Tips på poddar tv program och youtube?

L(i)FE

Trådstartare
Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen streaming tjänst som kostar pengar!
Det måste vara liksom "lätta" saker. Så tillexempel true crime som jag brukar lyssna och kolla på ibland eller poddar om dåliga händelser osv som olyckor eller sånt funkar inte.
Jag gillar endel historia men då är det ju ofta krig eller mord eller såna saker så det funkar inte nu 🙃
Några saker som jag kan kolla på nu är några youtube kanaler som är familje vloggar ifrån familjer som har många barn. Som brukar göra som glada och "lätta" vloggar. Och även en familj i England som har ponnyer som tjejen tävlar mycket med och dom har byggt ett stall osv så endel av dom videorna kollar jag på också.
Sen så gillar jag Antik rundan och Det sitter i väggarna på svtplay. Men jag har redan sett alla som finns nu tror jag men såna program liksom.
Och lyssna på så brukar jag mest lyssna på p3 dokumentär och p3 historia och nån historie podd som jag inte minns namnet men dom funkar iallafall inte nu.
Men kanske kan ge lite tips vad jag gillar iallafall. Och somsagt det får inte vara om "neggativa" saker. Youtube kan funka på engelska men inte poddar och sånt.
Jag skulle upp skatta jätte mycket om nån har bra tips som kan få tiden att gå lite!
 
Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen streaming tjänst som kostar pengar!
Det måste vara liksom "lätta" saker. Så tillexempel true crime som jag brukar lyssna och kolla på ibland eller poddar om dåliga händelser osv som olyckor eller sånt funkar inte.
Jag gillar endel historia men då är det ju ofta krig eller mord eller såna saker så det funkar inte nu 🙃
Några saker som jag kan kolla på nu är några youtube kanaler som är familje vloggar ifrån familjer som har många barn. Som brukar göra som glada och "lätta" vloggar. Och även en familj i England som har ponnyer som tjejen tävlar mycket med och dom har byggt ett stall osv så endel av dom videorna kollar jag på också.
Sen så gillar jag Antik rundan och Det sitter i väggarna på svtplay. Men jag har redan sett alla som finns nu tror jag men såna program liksom.
Och lyssna på så brukar jag mest lyssna på p3 dokumentär och p3 historia och nån historie podd som jag inte minns namnet men dom funkar iallafall inte nu.
Men kanske kan ge lite tips vad jag gillar iallafall. Och somsagt det får inte vara om "neggativa" saker. Youtube kan funka på engelska men inte poddar och sånt.
Jag skulle upp skatta jätte mycket om nån har bra tips som kan få tiden att gå lite!
Jag älskar GMM (Good Mythical Morning) på Youtube. Det är nästan som en talkshow, alltid ledigt och lättsamt och Rhett och Link som skapat kanalen är så otroligt härliga! De laddar upp varje dag och jag tror de är inne på säsong fjorton nu så det finns en hel del att titta på. :D

De har en del spinoff-kanaler också som Mythical kitchen och Good Mythical More, samt flera poddar. :)
 
Bildningspodden, Arkivpodden, Museimagasinet och Arkeologi&Historia kan rekommenderas. Alla är gratis poddar som finns på Spotify. Finns så klart avsnitt om mord och krig, men de går ju att välja bort.

Jag har bland de senaste lyssnat på avsnitt från dessa om Versailles, Blå Jungfrun, judarnas historia i Sverige, "lort-Sverige" och Gustav Vasas landstigning utanför Kalmar
 
Senast ändrad:
Jag har sett Livet i Fagervik (SVT) i sommar. Svensk mysserie om småstadsadvokat och hans sekreterare.

Arvinge okänd (också SVT) lite släktforskning där det är människor som dött. Programledarna letar fram släktingar som får arv.

Husdrömmar (SVT): vi följer ett husbyggen per program, programledare och arkitekt deltar i varje projekt.
 
Bildningspodden, Arkivpodden, Museimagasinet och Arkeologi&Historia kan rekommenderas. Alla är gratis poddar som finns på Spotify. Finns så klart avsnitt om mord och krig, men de går ju att välja bort.
Förutom dessa kan jag tipsa om En oväntad historia-podden (Spotify om du har det, eller poddtoppen.se). Två historiker gör väldigt intressanta avsnitt om både stora händelser och små detaljer.
Mindre krigsinriktning än många andra poddar, tycker jag.
 
Förutom dessa kan jag tipsa om En oväntad historia-podden (Spotify om du har det, eller poddtoppen.se). Två historiker gör väldigt intressanta avsnitt om både stora händelser och små detaljer.
Mindre krigsinriktning än många andra poddar, tycker jag.
Ja, den är också bra. Lyssnade senast på ett avsnitt om ett ovanligt frimärke.
 
Jag kollar en del på youtube:
Nate the hoof guy - kille som verkar och plåstrar om koklövar. Förekomst av var, sår eller någon bloddroppe, men inget dramatiskt. Väldigt lugn och pedagogisk och tillfredsställande att se kossorna bli omplåstrade och må bra.
The Stitchery - tjej som syr saker, men även lite resor, matlagning mm. Har en supergullig hund som medverkar i nästan alla avsnitt.

När du känner dig redo för mer historia igen rekommenderar jag Tasting history. Kille som återskapar eller lagar olika historiska recept, och pratar om tiden/platsen det kom från. Intressant och ofta roligt, men historia kan ju ibland vara mörkt också. Senaste avsnittet handlar dock om hundmat och är nog rätt triggersafe.
 
Tack för alla tips!
Jag glömde skriva en sak att jag har väldigt svårt att ha fokus om det är långa program eller poddar som man måste hänga med i helatiden för att fatta. Men det kanske inte är några såna tips heller men ville iallafall skriva det.
 
Tack för alla tips!
Jag glömde skriva en sak att jag har väldigt svårt att ha fokus om det är långa program eller poddar som man måste hänga med i helatiden för att fatta. Men det kanske inte är några såna tips heller men ville iallafall skriva det.
Min ena dotter hade fantastiskt roligt åt misslyckade brott för några år sedan. Kanske ffa han som klädde ut sig till jultomte och skulle råna en bank, i juletid. Vem blev rädd av det liksom 😂

Den finns på Spotify men borde gå att hitta på fler ställen tycker jag. Ganska korta avsnitt men kanske värt att be dina föräldrar lyssna en vända först, just in case?
 
Min ena dotter hade fantastiskt roligt åt misslyckade brott för några år sedan. Kanske ffa han som klädde ut sig till jultomte och skulle råna en bank, i juletid. Vem blev rädd av det liksom 😂

Den finns på Spotify men borde gå att hitta på fler ställen tycker jag. Ganska korta avsnitt men kanske värt att be dina föräldrar lyssna en vända först, just in case?
Finns på andra ställen med. Det är en rolig podd.
 
Gillar också Livet i Fagervik precis som @Motacilla rolig, småstadsliv, verkligen en mysig serie.

Serien "På riktigt" på svtplay kanske skulle fungera bra också. På scenen ställer sig tre personer som påstår sig ha olika talanger och färdigheter och en kändispanel ska ta reda på vilka som är fejk och vem som är på riktigt. Då ska kändispanelen till exempel gissa vem som är den riktiga musikalartisten, vem som älskar surströmming, vem som och vem som är pingisproffs o.s.v. Kräver ingen större koncentration eller att man följer med hela tiden. Kanske inte helt i linje med det du skriver i ditt första inlägg att du gillar men kanske ändå lite roligt och avkopplande @L(i)FE

https://www.svtplay.se/video/e5dRxED/pa-riktigt/kodjo-akolor-och-zeina-mourtada
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 508
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 064
Senast: Rosett
·
Kultur Jag inser att det här kan vara ett ganska laddat ämne och lite av en kontroversiell åsikt från min sida, framförallt med tanke på...
2
Svar
35
· Visningar
2 840
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 290
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp