är det i alla fall inköpt! Framåt kvällen ska vi åka till gården och fixa.

I går blev det i stället ett helt annat äventyr. Vi åkte nämligen och tittade på en ponny :love: Den första "riktiga" titten på en potentiell ponny till dottern.

Just den här var inte rätt. men jag tycker hur som helst att det är kul och skönt att "vara igång" och faktiskt kunna åka och titta, om någon dyker upp som ser lovande ut. Och att dottern vill och vågar det! För henne är det trots allt ett väldigt stort steg att träffa någon helt "ny" människa, på en helt ny plats, för något så stort som att titta på en ponny för att se om det kan vara "rätt".

Allting gick väldigt bra i går, säljarna var supergulliga och ponnyn väldigt trevlig! Men vi har pratat igenom noga, både dottern och jag och tillsammans med hennes ridlärare, vad det är för ponny vi ska leta efter. Det vi landat i är att vi vill ha en ponny som är "steget efter" ponnyn som dottern ridit mest på ridskolan, och som hon hade som sommarponny. Den ska vara lite mer framåt, lite större/kraftigare, och lite mer i allmänhet, helt enkelt.

Den fina ponnyn vi tittade på i går, var därför lite väl lugn och "trög". Supertrygg och snäll, vilket ju är toppen, men dottern vill ha en ponny som är lite mer självgående. Den vi tittade på är nog alldeles perfekt för att komma över ridrädslor tillsammans med, och för små barn att ta lugna barbackaturer utan att mamma eller pappa får hjärtat i halsgropen ;) Men för min dotter, som vill träna och fortsätta att utvecklas, och kanske på sikt kunna tävla lite, behövs det lite mer.

Det var hur som helst väldigt givande och lyckat att åka och titta på ponnyn! Inte bara fick vi en tydligare bild av vad vi söker, men vi fick också mjukstarta lite med hela biten att åka och titta på en ponny, vad vi kan förvänta oss, och allt sådant. Så nu sitter jag naturligtvis så fort jag får en ledig stund, och läser ponnyannonser med ännu större engagemang än tidigare :D

Det är absolut ingen brådska - den dyker upp när den dyker upp och vi köper inte förrän det känns 100 % rätt! Men det skulle ju inte göra något om den dyker upp ganska snart :angel:
 
Jag funderar dock på golv. Mestadels har huset fint golv, men i ett av rummen ligger en fruktansvärd gammal plastmatta som vi gärna vill bli av med illa kvickt. Där tänker jag att ett laminatgolv kan duga bra, men de finns ju i så oerhört olika prisklasser, slitstyrkor och tjocklekar att jag blir helt snurrig! Spelar det någon roll om golvet är 7 eller 8 mm tjockt? Det finns golv för 150-200 kr per kvadratmeter, som är i näst högsta kategorin vad gäller slitstyrka. Det rekommenderas för kontor, butiker o. s. v. samt hall, kök etc. Samtidigt verkar det enbart vara den allra högsta nivån som rekommenderas om man har husdjur, eftersom golven annars kan bli repiga... Hur ska man egentligen veta vad man ska ha?
Vi diskuterade det där med golv med min snickare när det skulle ordnas på övervåningen. Snåljåpen i mig sa laminat. Snickaren sa att parkett blir billigare i längden. Lätt att laga (nåja...) och går att fräscha upp med tiden. Snickaren vann och jag ångrar mig inte. Om det inte är ett alternativ med parkett säger jag att man bör välja det golv som är anpassat för husdjur och tuffa förhållanden om planen är att det ska ligga länge.

Har ni provat att lyfta på plastmattan? Med lite flyt finns det något kul under ni kan ge en liten uppfräschning.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Vi diskuterade det där med golv med min snickare när det skulle ordnas på övervåningen. Snåljåpen i mig sa laminat. Snickaren sa att parkett blir billigare i längden. Lätt att laga (nåja...) och går att fräscha upp med tiden. Snickaren vann och jag ångrar mig inte. Om det inte är ett alternativ med parkett säger jag att man bör välja det golv som är anpassat för husdjur och tuffa förhållanden om planen är att det ska ligga länge.

Har ni provat att lyfta på plastmattan? Med lite flyt finns det något kul under ni kan ge en liten uppfräschning.

Vi har inte gjort några särskilt ambitiösa försök att få bort plastmattan ännu, men det är kanske värt ett försök i alla fall!
 
Nu har vi (äntligen!) börjat stöka omkring på vår gård! Vi har några veckor innan köparna av vårt hus får tillgång till det, vilket betyder att vi i lugn och ro kan flytta in och komma i ordning på gården. Jag tyckte först att det kändes lite jobbigt att vi har dubbla boenden så pass länge, men jag har snabbt insett att det faktiskt är ganska skönt. Nu är det ingen brådska, utan vi kan flytta rum för rum och helt komma i ordning, i stället för att behöva flytta och tömma precis allt på kanske en helg.

Helgen som varit har vi grejat i köket och börjat komma i ordning där, även om vi har en del kvar också. Vi har haft invigning av köket (dottern ville baka kladdkaka) och satt upp jag vet inte hur många stolpar till hästarnas hagar :D Jag säger "vi", men faktum är att jag har inte gjort just någonting med stolparna. Min axel är inte helt användbar än, så jag överlät det till mannen, min syster, min systerdotter och hennes pojkvän. De har varit otroligt effektiva, speciellt mannen som jobbat med det i två dagar, så nu är alla stolpar i marken! Eller, "alla" är väl inte helt sant - men alla som behövs för att hagarna ska vara användbara. Vi har bestämt oss för att förbereda (stolpa och sätta isolatorer) hagarna först, sedan bygga ligghall och stall. Finns det tid och ork kvar därefter, så stängslar vi av som vi tänkt även i hagarna. Hinns det inte med nu, så tar vi det till sommaren. Huvudsaken nu är ju att få det klart nog för att kunna ta hem våra hästar, när vi hittat dotterns ponny.

Vad det gäller huset så behöver vi få en ramp upp på verandan till "stora huset". Dotterns egna hus är perfekt för henne. Där behövde vi bara ordna en kort liten ramp, och byta ut några trösklar. Då är det fullt framkomligt för henne, även om det säkert är mindre saker sedan som behöver fixas när hon hunnit "känna sig in". Det "stora huset", däremot, har en veranda med flera trappsteg upp, så där behövs en ordentlig ramp för att hon ska kunna ta sig ut och in själv. Det hoppas vi kunna få klart i veckan, eftersom vi har som mål att sova på gården till helgen, hela familjen :heart

Det är naturligtvis mycket att göra för att komma i ordning, och jag är fullt medveten om att det här är den lättaste tiden på året. Men än så länge känner jag hela tiden på gården hur jag verkligen älskar att vara där! Jag älskar att vi kommer ha saker att göra - utomhus, då vi får arbeta med kroppen - hela tiden. Jag älskar vårt stora kök där vi redan hunnit sitta tillsammans med min syster och hennes familj - och jag har redan börjat drömma om julfirande hemma hos oss! Jag älskar tanken på att kliva upp på morgonen, släppa hundarna direkt ut på tomten och kunna gå i morgonrock och gummistövlar för att morgonfodra hästarna. Jag älskar att jag kommer kunna titta ut genom köksfönstret, och se dotterns hus! Jag är så tacksam för att vi har den här möjligheten, att erbjuda henne en möjlighet att "bo hemma fast ensam", och den trygghet och lugn det ger henne. Ännu känner jag att jag kommer älska att ploga snö med fyrhjuling tidiga morgnar också, men det kanske jag kommer att ha andra åsikter om till våren 😉
 
Mitt hjärta springer av lycka när jag läser här, jag är så oerhört lycklig att så mycket går åt rätt håll nu, att både du och framför allt L ser framåt med tillförsikt, era drömmar och framtidstänk är så fantastiskt att få ta del av, och vi här får vara med på ett hörn och glädjas :heart
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 653
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 826
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
895
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp