Getingstick - något att bry sig om?

__sofia__

Trådstartare
Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade komma för nära deras bo. Det ena sticket svider lite, och är lite rött precis vid området. Det andra sticket, på utsidan av vaden, är (och har varit hela den här tiden) rött, lite svullet och varmt ca 1 dm i diameter runt sticket, även nu 24 timmar senare. Jag har smörjt på hydrokortison två gånger idag, och tog innan i dag (runt lunch) en desloratadin (antihistamin) som jag hade hemma. Jag mår inte dåligt på något sätt, eller är påverkad annat utöver svullnaden. Är det något att bry sig om, ska jag göra något med det, eller är det normalt och bara att vänta ut?


IMG_20240922_174052647.jpg
 
Har fått en del stick från både getingar och bin. Så länge det inte svullnar så det är/ kan bli problem med luftvägarna eller jag börjar känna mig konstigt så bryr jag mig inte.
Brukar ha antihistamin tabletter hemma att ta om det kliar och svullnaden brukar lägga sig av antihistamin.
 
Har fått en del stick från både getingar och bin. Så länge det inte svullnar så det är/ kan bli problem med luftvägarna eller jag börjar känna mig konstigt så bryr jag mig inte.
Brukar ha antihistamin tabletter hemma att ta om det kliar och svullnaden brukar lägga sig av antihistamin.
Det har än så länge inte blivit något bättre av antihistaminen jag tog, eller hydrokortisonen
 
Aj fy. Vidriga odågor. Blir väl mer giftiga såhär på höstkanten så kan ju bli rejälare reaktion. Men tycker du har gjort vad du kan, bara avvakta och hålla koll.
 
Jag höll på å kämpade med getingstick tidigare i sommar och du kan nog inte göra mer. Kyla var bra för mig, och alsolsprit-bandage. Mitt ena blev världens blåsa, det kunde nog ha undvikits bli så illa om jag varit snabbare med antihistamin och alsolspritbandage. Så kör på med åtgärder i några dagar så det inte blir värre!

Blåsan på min tå kom efter typ 2 dygn så man ska inte ropa hej för snabbt..:grin:😅
IMG_20240922_193740.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev stucken av en geting på högra bröstet typ förra veckan. Tog två allergitabletter och så var det inget mer än lite kligt. Nu i morse...
Svar
10
· Visningar
4 101
Senast: AgentCarter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp