Köpa stamtavla av uppfödare?

jagbaraundrar

Trådstartare
Hej!
Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte hade tänkt ställa ut eller avla.

Föräldrarna till valpen hade stamtavla och hade gjort BPH-test med fina resultat. Dem var även röntgade både höft/armbåge. Fick träffa båda föräldrarna när jag var och tittade på valpen.
Tog den med mig hem dagen efter.

Jag köpte valpen med vaccintyg och vet besiktningen där det stod att valpen inte var skk reggad, betalade 6500kr för valpen.
På vacc och bes så kallade dom hunden för B****.

Nu i efterhand har jag hittat ett kullsyskon till min valp varpå hon har fått stamtavla av uppfödaren.
Hon skickade skk’s hund data med alla kullsyskon. Där står min valp med B****.

Jag kontaktade uppfödaren och frågade om stamtavlan var på jag får ett svar ”omg, ja det har han” dom säger även att de sålde han billigare då försäljningen av valparna gick trögt. Så då valde de att sälja han utan stamtavla. sedan att jag skulle kunna få köpa den nu i efterhand för 8000kr.

Jag fick aldrig ens veta när jag var där och tittade på valpen att han var reggad på skk och hade stamtavla. Alltså jag vart aldrig erbjuden och köpa honom med.
Det känns nu väldigt märkligt att jag har en hund med stamtavla som är på villovägar.

Har dom rätt att göra så?
Enligt mig så tillhör stamtavlan hunden. Och eftersom att jag äger hunden så tillhör stamtavlan mig/hunden.
 
Låter som det bryts en hel del regler här. Stamtavlan är INTE endast där för utställning eller avel utan är ett härstamingsbevis som visar exakt vad du får, du kan kolla upp hälsobilden och får en del "garantier" i teorin. En stamtavla kostar liksom inte 10000kr och ALLA valpar måste registreras och stamtavlan skickas med, här är det något fuffens som sker.
 
Låter som det bryts en hel del regler här. Stamtavlan är INTE endast där för utställning eller avel utan är ett härstamingsbevis som visar exakt vad du får, du kan kolla upp hälsobilden och får en del "garantier" i teorin. En stamtavla kostar liksom inte 10000kr och ALLA valpar måste registreras och stamtavlan skickas med, här är det något fuffens som sker.
ja jag köpte hunden för att ha som sällskap/träna osv osv.
Ja jag förstår att det är ett härstamningsbevis.

Men min fråga är får uppfödare som säger sig sitta på min valps stamtavla kan göra såhära? Kräva mig på pengar i efterhand om jag vill ha stamtavlan?

Enligt mig så tillhör ju stamtavlan hunden?
Det är inget bevis som man får köpa till liksom.

Äger jag hunden så är det jag som ska ha stamtavlan?
 
Det här låter oseriöst.
Är hunden registerad som sina syskon i SKK så ska stamtavlan följa med köpet. Det kostar inget extra. Uppfödaren har inte haft några extra utgifter för att få stamtavlan.
Enligt SKKs stadgar så måste alla eller ingen i en kull registreras. Man kan INTE registrera bara vissa valpar.
Det låter som om uppfödaren försöker blåsa dig på mer pengar.
Gå inte på det utan kräv att stamtavlan skickas annars kontaktar du kennelklubben.
Förvägrar uppfödaren dig att ge dig stamtavlan så bryter hen mot SKKS stadgar. Stamtavlan tillhör dig.
 
ja jag köpte hunden för att ha som sällskap/träna osv osv.
Ja jag förstår att det är ett härstamningsbevis.

Men min fråga är får uppfödare som säger sig sitta på min valps stamtavla kan göra såhära? Kräva mig på pengar i efterhand om jag vill ha stamtavlan?

Enligt mig så tillhör ju stamtavlan hunden?
Det är inget bevis som man får köpa till liksom.

Äger jag hunden så är det jag som ska ha stamtavlan?
Vad skrev du på för köpeavtal?
En SKK-ansluten uppfödare måste använda SKKs avtal. Allt annat är brott mot stadgarna. I SKKs köpeavtal ska hundens registreringsnummer stå med.

Och ja, du äger stamtavlan. Den är en värdehandling och den ska alltid lämnas ut vid överlämningen av hunden. I enstaka fall kan stamtavlan vara försenad från SKK och då skriver man i köpekontraktet att den skall skickas (i rekomenderat brev)
 
ja jag köpte hunden för att ha som sällskap/träna osv osv.
Ja jag förstår att det är ett härstamningsbevis.

Men min fråga är får uppfödare som säger sig sitta på min valps stamtavla kan göra såhära? Kräva mig på pengar i efterhand om jag vill ha stamtavlan?

Enligt mig så tillhör ju stamtavlan hunden?
Det är inget bevis som man får köpa till liksom.

Äger jag hunden så är det jag som ska ha stamtavlan?

Det har jag gjort med mina hundar men får med stamtavla ändå för jag vill kolla upp föräldrar, syskon, ha för försäkringen, och mest av allt att uppfödaren är seriös.

Så nej, enligt alla konstens regler så ska en SKK-uppfödare inte vägra skicka med stamtavlan för den "sitter ihop" med valpen och ska överlämnas till köparen. Den kostar några hundra kronor och eftersom en hel kull registreras så finns den redan, iallafall den ska existera om uppfödarens berättelse stämmer. Håller med andras råd, ring till SKK.
 
Det här låter oseriöst.
Är hunden registerad som sina syskon i SKK så ska stamtavlan följa med köpet. Det kostar inget extra. Uppfödaren har inte haft några extra utgifter för att få stamtavlan.
Enligt SKKs stadgar så måste alla eller ingen i en kull registreras. Man kan INTE registrera bara vissa valpar.
Det låter som om uppfödaren försöker blåsa dig på mer pengar.
Gå inte på det utan kräv att stamtavlan skickas annars kontaktar du kennelklubben.
Förvägrar uppfödaren dig att ge dig stamtavlan så bryter hen mot SKKS stadgar. Stamtavlan tillhör

Vad skrev du på för köpeavtal?
En SKK-ansluten uppfödare måste använda SKKs avtal. Allt annat är brott mot stadgarna. I SKKs köpeavtal ska hundens registreringsnummer stå med.

Och ja, du äger stamtavlan. Den är en värdehandling och den ska alltid lämnas ut vid överlämningen av hunden. I enstaka fall kan stamtavlan vara försenad från SKK och då skriver man i köpekontraktet att den skall skickas (i rekomenderat brev)
Vi skrev aldrig något köpeavtal enligt skk. Och jag reflekterade inte över de eftersom dom undanhöll att kullen var reggad.
 
Vi skrev aldrig något köpeavtal enligt skk. Och jag reflekterade inte över de eftersom dom undanhöll att kullen var reggad.
Då har uppfödaren brytit mot ännu en regel. Jag tycker du ska ringa SKK. Den här uppfödaren är oseriös och bryter mot flera av SKKs regler.
Uppfödaren är dessutom skyldig att lämna ut alla upplysningar och vara ärlig. Detta står tryckt på avtalet som den skulle ha använt och hen skulle ha skrivit på.
 
Då har uppfödaren brytit mot ännu en regel. Jag tycker du ska ringa SKK. Den här uppfödaren är oseriös och bryter mot flera av SKKs regler.
Uppfödaren är dessutom skyldig att lämna ut alla upplysningar och vara ärlig. Detta står tryckt på avtalet som den skulle ha använt och hen skulle ha skrivit på.
Ja då ska jag ringa dom.
Kommer SKK att hjälpa mig få hem stamtavlan till mig och min valp? eller gör dom bara ett ärende av det och uppfödaren blir utesluten?
 
Sköt all kontakt med uppfödaren skriftligt, så att det finns dokumenterat vad som verkligen sägs. Den här uppfödaren gör INTE som man ska och då är det väldigt bra att ha "på papper" vad hen egentligen påstått om saker och ting.

Du ska inte heller betala en krona mer till uppfödaren utan kontakta SKK istället. De kan hjälpa dig med allt, framförallt om du har uppfödarens ord skriftligt.
 
Ja då ska jag ringa dom.
Kommer SKK att hjälpa mig få hem stamtavlan till mig och min valp? eller gör dom bara ett ärende av det och uppfödaren blir utesluten?
Jag vet inte hur de går tillväga. Jag har faktiskt aldrig hört talas om en uppfödare som är så korkad att den bryter mot så här många regler och den här typen av regler. Det är ju som bäddat för att åka dit på det.

Jag hade iaf skrivit ett sms till uppfödaren att du kräver stamtavlan annars kommer du kontakta SKKs juridiska avdelning. Jag hade även skrivit att jag kommer upplysa SKK om att jag inte fått ett korrekt köpekontrakt enligt SKKs stadgar.

Skulle tro att det sätter fart på uppfödaren.
 
Jag vet inte hur de går tillväga. Jag har faktiskt aldrig hört talas om en uppfödare som är så korkad att den bryter mot så här många regler och den här typen av regler. Det är ju som bäddat för att åka dit på det.

Jag hade iaf skrivit ett sms till uppfödaren att du kräver stamtavlan annars kommer du kontakta SKKs juridiska avdelning. Jag hade även skrivit att jag kommer upplysa SKK om att jag inte fått ett korrekt köpekontrakt enligt SKKs stadgar.

Skulle tro att det sätter fart på uppfödaren.
Jag tippar att den reggade hunden är en annan än den TS köpt, men att samma namn använts.
 
Ja då ska jag ringa dom.
Kommer SKK att hjälpa mig få hem stamtavlan till mig och min valp? eller gör dom bara ett ärende av det och uppfödaren blir utesluten? Tänkte eftersom det inte finns något köpeavtal enli

Jag vet inte hur de går tillväga. Jag har faktiskt aldrig hört talas om en uppfödare som är så korkad att den bryter mot så här många regler och den här typen av regler. Det är ju som bäddat för att åka dit på det.

Jag hade iaf skrivit ett sms till uppfödaren att du kräver stamtavlan annars kommer du kontakta SKKs juridiska avdelning. Jag hade även skrivit att jag kommer upplysa SKK om att jag inte fått ett korrekt köpekontrakt enligt SKKs stadgar.

Skulle tro att det sätter fart
Sköt all kontakt med uppfödaren skriftligt, så att det finns dokumenterat vad som verkligen sägs. Den här uppfödaren gör INTE som man ska och då är det väldigt bra att ha "på papper" vad hen egentligen påstått om saker och ting.

Du ska inte heller betala en krona mer till uppfödaren utan kontakta SKK istället. De kan hjälpa dig med allt, framförallt om du har uppfödarens ord skriftligt.
ja jag har allt skrivet. När jag frågar om stamtavlan osv.

Ja, jag får lite samma känsla faktiskt. Det finns ju noll vinst i att sälja en reggad hund som oreggad däremot finns det ju fördelar med att göra tvärtom.
Ja jag vet inte.
Jag har ett vaccintyg och en besiktning. Var på hunden är helt ua. Där den är namngiven med samma namn som står på SKK’s hunddata.
De berättade även när jag var där och tittade på min valp att han var den enda valpen utan anmärkning då han var den enda som fötts utan sporrar. Alla andra valpar som var där som vi träffade va i stort sätt identiska alla svarta men de hade sporrar.
De va 12 valpar ut annonserade det finns 12 valpar på skk’s hunddata.
3 kullsyskon har jag hittat, de har betalat 10.000kr för sina valpar med sporre och de har väldigt många likheter med min valp, alla födda samma datum osv. Hur mer säker kan man bli?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 736
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 957
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 715
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Önskar lite hjälp av er som är kunniga i det här med papper osv vid köp av valp. Jag är lite osäker om min vän håller på att bli lurad...
Svar
18
· Visningar
3 685
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp